handdator

Visa fullständig version : Hur bra är simträning för att behålla formen?


Prowler
2006-12-22, 11:57
Kort sammanfattat så har jag pajat lite i ryggen och har inte kunnat träna något på över ett år. Har varit hos alla möjliga för olika behandlingar. Har i ca tre månader nu vågat mig på simning i alla fall. Känner mig konstigt nog i väldigt bra form. Har minskat fett% rejält och har därmed fått tydligare muskler. Har såklart tappat mycket muskler, men tycker ändå att jag ser bättre ut idag än när jag var större (men fetare) förut.

Frågan är om jag kan hålla mig i det skick jag är i nu med enbart simning. Jag tänkte vänta med att styrketräna tills jag är symtomfri. Jag tar inga som helst risker längre. Simningen gäller ju på så gott som hela överkroppen och delar av bena när man håller skapligt tempo så jag tänkte att det borde räcka för att inte jag ska tappa ännu mer muskler...eller? Nu menar jag "normalform" inga exakta detaljer i symmetri mellan vader och lår t ex.

Tack på förhand!

Slartibartfast
2006-12-22, 12:01
simning är inte överbelasningsträning, så du kommer att tappa muskler så länge du inte styrketränar, eller har återgått till din naturliga muskelmassa.

King Grub
2006-12-22, 12:28
Som ovan, med påpekandet att regelbunden och hård simning innebär större muskelmassa än stillasittande (naturlig muskelmassa som Slarti nämner?) eller andra konditionsträningsformer som cykling och löpning. Jämför man simmare med cyklister eller löpare har simmarna mer muskelmassa (även om man jämför helt utan ev styrketräning med i bilden).

För att hålla fettbalansen i skick är aktivitet i vatten lika effektiv som aktivitet på land.

Prowler
2006-12-22, 13:10
Tackar för svaren!!