handdator

Visa fullständig version : Hur firar du jul?


elan
2006-12-23, 18:51
Hur firar du jul? Var är du någonstans? Vem firar du med? Gör du som du alltid gjort? Har du några särskilda traditioner som måste följas eller planerar du att börja med några nya just i år? Är det viktigt för dig hur jul firas?

Babbla på i tråden, jag behöver något att slöläsa under tiden som hela familjen dricker glögg och spelar Bingolotto ikväll, något som min bror vill göra till en tradition i vår familj. Personligen är jag inte mycket för traditioner, jag hade gärna suttit på en strand i Thailand och käkat ananas istället.

Ryska_raketen
2006-12-23, 18:52
Thailand nästa år=? *cupid*

King Grub
2006-12-23, 18:57
Traditionell jul. Hela familjen samlas (i alla fall den närmaste - 58 kusiner och bryllingar och allt vad det är har sina egna julfiranden), äter, öppnar klappar, tittar på Kalle, leker. I år firar vi jul hos min syster och hennes familj.

Kwon
2006-12-23, 18:57
Jag brukar fira i Sthlm Elin.

Vill du ha bilder här åsse eller räcker det med beskrivningen?

Förr så var det oftast att man organiserade julfester (många vänner o bekanta) men har blivit lite slappare med åren.

Det är inte viktigt för mig hur vi firar julen, bara vi har kul.

Bingolotto hör ej till traditionerna kan tilläggas.

Mellen
2006-12-23, 19:02
Jag håller med dig Elan, jag hade också gärna varit i Thailand och ätit ananas.

I hela mitt liv har jag firat jul med mamma, pappa, bror, mostrar, kusiner (som mycket äldre än vad jag är), kusinbarn (i min ålder).
Det är inte så att jag umgås speciellt mycket med dessa släktingar speciellt mycket övriga delar av året. Så på jul så ska man uppdatera sig med info om vad som har hänt senaste året.

Jag skulle vilja åka bort ett år och se hur det är.
För några veckor sedan surfade jag flygbiljetter och hittade några riktigt bra alternativ, men ingen ville åka med. Och jag kände inte för att åka själv.

elan
2006-12-23, 19:02
Thailand nästa år=? *cupid*

Ska se vad som går att ordna. Kommer du och hälsar på?

Srednq
2006-12-23, 19:03
gillar inte jul. gillar inte högtider. de va säkert en fin tradition en gång i tiden, men nu är det bara inriktat på att köpa saker. läste i metro innan idag att julen står för ca 25-30% av blomsterhandlarnas årsomsättning. det rör sig om 2,2 miljarder på 2 veckor. och hur tror ni att det är i övriga affärer?

va på ett köpcentra idag en runda. folk springer runt som galningar ju. körde iväg utan att få köpt nåt alls

Nina L
2006-12-23, 19:04
Mamma, pappa, lillebror, storasyrran, hennes man, deras två söner och så jag. Vi skulle lika gärna fira på en solig strand någonstans, men traditioner är inte heller fel. Det blir klappar, julmat, kalle och allt det där som man kan förvänta sig.

http://setigermany.de/weihnachten/santa2.gif

Kwon
2006-12-23, 19:04
Ja Sredng, det är rent ut sagt trist att se hur stressade folk är vid jul o julruschen.

Folk e som galna och springer runt.

elan
2006-12-23, 19:09
Min bror har traditionshysteri men resten av familjen är det rätt lugnt med. Vi har aldrig samlats hela släkten utan det brukar bara vara familjen på dagen och sedan far de syskon som har pojk- eller flickvänner hem till dem på kvällen. I år är jag den enda som är singel så jag blir ensam här med mor och far imorgon kväll.

Måste säga att det är väldigt lugnt på shoppingfronten också, blir väldigt få julklappar i år. Det känns bra. Mamma är inte sådär hysterisk med mat, fika och godis heller.

