handdator

Visa fullständig version : Nätverkslagring, proffs hit!


shut teh face
2006-12-23, 15:08
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=130981

Installationen är enkelt, koppla in enheten till din router via ethernet och den konfigurerar sig själv automatiskt

Alltså det här med nätverkslagring (extern shared storage via nätverket).

Hur fasen funkar det? Måste man sitta och trycka på fiber med router för att det ska funka, som ovan kursiv text säger?

Jag sitter ju med runk BBB ADSL, alltså modem. Kommer det funka ändå?
Är Ethernet inte en benämning för direkt bredband via bredbandsuttag (alltså fiber?)



:Virro

viktore
2006-12-23, 15:10
Nej du behöver inte ha fiber, men däremot kan du inte koppla in den till modemet, du behöver antingen en switch eller router.

Kabuto
2006-12-23, 15:12
hårddisken har ethernet anslutning, alltså är det inbyggt nic eller nåt.. Bara att koppla in i din router du behöver inte ha fiber..

Om du inte har nån router så kan du ju köpa en USB eller firewire istället...

shut teh face
2006-12-23, 15:13
Alright. Aha ska man behöva skaffa en switch då. Är det några konstigheter med att koppla in switch till adsl modem? Mig veterligen vill ispn inte ge ut mer än tre ip addreser samtidigt..?


Jo jag tänkte på USB 2.0, men då måste den ha minst två anslutningar så den kan vara ikopplad i två datorer samtidigt, och man ska kunna överföra, använda, radera etc, ifrån båda datorer.. inte hittat någon sådan, och usb 2.0 är ju inte lika fort som ethernet.. hmm, vet ni någon bra sådan isf?

nossralj
2006-12-23, 15:14
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=130981

Installationen är enkelt, koppla in enheten till din router via ethernet och den konfigurerar sig själv automatiskt

Alltså det här med nätverkslagring (extern shared storage via nätverket).

Hur fasen funkar det? Måste man sitta och trycka på fiber med router för att det ska funka, som ovan kursiv text säger?

Jag sitter ju med runk BBB ADSL, alltså modem. Kommer det funka ändå?
Är Ethernet inte en benämning för direkt bredband via bredbandsuttag (alltså fiber?)



:Virro

Det funkar så att det dyker du kan dela dina filer som du säger via nätverket. Ethernet är ju själva namnet på en nätverkskabel med RJ-45-kontakt eller fiberkabel. Och det funkar som viktorel säger även med ditt xDSL, men du behöver en router eller switch som du kopplar in hårddisken i.

Kabuto
2006-12-23, 15:15
Alright. Aha ska man behöva skaffa en switch då. Är det några konstigheter med att koppla in switch till adsl modem? Mig veterligen vill ispn inte ge ut mer än tre ip addreser samtidigt..?


Jo jag tänkte på USB 2.0, men då måste den ha minst två anslutningar så den kan vara ikopplad i två datorer samtidigt, och man ska kunna överföra, använda, radera etc, ifrån båda datorer.. inte hittat någon sådan, och usb 2.0 är ju inte lika fort som ethernet.. hmm, vet ni någon bra sådan isf?

Router är det som gäller typ. Lättast så i alla fall

jakke
2006-12-23, 15:15
har du inte 1gbit nätverk kommer det gå segt iallafall

nossralj
2006-12-23, 15:17
Alright. Aha ska man behöva skaffa en switch då. Är det några konstigheter med att koppla in switch till adsl modem? Mig veterligen vill ispn inte ge ut mer än tre ip addreser samtidigt..?


Jo jag tänkte på USB 2.0, men då måste den ha minst två anslutningar så den kan vara ikopplad i två datorer samtidigt, och man ska kunna överföra, använda, radera etc, ifrån båda datorer.. inte hittat någon sådan, och usb 2.0 är ju inte lika fort som ethernet.. hmm, vet ni någon bra sådan isf?


Jag skulle tipsa dig om att skaffa en router. Då delar ju routern ut ip-adresser till de olika produkter du har kopplat till nätverket. Du får ju kanske tre (?) externa ip-adresser från BBB. När du kopplar in en router så delar den ju ut ip-adresser så du kan ha så många olika datorprodukter inkopplade som routern stödjer. :)

shut teh face
2006-12-23, 15:19
Men den kan väl inte dela ut fler än tre ändå?
Tycker inte riktigt att HDD-driven skulle behöva egen ip heller, den borde väl gå på lan tycker man.. eller nåt (noob).

