handdator

Visa fullständig version : Experiment - överleva utan mat.


Emil_Larsson
2006-12-21, 21:14
Känner några polare som ska göra ett litet test. Se hur länge dom kan gå utan mat. Målet är 15 dagar. Dom ska tälta i skogen och ordna allting på naturens villkor. Nu undrar jag, med största intresse:

Vilka följder har detta förutom att dom borde gå j-vligt mycket ner i vikt?
jag menar det måste väl bli vitamin brister och så vidare? sen borde dom bli snurriga i huvudet?
magra? haha.
sjuka?

Dom kommer naturligtvis dricka tonvis med vatten men ändå.

bluelight
2006-12-21, 21:18
Känner några polare som ska göra ett litet test. Se hur länge dom kan gå utan mat. Målet är 15 dagar. Dom ska tälta i skogen och ordna allting på naturens villkor. Nu undrar jag, med största intresse:

Vilka följder har detta förutom att dom borde gå j-vligt mycket ner i vikt?
jag menar det måste väl bli vitamin brister och så vidare? sen borde dom bli snurriga i huvudet?
magra? haha.
sjuka?

Dom kommer naturligtvis dricka tonvis med vatten men ändå.


dom kommer nog må väldigt kasst, lär vara farligt med. Ska se vad grubben och gänget har och säga om saken.




sniffa lim ska tydligen hjälpa mot hungern

Emil_Larsson
2006-12-21, 21:20
jag har hört att maxlängden för en människa (förutsatt att människan ätit bra innan start) klarar av max 3 veckor innan människan...dör? erm, då borde dom bli ganska så sjuka alltså.

Djur klarar längre har jag för mig. Ska googla.

blekfet2
2006-12-21, 21:23
wow dina vänner verkar lida av något som kallas "wowminavännerlideravnågonsomintenamngettsännumenka nmycketmöjligtvaradamp".

Emil_Larsson
2006-12-21, 21:23
Hur mycket tror ni dom kommer gå ner? haha, det lär ju hända någonting på 2 veckor iallafall.

Emil_Larsson
2006-12-21, 21:24
wow dina vänner verkar lida av något som kallas "wowminavännerlideravnågonsomintenamngettsännumenka nmycketmöjligtvaradamp".

har sett drag åt det hållet, ja.:smash:

Max
2006-12-21, 21:40
Dom kommer ge upp efter 1-2 dagar är min gissning. Längtan efter mat blir för stor.

Allan
2006-12-21, 21:49
Hoppas de var verkligt bra koll på vad de håller på med. Svältexeperiment är inget man lattjar med. Speciellt inte i skogen - tillfällig näringsbrist ökar chanserna för fatala misstag dramatiskt.

jakke
2006-12-21, 21:55
Dom kommer ge upp efter 1-2 dagar är min gissning. Längtan efter mat blir för stor.

+1
Få som fixar det när det verkligen gäller sådär på frivillig basis..

King Grub
2006-12-21, 21:59
"Normal" viktminskning efter 10 dagars fasta är strax över 7 kilo, varav 50/50 fett/muskelmassa, från klassiska studier på 60-talet (t ex METABOLIC ASPECTS OF ACUTE STARVATION BODY COMPOSITION CHANGES. American Journal of Clinical Nutrition, Vol 21, 87-97, 1968).

He-man
2006-12-21, 22:02
Idioter? :laugh:

Emil_Larsson
2006-12-21, 22:04
Jag tycker i varje fall det verkar väldigt intressant och roligt, inte som att pröva själv, utan att se hur det går för dom. Man vill ju inte gärna stoppa dom :Virro

Gpajpen
2006-12-21, 22:04
en bodybuilders mardröm! :D

Cerberus
2006-12-21, 22:05
de kan inte vara bodybuilders iaf!

Man and Machine
2006-12-21, 22:22
Som pappa Allan säger ska man nog veta vad man håller på med när man gör ett sådant extremt test. Hur har dom förberett sig? Psyket lär ju iaf vara det som bryter ihop först. Men jävligt intressant test hur som helst. Lova att berätta slutet på historien.