Ryska_raketen
2006-12-23, 19:09
Ska se vad som går att ordna. Kommer du och hälsar på?

givetvis *gah!* *popcorn* *cupid*

elan
2006-12-23, 19:20
Jag håller med dig Elan, jag hade också gärna varit i Thailand och ätit ananas.

I hela mitt liv har jag firat jul med mamma, pappa, bror, mostrar, kusiner (som mycket äldre än vad jag är), kusinbarn (i min ålder).
Det är inte så att jag umgås speciellt mycket med dessa släktingar speciellt mycket övriga delar av året. Så på jul så ska man uppdatera sig med info om vad som har hänt senaste året.

Jag skulle vilja åka bort ett år och se hur det är.
För några veckor sedan surfade jag flygbiljetter och hittade några riktigt bra alternativ, men ingen ville åka med. Och jag kände inte för att åka själv.

Åka själv till Thailand är guld annars, det borde du ha gjort. :thumbup:

hum
2006-12-23, 19:22
Firar hos föräldrarna, övriga syskon bor där över helgen och jag själv som bor nära smiter hem lite då och då.

Har inte varit singel de tre-fyra senaste jularna och det är väl den största skillnaden. Lägre presentutgifter men man känner sig ensammare än vanligt. Jag brukar alltid bli lite nere kring jul och i år är inget undantag.

Baha
2006-12-23, 19:23
åker till tjejens föräldrar, äter där och kollar kalle anka, julklappar till ungarna därifrån..sen åker vi hem på kvällen och ungarna får öppna mer julklappar som dom fått från alla andra.

Lelle Pelle
2006-12-23, 19:23
Detta är kommer jag deppa ihop direkt efter Kalle, inge Scrooge på tv ju..snyft..

oggen
2006-12-23, 19:33
äsch jul är överskattat.. Roligt att ge presenter men det hela betyder mindre ju äldre man blir skulle helst vilja sova bort det hela.

Mellen
2006-12-23, 19:33
Åka själv till Thailand är guld annars, det borde du ha gjort. :thumbup:

Sist jag åkte på resa själv blev jag bestulen.*grr27*
Därför känner jag att jag hellre vill ta med mig någon, för att inte vara helt nojig.

Men om jag inte får med mig någon nästa jul så kanske jag ändå testar att åka själv. Jag känner verkligen för att uppleva en annan slags jul.

Sebbe_H
2006-12-23, 20:01
Hemma med familjen, mormor och farmor och farfar. Käkar lite runt 1 tiden, kalle anka, sen julklappar sen käk igen :)

Mass-Tech
2006-12-23, 20:05
Äter julfrukost hemma hos några nära vänner tillsammans med familjen. Sen efter Kalle åker vi(mass-tech familjen) upp till mina kusiner i höja där mat ätning, öl dricking, gulla med hunden, julklapps utdelning och pingis utförs.

Sundsarn
2006-12-23, 20:22
Tja jag är hos mormor och morfar med släkten. Min.... vän då, hon firar på Falu lassaret för hennes bror har en ärftlig sjukdom som gör att man lätt punkterar lungan *grr27* Det är väl lite annorlunda antar jag..

JusupWilkosz
2006-12-23, 20:26
Tradionsenligt massivt tyskt julbord med nära och kära, efter det ser vi på
Kalle Anka och Kan du vissla Jusup Wilkosz.
Efter dessa oskyldiga nöjen blir det julklappar och bratwurst tillsammans med julgransposering runt granen.

Kwon
2006-12-23, 20:27
Firar Me Blossa GlÖgg O Prit!