Jakke; mjo jag såg att gigabit switch/routers kostar en del också, men usb 2.0, är det helt okey hastighet där?

nossralj
2006-12-23, 15:21
Men den kan väl inte dela ut fler än tre ändå?
Tycker inte riktigt att HDD-driven skulle behöva egen ip heller, den borde väl gå på lan tycker man.. eller nåt (noob).

Jakke; mjo jag såg att gigabit switch/routers kostar en del också, men usb 2.0, är det helt okey hastighet där?

Jo det kan den. Tex på min xDSL uppkoppling från Glocalnet har jag 8 olika produkter inkopplade, så som IP-telefoni, datorer osv och alla de får ju en IP-adress. Det är det kan man säga vad en router är till för. Att göra så att du kan ansluta flera datorer fast du kanske får en IP-adress från din ISP (Internet Service Provider)

Förklaring på vad en router är:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Router

jakke
2006-12-23, 15:22
Men den kan väl inte dela ut fler än tre ändå?
Tycker inte riktigt att HDD-driven skulle behöva egen ip heller, den borde väl gå på lan tycker man.. eller nåt (noob).

Jakke; mjo jag såg att gigabit switch/routers kostar en del också, men usb 2.0, är det helt okey hastighet där?

Det beror på, ska du föra över mkt filer fram och tillbaka så kommer du snabbt tycka det går segt.. Men laddar du över filerna dit och sedan bara streamar från den så kommer det gå utmärkt..
Jag gillar inbyggda diskar(sata)

Kabuto
2006-12-23, 15:26
USB 2.0 brukar gå runt 4MB/sek (ofta segare) så det är ju inte så roligt :/

nossralj
2006-12-23, 15:27
Det beror på, ska du föra över mkt filer fram och tillbaka så kommer du snabbt tycka det går segt.. Men laddar du över filerna dit och sedan bara streamar från den så kommer det gå utmärkt..
Jag gillar inbyggda diskar(sata)

Man har en teoretisk överföringshastighet på USB 2.0 på 480 Mbit/s så som jakke säger föredrar även jag Seriel ATA diskar.

Edit: kabuto, det finns olika överföringshastigheter Low Speed – upp till 1,5 Mbit/s, Full Speed – upp till 12 Mbit/s samt Hi-Speed – upp till 480 Mbit/s när det gäller USB 2.0.

shut teh face
2006-12-23, 15:30
Jag har läst ett test på idg och alltomcp, han förde över 4.4 gb på 25 min med usb 2.0.

Men hursomhelst står det mellan maxtor och lacie, en vanlig extern disk. Jag kom på att jag inte har nytta av nätverkslagring då disken ska ibland flyttas till ställen utan tillgång till internet.

MEN, jag har grova problem med att hitta ifall den har flera anslutningar, det står alltid om trippenanslutningar, usb firewire etc, men inte om det GÅR att koppla in fler datorer samtidigt... :cryout:

nossralj
2006-12-23, 15:32
Jag har läst ett test på idg och alltomcp, han förde över 4.4 gb på 25 min med usb 2.0.

Men hursomhelst står det mellan maxtor och lacie, en vanlig extern disk. Jag kom på att jag inte har nytta av nätverkslagring då disken ska ibland flyttas till ställen utan tillgång till internet.

