handdator

Visa fullständig version : aspartam


ricky1977
2006-12-22, 08:44
Hej är de nån som har koll på hur mycket aspartam de finns i proteinpulver tex star whey 80, gainers om man jämför med light läsk?
Har alltid varit emot att dricka konstgjort sötningsmedel ,med tanke på att de blir ¨minst 2 drinkar/dag så lär man ju hälla i sig en hel del av del.
Finns de aspartamfri gainers/proteinpulver till rimliga priser?

Lindstein
2006-12-22, 09:36
Hej är de nån som har koll på hur mycket aspartam de finns i proteinpulver tex star whey 80, gainers om man jämför med light läsk?
Har alltid varit emot att dricka konstgjort sötningsmedel ,med tanke på att de blir ¨minst 2 drinkar/dag så lär man ju hälla i sig en hel del av del.
Finns de aspartamfri gainers/proteinpulver till rimliga priser?

Om jag inte mins fel ligger de flesta protein pulver på ca 0,4% Detta skilljer sig givetvis åt från olika produkter.

Det finns mängder med protein pulver utan aspartam, men då får du istället något annat sötningsmedel som sukralos eller Acesulfat-K, finns tyvärr inget som säger att något av dem skulle vara bättre än aspartam...

Sen finns det några få "neutrala" proteiner, som är helt fria från sötningsmedel, tex WheyFX och Whey80 är två produkter som har neutrala varianter. Tyvärr smakar dessa inte alls nått vidare om man jämför med när dom är sötade.

Sen finns ju EsaPro, den är fri från sötningsmedel, men smaken är inget vi ska tala om... Men idag troligen det bästa proteinet du kan köpa (i samband med träning)

strong
2006-12-22, 09:53
Om jag inte mins fel ligger de flesta protein pulver på ca 0,4% Detta skilljer sig givetvis åt från olika produkter.

Det finns mängder med protein pulver utan aspartam, men då får du istället något annat sötningsmedel som sukralos eller Acesulfat-K, finns tyvärr inget som säger att något av dem skulle vara bättre än aspartam...

Sen finns det några få "neutrala" proteiner, som är helt fria från sötningsmedel, tex WheyFX och Whey80 är två produkter som har neutrala varianter. Tyvärr smakar dessa inte alls nått vidare om man jämför med när dom är sötade.

Sen finns ju EsaPro, den är fri från sötningsmedel, men smaken är inget vi ska tala om... Men idag troligen det bästa proteinet du kan köpa (i samband med träning)



Är det Whey-80 du menar?

Lindstein
2006-12-22, 10:43
Är det Whey-80 du menar?

Som jag menar vad då?

Åse Columbus
2006-12-22, 12:53
aspartam är förbjudet i Japan........wonder why....*whistle*

Lindstein
2006-12-22, 13:03
aspartam är förbjudet i Japan........wonder why....*whistle*

Straffet för onani i Indonesien är halshuggning...... wonder why....*whistle*

strong
2006-12-23, 11:11
Som jag menar vad då?


whey-80 som inte innehåller aspartam?

Lindstein
2006-12-23, 11:16
whey-80 som inte innehåller aspartam?

Den smaksatta innehåller Aspartam, men har för mig dom har en naturell variant av Whey80 som inte innehåller sötningsmedel och därmed inte någon smak heller... Whey FX har också en, och finns säkert fler, bara att kolla på innehållsförteckningen.

Sverker
2006-12-23, 11:18
Jag skrev detta för et bra tag sedan:
Hur mycket aspartam finns det i proteinpulver ?
Jag minns att jag räknade på det där för länge sedan.

Jag tror att det är 0.2 % aspartam. Äter du 100 g proteinpulver per dag blir det 200 mg aspartam. Dela 200 med din korpssvikt blir det någonting krin 2 - 3 mg / kg kroppsvikt.

Vad är ADI för aspartame ? Jag tror det ligger kring 16 mg / kg eller så.



Summa: 100 g är acceptabelt intag för en Kollomedlem.