Bartman
2006-12-23, 20:45
Brukar fira med familjen. Äta mat, titta på tv och öppna julklappar. I år ska vi vara hos min morbror med familj.
Skulle lätt kunna hoppa över julfirandet tycker mest det är jobbigt.*gah!*

Bronkitkorv
2006-12-23, 21:42
Jag ska till svärmor och börje och fira jul som en vanlig jul brukar firas med mat och kalleanka, sen på kvällen så kommer Börje försöka supa ner mej och jag kommer att försöka att inte bli full som fan.*gah!*

eleni
2006-12-23, 21:50
Jag ska jobba julaftonkväll och juldagsmorgon. Skönt o slippa allt ståhej.

mathor
2006-12-23, 21:52
Död åt gospel, död åt julen!

mangemani
2006-12-23, 21:55
imorgon firar jag hos brorsan och på juldagen firar jag hos syrran med familj samt min andra syrra och hennes familj och min 3:e syrras unge.

brukar traditionelt vara hela familjen sammlad hos nån,men föräldrarna mina hade hyrt stuga i år,så det blir bara syskonen som firar i år.

Me_Myself
2006-12-23, 22:22
Denna julen är inte som den ska vara för dottern lämnades idag hos sin pappa och ska stanna där tre dygn. Det känns skönt att få vila ut men också kallt.
Vanligtvis gör vi julgodis lillejul men idag firade vi jul med dottern hos mormor. Vi äter alltid dansk fläskestek och vaniljglass med jordgubbar.
Tomten kom som vanligt och vi avslutade tidigt.

Imorgon blir det julafton med syster, mamma och farmor. Vi träffas vid 16 för jag vågar vägra Kalle. Vanlig julmat, julklappar och mys. Förhoppningsvis så blir det inte för sent för ingen av oss klarar för mycket mys med familjen. Släkten är värst, alla gånger!

Jag ska fira jul i stallet också imorgonbitti. Kadrilj ridning till musik med tomteluvor kl 08. Känns som julens höjdpunkt :)

Cilia
2006-12-23, 22:27
Denna julen är inte som den ska vara för dottern lämnades idag hos sin pappa och ska stanna där tre dygn. Det känns skönt att få vila ut men också kallt.
Vanligtvis gör vi julgodis lillejul men idag firade vi jul med dottern hos mormor. Vi äter alltid dansk fläskestek och vaniljglass med jordgubbar.
Tomten kom som vanligt och vi avslutade tidigt.

Imorgon blir det julafton med syster, mamma och farmor. Vi träffas vid 16 för jag vågar vägra Kalle. Vanlig julmat, julklappar och mys. Förhoppningsvis så blir det inte för sent för ingen av oss klarar för mycket mys med familjen. Släkten är värst, alla gånger!

Jag ska fira jul i stallet också imorgonbitti. Kadrilj ridning till musik med tomteluvor kl 08. Känns som julens höjdpunkt :)

stort av dig att lämna bort dottern över julen då du tidigare har gett uttryck för att pappan inte har tagit mycket ansvar alls för sin dotter.



Själv ska jag fira med Kwon men han är så packad på Blossa och snarstucken så jag får nog åka till familjen och fira med dom som vanligt istället. Jag vågar också vägra Kalle. Finns inget som är så skönt som att åka på Stockholms gator efter 15 på julafton. Man äger dom

Fettecke
2006-12-23, 22:33
ska hämta min morbror kl. 13.30, sedan åka med honom till kyrkogården och tända massa ljus till våra nära och kära...

sedan åker vi till resten av släkten (2st) och firar jul.

åker hem därifrån runt 21.00...

har varit så de senaste 10 åren, fast tidigare år har det varit fler och fler familjemedlemmar...

sissa
2006-12-23, 22:41
Imorrn,på julafton, så blir det bara jag,guben och katten. Vi ska inte ens äta traditionell julmat :em: (förrutom knäck) för det ska vi äta på juldan hos mamma så det få räcka tyckte vi.
Det blir en lugn julafton med andra ord.

Me_Myself
2006-12-23, 22:49
stort av dig att lämna bort dottern över julen då du tidigare har gett uttryck för att pappan inte har tagit mycket ansvar alls för sin dotter.




