handdator

Visa fullständig version : Mineralvatten


Hermanssson
2006-12-22, 22:30
Hej!

Mineralvatten - har det någon negativ följd av att inta 2 liter eller mer dagligen? Jag tycker det är väldigt gott, och eftersom det är nära på kalorifritt (för det är det väl?) så är det ett bra sätt att hålla hungern ur styr, eller fingrarna från godsaker. Morsan fixar hem massvis av litersflaskor vatten dagligen, så jag dricker så mycket jag orkar.

Kort och gott - kan mineralvatten vara skadligt på något sätt?

coxie
2006-12-22, 22:32
Dricker själv 2-3 liter Loka päron varje dag och det enda jag kan tänka mig är att det är lite dåligt för tänderna med all kolsyra.

Hermanssson
2006-12-22, 22:36
kan tänka mig är att det är lite dåligt för tänderna med all kolsyra.

Är kolsyra dåligt för tänderna? Vet du det?

emmzan
2006-12-22, 22:44
Är kolsyra dåligt för tänderna? Vet du det?

Min tandhygienist hävdar att det blir en sur miljö i munnen vilket gör emaljen skör, och man bör därför inte bälja i sig sura saker och borsta tänderna därpå eftersom man då sliter kraftigt på emaljen.

King Grub
2006-12-22, 22:45
Intaget av kolsyra försämrar salivens möjligheter att mellan måltiderna återställa syrabalansen i munhålan på ett sätt som skyddar tänderna från skador.

Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.

L-Sami
2006-12-22, 22:53
sen finns det ju kolsyrafritt mineralvatten.

Hermanssson
2006-12-22, 22:54
Okej, så utöver tänderna - ?

emmzan
2006-12-22, 22:57
Okej, så utöver tänderna - ?

Jag känner klart av min magkatarr värre när jag bälgar mineralvatten :)

Hermanssson
2006-12-22, 23:18
Okej, men någon sån har jag inte =)

Ant
2006-12-22, 23:33
Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.



SÅ det är alltså BRA för tänderna?

-squat-
2006-12-23, 00:24
SÅ det är alltså BRA för tänderna?

Hur drog du den slutsatsen?

Anova
2006-12-23, 03:56
Risken är väl att man får i sig "för mycket" salt?

Nilsjohan
2006-12-23, 04:06
Risken är väl att man får i sig "för mycket" salt?
Inte på 2liter mineralvatten

Victoria
2006-12-23, 06:13
Intressant.. är utomlands och det enda vattnet som går att dricka är just mineralvatten. Alla har stora dunkar hemma. Har undrat samma sak. Kan man få i sig för mycket av mineralerna?

Sverker
2006-12-23, 07:30
Ifall alternativet är konstant magsjuka från dåligt kranvatten är kolsyrat mineralvatten bättre.





Jag har fortfarande svårt att hänga med på att en uselt svag syra som kolsyra skulle vara ett problem, men det är bara till att söka vidare.

Ant
2006-12-23, 09:09
Hur drog du den slutsatsen?

Roland Svensson, ordförande Svenska Tandläkarförbundet.

Läs citatet en gång till, kan tolkas på två sätt, ibland snubblar de på sina egna formuleringar. Man kan antingen tolka det som att det försämrar syrabalansen och att detta skyddar emaljen, eller att det försämrar syrabalansen som i sin tur skyddar emaljen, men läser man meningen så är den felformulerad om den avser säga det senare.

Anova
2006-12-23, 13:59
Inte på 2liter mineralvatten

Dricker du 2 liter mineralvatten lär du få i dig minst hälften av rekomenderat dagsintag av salt.. Jag gissar på att de flesta får i sig salt på annat sätt också och då är det ju superlätt att man överskrider dagsintaget med ganska mycket.

Föresten så rekomenderas ju inte mineralvatten till barn, just pga höga halter natrium (salt) och flourid..

coxie
2006-12-23, 14:25
Är kolsyra dåligt för tänderna? Vet du det?

Som flera andra svarat har jag fått informationen av min tandläkare.

Dock sa hon att det inte är farligt mot det övriga sakerna som finns i mat vi äter, det är konstant pimplande som man kanske skall undvika.

fwickbom
2006-12-24, 01:30
fan... verkar som om ja e rätt körd:)

samsam
2006-12-24, 01:34
Det är väl inte mkt skillnad från vanligt vatten?

