handdator

Visa fullständig version : Erat forum får kritik av självutnämd expert.


LAR
2006-12-24, 00:34
Forumet för Vetenskap och Folkbildning har just nu en tråd om kost. Här kommenterar en viss Sten Sture (Skaldeman) erat tränings-forum:

Jag tog en snabbtitt på Kollozeum. Låg intellektuell nivå och usla näringskunskaper. Att allting styrs av hormoner har man inte ens upptäckt. Det mesta på siten handlar om att äta dålig mat och att kompensera de negativa effekterna med träning.

Alla kostrecept som behöver träning för att fungera är värdelösa.

Sten Sture

Känns fånigt av en okänd person att kritisera så hårt. Grub kanske skulle kunna ge honom lite svar på tal.

här är sidan: http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?t=2327&postdays=0&postorder=asc&start=90

Whistler
2006-12-24, 00:36
"Alla kostrecept som behöver träning för att fungera är värdelösa."

WTF? På sådana här sidor är det ju givetvis tvärt om, man vill ha recept som fungerar för träningen. Det borde han inse när han går in på ett forum som främst målsätter sig med styrkesporter.

jeanclaudevandamme9
2006-12-24, 00:37
Herr Skaldeman har skämt ut sig tidigare med sina idiotiska uttalanden. Med andra ord inget att ta på så stort allvar.

Pellefant
2006-12-24, 00:39
Känns fånigt av en okänd person att kritisera så hårt. Grub kanske skulle kunna ge honom lite svar på tal.

Gjordes här. :)



( http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=81906&highlight=skaldeman )

christian
2006-12-24, 00:40
Han har ju lite böcker att sälja iaf..

Dumleman
2006-12-24, 00:40
Tyvärr lär väl han befästa vissa fördomar om folk som hänger på vetenskaps["tm"]- och forskningsforum :(.

Arf Pingvin
2006-12-24, 02:28
Hahah vad skön kille den där skaldeman verkar vara!

"Själv har jag fördelen att veta vad jag talar om. Den fördelen har man när man provat ut sina teorier själv och bevisat dem i praktisk handling."

Självdistans är klart överskattat :D

Cerberus
2006-12-24, 02:36
"erat" forum? det är väl ditt också?

L-Sami
2006-12-24, 02:40
Skaldeman vet vad han snackar om *whistle* :smash: *gah!* :laugh:

Arne Persson
2006-12-24, 02:40
Har precis registrerat mig i det sköna forumet. Han verkar ju vara en trefvlig gentleman!*whistle*

krilleh
2006-12-24, 02:40
"erat" forum? det är väl ditt också?

njaaa.. jag tror det är vårt

LarsK
2006-12-24, 07:40
Tja, det beror på vilka trådar man tittar i. I vissa är det helt uppåt väggarna galet.
Men den där skaleman är en självdutnämnd expert eftersom han var fet och lyckades gå ner i vikt ganska snabbt. Vilket inte är svårt om man är fet, men det gick honom på skallen och nu tycker han att han är han bäst i världen på näringslära.

-Lars, först på kollo med att vara full på julafton

Yankeee
2006-12-24, 08:27
Orka bry sig om vad en retard som inte har kommit någonstans gaggar om http://www.titantalk.com/forums/images/smilies/smoker.gif

mini
2006-12-24, 08:46
Orka bry sig om vad en retard som inte har kommit någonstans gaggar om http://www.titantalk.com/forums/images/smilies/smoker.gif

Är det inte det vi sysslar mest med här på Kollo?

Yankeee
2006-12-24, 08:47
Är det inte det vi sysslar mest med här på Kollo?

Möjligtvis den delen som tar med sig proteinpulver på semestern :Virro

Jorgen
2006-12-24, 08:50
Nåja, han kan inte stava till kolozzeum heller, så......

Muskelbyggaren
2006-12-24, 08:58
Detta visar vikten av att lära ut vad vetenskap och kritiskt tänkande är i tidig ålder. Personlig erfarenhet går fortfarande före profesionellt utförda studier för de allra flesta.

Common sense is the collection of prejudices acquired by age eighteen.

Sverker
2006-12-24, 09:41
Tycker faktiskt att forumet håller nästan lika hög klass som Koloozzeum.
Jag skummade igenom trådarna om magens pH och om saffran och fann dem hyffsat seriösa.

Baha
2006-12-24, 09:46
iband får jag känslan av att några få personers kunskap här på kolozzeum har gett hela forumet hybris.

Archos
2006-12-24, 09:55
iband får jag känslan av att några få personers kunskap här på kolozzeum har gett hela forumet hybris.

