handdator

Visa fullständig version : Fråga angående ålder..


Wolu
2006-12-23, 22:13
Hej!

Det är så att jag precis maxxade 100 i bänk idag (är 16 år och 2 månader gammal).
En polare till mig maxxade 100 när han var 16 år och 8 månader, och då säger jag att jag är *ett halvår* före honom.
Men då kommer han med argumentet att "man har lättare att bli starkare ju yngre man är" är det verkligen så?

Han är precis 1 år äldre än mig. han är alltså 17 nu

regus
2006-12-23, 22:17
Hej!

Men då kommer han med argumentet att "man har lättare att bli starkare ju yngre man är" är det verkligen så?

Han är precis 1 år äldre än mig. han är alltså 17 nu

Både ja och nej, én 16 åring har större chans att göra större ökningar än en 34 åring.
En 19åring har större chans att göra större ökningar än en 11åring.

Dock tror jag inte det är sån stor skillnad mellan 17 och 16 förutom att den som är 17 har ett år längre att växa till sig. Mao han borde vara starkare.

Wolu
2006-12-23, 22:19
Tack för svaret. Kom på nu att min kompis menade på att jag hade lättare att bygga muskler än honom, för jag skulle tydligen ha mer anabola hormoner (om det nu heter så)

regus
2006-12-23, 22:22
Tack för svaret. Kom på nu att min kompis menade på att jag hade lättare att bygga muskler än honom, för jag skulle tydligen ha mer anabola hormoner (om det nu heter så)

kan vara så, kan vara så att han har mer hormoner.
En 16åring kan ha mer hormoner än en 17åring, en 17åring kan ha mer hormoner än en 16åring.
Eller kan det vara så enkelt att du har bättre genetik för styrkelyftning/tränat hårdare osv osv...

Krille 87
2006-12-23, 22:27
Tack för svaret. Kom på nu att min kompis menade på att jag hade lättare att bygga muskler än honom, för jag skulle tydligen ha mer anabola hormoner (om det nu heter så)

Det där är högst personligt! Och det är testosteronet som skjuter i topp när man växer.. Säg till din kompis å sluta lipa för att han e svagare

Johan_P
2006-12-23, 22:29
Det där är högst personligt! Och det är testosteronet som skjuter i topp när man växer.. Säg till din kompis å sluta lipa för att han e svagare

+1 :thumbup:

NisseEriksson
2006-12-23, 22:39
Hej!

Det är så att jag precis maxxade 100 i bänk idag (är 16 år och 2 månader gammal).
En polare till mig maxxade 100 när han var 16 år och 8 månader, och då säger jag att jag är *ett halvår* före honom.
Men då kommer han med argumentet att "man har lättare att bli starkare ju yngre man är" är det verkligen så?

Han är precis 1 år äldre än mig. han är alltså 17 nu

Det kan bero på gener,dagsform, ni väger förmodligen inte heller lika mycket, du kanske har tränat mer än honom vem vet ?

Du är stark iallafall. Keep on träning *flex*