handdator

Visa fullständig version : Ang chron's.

Challenge
2006-12-23, 10:26
En god vän till mig har under ett tid haft chron's sjukdom. Jag är inte speciellt insatt i själva sjukdomen utan vet bara i grova drag vad det handlar om. Jag är dock lite nyfiken på hur sjukdomen påverkar ämnesomsättningen med mera, är det någon här på forumet som är drabbad?
Situationen är nämligen att personen i fråga tränar mycket, och äter (mig veterligen) vad man skulle kunna klassa som lite mat! Det vill säga han borde ligga på kaloriunderskott för det mesta. Man kan inte säga att han äter en dålig kost heller, den kan nog klassas som hyfsat nyttig och bra baskost. Men anledningen till att jag inte får ekvation att gå ihop är att personen är ganska "mullig" och det syns inte direkt att han tränar, simming och gym.

Jag har för mig att läkarna sagt att hans kropp bland annat inte kan ta upp järn effektivt, och därför har ett konstant lågt järnvärde. Men kan det även var så att en person med Chron's har svårare att till exempel förbränna fett? Inte för att han på något sätt är inställd på bodybuildning eller liknande, men vad har man för förutsättningar träningsmässigt när man är drabbad?

Vore kul att höra om någon vet något i detta ämne :)

Ninjasmurf
2006-12-23, 10:32
wikipedia is your friend
http://en.wikipedia.org/wiki/Chrons_disease

Angel
2006-12-23, 10:38
Crohns är en inflammatorisk sjukdom som kan drabba en bit av (eller hela) tarmsystemet. Den är kronisk och kommer oftast i skov.

Jag TROR inte själva ämnesomsättningen påverkas men däremot kan man ha svårt att ta upp näringsämnen och mineraler i maten eftersom detta sugs upp i tarmsystemet. Så järnbrist är väldigt vanligt, vissa kan ha näst intill obefintligt med järn i kroppen. Det kan blöda, man kan ha kraftiga diarrer och magsmärtor. Diarrerna e det som oftast upplevs som jobbigast tror jag.
Iom med diarrerna så kan det bli att man äter mindre mat också.

Om du tycker att din kompis ser mullig ut trots detta så kan det bero på hans medicinering tex kortison kan göra att man ser pluffsig ut.

Om du vill veta mer så kan du ju alltid fråga din kompis som borde ha störst koll på sin sjukdom, medicinerna han äter osv.

Ang träningsmässig så beror det nog lite på hur hårt drabbad man är av sjukdommen, vissa kan leva helt normalt med endast små skov och kanske lite hjälp från en dietist. Medans vissa kan behöva ligga på sjukhus och är riktigt dåliga. Så det är en ganska individuell sjukdom.

z_bumbi
2006-12-23, 10:48
Kortison kan påverka men även om man inte får det så är kroppen stressad och utsöndar kortisol som är kroppens eget kortison, detta gör att man binder vatten, får en annorlunda fettinlagring etc. Sen kan vätskeförluster via tarmarna, problem med upptaget av näringsämnen mm ställa till det så att kroppen reagerar lite lustigt på det man utsätter den för.

Mycket träning med otillräckligt energi och proteintillförsel gör också att man inte får så synliga/hårda muskler och detta gäller ännu mer den som har Crohn då många har ett ökat proteinbehov som "Crohnare" (Särskilt om man käkar kortison.).

Angel
2006-12-23, 10:55
Kortison är samtidigt så bra, men samtidigt så jävligt....

Yes
2006-12-23, 11:00
Mycket träning med otillräckligt energi och proteintillförsel gör också att man inte får så synliga/hårda muskler och detta gäller ännu mer den som har Crohn då många har ett ökat proteinbehov som "Crohnare" (Särskilt om man käkar kortison.).
Hur kommer det sig att proteinbehovet är högre?

Har du några rekomendationer för hur högt?

Angel
2006-12-23, 11:37
Det är väl för att man eftersträvar en ökad aktivitet i immunförsvaret för att bekämpa inflammationen?

Men rätta mig om jag har fel...

Yes
2006-12-23, 11:46
Protein - immunförsvar? Nu hänger jag inte med...

Annars är det väl så att immunförsvaret orsakar inflamationen, varför en del mediciner(Azatioprin t.ex.) verkar genom att trycka ned det.

Trance
2006-12-23, 11:49
Det är väl för att man eftersträvar en ökad aktivitet i immunförsvaret för att bekämpa inflammationen?