Insämmer! Varför glipa på skygglapparna? Vi har ju vår egna profeter och gurus. De är ofelbara och kunskapsmässigt fullkomliga, halleluja! *rolleyes*

Yankeee
2006-12-24, 09:57
Tycker faktiskt att forumet håller nästan lika hög klass som Koloozzeum.
Jag skummade igenom trådarna om magens pH och om saffran och fann dem hyffsat seriösa.

VoF håller överlag betydligt högre klass än kolo, inget snack om den saken.

LAR
2006-12-24, 10:00
VoF håller överlag betydligt högre klass än kolo, inget snack om den saken.

agree.

LAR
2006-12-24, 10:08
Detta visar vikten av att lära ut vad vetenskap och kritiskt tänkande är i tidig ålder. Personlig erfarenhet går fortfarande före profesionellt utförda studier för de allra flesta.

VoF är ett forum för just vetenskap och kritiskt tänkande. Generellt går "Personlig erfarenhet går fortfarande före profesionellt utförda studier för de allra flesta" rakt emot den principen.

Sverker
2006-12-24, 10:30
VoF håller överlag betydligt högre klass än kolo, inget snack om den saken.

Det var skrivet med glimten i ögat. Jag uppfattar Kolozzeum som ett forum för oss som tränar och därför är vi rätt insnöade om näringstiming och knäböjningsrutiner.
V0F har säkert ett bredare kompetensområde men finns kompetensen för muskelbyggning där ?

Yankeee
2006-12-24, 10:31
Det var skrivet med glimten i ögat. Jag uppfattar Kolozzeum som ett forum för oss som tränar och därför är vi rätt insnöade om näringstiming och knäböjningsrutiner.
V0F har säkert ett bredare kompetensområde men finns kompetensen för muskelbyggning där ?

Syftade inte på vilka ämnen som diskuteras utan att det är högre nivå på diskussionerna på vof.

Jorgen
2006-12-24, 10:33
Syftade inte på vilka ämnen som diskuteras utan att det är högre nivå på diskussionerna på vof.

Men det är kanske inte så konstigt heller?

tp_88
2006-12-24, 10:34
...Erat forum får kritik...
Det är väl inget nytt direkt. Jag hänger iofs mest på div. träningsforum och där tycker jag Kolo får skit hela tiden. BODY, PB osv.

Men Kolo *cupid* !

Yankeee
2006-12-24, 10:35
Men det är kanske inte så konstigt heller?

Eh, nä?

Nevermore
2006-12-24, 10:41
Det är väl inget nytt direkt. Jag hänger iofs mest på div. träningsforum och där tycker jag Kolo får skit hela tiden. BODY, PB osv.

Men Kolo *cupid* !

Fast å andra sidan ger ju kolo en massa skit till pb och body också hela tiden... Har inte läst nånstans på body att nån sågar kolo föresten.
Angående skaldeman så kan väl vilken idiot som helst gå ner från 150kg till 100 eller vad han nu lyckats med. Jag skulle kunna gå ner så mkt genom att äta chips. När han kommer in riktigt rippad och grov ska jag sätta mig ner och kolla igenom vad han förespråkar.

tp_88
2006-12-24, 10:46
Fast å andra sidan ger ju kolo en massa skit till pb och body också hela tiden... Har inte läst nånstans på body att nån sågar kolo föresten.
Jag tycker nästan aldrig någon ens nämner PB på Kolo. Jag är väldigt inaktiv på BODY, men sist jag läste det så var det i Damirs träningsjournal.

Nevermore
2006-12-24, 10:49
Jag tycker nästan aldrig någon ens nämner PB på Kolo. Jag är väldigt inaktiv på BODY, men sist jag läste det så var det i Damirs träningsjournal.

jomen oväntat att han ger skit till kolo när han just blivit bannad här...

Yes
2006-12-24, 10:55
Angående skaldeman så kan väl vilken idiot som helst gå ner från 150kg till 100 eller vad han nu lyckats med. Jag skulle kunna gå ner så mkt genom att äta chips. När han kommer in riktigt rippad och grov ska jag sätta mig ner och kolla igenom vad han förespråkar.
Nej, vilken idiot som helst klarar inte det(sen läste jag på flasback att det var 140kg+ till under 80Kg). Finns hur många som helst som misslyckas och bara blir fetare istället.

Man behöver inte hålla med gubben för att konstatera att det ändå är jäkligt bra jobbat av honom.

tp_88
2006-12-24, 10:57
jomen oväntat att han ger skit till kolo när han just blivit bannad här...
Grejen var ju att det genast kom in någon och höll med honom.