MEN, jag har grova problem med att hitta ifall den har flera anslutningar, det står alltid om trippenanslutningar, usb firewire etc, men inte om det GÅR att koppla in fler datorer samtidigt... :cryout:

Som du kan se här http://www.lacie.com/download/datasheet/edmini_gigabit_en.pdf så har den fyra olika uttag, USB till dator, Gigabit Ethernet port, USB expansion samt ett för strömmen. ;)

shut teh face
2006-12-23, 15:34
Mjo å det är ju inte bra! Det ska ju finnas två usb uttag till dator. *cry*

shut teh face
2006-12-23, 15:36
Nu var du dock inne på ethernet disken och kollade

Jag tänkte på Maxtor One Touch III 500GB USB2/FireWire och lacies extern HDD (ej nätverk).

nossralj
2006-12-23, 15:36
Mjo å det är ju inte bra! Det ska ju finnas två usb uttag till dator. *cry*

Om du har en router så behöver du ju inte ha två USB uttag :) Då finns det oftast minst fyra stycken Ethernet uttag bakpå router, eller om du kör trådlöst, så kan du ju ha fler datorer inkopplade. Eller hur tänker du koppla ? :)

nossralj
2006-12-23, 15:37
Nu var du dock inne på ethernet disken och kollade

Jag tänkte på Maxtor One Touch III 500GB USB2/FireWire och lacies extern HDD (ej nätverk).

Maxtor gör bra diskar. Även LaCie gör bra diskar. Hugger som stucket. Jag skulle välja LaCie för jag har bra erfarenhet av dom :)

Kabuto
2006-12-23, 15:41
Man har en teoretisk överföringshastighet på USB 2.0 på 480 Mbit/s så som jakke säger föredrar även jag Seriel ATA diskar.

Edit: kabuto, det finns olika överföringshastigheter Low Speed – upp till 1,5 Mbit/s, Full Speed – upp till 12 Mbit/s samt Hi-Speed – upp till 480 Mbit/s när det gäller USB 2.0.

Ja?

Full teoretisk hastighet 60MB/s. Vissa har 10-20MB/s men oftast så är det runt 3-4MB/s överföringshastighet...

shut teh face
2006-12-23, 15:42
Alright. Lutar dock åt Maxtor för att den är snygg. *whistle*

Klarhet: Jag har skrotat nätverkslagring nu, dels för att jag måste köpa router då, och för att min andra bostad inte har internet. Och då vill jag ej lägga pengar på en ethernet disk.

Så: Jag ska köpa en vanlig extern HDD med Usb 2.0/FirmWire connection.
MEN, det verkar inte som att det går att koppla in två datorer samtidigt då, elelr har jag fel? Vet DU någon uber disk som kanske klarar det? Utan att rekommendera ethernet diskar. :)


Tack för tålamodet, ;)

Kabuto
2006-12-23, 15:49
Hoppas du har firewire 800 på datorn så du slipper använda usb :P

coxie
2006-12-23, 15:52
Ja?

Full teoretisk hastighet 60MB/s. Vissa har 10-20MB/s men oftast så är det runt 3-4MB/s överföringshastighet...

Jo, tro inte att ni kommer kunna ligga på 60Mb/s med USB 2.0, 10+ är riktigt bra.

Sitter på denna nätverksdisk som jag är väldigt nöjd med.

http://www.inet.se/Datortillbehor/Harddiskar/Iomega-1TB-StoreCenter/4302915

Rätt dyr men skönt att ha W-lan direkt i disken och på så sätt köra allt genom den.

Man kan förövrigt vinna en sådan hos sweclockers nu i december.

shut teh face
2006-12-23, 15:54
Hoppas du har firewire 800 på datorn så du slipper använda usb :P

:Virro

Det hoppas jag, ska köpa ny här i dagarna! Det borde väl vara standard med 800 på nya moderkort?

Kabuto
2006-12-23, 15:56
Jao säkert, men det är ju lätt för dig att titta upp före du köper så :)

Men om du ändå ska köpa en ny dator kan du inte bara köpa en extra intern hdd till den? :P

shut teh face
2006-12-23, 15:56
Jo, tro inte att ni kommer kunna ligga på 60Mb/s med USB 2.0, 10+ är riktigt bra.

Sitter på denna nätverksdisk som jag är väldigt nöjd med.

http://www.inet.se/Datortillbehor/Harddiskar/Iomega-1TB-StoreCenter/4302915

Rätt dyr men skönt att ha W-lan direkt i disken och på så sätt köra allt genom den.

