handdator

Visa fullständig version : Diamantsvärdet och Träsvärdet


Jay-Z
2006-12-24, 11:33
Läste recension i DN om denna Tolkien-osande bok. Del ett av åtta har tydligen kommit till Sverige, delarna är fristående. Verkar intressant helt klart.


Sedan århundraden har människornas kejsardöme härskat med våld och fruktan över gnomer, friborna, orcher och danker. Tronen stöds av Regnbågen, en magisk orden med nästan obegränsad makt över rikets invånare till och med över den nyblivne kejsaren, som plågas av grymma barndomsminnen. Många ruvar på hämnd i denna gamla värld som för länge sedan övergivits av det godas himmelska makter och nu översvämmas av hamnskiftare, gengångare, andeväsen och ett otal namnlösa varelser.

En höstdag strax före det årliga Dödsregnet kommer en ung adept till provinsstaden Chvalin i norr. Han skuggas av Fess, utsänd av Grå förbundet, en liga av legoknektar som säljer sina tjänster till högstbjudande. Strax därpå anländer en liten karavan, anförd av gnomen Sidri, friborne Khan-Torog och trollkvinnan Tavi, samtidigt som ett cirkussällskap skyndar genom Drungskogen för att hinna fram innan Regnet börjar falla.

Läsprov: http://www.bokus.com/newsletters/Pdf/Perumov_lasprov1.pdf

Jay-Z
2007-12-15, 18:58
Måste bumpa den här så fler får chansen att ta del av en underbar bok.

Tolkien fast mörkare och på steroider, eh jag är pra på fantasydefinition.

Diamantsvärdet och Träsvärdet är indelad i två böcker, en finns på bocket och den andra som inbunden. Jag är i mitten av del två och vill inte att det ska ta slut.

Lelle Pelle
2007-12-15, 19:00
Måste bumpa den här så fler får chansen att ta del av en underbar bok.

Tolkien fast mörkare och på steroider, eh jag är pra på fantasydefinition.

Diamantsvärdet och Träsvärdet är indelad i två böcker, en finns på bocket och den andra som inbunden. Jag är i mitten av del två och vill inte att det ska ta slut.
Jag har köpt den till brorsan i julklapp, så jag får väl ta och läa den jag med då!:)

Jay-Z
2007-12-15, 19:02
Jag har köpt den till brorsan i julklapp, så jag får väl ta och läa den jag med då!:)

Om du gillar genren så rock on!

Jay-Z
2007-12-15, 19:03
Oj, upptäckte precis: Godsdoom: The Book of Hagen av samme författare.

http://www.bookloons.com/cgi-bin/Review.ASP?bookid=8285

Mental
2007-12-15, 19:23
39sek för pocketen på adlibris, fri frakt, inte mycket att förlora, beställde den nu, återkommer med synpunkter i mitten på januari :D

Handcuff
2007-12-15, 21:37
Gillar fantasy...tror jag. I alla fall film. 99 av 100 böcker tycks rikta sig till 12åringar - så även denna. Så tack, men nej tack :thumbup:

panzerpig
2007-12-16, 01:18
Gillar fantasy...tror jag. I alla fall film. 99 av 100 böcker tycks rikta sig till 12åringar - så även denna. Så tack, men nej tack :thumbup:

blev lite intresserad av denna bok, men är den alltså mest för yngre läsare?

Jay-Z
2007-12-16, 01:33
blev lite intresserad av denna bok, men är den alltså mest för yngre läsare?

Jag tycker Handcuff är ute och cyklar - vet inte var man kan se att det är en 12-årsbok. Ffs det är fantasy, det ska vara overkligt.

Den är mörkare och blodigare än Tolkien i alla fall, enligt mig.

panzerpig
2007-12-16, 02:10
Jag tycker Handcuff är ute och cyklar - vet inte var man kan se att det är en 12-årsbok. Ffs det är fantasy, det ska vara overkligt.