Diana
2006-12-24, 11:06
He he

Underhållande :D

...får sektvibbar *popcorn*

Baha
2006-12-24, 11:12
vid minsta problem kallar kolozzeum in sin ledare warlord grub för att lösa problem med familj, oliktänkande icke studieläsande vänner eller sätta andra forumskribenter på plats.

så ja, liknelsen med ngn form av sekt e nog g anska bra.

studier är din bibel och grub är din gud

Diana
2006-12-24, 11:21
vid minsta problem kallar kolozzeum in sin ledare warlord grub för att lösa problem med familj, oliktänkande icke studieläsande vänner eller sätta andra forumskribenter på plats.

så ja, liknelsen med ngn form av sekt e nog g anska bra.

studier är din bibel och grub är din gud
:D

Syftade iofs på gubben han jiddrar med. Det är lite det där utför dessa maaaagiska ritualer och du skola över 'vanligt' folk ståva... vissa människor älskar verkligen den där känslan av att sitta på en _magisk_ formel att hänga upp tillvaron på. Får de även predika och konvertera andra - ja så mkt mysigare. *popcorn*

Yes
2006-12-24, 11:29
utför dessa maaaagiska ritualer och i skolen öfver 'vanligt' folk ståfva...
:banned

Diana
2006-12-24, 11:37
:banned

som kebapbagare jag står över regler för korrekt meningsbyggnad

Baan
2006-12-24, 11:38
ERAT forum?

KICK/BAN/IGNORE på medlemmar som skriver så! NU!

Yes
2006-12-24, 11:40
som kebapbagare jag står över regler för korrekt meningsbyggnad
Mmmmm, kebbab! *drool*

Jag menar, du har rätt - det tänkte jag inte på.

Baan
2006-12-24, 11:52
Misstänker lite att nivån på det andra forumet möjligtvis kommer sjunka ordentligt om dte växer sig nära i kolozzeums storlek. Det är ju klart att man kan hålla viss nivå med riktig fascistmoderering, men det är inte säkert att man väljer att vara så hårdföra.

Lallle
2006-12-24, 12:14
Han teori verkar ju gå ut på att man deffar genom att äta mer och att kolhydrater saknar energi? Kanske inte ska ta honom så seriöst då.

LAR
2006-12-24, 12:17
ERAT forum?

KICK/BAN/IGNORE på medlemmar som skriver så! NU!
jaha? varför? pinsamt inlägg..

Baan
2006-12-24, 12:22
jaha? varför? pinsamt inlägg..

Konstigt sätt att uttrycka sig när man själv är medlem på brädan, om det nu inte var riktat till han som faktiskt betalar räkningen för forumet.

LAR
2006-12-24, 12:25
du, när jag skrev det hade jag ingen baktanke överhuvudtaget. "vårat" forum låter som någon hemlig klubb, vilket det inte är för mig. OK, jag döper om det till "det här forumet". nöjd?

Baan
2006-12-24, 12:29
du, när jag skrev det hade jag ingen baktanke överhuvudtaget. "vårat" forum låter som någon hemlig klubb, vilket det inte är för mig. OK, jag döper om det till "det här forumet". nöjd?

Absolut. Jag var inte jätteseriös heller! (revelations). :)

tossefar
2006-12-24, 12:33
jaha? varför? pinsamt inlägg..

Han försökte nog lite diskret påpeka att det heter "ert" och "vårt". Att lägga till ett "a" mitt i ordet är talspråk, eller slarvigt skrivet.

Eller så retar han dig för ni-mentaliteten, take your pick.

Kwon
2006-12-24, 12:35
Alla forum har sina problem, så även musclemayhem, milos sarcevs enter the mind-forum, getbig etc osv

Allan
2006-12-24, 12:43
Att han orkar bry sig säger väl det mesta. Huvudsaken är att folk här inte snackar skit om andra.

Baan
2006-12-24, 12:45
Han försökte nog lite diskret påpeka att det heter "ert" och "vårt". Att lägga till ett "a" mitt i ordet är talspråk, eller slarvigt skrivet.

Eller så retar han dig för ni-mentaliteten, take your pick.

Nej, jag påpekar inte språkfel ifall det inte är något jättetydligt. Vore dumt då jag själv inte skriver så bra. Din andra gissning är rätt, men det var bara halvseriös kritik.

Nilsjohan
2006-12-24, 13:45
Ett yttre hot enar oss koloiter

Cilia
2006-12-24, 14:11
Grejen var ju att det genast kom in någon och höll med honom.
och vilken vikt får det i resonemanget?

Tricklev
2006-12-24, 14:43
Ett yttre hot enar oss koloiter

:laugh:

Slartibartfast
2006-12-24, 17:34
Död åt de otrogna kättarna!

Tricklev
2006-12-24, 18:22
Nu har jag läst tråden, och den är verkligen totalt ointressant, inget nytt bara munbajsande i högsta grad om vem som har bäst referenser. Samtidigt som ingen lägger fram referenser, i stort sätt.