Men rätta mig om jag har fel...

Ofta vill man ha ett "sämre" immunförsvar eftersom det är en autoimmun sjukdom där kroppen attackerar sig själv. Det är det kortison är bra för, det dämpar inflammationen. För en del fungerar även medicinen azatioprin som hämmar kroppens immunförsvar.

Angel
2006-12-23, 12:00
Då var det nog att proteinet kan hjälpa till att dämpa den delen av immunförsvaret? Jag läste något om det för längesedan i en tidning. Minns inte exakt vad det stog men det var iallfall protein-immunförsvar inblandat

Sverker
2006-12-23, 14:55
Protein - immunförsvar? Nu hänger jag inte med...

Annars är det väl så att immunförsvaret orsakar inflamationen, varför en del mediciner(Azatioprin t.ex.) verkar genom att trycka ned det.

Alla antikroppar görs ju av protein ( eg aminosyror ), makrofagerna består av protein etc, etc.

z_bumbi
2006-12-23, 15:18
Hur kommer det sig att proteinbehovet är högre?

Har du några rekomendationer för hur högt?

Det "läcker" protein vid skador på tarmen, kortison/kortisol bryter ner protein, det kan vara sämre upptag, nybildning av vävnad kräver mer protein.

Det finns en rekommendation (minns inte om den är officiell i Sverige.) för "vanliga människor" men den har jag inte i huvudet, jag tror jag fick med mig rätt böcker så jag kan kika på det någon gång under julhelgen.
En vanlig byggardiet bör täcka även extra behovet om man inte kört väldigt hårt med kortisonet men då är man å andra sidan så pass sjuk att man inte kan träna så hårt.

Yes
2006-12-23, 15:52
Aha, okej - det var intressant, och helt nytt för mig.

Jag har tyckt jag klarat mig rätt bra utan att äta speciellt mycket protein, men jag kanske ska prova ett lite högre intag iaf. Käkar iof inget kortison, men vissa dagar känns det som att det skulle behövas...

Challenge
2006-12-23, 16:42
Tack för intressanta svar!
Vet inte om han använder kortison eller inte, men det skulle ju kunna förklara varför han inte ser ut som ett "benrangel"...

ManuelIT
2006-12-23, 17:27
Kortison kan påverka men även om man inte får det så är kroppen stressad och utsöndar kortisol som är kroppens eget kortison, detta gör att man binder vatten, får en annorlunda fettinlagring etc. Sen kan vätskeförluster via tarmarna, problem med upptaget av näringsämnen mm ställa till det så att kroppen reagerar lite lustigt på det man utsätter den för.

hmm detta var intressant. lider själv av chrons, går på azatioprin och pentasa men har inte haft några symptom på många år nu.

all info om vad man kan tänka på med chrons och träning uppskattas:)

Angel
2006-12-23, 17:44
Hm, det stavas Crohns, iallfall i mina böcket. Morbus Crohn eller Crohns sjukdom

Challenge
2006-12-24, 10:43
Hm, det stavas Crohns, iallfall i mina böcket. Morbus Crohn eller Crohns sjukdom

Inte enligt wikipedia i alla fall, fast kanske är olika stavningar på svenska och engelska.

Trance
2006-12-24, 15:00
Inte enligt wikipedia i alla fall, fast kanske är olika stavningar på svenska och engelska.

Det stavas crohns, läs texten. Chron är nog bara en vanlig felstavning som "redirectar" dit.

Tolkia
2006-12-24, 15:45
Engelska = apostrofgenitiv
Svenska = inte apostrofgenitiv

z_bumbi
2007-01-29, 21:12
all info om vad man kan tänka på med chrons och träning uppskattas:)

http://www.svenskidrottsmedicin.se/fyss/25magTarm.pdf

Från

http://www.fyss.se/

Det bekräftar vad jag har märkt och vad jag brukar rekommendera, att inte köra skiten ur sig när man tränar och att kanske lägga sig på en något lägre nivå med träningen än vad man gjorde tidigare bara för att inte få Crohn att blossa upp igen. Det är kul att köra den där extra kilometern eller köra några extra set böj men jag känner av sådant i magen dagarna efter, kanske inte så att jag får ett skov men magen blir inte glad i alla fall.

Jag ska gå på en föreläsning som bara handlar om tarmsjukdomar inom FYSS-ramar under våren så jag kanske återkommer med mer matnyttigt.