handdator

Visa fullständig version : Problem med att träna hårt


xarizma
2006-12-21, 23:25
Hej hej, jo det är så att jag tränat i cirka 2 år, varav ungefär 7-8 månader seriöst. Mitt problem är att jag fortfarande inte lärt mig alla olika övningar, vilka kroppsdelar dom olika övningarna tar på osv, självklart har jag lärt mig en hel del, men har fortfarande mycket att lära. Iallafall, eftersom att jag inte är så jätte säker på vilka övningar som tar på dom olika musklerna har jag svårt med att träna hårt, har lite svårt att testa dom olika maskinerna osv. Ett tag så körde jag inte maxvikt av det jag klarade av mellan 8-12 reps egentligen, men det problemet har jag löst. :thumbup: Iaf, vad har ni för förslag till mig så att jag kan känna mig säkrare på gymmet, lära mig träna hårdare osv, är trots allt nybörjare :D


Tacksam för svar.

flenders
2006-12-21, 23:29
Erfarenhet är det du behöver. Logiskt nog kommer det med tiden. Läs det som skrivs här på kollo, fråga någon bitig kille på gymmet eller leta upp videos

xarizma
2006-12-21, 23:30
Har ibland problem med självförtroendet också, tips på hur man kan lösa/förbättra det?

xarizma
2006-12-21, 23:34
Erfarenhet är det du behöver. Logiskt nog kommer det med tiden. Läs det som skrivs här på kollo, fråga någon bitig kille på gymmet eller leta upp videosmm, tack för tipsen! Jo, finns rätt så många som hjälper mig på gymmet :thumbup:

sweet_sunny_south
2006-12-22, 00:00
Hej hej, jo det är så att jag tränat i cirka 2 år, varav ungefär 7-8 månader seriöst. Mitt problem är att jag fortfarande inte lärt mig alla olika övningar, vilka kroppsdelar dom olika övningarna tar på osv, självklart har jag lärt mig en hel del, men har fortfarande mycket att lära. Iallafall, eftersom att jag inte är så jätte säker på vilka övningar som tar på dom olika musklerna har jag svårt med att träna hårt, har lite svårt att testa dom olika maskinerna osv. Ett tag så körde jag inte maxvikt av det jag klarade av mellan 8-12 reps egentligen, men det problemet har jag löst. :thumbup: Iaf, vad har ni för förslag till mig så att jag kan känna mig säkrare på gymmet, lära mig träna hårdare osv, är trots allt nybörjare :D


Tacksam för svar.

läs mycket om styrketräning, anatomi osv. lär dej vilka rörelser olika muskler kan utföra.

coxie
2006-12-22, 00:34
Har ibland problem med självförtroendet också, tips på hur man kan lösa/förbättra det?

Läs träningsjournaler här samt dokumentera din egen träning/kost.

www.johnstonefitness.com är en fin motivationskälla med.

L-Sami
2006-12-22, 01:11
Har ibland problem med självförtroendet också, tips på hur man kan lösa/förbättra det?

Tänkt att du är bra, inte bättre än andra men bra och våga göra fel :)
Våga prova på nya övningar, fråga efter hjälp om du behöver det.

Eddie Vedder
2006-12-22, 05:54
Har ibland problem med självförtroendet också, tips på hur man kan lösa/förbättra det?
Tänk på att de finns inget ställe som på gymmet där folk skiter i allt utom sej själva. De finns ingen som går runt å slösar ett träningspass på att följa dej hela tiden. Dom största å biffigaste har förmodligen så fullt upp me att glo sej själva i spegeln att dom inte ens vet att du e där. Å min erfarenhet e att många på gym ofta är väldigt givmilda me tips å bara tycker de är kul att visa va mycke man vet och kan.

Nämen allvarligt, jag har haft problem me att känna att jag gör fel för några år sen när jag började. Men att tänka så att "de finns inte en person här som bryr sej om va jag sysslar me" så försvann problemet.

m1kael
2006-12-22, 08:58
Nämen allvarligt, jag har haft problem me att känna att jag gör fel för några år sen när jag började. Men att tänka så att "de finns inte en person här som bryr sej om va jag sysslar me" så försvann problemet.

Precis den känslan har jag oxå haft, och även en slag tävlingsinstinkt där jag kunde kolla in hur mycket andra lyfte, drog och pressade och såklart jämförde mig med dessa. Det gav ju inget mer än sämre självförtroende och kassa träningsresultat.
Nu mera "tävlar" jag bara mot mig själv och är precis som ovan, jag bryr mig inte så mycket om vad andra sysslar med. Hjälper ju självklart till som passare m.m. om det behövs men annars kör jag mitt race med små skygglappar.