Så jag säger som Slarti: Död åt de otrogna kättarna!

raZmus
2006-12-24, 18:39
Men i det här fallet är det ju tämligen enkelt, eller?

Energi in - Energi ut

Att motsätta sig det är ju som att säga att, tja... hjulet inte fungerar... eller något... :)

michael
2006-12-24, 21:07
Har givetvis inte gått igenom alla Grubs debatter om kost, GI etc. Men en sak jag aldrig sett honom nämna är den psykologiska biten hos diverse kostupplägg.

Man har utfört ett experiment där man lät två grupper råttor äta två olika kostupplägg, ett traditionellt a la tallriksmodellen, och en som skulle representera en cafédiet. Den skiljde sig i det att det var mycket socker sött o fett.

Tanken var att de skulle representera en husmanskost diet, och en baserad på bakverk.

De fick fri tillgång till mat, de med cafédiet tenderade att äta 30% mer i energimängd mätt(eller något sådant, har inte studien framför mig för referens).

Slutsatsen var dock att dessa cafédietar gav upphov till mindre varig mättnadskänsla och på så sätt bidrog till ökat energiintag och viktuppgång.

Kan ju vara väsentligt om man vill hitta en diet som ger bestående viktnedgång, så GI kanske inte har spelat ut sina kort i "praktiken" än, åtminstone inte för en långsiktig viktnedgång och bibehållning.

skaparn
2006-12-24, 21:50
Man kanske skulle börja hänga på VoF.

Allan
2006-12-24, 22:19
Man kanske skulle börja hänga på VoF.

De kan behöva lite fler medlemmar.

skaparn
2006-12-24, 22:27
De kan behöva lite fler medlemmar.

Verkligen. 672 stycken endast. Kolo verkar ha över 13k. Vi är störst. Nej, jag menar: Erat forum är störst.

Erik__
2006-12-24, 22:55
Men i det här fallet är det ju tämligen enkelt, eller?

Energi in - Energi ut

Att motsätta sig det är ju som att säga att, tja... hjulet inte fungerar... eller något... :)

är du säker att energi in, inte kommer ut igen utan att ha tagits upp?

det där han skrev om att djur i det fria inte får cancer, men att de får det i fångenskap, stämmer det??

LAR
2006-12-25, 00:21
fånigt att kommentera forumet VoF när tråden handlade om vissa påståenden i en viss tråd, inte om vilket forum som är bäst. jag tror knappast någon på VoF bryr sig det minsta om rivalitet. det är ett debattforum, ingen community där man försöker lära känna varandra och prata om sin sexdebut. snittåldern ligger nog på 30-40 och de flesta är akademiker med jobbigt språk. passar inte alla. tur att det finns val.

Jorgen
2006-12-25, 00:24
fånigt att kommentera forumet VoF när tråden handlade om vissa påståenden i en viss tråd, inte om vilket forum som är bäst. jag tror knappast någon på VoF bryr sig det minsta om rivalitet. det är ett debattforum, ingen community där man försöker lära känna varandra och prata om sin sexdebut. snittåldern ligger nog på 30-40 och de flesta är akademiker med jobbigt språk. passar inte alla. tur att det finns val.

:thumbup:
Mao, håll er till ämnet.

Avesta
2006-12-25, 01:07
fånigt att kommentera forumet VoF när tråden handlade om vissa påståenden i en viss tråd, inte om vilket forum som är bäst. jag tror knappast någon på VoF bryr sig det minsta om rivalitet. det är ett debattforum, ingen community där man försöker lära känna varandra och prata om sin sexdebut. snittåldern ligger nog på 30-40 och de flesta är akademiker med jobbigt språk. passar inte alla. tur att det finns val.
Det går nog inte ens att ha någon form av rivalitet. Här får ungdomar råd för att bli starkare/större/hälsosammare/smalare o.s.v. Att kommentera forumet där så unga som 16 åringar vill ha svar på sina frågor om träning med orden "låg intellektuell nivå" är verkligen en intelligent anmärkning.

Likaväl skulle folk här här kunna påstå att gubbar och akademiker som skriver på VoF väger hälften så mycket som folk här bänkar och så har de dessutom gubb-kroppar som alla här skulle äcklas av. (Vilket troligen stämmer)

Kritikern får gärna ge sig in i en diskussion med en enskild medlem om han/hon så gärna vill påstå något annat än vad medlemen skriver. På så sätt besparas vi alla från intelligenta anmärkningar.

Avesta
2006-12-25, 01:15
Har givetvis inte gått igenom alla Grubs debatter om kost, GI etc. Men en sak jag aldrig sett honom nämna är den psykologiska biten hos diverse kostupplägg.