Sverker
2006-12-24, 07:16
Filtrerat och pastöricerat. Bra att ha i förrådet vid nästa översvämning när avloppsvatten rinner in i brunnarna.

Victoria
2006-12-30, 03:53
Ifall alternativet är konstant magsjuka från dåligt kranvatten är kolsyrat mineralvatten bättre.





Jag har fortfarande svårt att hänga med på att en uselt svag syra som kolsyra skulle vara ett problem, men det är bara till att söka vidare.


Varför kolsyrat, käre sverker?

Sverker
2006-12-30, 08:37
Därför min tröga hjärna uppfattade mineralvatten som varumärket för kolsyrat vatten på flaska. Att det går alldeles utmärkt att köpa förpackat vatten utan kolsyra låg inte inom min horisont:em:

Max
2006-12-30, 22:53
sen finns det ju kolsyrafritt mineralvatten.

Kranvatten

Pepz
2006-12-30, 23:52
köp en sodastreamer istället så sparar du pengar och miljön!
Och du får inte i dig alla salter.
går åt i snitt 500ggr mer energi för att du ska få en flaska mineralvatten än om du tapper den direkt ur kranen..

NisseEriksson
2006-12-31, 10:35
Själva tjusningen med kolsyrat mineralvatten är ju att den är kolsyrad, för de flesta sorterna smakar ingenting(tycker jag)
Man får måttlighetsdricka kolsyrat mineralvatten också.
Om man gillar smaken *screwy* så kan man lika gärna öppna korken ett tag så kolsyran åker ut.
Easy as pie

LadyG
2006-12-31, 11:57
Dricker du 2 liter mineralvatten lär du få i dig minst hälften av rekomenderat dagsintag av salt.. Jag gissar på att de flesta får i sig salt på annat sätt också och då är det ju superlätt att man överskrider dagsintaget med ganska mycket.

Föresten så rekomenderas ju inte mineralvatten till barn, just pga höga halter natrium (salt) och flourid..

Om man dricker mycket vatten sköljs väl en hel del salter ut med urinen? Vad händer om man dricker 2-3 liter kranvatten om dagen, parallellt med ett vanligt liv (med träning, jobb och sånt)?

Sverker
2006-12-31, 14:56
3 liter vatten + 0.5 liter annan dryck och 0.5 liter vatten från maten. Du hamnar kring 4 - 5 liter per dygn. Klart för mycket vatten.
Bättre att sänka intaget till 1 - 2 liter rent vatten än börja fundera på salterna i kroppen.




Kroppen är annars duktig på att hålla kvar natrium så det är inget problem. Problem är snarare att kroppen kan tappa en del kalium med stort vattenintaget så frukt och grönsaker är bra vid en sådan diet.

Victoria
2007-01-03, 05:24
Men om man är en törstig person som inte kan sänka intaget av vatten??
Vet inte om jag överskrider 2liter men de dagar jag tránar e det nog möjligt... vaknar pa nätterna för o dricka vatten t.o.m.

Sverker
2007-01-03, 07:15
Så är 2 liter vatten inget extremt drickande.



3 liter så kanske man ska fundera på ifall det verkligen är nödvändigt eller inte.
Det gäller att se över sitt hela intag av mat och dryck.

Hur ser träningen ut ? 90 minuter spinning i ett litet rum packat med mäniskor eller joggning i skogen vintertid. I det första fallet kanske du behöver en liter vätska men 40 minuters joggning i +5°C är inte alls lika svettigt ( tänk på att när det är riktigt många minusgrader är luften mycket torr och vi förlorar mer vätska ).

The_Chick
2007-01-03, 07:50
Fick höra av min vännina att jag skall passa mig att dricka mycket kolsyrat mineralvatten pga en händelse med hennes pappa.

Hennes pappa bor i Tjeckien tror jag och där dricker han mycket mineralvatten då kranvattnet inte är att rekommendera. Han hade varit hos en massör i somras som masserade in honom med honung tror jag..... Sedan frågade massören om han drack mycket mineralvatten för hon kunde i stort sett bara borsta bort allt saltet som kom ur huden......

Så jag ser till att blanda med kranvatten typ varannan..... ;)

Victoria
2007-01-03, 07:53
shit..men jag kan bara dricka mineralvattnet här... Skriv inte sant,..e ju tokhypokondrisk