handdator

Visa fullständig version : Fettökning vid underskotts-fenomenet.

Humanist
2006-12-24, 11:01
Sitter här på självaste julafton med en fråga som jag tänkte langa ut. Egentligen en fråga helt utan praktisk relevans, och sannolikt även okänt territorium för dagens vetenskap, men hursomhelst;

För en tid sedan publicerade King Grub studier som visade att inaktivitet kunde orsaka bukfetma hos möss även vid ett energiunderskott (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=83445&highlight=inaktivitet). Så för en tid sedan offentliggjorde Akademiska Sjukhuset i Uppsala studier som visade att (det som de förmodade) var "psykisk press" kunde orsaka bukfetma (http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=559812,00.html).

Vet inte om någon haft möjlighet att nagelfara denna studie. Tycker själva fenomenet är högst intressant. Det står inget mer om kosten än att den var "var noga beräknad för att täcka deras energibehov under strapatserna...". Jag antar att studien inte skulle väckt sådan uppmärksamhet såvida seglarna legat på energiöverskott? "Psykisk stress" är ju ett medicinskt slaskbegrepp, allomförklarande och användbart när man inte vet vad som pågår, men finns det mer detaljerad information om detta fenomen?

Det känns lite som man trotsar vissa fysio"logiska" lagar när man trots underskott ökar i vikt. Hur ser forskningsläget ut gällande detta fenomen? Finns det evidenta teorier/hypoteser eller finns det någon som har lust att spekulera?

King Grub
2006-12-24, 11:07
även vid ett energiunderskott

Var ser du energiunderskottet i studierna?

Och eftersom fettinlagring och fettförbränning båda sker kontinuerligt, kan faktorer som påverkar bukfetma uppreglera lipogenesen just i bukregionen, trots en totalt sett lika stor fettinlagring. Dvs mindre fett på andra ställen, mer i och kring magen, där det är farligast.

Humanist
2006-12-24, 11:18
Var ser du energiunderskottet i studierna?

Och eftersom fettinlagring och fettförbränning båda sker kontinuerligt, kan faktorer som påverkar bukfetma uppreglera lipogenesen just i bukregionen, trots en totalt sett lika stor fettinlagring. Dvs mindre fett på andra ställen, mer i och kring magen, där det är farligast.

Jag antog att man räknat med ett visst energiunderskott. Studien uppmärksammades både i lokaltidning och på radio på nationell nivå, så den väckte uppenbarligen intresse. Att man ökar i vikt genom energiöverskott känns ju inte så himla spektakulärt, så därigenom antog jag underskottet.

King Grub
2006-12-24, 11:23
Nej, det är väl mest att, i råttstudiens fall, att det är hyperplasi det är frågan om, och att i den andra, att psykisk påverkan kan avgöra regionell lipogenes/lipolys, vilket i sin tur kan ha stor hälsopåverkan, som är "det stora". Energiunderskott är det inte frågan om. Man kan inte bilda något från ingenting, eller t o m minus.

Humanist
2006-12-24, 12:38
Man kan inte bilda något från ingenting, eller t o m minus.

Nej, det vore högst spektakulärt ifall den tesen motbevisades :)

Då blir jag väl lite besviken. Jag trodde väl att det var mer vedertaget att stress kan orsaka fetma? Visst att processen kanske är obevisad, men att teorin var allmänt accepterad?

Såvitt jag förstått saken rätt har just bukfetma haft ett stort evolutionärt värde. I och med att det är väldigt lättåtkomligt lagrad energi som vid stress snabbt frisläpps ut till blodet, vilket på så vis erbjuder mer energi vid farliga situationer. Sen att denna process löper amok när 50-åriga män med kalaskulor stressar framför datorer och d.y.l. är väl bara ödets ironi :D

Ivantheman
2006-12-25, 16:56
höga kortisolnivåer ger fetma i ansiket och magen. Kolla på folk som får kortisonbhandling dom ser förjäääääävliga ut.

Philippp
2006-12-25, 19:57
höga kortisolnivåer ger fetma i ansiket och magen. Kolla på folk som får kortisonbhandling dom ser förjäääääävliga ut.

kortison - kortisol
(?)
snackar du ens om samma sak som du själv gör? :smash:

Sverker
2006-12-25, 20:12
Jag tror det.

Kortison ombildas till aktiv kortisol.

Philippp
2006-12-25, 20:15
Jag tror det.

Kortison ombildas till aktiv kortisol.

:O där fick jag svar på tal, note to self: studera mer innan man skriver posts.