Man har utfört ett experiment där man lät två grupper råttor äta två olika kostupplägg, ett traditionellt a la tallriksmodellen, och en som skulle representera en cafédiet. Den skiljde sig i det att det var mycket socker sött o fett.

Tanken var att de skulle representera en husmanskost diet, och en baserad på bakverk.

De fick fri tillgång till mat, de med cafédiet tenderade att äta 30% mer i energimängd mätt(eller något sådant, har inte studien framför mig för referens).

Slutsatsen var dock att dessa cafédietar gav upphov till mindre varig mättnadskänsla och på så sätt bidrog till ökat energiintag och viktuppgång.

Kan ju vara väsentligt om man vill hitta en diet som ger bestående viktnedgång, så GI kanske inte har spelat ut sina kort i "praktiken" än, åtminstone inte för en långsiktig viktnedgång och bibehållning.

Det Grub postar är det som är direkt relaterad till ett intag och effekt. Psykologin är inte relevant därför att frågan inte handlar om varför man äter mer eller mindre av någonting, utan hur det påverkar kroppen. Det vore konstigt om han skrev en A4 om varför man saltar för mycket när det vi vill veta är hur det påverkar kroppen när man gör det.

skaparn
2006-12-25, 09:13
fånigt att kommentera forumet VoF när tråden handlade om vissa påståenden i en viss tråd, inte om vilket forum som är bäst.

Ok, jag slutar väl slamsa. Go easy with da bärsärkagång mannen.

Det den kritiserande personen i detta fall gjort sig skyldig till är väl att han inte läst tillräckligt noga. Vid en första anblick har jag faktiskt full förståelse för att forumet kan verka som en enda samling kvacksalvare som läst att man ska äta 43 gånger per dag på teh interweb eller hört av en stor kille på gymmet. När jag försökt övertyga vänner i min närhet om forumets förträfflighet dyker faktiskt ofta inte bara en sida med ganska dåliga trådar med ännu sämre svar upp. Det tar ett tag att sätta sig in i vem som läsvärd och att hitta de ända ganska många guldkorn av informativa trådar som finns. Det gäller alla forumdelar.
Jag vill mena att ska man döma ut något bör man ha gjort sin forskning grundligt, och det har han inte, men vi ska nog inte bli så väldigt förvånade över den förhastade slutsatsen.

Baan
2006-12-25, 11:16
fånigt att kommentera forumet VoF när tråden handlade om vissa påståenden i en viss tråd, inte om vilket forum som är bäst. jag tror knappast någon på VoF bryr sig det minsta om rivalitet. det är ett debattforum, ingen community där man försöker lära känna varandra och prata om sin sexdebut. snittåldern ligger nog på 30-40 och de flesta är akademiker med jobbigt språk. passar inte alla. tur att det finns val.

Tror knappast att det nödvändigtvis är 100% akademiker, viljan att diskutera och debattera är nog inte direkt relaterat till hur många högskolepoäng du har läst (möjligtvis vad du har läst). Vidare är man ganska bra obildad om man använder ett språk som man vet väldigt få förstår, är man så insatt i ett ämne så är det inte troligt att man diskuterar det med någon. Ska man förklara något i utbildningssyfte sas så är det väl inte så smart att göra sig helt oförstådd heller :)

Allan
2006-12-25, 11:54
Verkligen. 672 stycken endast. Kolo verkar ha över 13k. Vi är störst. Nej, jag menar: Erat forum är störst.

Fnys. Över 17K såg jag just

LAR
2006-12-25, 14:05
Tror knappast att det nödvändigtvis är 100% akademiker, viljan att diskutera och debattera är nog inte direkt relaterat till hur många högskolepoäng du har läst (möjligtvis vad du har läst). Vidare är man ganska bra obildad om man använder ett språk som man vet väldigt få förstår, är man så insatt i ett ämne så är det inte troligt att man diskuterar det med någon. Ska man förklara något i utbildningssyfte sas så är det väl inte så smart att göra sig helt oförstådd heller :)

nej, alla är inte akademiker men de flesta är. jag tror det är fler som reagerar på det faktumet här än på VoF eftersom så många hakar upp sig på det. det kanske känns mer främmande för en som inte själv är akademiker. det "avancerade" språket är inte onödigt formulerat för sakens skull. det kan vara så att man som utomstående inte begriper enkla formuleringar inom kvantfysik eller vad som helst. att försöka verka kunnig med omöjliga inlägg leder ju bara till att ingen läser, och överhuvudtaget känns det lite gymnasieuppsats över sånt. vad jag vet försöker alla förklara så enkelt och konkret som möjligt. Att undvika talspråk tycker jag är självklart i såna sammanhang. "Uhm, typ ba´, eeeeeeh.... *rotflglrot* XD" Sånt irriterar bara.