Ja men det känns faktiskt lite tungt. Julens traditioner har alltid varit viktiga och jag vill att hon får fina jular också. Sen har jag lite dåliga tankar typ; JAG har tagit hand om henne i princip ensam i tre år och nu ska HAN fira jul med henne. Men man får ju bjuda till lite och vi har haft en finfin "julafton" idag *cupid*

mini
2006-12-23, 22:56
Jag jobbar till 15, går i kyrkan vid 17, mat efter och sedan julklappar vilket i år kommer vara snabbt överstökat hoppas jag.

Snake
2006-12-23, 22:57
Jag jobbar till 15, går i kyrkan vid 17, mat efter och sedan julklappar vilket i år kommer vara snabbt överstökat hoppas jag.

Jaså har du varit en stygg flicka i år? Ätit för lite pepparkakor kanske :/

Gabbe
2006-12-23, 23:03
Genom att vi får äta ur det undre lagret i Aladin förpackningarna... :D

mini
2006-12-23, 23:05
Jaså har du varit en stygg flicka i år? Ätit för lite pepparkakor kanske :/
Min stygghet ligger nog mer i att jag köpt usla julklappar i år. Annars är jag bara snäll, alltid. *innocent*

Jorgen
2006-12-23, 23:14
Annars är jag bara snäll, alltid. *innocent*

Bah. *mini*

mystic[-_-]
2006-12-23, 23:19
Jobbar till 14 sen låser allt, kommer väll hem runt 15. Då blir det julbord plus ett träningspass som följs upp av lite presenter och ett julbord till :)

coxie
2006-12-23, 23:26
Julbord med den närmsta släkten på pappas sida (brukar åka till morfar och träffa andra halvan på annandagen). Kalle, ris a la malta, godis och klappar följt av mer godis, och mat innan man åker hem.

För gillade jag det inte speciellt mycket, men nu när man bor borta på hösten/våren så är det roligt att träffa släkten och familjen.

Alexlindgren
2006-12-23, 23:50
Har lite konstigt med släktingar, fars sida är dom ganska gamla..så dom firar med sina barn och barnbarn. Morsans släkt är i polen, så det uteblir iår i alla fall, bara mormor som är här.

Så det blir jag,farsan,morsan och mormor. Ganska lugnt..halvbrorsorna är och firar med ena brorns sambo. Dom kommer senare på annandagen.


Blir la som vanligt :thumbup:

Versus
2006-12-23, 23:57
Ska fira hos min ena halvbroder, i hans hus med hans familj, sedan hans sambos morsa och min andra halvbroder med familj också.
Så väl lagom med folk =)

boinnk
2006-12-24, 00:02
Idag anlände svärföräldrar och deras barn från norge, fem stycken totalt. Imorgon ska jag först till mor & far med diverse andra släktingar och äta och efter kalle tillbaka hem och fira en till julafton med sambon och hennes familj.
Totalt:
Två julmiddagar, en svensk och en norsk. Tur att det är bulk! :eating:

Chaan
2006-12-24, 01:39
dottern

Jätte, jättegullig enligt bild.

Hur firar du jul? börja med några nya traditioner just i år?

Gå i kyrkan. Första gången jag gör det en jul.

En söderhavsö hade jag gärna tagit istället.

Pingu
2006-12-24, 11:18
Vi ska vara hos mina svärföräldrar tillsammans med nina päron

davvvan
2006-12-24, 15:42
Jobbar 13.30-22.15 idag så blir inte så mycket av firande tyvärr. Ska snippa iväg till farmor och farfar (där vi firar i år) och slänga i mig lite gudomligt julbord under min 45 min lunchrast...Tar 5 min bara köra bilen dit bort *cry* När jag väl slutat far jag dit igen och pular i mig så mycket mat det bara går + öppnar några julklappar.

