handdator

Visa fullständig version : fiskolja


TaNK
2006-12-22, 15:06
Anyone who wants to put on muscle and lose fat should be on 30-45 grams of fish oil per day. That's just three tablespoons of fish oil. It would be a pain in the ass with capsules though because that's around 45 capsules per day, but it's easy with a straight oil.

detta är ett citat av Charles Poliquin, ur en artikel han skrivit som nyligen las ut på på t-nation.
Är inte 30-45 g per dag väldigt mycket?
Har för mig att jag läst här på forumet att det bara ställer till det mer än det hjälper med sådana mängder?

Max
2006-12-22, 15:21
Alldeles för mycket, extrema dieter är sällan (aldrig?) bra. Fiskfett är bra, för mycket fiskfett är inte bra eftersom det har en förmåga att härskna. Vad som då händer i kroppen om man inte har tillräckliga nivåer av vitamin E och säkert 100 andra ämnen är knappast bra.

LAR
2006-12-22, 17:13
hur många kapslar omega3 borde jag ta då? jag tar en varje morgon. ska jag ta två?

Eddie Vedder
2006-12-22, 17:29
hur många kapslar omega3 borde jag ta då? jag tar en varje morgon. ska jag ta två?
Omöjligt att svara på då olika fiskoljetillskott innehåller olika mängd Omega-3

z_bumbi
2006-12-22, 17:39
Charles Poliquin lever numera i lala-land och det bör man ta med i beräkningen när man läser något av honom.

De nivåer som det pratas om är runt 4-5 g omega-3 av standardkoncentration om man inte får i sig omega-3 från andra källor vilket de flesta gör.

Jag skulle inte gå över 1-2 g extra per dag.

TaNK
2006-12-22, 18:25
Charles Poliquin lever numera i lala-land och det bör man ta med i beräkningen när man läser något av honom.

.



det får jag känslan av också, en del av det han skriver verkar lite "byggar-skröne" stil på...
Skulle va intressant att veta vad han grundar sina uttalanden på ;)

Det som känns underligt om han nu skulle vara i "lala-land" är varför han skulle röra sig mer och mer från verkligheten i takt med att hans erfarenhet ökar :smash:

Sverker
2006-12-22, 18:44
Det är första gången jag ser någon rekommendera sådana doser:confused:

Vad skulle man vinna på det ?

z_bumbi
2006-12-22, 18:50
Det är första gången jag ser någon rekommendera sådana doser:confused:

Vad skulle man vinna på det ?

Han rekommenderar också i storleksordningen 20-30 g c-vitamin, det ska vara för att rensa kroppen från tungmetaller.

Han är med andra ord inte riktigt vettig.

Sverker
2006-12-22, 19:13
Jaha...han lär ju inte lida av urinvägsinfektioner. 30 g askorbinsyra, hur får man ned det*spy*

Guddi
2006-12-23, 02:13
Arterburn LM, Hall EB, Oken H. Related Articles, Links
Distribution, interconversion, and dose response of n-3 fatty acids in humans.
Am J Clin Nutr. 2006 Jun;83(6 Suppl):1467S-1476S. Review.

Enligt den artikeln så borde det vara vettigt att få i sig 180-240 mg EPA och 120mg DHA. Det var ialla fall det som Lyle McDonald tolkade ur den. Jag har försökt att läsa igenom den själv men känner att jag inte är tillräckligt påläst kring nutrition än för att dra några helt säkra egna slutsatser. Av det som jag fick ur artikeln så verkar dock Lyle's rekommendationer vara bra. Han ger för övrigt sunda råd så jag litar på det.

Han skrev också, i samma inlägg som där han skrev det ovan even higher doses (12-15 g/day) can be used to control out of control inflammation (think arthritis) but I don't think this is necssarily a good thing outside of pathophysiologies, too little inflammation is just as bad as too much. I also recall some work showing an impairement in glucose tolerance (inhibited insulin response) with excessive w-3 intake although I can't source it.

Clyde
2006-12-23, 02:16
Äh, strunta i blådåren som rekomenderade 30-40 gram fiskolja om dan.

Kör som Sverker säger:

"Ät fet fisk 3-4 gånger i veckan, äter du sällan fisk kan det vara klokt att supplementera med fiskolja i samma mängder"

Det kommer man nog långt på.

eandersson
2006-12-23, 02:44
Jag vill tro på att människan inte uttalar sig så länge de inte har en poäng eller fakta i det de skriver. Men ibland vill man bara ta livet av sig för att slippa alla j*vla imbeciller.

Nilsjohan
2006-12-23, 03:14
Jaha...han lär ju inte lida av urinvägsinfektioner. 30 g askorbinsyra, hur får man ned det*spy*
Frågan blir ju också hur man får ut det?
Vid massiva doser av c-vitamin finns eventuellt risk för kristallutfällning i urin.

Toxicitet: Låg akut toxicitet. 8 g dagligen i 8 dagar till vuxen gav hematuri. 45 g i.v. gav dock allvarlig intoxikation (akut oxalatnefropati).
Symtom: Illamående, kräkningar, diarré. Vid massiva doser ev risk för kristallutfällning i urinvägarna, hematuri, njursten, ev njursvikt.
Behandling: Om befogat ventrikeltömning, kol. Antacida. Sörj för god diures. Symtomatisk terapi.

Eddie Vedder
2006-12-23, 14:40
[QUOTE=TaNK;1981215]Anyone who wants to put on muscle and lose fat should be on 30-45 grams of fish oil per day. That's just three tablespoons of fish oil. It would be a pain in the ass with capsules though because that's around 45 capsules per day, but it's easy with a straight oil.
QUOTE]
Som ovan Poliquins citat säger så gäller ju den enorma mängden via ren olja å inte kapslar, men de vore dock intressant å veta hur magen skulle reagera på alla kapslar man skulle bli tvungen att svälja ner.

Låt oss säga att dosen omega-3 som han rekommenderar ändå är vettig (vilket jag mycke starkt betvivlar dock) å man får i sej allt de via vanliga 5mg's kapslar. Skulle magen palla de tro?

Sverker
2006-12-23, 14:45
Kapslar med fiskolja brukar vara 500 mg eller 1000 mg så 35 - 80 kapslar per dygn blir det. Som alltid när det gäller försök med kapslar så har oftast försökspersonerna problem att få ned alla kapslar, vecka ut och vecka in. De flesta brukar trappa ned antalet eller sluta helt efter några veckor.

Kapslarna är gjorda av gelatin så de löser upp i den varma och sura magsaften. Ingen risk att de skulle passera genom tarmarna intakta.

Eddie Vedder
2006-12-23, 14:56
Kapslar med fiskolja brukar vara 500 mg eller 1000 mg
Oj va dum jag e haha, jag menade 500:D