:)

Men det var fortfarande inte VoF det handlade om

Yes
2006-12-25, 14:08
Kände för att ge mig in i diskussionen, laddad med lite Grub-referenser. Ska bli kul att se om man får lite vettiga svar - det är ett intressant ämne.

LAR
2006-12-25, 14:43
Kände för att ge mig in i diskussionen, laddad med lite Grub-referenser. Ska bli kul att se om man får lite vettiga svar - det är ett intressant ämne.

Det är i grunden ett forum för skeptiker. Titta gärna runt bland de andra trådarna. De flesta samlar inte en massa minoritetsgrupper som förespråkar pseudovetenskap, som i det här fallet, men det händer. Dessa personer brukar sedan försvinna när diskussionen ebbat ut.

internethjälten
2006-12-25, 15:23
Undrar om debatten hettade till lite då alla
gamla stötar fick julaftons-ångest *confused*

Deceiver85
2006-12-25, 17:35
Naturligtvis är den fria expertis som erbjuds på Kolozzeum dålig, när man kan köpa en dyr bok istället...

Allan
2006-12-25, 19:13
Det är i grunden ett forum för skeptiker. Titta gärna runt bland de andra trådarna. De flesta samlar inte en massa minoritetsgrupper som förespråkar pseudovetenskap, som i det här fallet, men det händer. Dessa personer brukar sedan försvinna när diskussionen ebbat ut.


Jag såg i varje fall ett par rätt kända galningar där, men det ska väl finnas plats för dem också.

Jax
2006-12-26, 00:07
Det mest anmärkningsvärda med Sten Stures argumentation är väl egentligen att han frisk förespråkar en stenålderskost med argumentet att det är den kosten som vi människor är byggda för. I samma andetag verkar han fullständigt utesluta träning som något relevant för kosthållningen. Kolhydrater hävdar han är för ångmaskiner. Men är det ändå inte så att det är just det en människa är. Kroppen är gjord för arbete och vi mår bäst av att röra på oss.

LadyG
2006-12-26, 00:21
Kroppen är gjord för arbete och vi mår bäst av att röra på oss.

Annars skulle det väl inte vara så skönt att träna, om vi inte vore gjorda för det? :)

Jax
2006-12-26, 00:28
Annars skulle det väl inte vara så skönt att träna, om vi inte vore gjorda för det? :)
Ja men det var inte så jag skrev. :D

michael
2006-12-26, 00:48
Det Grub postar är det som är direkt relaterad till ett intag och effekt. Psykologin är inte relevant därför att frågan inte handlar om varför man äter mer eller mindre av någonting, utan hur det påverkar kroppen. Det vore konstigt om han skrev en A4 om varför man saltar för mycket när det vi vill veta är hur det påverkar kroppen när man gör det.


Jo men varför postar han det som är direkt relaterad till intag och effekt?
För att kritisera och bemöta GI-proklamerares antaganden om dess signifikans för viktnedgång, och nu senast långvarig/bibehållen viktnedgång.

Allt jag gör är att belysa en ny vinkel på det hela som verkligen kan vara betydelsefull för långvarig viktnedgång. Alla som har gått på en strikt diet vet ju hur hårt det är psykiskt. Om GI då bidrar genom ett lågglykemiskt kostupplägg till att öka och förlänga mättnadskänslan på ett mindre antal kalorier än vanligt, då kommer den psykologiska resan genom dieten bli betydligt behagligare och öka chansen för att fullfölja dieten och viktnedgången, samt behålla den. Än säg en högglykemisk diet där mättnadskänslan försvinner fort och svaga människor svullar i sig på tok för mycket kalorier efter ett tag i dieten.

LadyG
2006-12-26, 01:21
Ja men det var inte så jag skrev. :D

Jag vet, jag tyckte bara att dravlet om att "kost och träning inte har med varandra att göra" (eller vad det nu var Snackeman hade att säga) inte var värt att citera.

"Kroppen är gjord för arbete och vi mår bäst av att röra på oss." däremot är en sanning fler borde ta till sig. :)

michael
2006-12-26, 01:24
Kroppen är dynamisk, som alla organismer under evolutionärt tryck kommer vi att anpassa oss. Dock inte oss subjektivt i vårt liv och generation , men om ett par tusen sisådär.

LAR
2006-12-26, 03:30
Jag såg i varje fall ett par rätt kända galningar där, men det ska väl finnas plats för dem också.