Something like that :)

Leon
2006-12-25, 10:24
Jag har firat min julafton på ett väldigt annorlunda sätt men en av de roligaste faktiskt:) Jag var på en stor Jugoslavisk konsert/fest i Helsingborg och det var en upplevelse som jag gärna gör om igen.

backflash
2006-12-25, 10:53
Jag har firat min julafton på ett väldigt annorlunda sätt men en av de roligaste faktiskt:) Jag var på en stor Jugoslavisk konsert/fest i Helsingborg och det var en upplevelse som jag gärna gör om igen.

var det en blind sångare på scen?

shadowfire
2006-12-25, 10:55
Skönt att julen är över. Tråkigaste tiden på hela året. Precis alla man känner bara försvinner in i sina familjeliv, bläpp. Skönt att det är ett helt år kvar till nästa jul. Nedräkningen till midsommar har börjat. :thumbup:

Leon
2006-12-25, 10:57
var det en blind sångare på scen?

haha ja det stämmer.Var du också där?

backflash
2006-12-25, 11:02
haha ja det stämmer.Var du också där?

Nej nej, bara hört att det skulle vara någon konsert i jul, trodde inte det skulle vara i hbg dock därav frågan ;)

Snafu
2006-12-25, 14:27
Jag firade jul i Newcastle med lite svenskar, en norrman och en engelsk tjej. Först lite julmat (jäkligt bristfällig sådan) som bestod av potatis, köttbullar, lingonsylt, falukorv (!), tunnbröd, senapsill och Imperial Vodka som substitut till den svenska nubben. Efteråt blev det kladdkaka och Alladin-ask.

Lite bilder hittar ni på den nya communityn www.newcastlesvenskar.com, för svenskar i Newcastle. =)

Kwon
2006-12-25, 14:28
Var e din polares fyllebilder SNAFFE? Inte från Pig n Whistle men det andra stället.

bluelight
2006-12-25, 14:31
Typ, äta julbord och kolla på kalles, börjar nästan tröttna nu efter 17 år. *spy*

Snafu
2006-12-25, 18:18
Var e din polares fyllebilder SNAFFE? Inte från Pig n Whistle men det andra stället.

El Kwono - nu har jag lagt upp dem =) Jag startade en tråd om det hela så förhoppningsvis kan vi lägga upp framtida alster där. Endast två st än så länge.

FULA PERSONER I NEWCASTLETRÅDEN (http://ncsvenskar.proboards91.com/index.cgi?action=display&board=general&thread=1167066681&page=1)

Kwon
2006-12-25, 19:06
El Kwono - nu har jag lagt upp dem =) Jag startade en tråd om det hela så förhoppningsvis kan vi lägga upp framtida alster där. Endast två st än så länge.

FULA PERSONER I NEWCASTLETRÅDEN (http://ncsvenskar.proboards91.com/index.cgi?action=display&board=general&thread=1167066681&page=1)

Haha underbart Snaffe! Fina bilder :)

Cilia
2006-12-25, 19:09
Ja men det känns faktiskt lite tungt. Julens traditioner har alltid varit viktiga och jag vill att hon får fina jular också. Sen har jag lite dåliga tankar typ; JAG har tagit hand om henne i princip ensam i tre år och nu ska HAN fira jul med henne. Men man får ju bjuda till lite och vi har haft en finfin "julafton" idag *cupid*
Det var precis det jag menade av dig.
Att han får den stora dagen på året. Det är stort.
Men det gagnar nog din dotter i längden

hatework
2006-12-25, 19:55
Thailand nästa år=? *cupid*

+1

Lafayette
2018-12-23, 09:42
Ensam med mamma. Snacka om att folk har droppat av mer och mer för varje år. :d Men det gör inget! Imorgon är det äntligen julafton!

xan
2018-12-23, 10:17
Firar med närmsta familjen (syster, mor, morbror, moderns sambo) genom att äta vanlig julmiddag, titta på Kalle Anka, öppna presenter och sedan bara ta det lugnt och käka goda saker hela kvällen. Dagen efter åker jag och min syster till Nordafrika och stannar över nyår för att fira med far, faster, farbror och fars moster. Även min systers vän som har vägarna förbi (lol really) kommer kanske umgås med oss också.