Man kan förövrigt vinna en sådan hos sweclockers nu i december.
Den var fet. :cool:

coxie
2006-12-23, 15:59
Den var fet. :cool:

Jo nästan lite väl fet så här i efterhand, kostar ju lika mycket som att köpa in en till filserver-dator.

shut teh face
2006-12-23, 16:00
Det kostar att ligga på topp, du har ju redan blivit utnämnd till mannen med disken här på kollo. :D

David86
2006-12-23, 16:41
Du behöver ju inte koppla både datorerna direkt till hårddisken, det räcker ju med att en dator har den inkopplad så kan den andra datorn komma åt den genom nätverket. Enda kravet är då att datorn med hårddisken inkopplad alltid är igång... Billigare lösning än ethernet disk iaf..

shut teh face
2006-12-23, 17:37
Du behöver ju inte koppla både datorerna direkt till hårddisken, det räcker ju med att en dator har den inkopplad så kan den andra datorn komma åt den genom nätverket. Enda kravet är då att datorn med hårddisken inkopplad alltid är igång... Billigare lösning än ethernet disk iaf..
Visste ej att det gick att göra så, man behöver alltså inte ha något ethernet direkt till HDD;n utan det räcker att den är USB;ad till en dator MED nätverk? Hm

Det måste ju vara någon speciell programvara man har då för det funkar ju itne så i regel?

coxie
2006-12-23, 17:48
Visste ej att det gick att göra så, man behöver alltså inte ha något ethernet direkt till HDD;n utan det räcker att den är USB;ad till en dator MED nätverk? Hm

Det måste ju vara någon speciell programvara man har då för det funkar ju itne så i regel?

Nejdå du kör den på en dator som alltid står igång, sedan delar du bara ut enheten så du kan nå den från den andra datorn. Den disken kommer då hamna under mina nätverksplatser, men det går att ordna så att du får upp den som en vanlig disk.

Kabuto
2006-12-23, 18:21
Lättast är ju som sagt att du köper en extra intern hdd till datorn du ska köpa och dela ut den..

shut teh face
2006-12-23, 18:26
Mjo, men bärbara står på¨24/7 och får dela ut.. ok aldrig gjort det där med dela ut enhet.. :) låter nice!

shut teh face
2006-12-23, 18:52
Alright.

Pillar lite på det här, måste man inte ha switch eller router för att dela ut saker sådär i nätverket?

På stationära datorn funkar det o konfigurera, men sen vet jag ej va som händer. På bärbara får jag inte upp konfigurera nätverk någonstans, det är home på den (sämre!)... den är dessutom redan med i ett nätverk (arbete), hur fasen ska man göra en till?

viktore
2006-12-23, 18:58
Ja, om du inte kör kabel direkt mellan datorerna.

shut teh face
2006-12-23, 19:31
Det funkar alltså inte med modem, okej.

shut teh face
2006-12-23, 19:35
Nej det blir att köpa en switch då - router tänker jag inte ha.

David86
2006-12-23, 19:47
Hur är nätverket kopplat idag?

Piranha
2006-12-23, 20:43
Närverksdisk (nas) i alla ära, men kör du inte på gigabit så blir det rätt så jobbigt i längden.

USB-2 mjaaaah

Firewire ...oh yeah !

DavidN
2006-12-23, 20:53
Om du har BBB har du router inbyggt, det är bara att flasha om (fråga supporten). Då har du istället full kontroll, åandrasidan så mister du möjligheterna med externa IPn

Johan_P
2006-12-23, 21:07
Nej det blir att köpa en switch då - router tänker jag inte ha.

Skillnad är att router har inbyggd brandvägg... är det sämre, tycker du? :)

viktore
2006-12-23, 21:10
Om du har BBB har du router inbyggt, det är bara att flasha om (fråga supporten). Då har du istället full kontroll, åandrasidan så mister du möjligheterna med externa IPn

Sant.
Men om du inte har specialbeställt fast ip från BBB så har du normalt sett 5 dynamiska ipn, så om du vill så kan du stänga av router(nat) funktionen i modemet och köra det som switch också.
Då får alla datorer du ansluter till modemet varsin publik adress, dock kjan du max ansluta 5 datorer/enheter.

shut teh face
2006-12-23, 23:43
Tjohej.

Det blir en extern vanlig sate på 500gb, med firmwire 800 då.

Kan ändå inte köra bärbara i delat nätverk då jag inte har adminrättigheter (tydligen!); jobbdator.