Ja. VoF lockar till sig en hel del som vill få sina teorier accepterade av forskningsvärlden. Det handlar om ID-teoretiker, ufologer och all annan form av pseudovetenskap. Samtidigt som just sådant är skepticismens antagonister blir det oundvikligen också en del av dess innehåll. Alla varianter vill verka vara grundade i vetenskap.

Sverker
2006-12-26, 07:31
Jax :thumbup:

Jax
2006-12-26, 10:49
En sak till jag grubblade över. Stenålderskost är säkert bra i mångt och mycket; kött och fisk är fina grejor. Det som jag tycker är lite märkligt är att just den kosten används för att gå ner i vikt samtidigt samtidigt som man hävdar att det är samma kost som alltid ätits. Jag antar att det inte var så att man åt just den kosten för att se ut som Brad Stenpitt i grottan intill utan just därför att mat fanns inte i överflöd och man åt det som fanns och försökte äta upp sig så mycket som möjligt när det fanns tillgång till mat. Alltså strävade man efter inlagring av fett. Ovan nämnda resonemang bygger bara på hur jag tror att det gick till på stenåldern och jag har inga fina referenser att hänvisa till, men visst låter det ganska rimligt?

Sen nämns även eskimåer i diskussionen och jag antar att de menar exempelvis de jägare som äter en massa späck och sen ger sig ut för att jaga en vecka. Det som möjligen kan visas med det är att det inte är farligt att äta så mycket fet. Däremot går det inte att hävda att det skulle vara bra för en viktnedgång. Jägarna gör lätt av med den energin och lite till på den veckan de är på jakt och inte äter något.

Ni får ursäkta att jag besvärar er med mina tankar runt detta. Jag orkar inte registrera mig på det andra forumet.

LAR
2006-12-26, 12:13
nu påstås det i tråden att energi in / energi ut inte gäller..

jwzrd
2006-12-26, 13:09
nu påstås det i tråden att energi in / energi ut inte gäller..

Svara i den då.

regus
2006-12-26, 13:11
nu påstås det i tråden att energi in / energi ut inte gäller..

Fråga gärna hur dom har tänkt att skapa något ur inget.
Energi går inte att skapa, bara omvandlas.

LAR
2006-12-26, 13:42
Svara i den då.

Jag försöker, men jag är ingen näringsfysiolog.

jwzrd
2006-12-26, 13:52
Jag försöker, men jag är ingen näringsfysiolog.

Men du är ändå säker på att han har fel?

skaparn
2006-12-26, 14:02
Allt det här känns något surrealistiskt. Vi för en debatt om en debatt och hetsar varandra till att gå in i den andra debatten, men ingen vågar.

Fråga gärna hur dom har tänkt att skapa något ur inget.
Energi går inte att skapa, bara omvandlas.

Tror du att du funnit dräparargumentet så föreslår jag att du läser lite i tråden och de länkar som postas. Jag tror inte på vad som skrives, men har varken referenserna eller kunskapen att sätta mot. Lika många andra kvacksalvare lägger de fram sin sak väldigt väl.

grabben i skogen
2006-12-26, 14:08
vad är det som herr skaldeman har fel i egentligen?
löjeväckande att folk ska regga sig där bara för deras husgud grubs teorier ifrågasätts.

Yes
2006-12-26, 14:17
Lika många andra kvacksalvare lägger de fram sin sak väldigt väl.
Det tycker jag faktiskt är raka motsatsen till vad de gör. Mycket av det framstår visserligen som trovärdigt, fast det finns egentligen inte så mycket substans.

På annat håll har jag sett folk argumentera för samma sak, med betydligt bättre underbyggda argument. Jag vet dock inte vad som är rätt i frågan, det har jag inte tillräckligt med kunskap för att avgöra. Däremot noterar jag att jag inte fick några vidare bra svar på Grub-referenserna jag postade.

jwzrd
2006-12-26, 14:20
vad är det som herr skaldeman har fel i egentligen?
löjeväckande att folk ska regga sig där bara för deras husgud grubs teorier ifrågasätts.

Än mer löjeväckande är det att du och så många andra inte förstår skillnaden mellan en persons teorier och en persons citerande av studier. Skaldeman har teorier, egna teorier (som - jag har inte tittat på dem - säkert har ett värde). Husguden grub - som säkert också har egna teorier - delar mest med sig av studier.

Du själv odlar ett stort intresse för diverse personers egna teorier och ser ned på kontrollerade studier - det är iallafall min slutsats av att ha läst dina inlägg i likannde trådar. Mot den bakgrunden är det mycket intressant att du själv inte, i och med att du just inte verkar förstå skillnaden mellan studiecitat och teorier, lika blåögt köper grubbens Teorier(tm) också.