Den är mörkare och blodigare än Tolkien i alla fall, enligt mig.

låter bra. jag diggar fantasy av de flesta typer som tolkien, pratchett jag tyckte till och med eragon var helt ok, även om den kändes lite "standardformulär-1A".
skulle gärna läsa bra fantasy och sci-fi som är lite "vuxnare", nån som har bra tips? älskade tex stiftelsetrilogin. Antingen "smart och tänkvärt" eller action och våld :)

Musselbank
2007-12-16, 03:57
Någorlunda bra fantasy (och skräck och science fiction - och kanske det mesta) kan läsas på olika nivåer med bra utdelning, rena barnsligheter tycker jag att det är ganska ont om... alternativt har jag haft tur, eller så är jag parnslig :-)

Ett hett tips är Robin Hobbs tre trilogier, vad heter de nu, äh, kolla själva. Ett annat är allt (typ) av Marion Zimmer Bradley. (Tydligen ska man gå efter fåniga namn :-)

Hades
2007-12-16, 10:37
låter bra. jag diggar fantasy av de flesta typer som tolkien, pratchett jag tyckte till och med eragon var helt ok, även om den kändes lite "standardformulär-1A".
skulle gärna läsa bra fantasy och sci-fi som är lite "vuxnare", nån som har bra tips? älskade tex stiftelsetrilogin. Antingen "smart och tänkvärt" eller action och våld :)

Fantasy: A song of ice and fire-serien av George R. R. Martin
SF: The night's dawn triology av Peter F. Hamilton.

King Grub
2007-12-16, 10:45
Fantasy: A song of ice and fire-serien av George R. R. Martin
SF: The night's dawn triology av Peter F. Hamilton.

Helt klart.

Kan lägga till Memory, Sorrow and Thorn-trilogin av Tad Willians på fantasysidan och Hyperion Cantos (Hyperion, The Fall of Hyperion, Endymion, The Rise of Endymion) av Dan Simmons på sf-sidan, bland mästerverken.

Hades
2007-12-16, 11:07
KG: Har du läst boken som tråden handlar om och kan ge något utlåtande? Får lite Eddings-vibbar.

King Grub
2007-12-16, 11:22
Nope. Jag har den i bokhyllan, men har inte läst den än.

Jay-Z
2007-12-16, 11:30
KG: Har du läst boken som tråden handlar om och kan ge något utlåtande? Får lite Eddings-vibbar.

Vad innebär Eddings-vibbar?

Hades
2007-12-16, 11:35
Vad innebär Eddings-vibbar?

Barnslig fantasy med orealistiska karaktärer ;) Jag säger inte att det är så med den här boken, men jag fick lite den känslan.

Stoltz
2007-12-16, 11:52
Barnslig fantasy med orealistiska karaktärer ;) Jag säger inte att det är så med den här boken, men jag fick lite den känslan.

På vilket sätt är Eddings sådan förutom de normala sakerna som förekommer i all fantasy?

Jay-Z
2007-12-16, 11:53
Barnslig fantasy med orealistiska karaktärer ;) Jag säger inte att det är så med den här boken, men jag fick lite den känslan.

Tror inte jag är tillräckligt djupt inne i fantasygenren för att riktigt fatta. Men när du säger orealistiska karaktärer i samma mening som fantasy då kolliderar mina två hjärnceller. :D

Jag har inte läst särskilt mycket fantasy så jag har inga direkta referensramar.

Trance
2007-12-16, 11:56
På vilket sätt är Eddings sådan förutom de normala sakerna som förekommer i all fantasy?

Har du läst böckerna nyligen? Jag tycker Eddings är väldigt bra för ungdomar och kanske lite som nostalgi när man blir äldre, men det är verkligen inga vuxenböcker. Tror nog nästan Harry Potter är mer vuxenbok, även om jag inte läst dem så mycket.

Eddings hjältar är lite som Arnold i en gammal actionfilm, vilket kan vara roligt att se men det är inte direkt en realistisk karaktär.

Mental
2007-12-16, 12:04
Har du läst böckerna nyligen? Jag tycker Eddings är väldigt bra för ungdomar och kanske lite som nostalgi när man blir äldre, men det är verkligen inga vuxenböcker. Tror nog nästan Harry Potter är mer vuxenbok, även om jag inte läst dem så mycket.

Eddings hjältar är lite som Arnold i en gammal actionfilm, vilket kan vara roligt att se men det är inte direkt en realistisk karaktär.

Jo. jag håller med, jag läste eddings på mellan och högstadiet, och det var nog den första riktiga fantasyserien jag följde. När jag började läsa var hela första serien översatt och utgiven på svenska, och den andra serien läste jag på engelsk poket i den takt den behagades ges ut.

Förbannat bra serie då, nu läser jag bara eddings av sentimentala själ

Hades
2007-12-16, 12:09
På vilket sätt är Eddings sådan förutom de normala sakerna som förekommer i all fantasy?

Tror inte jag är tillräckligt djupt inne i fantasygenren för att riktigt fatta. Men när du säger orealistiska karaktärer i samma mening som fantasy då kolliderar mina två hjärnceller. :D

Jag har inte läst särskilt mycket fantasy så jag har inga direkta referensramar.