När det gäller jul är vi nog alla överens om att det är lite väl mycket jobb för att få ihop allt, så nästa år blir det nog julmiddag på resturang i stället. Så slipper högtiden bli en prestation.

Mass-Tech
2018-12-23, 12:53
Äter julfrukost hemma hos några nära vänner tillsammans med familjen. Sen efter Kalle åker vi(mass-tech familjen) upp till mina kusiner i höja där mat ätning, öl drickning, gulla med hunden, julklapps utdelning och pingis utförs.
12 år senare och i stort sätt samma rutin.:)

Ladugårdsdörr
2018-12-24, 13:39
Det blir fullt ställ med med ett 20-tal barn och vuxna, klichéer, Kallianka som bara vuxns bryr sig om och julklappar som åker in i någon låda på vinden när man kommer hem.

r3mpuh
2018-12-24, 14:38
Med en ny avatartext på kolozzeum.

Lafayette
2020-12-07, 01:27
Blir nog ensam med mor kan inte åka och fira som tänkt, annorlunda pisstider, inte ens en liten julmarknad

Lafayette
2020-12-07, 01:27
Det blir fullt ställ med med ett 20-tal barn och vuxna, klichéer, Kallianka som bara vuxns bryr sig om och julklappar som åker in i någon låda på vinden när man kommer hem.

Detta känns avlägset

rooz
2020-12-07, 07:40
Hos svärföräldrarna. Optimala förhållanden på alla sätt, en typ av jul jag inte hade på 14 år.

Kanske någon ensam kompis som behöver julstämningen och kan vara med.

Lafayette
2023-12-20, 23:13
Ensam med mamma. Snacka om att folk har droppat av mer och mer för varje år. :d Men det gör inget! Imorgon är det äntligen julafton!

Samma i år.*popcorn*

stridis
2023-12-21, 09:22
Samma i år.*popcorn*

I år blir det ensam med frugan.

Lafayette
2023-12-21, 10:58
I år blir det ensam med frugan.

Vad gör tvillingbrodern?*gah!*

stridis
2023-12-21, 11:45
Vad gör tvillingbrodern?*gah!*

Frugan är dålig så det var att välja henne eller brorsan.

Fan vet vad han hittar på med så kort varsel.*cry*

Lafayette
2023-12-21, 12:12
Finns ju ett uttryck som heter broes before...

Men jag förstår dig.

stridis
2023-12-21, 12:20
Finns ju ett uttryck som heter broes before...

Men jag förstår dig.

Så är detatt vara gift.
https://static.partyking.org/fit-in/1300x0/products/original/giftflaskor-halloweendekor-1.jpg

CalleP
2023-12-21, 12:39
Med svärföräldrar, ser fram emot det!

The_RobRoy
2023-12-21, 13:22
Las Vegas baby!

Mental
2023-12-21, 15:08
Finns ju ett uttryck som heter broes before...

Men jag förstår dig.

Jag tror inte det uttrycket tar sikte på biologisk bror vs hustru...

Lafayette
2023-12-21, 15:19
Jag tror inte det uttrycket tar sikte på biologisk bror vs hustru...

Om han hade valt brodern framför tomten hade det blivit Broes before Ho Ho Hos!

Hehe

stridis
2023-12-21, 16:16
Om han hade valt brodern framför tomten hade det blivit Broes before Ho Ho Hos!

Hehe

Ha ha.

Men:*slap*

jmk
2023-12-22, 19:13
Med svärföräldrar, ser fram emot det!

vi får väl se . . .

själv ska man spika upp sig på korset

Lafayette
2023-12-22, 19:25
vi får väl se . . .

själv ska man spika upp sig på korset

Du får vänta till påsk *mini

WiltTheStilt2
2023-12-22, 19:27
Jag ska grejja lite i min jordkällare

jmk
2023-12-22, 19:32
Du får vänta till påsk *mini

det tycker jag inte