När det sen gäller själva kärnfrågan i debatten på Det Andra Forumet(tm) så gissar jag att det som alltid blir ett krig mellan de två fronterna:
1) Teorien/samlingen teorier som just där är de som höjs till skyarna
2) Den samlade ohälsan där man från front #1 på något vis tillskriver just front #2 orsaken: Dagens vetenskapliga "kunskap" om näring och hälsa. Alltså studieresultat.

Detta är mycket intressant. Hur kommer det sig att alla dessa självutnämnda experter - helt frånsett deras egna teorier då alltså - lyckas skylla allas ohälsa på vad man från vetenskapens håll håller för att vara Sunt och bra(tm)? Alltså att man från vetenskapligt håll har sjukt jävla fel. När jag ser mig omkring bland De Ohälsosamma(tm) så ser jag snarare 513 olika teorier från kvacksalvare, aftonblad och diverse missförstådda GI-studier och inte ett uns av hållbar kunskap. Vore det något man skulle skylla ohälsa på så var det folk i gemens enorma förmåga att sätta tillit till den grupp människor som förnärvarande skriker högst i media om Onyttig Mat(tm), JelpOmgKolhydratbomben(tm) och alternativmedicin.

grabben i skogen
2006-12-26, 14:25
Än mer löjeväckande är det att du och så många andra inte förstår skillnaden mellan en persons teorier och en persons citerande av studier. Skaldeman har teorier, egna teorier (som - jag har inte tittat på dem - säkert har ett värde). Husguden grub - som säkert också har egna teorier - delar mest med sig av studier.

Du själv odlar ett stort intresse för diverse personers egna teorier och ser ned på kontrollerade studier - det är iallafall min slutsats av att ha läst dina inlägg i likannde trådar. Mot den bakgrunden är det mycket intressant att du själv inte, i och med att du just inte verkar förstå skillnaden mellan studiecitat och teorier, lika blåögt köper grubbens Teorier(tm) också.



Du själv odlar endast ett stort intresse för debatt, och du har aldrig egna åsikter.

skaparn
2006-12-26, 14:28
Det tycker jag faktiskt är raka motsatsen till vad de gör. Mycket av det framstår visserligen som trovärdigt, fast det finns egentligen inte så mycket substans.

På annat håll har jag sett folk argumentera för samma sak, med betydligt bättre underbyggda argument. Jag vet dock inte vad som är rätt i frågan, det har jag inte tillräckligt med kunskap för att avgöra. Däremot noterar jag att jag inte fick några vidare bra svar på Grub-referenserna jag postade.

Det är möjligt. Jag såg bara en länk Frank Nilsson hade postat och insåg att de givetvis har täckt upp för invändningar handlandes om termodynamikens lagar.

Pez
2006-12-26, 14:32
Detta är mycket intressant. Hur kommer det sig att alla dessa självutnämnda experter - helt frånsett deras egna teorier då alltså - lyckas skylla allas ohälsa på vad man från vetenskapens håll håller för att vara Sunt och bra(tm)? Alltså att man från vetenskapligt håll har sjukt jävla fel. När jag ser mig omkring bland De Ohälsosamma(tm) så ser jag snarare 513 olika teorier från kvacksalvare, aftonblad och diverse missförstådda GI-studier och inte ett uns av hållbar kunskap. Vore det något man skulle skylla ohälsa på så var det folk i gemens enorma förmåga att sätta tillit till den grupp människor som förnärvarande skriker högst i media om Onyttig Mat(tm), JelpOmgKolhydratbomben(tm) och alternativmedicin.
För att folk a) vill vara speciella och "icke kvantifierbara" sas, b) dras mer till det utlovade resultatet (snabb/lätt/enkel viktnedgång etc) än blir avskräckta av det uppenbara oset av bs.

Kanske...

King Grub
2006-12-26, 15:37
Visst - människan är inte lika effektiv som förbränningsmotorn, och energivärdena man får i en bombkalorimeter är inte samma som "i människan". Men detta är redan medräknat i energiangivelserna, enligt nedan:

http://img.photobucket.com/albums/v42/KingGrub/energy.jpg

Det är inget som har "glömts bort" eller hemlighållits i energiintagsrekommendationerna- och angivelserna. Det har alltid varit känt och hänsyn tas till det i alla energiangivelser.

Sverker
2006-12-26, 16:19
En klassiker att elda upp något i en bombkalorimeter.

Vi eldade upp en Kanolds Gräddkola, när jag pluggade, och fick ut rätt mycket energi ur den. Mer än det deklarerade näringsvärdet. Learning by doing ungefär.

LAR
2006-12-26, 18:08
Men du är ändå säker på att han har fel?

Hans argument för att protein och fett uteslutet är den enda rätta optimala kosten är jag säker på inte stämmer, så ja.