En typisk Eddings-hjälte är någon sorts halvgud som helst av allt ägnar sig åt att medelst svärd lemlästa och/eller döda alla som kommer i hans väg. Till sin hjälp har han tio vänner som alla är experter inom sina respektive områden. Minst en av dessa vänner är en riktig gud eller lärljunge till en sådan och kan bidra med magi när inte hjältens svärd räcker till. Alla män är likadana, och alla kvinnor suckar och himlar med ögonen åt männens dumhet.

Jag tyckte jättemycket om Eddings när jag var liten, men idag har jag högre krav.

Stoltz
2007-12-16, 12:28
Har du läst böckerna nyligen? Jag tycker Eddings är väldigt bra för ungdomar och kanske lite som nostalgi när man blir äldre, men det är verkligen inga vuxenböcker. Tror nog nästan Harry Potter är mer vuxenbok, även om jag inte läst dem så mycket.

Eddings hjältar är lite som Arnold i en gammal actionfilm, vilket kan vara roligt att se men det är inte direkt en realistisk karaktär.
Det spelar nog in en hel del, jag läste dem när jag gick i 9:an, och det var även mitt första "allvarliga" steg in i fantasyläsande.

Forts. följer under Hades inlägg.

En typisk Eddings-hjälte är någon sorts halvgud som helst av allt ägnar sig åt att medelst svärd lemlästa och/eller döda alla som kommer i hans väg. Till sin hjälp har han tio vänner som alla är experter inom sina respektive områden. Minst en av dessa vänner är en riktig gud eller lärljunge till en sådan och kan bidra med magi när inte hjältens svärd räcker till. Alla män är likadana, och alla kvinnor suckar och himlar med ögonen åt männens dumhet.

Jag tyckte jättemycket om Eddings när jag var liten, men idag har jag högre krav.

Nu när jag läst det du skrev och försökt komma ihåg böckernas uppbyggnad så känns det faktiskt igen väldigt mycket. Det kanske är så att jag var ung och hade väldigt låg gräns för vad som var bra fantasy och inte. Nu blir det ju kanske till att läsa om dem och se hur man reagerar.

Jay-Z
2007-12-16, 12:45
En typisk Eddings-hjälte är någon sorts halvgud som helst av allt ägnar sig åt att medelst svärd lemlästa och/eller döda alla som kommer i hans väg. Till sin hjälp har han tio vänner som alla är experter inom sina respektive områden. Minst en av dessa vänner är en riktig gud eller lärljunge till en sådan och kan bidra med magi när inte hjältens svärd räcker till. Alla män är likadana, och alla kvinnor suckar och himlar med ögonen åt männens dumhet.


Tack för förklaringen.
Då känns Perumov lite mer sofistikerad. :)

King Grub
2007-12-16, 12:49
Ja, Eddings skriver skrämmande dålig fantasy. The Belgariad var dock underhållande, och håller fortfarande, om man ignorerar dess litterära begränsningar. The Malloreon var väl egentligen inte sämre, men det var ju samma sak igen. Allt han skrivit därefter är rent dåligt, med bottenlösa nivåer som nås med Polgara (sista boken jag läste av Eddings).

Tolkia
2007-12-16, 12:58
Jag tycker att Eddings första serie, Sagan om Belgarion, håller någorlunda även nu; OK att personteckningen är VÄL klyschig. Därefter går det dock stadigt utför - och FORT utför. Det blir extremt tydligt eftersom han inte bara upprepar personerna genom alla serier (en listig fuskare, en stor, inte så smart bjässe, en snorunge till hjälte - ibland en vuxen sådan - en allvetande bitchig men sanslöst vacker kvinna med tvångsmässigt behov av att läxa upp alla i sin omgivning osv.) utan även handlingen (min litterärt sett tämlingen okritiske far: "Varför måste de ut och vandra över en kontinent i alla böcker?"). Althalusböckerna är ju så dåliga att det borde ha varit kriminellt att ge ut dem. Harry Potter, som det jämförs med, är intressant tycker jag, eftersom utvecklingen i den serien är typ den omvända: Den första boken är i mina ögon definitivt en barnbok, med rätt så platta karaktärer, men de personteckningen utvecklas en hel del under seriens gång.

