handdator

Visa fullständig version : Vilken muskel tränas av styrkevändningar?


rille22
2006-12-22, 23:57
Vilken är den huvudsakliga muskeln och vilka andra muskler tränas samtidigt?

Fettecke
2006-12-23, 00:06
Vad jag kan förstå så är det primära muskeln rygg.

men sen hjälper till 90% av hela kroppen till att lyfta upp vikten.

Benen funkar som startmoment, ryggen drar överkroppen upp, magen stabiliserar, undermarna och biceps/axlar pressar lite grann

rätta mig om jag har fel?!

Shadow Warrior
2006-12-23, 09:08
Om man ska plocka isär övningen så är det ju ett marklyft + en high pull skulle man kunna säga, ben, hela ryggraden, hövre rygg traps och axlar speciellt, biceps o brachialis osv e med o drar givetvis, skitbra övning.

Sniggel
2006-12-23, 12:28
Kan man verkligen säga att där är en huvudsaklig muskel? Det tycker inte jag. Huvudsakliga muskelgrupper kanske dock. :D

nutz
2006-12-23, 17:28
biceps/axlar pressar lite grann

Biceps pressar inte.

Bönne
2006-12-23, 17:56
Vader, fram-, baksida lår, rumpa stora delar av ryggen, mage, axlar och biceps.

Kör man stöt fullt ut och lägger till press, så blir det triceps också, plus ytterligare mage/rygg.

Arf Pingvin
2006-12-23, 19:38
Asså. Biceps tar det inte mycket på, klart de aktiveras säkert men inte i någon stor utsträckning. Armarna ska vara raka och bara koppla vikten till kroppen, all kraft ska komma från rygg och ben i huvudsak. Traps tar det jäkligt hårt på.

Bönne
2006-12-23, 19:56
Asså. Biceps tar det inte mycket på, klart de aktiveras säkert men inte i någon stor utsträckning. Armarna ska vara raka och bara koppla vikten till kroppen, all kraft ska komma från rygg och ben i huvudsak. Traps tar det jäkligt hårt på.För mig som aldrig tränar biceps (direkt träning för biceps) så märker jag ansträningar på Biceps, men sedan kör jag förmodligen inte alls rätt.

Stiffo
2006-12-23, 20:01
en lättare fråga skulle vara, vad tränar det INTE?

Fimpen
2006-12-24, 10:28
Om vi delar in styrkevändningen i olika delar så skulle jag beskriva aktiveringen av olika muskler så här:

I startställning (pos 4 och 3) tränas lårets framsida, sätet, raka och sneda bukmuskulaturen, erector spinae samt latsen

I tempoväxlingen (pos 2 och 1) tränas vaderna, lårets framsida, sätet, raka och sneda bukmuskulaturen, erector spinae, lats, skuldermuskulatur och övre delen av trapezius

Om du hoppar över nedsittningen (som du gör i styrkevändning) så kommer därefter uppresningen och där aktiveras lårets framsida, adduktorer, sätet, raka och sneda bukmuskulaturen, erector spinae, lats, skuldermuskulatur, delta, och triceps.

Shadow Warrior
2006-12-24, 12:57
en lättare fråga skulle vara, vad tränar det INTE?

Triceps och bröst, men jag kan inte garantera att dom inte flexar till nånstans under lyftet ;)