Ang. "orealistiska karaktärer" så är det ju ungefär samma krav på karaktärsteckningen i en fantasybok som i en annan bok - en dålig eller dåligt berättad historia blir inte bättre för att man placerar den i en kvasimedeltida miljö och slänger in ett par drakar. Exempel på författare som jag tycker gör "bra" figurer är Robin Hobb (många av huvudpersonerna är dock rätt så emo, vilket kanske inte alla uppskattar), G.R.R. Martin (en av få serier där det inte är så uppenbart vilka som är "onda" respektive "goda" eftersom författaren uppehåller sig en hel del kring även de "onda" och deras bevekelsegrunder) och Stephen Donaldson.

Edit: En pikant detalj är också att det på de fem sista sidorna i varje Eddings-svit presenteras att så gott som samtliga kvinnliga karaktärer är gravida. Familjeromantik Dr Phil-style. :D

Shajjn
2007-12-16, 13:14
Den verkar vara riktigt tråkig. Läste en del ur utdraget, tröttnade innan hälften.

Jay-Z
2008-06-29, 13:47
Bump. Nu har nästa kommit - Nekromantikerns födelse.

140 sidor in och jag njuter.

The_RobRoy
2008-06-29, 14:28
Är senaste George RR Martin boken bättre än förra boken eller? För den var ju ett riktigt dåligt sömnpiller.

King Grub
2008-06-29, 15:16
Är senaste George RR Martin boken bättre än förra boken eller? För den var ju ett riktigt dåligt sömnpiller.

Vilken menar du med "senaste"? Det har inte kommit någon ny; A Feast for Crows är senaste. Den före det var A Storm of Swords, och den kan väl ingen kalla ett sömnpiller.

The_RobRoy
2008-06-29, 17:53
Vilken menar du med "senaste"? Det har inte kommit någon ny; A Feast for Crows är senaste. Den före det var A Storm of Swords, och den kan väl ingen kalla ett sömnpiller.

Ok jag trodde det hade hunnit komma en till..

JJ
2008-06-30, 07:52
Ok jag trodde det hade hunnit komma en till..

Vi väntar och vi väntar och vi väntar.

The Draf
2008-06-30, 08:56
Vilken menar du med "senaste"? Det har inte kommit någon ny; A Feast for Crows är senaste. Den före det var A Storm of Swords, och den kan väl ingen kalla ett sömnpiller.

A Feast for Crows är ett riktigt sömnpiller. Det är sällan man ser en brilliant serie ta en sån otrolig djupdykning.

Uuh, David Edding är sååå kasst. Belgarion var bra när man var i högstadiet, Mallorea var sämre, å The Elenium var så tragisk att ord inte kan beskriva den besvikelse jag kände.

Whistler
2008-06-30, 09:16
Kan lägga till Memory, Sorrow and Thorn-trilogin av Tad Willians på fantasysidan ...

Hmm...? Jag är halvvägs igenom Stone of Farewell och tycker mest att det är segt, segt, segt. Visserligen läste jag för sjätte gången igenom samtliga böcker i The Farseer Trilogy, The Tawny Man och The Liveship Traders av Robin Hobb, så grundkraven är ju rätt höga, men ändå... Jag får inte till det här att Tad Williams skulle vara någon form av mästerförfattare.

Mest stör jag mig väl på att han inte kunde hitta på egna religioner och kulturer, utan snodde befintliga rätt av och bara måttligt ändrade stavningen på gudomarna.

Får jag lägga till ett boktips så är The Deed of Paksenarrion av Elizabeth Moon bland det bästa jag läst.

Tolkia
2008-06-30, 09:56
Hmm...? Jag är halvvägs igenom Stone of Farewell och tycker mest att det är segt, segt, segt. Visserligen läste jag för sjätte gången igenom samtliga böcker i The Farseer Trilogy, The Tawny Man och The Liveship Traders av Robin Hobb, så grundkraven är ju rätt höga, men ändå... Jag får inte till det här att Tad Williams skulle vara någon form av mästerförfattare.
Jag tycker inte att "Memory, Sorrow and Thorn"-trilogin är det bästa Williams har skrivit; den är lite för mycket en barnbok för min smak (det kan i och för sig bero på översättningen, jag vet inte). Då tycker jag att Otherlandböckerna är bättre (om än absurda så det räcker) och "War of the flowers" (svenska "Sista avfarten till älvalandet").

King Grub
2008-06-30, 10:11
Visserligen läste jag för sjätte gången igenom samtliga böcker i The Farseer Trilogy, The Tawny Man och The Liveship Traders av Robin Hobb, så grundkraven är ju rätt höga, men ändå...

Dom är ju i o f s skräp jämfört med Williams... för att inte tala om hur medioker Paksennarion är. ;)