He-man
2006-12-21, 22:26
När har de tänkt genomföra testet? Är du säker på att det inte bara är kompis/fyllesnack och som aldrig kommer bli av?

Bönne
2006-12-21, 22:26
Som pappa Allan säger ska man nog veta vad man håller på med när man gör ett sådant extremt test. Hur har dom förberett sig? Psyket lär ju iaf vara det som bryter ihop först. Men jävligt intressant test hur som helst. Lova att berätta slutet på historien.Jag tror att de vänjer sig snabbt.


Tror att de kommer bli trötta och sega, tror inte att de får huvudvärk så länge de dricker tillräckligt.

Man and Machine
2006-12-21, 22:46
Jag tror att de vänjer sig snabbt.


Tror att de kommer bli trötta och sega, tror inte att de får huvudvärk så länge de dricker tillräckligt.

Har dom planerat sin överlevnadsexcursion vänjer dom sig säkert. Har dom inte planerat den blir det nog bara ett evigt väntande och efter 3 dagar åker dom och köper den flottiga pizzan med extra allt som dom drömt om senaste nätterna.

Måste hur som helst bli ett olidligt väntande då dom kan vara säkra på att fienden inte kommer :D

Tricklev
2006-12-22, 00:09
Är man det minsta smart gör man ju inte detta i någon avlägsen skog, utan inne i samhället där det finns andra människor ifall något skulle gå fel.

L-Sami
2006-12-22, 01:36
De kommer nog i andra tankar när magen börjar kurra *popcorn*

Zakath
2006-12-22, 02:07
Det hade ju varit intressant (något jag skulle kunna tänka mig att prova i framtiden) om de verkligen hade försökt överleva i skogen, hitta sin egen mat, göra egna verktyg m.m. Men att bara sitta i skogen och svälta sig själv verkar ju helt meningslöst, visst ett test av viljestyrka, men det finns många andra saker man kan göra som är mer givande för att testa sin viljestyrka.

alexsingh
2006-12-22, 02:10
3.5 kg muskelförlust låter inte så roligt... lär ju bli 4 - 5 för dom.

"Normal" viktminskning efter 10 dagars fasta är strax över 7 kilo, varav 50/50 fett/muskelmassa, från klassiska studier på 60-talet (t ex METABOLIC ASPECTS OF ACUTE STARVATION BODY COMPOSITION CHANGES. American Journal of Clinical Nutrition, Vol 21, 87-97, 1968).

annars hade jag oxå lätt prövat.

Eddie Vedder
2006-12-22, 05:32
Vet du om dom tänkte ladda på nåt speciellt sätt? Typ ett kacal överksott på 2000 kcal några dagar i förväg, de skulle iaf hjälpa mej dom första dagarna. Men sen skulle jag tippa på att dom inte pallar mer, för utifrån din berättelse tolkar jag de som att dina polare e helt "vanliga" personer alltså inga extremidrottare lr äventyrare.
15 dagar e MYCKE, tror knappast de kommer gå. Fatta ångesten när man sitter å darrar av hunger efter 4 dagar å vet att man har 11 dagar kvar, tyvärr kommer dom nog ge upp tror jag.

....Jag hade absolut aldrig pallat iaf!

Sverker
2006-12-22, 07:38
Fullkomligt vansinnigt*screwy*

Fyllesnack ?




Visst, tälta så här års.
Ett par tuffa grabbar kommer att ligga i sovsäckarna med dragkedjan uppdragen till näsan. Helt oförmögna att göra någonting, fullkomligt utslagna. De som har lite energi kommer att vända sin ångest till agresivitet och göra sig ovän med alla andra stackare.

Ännu ingen som förstod Allans inlägg ? Att någon kommer att köra yxan i foten eller gå igenom isen bara för att hjärnan inte fungerar som den ska.

TylerDurden84
2006-12-22, 08:15
15 dagar - under vintern - i skogen - utan mat *bs*

Inte ens Rambo hade klarat det i Sverige såhär års!

Nilsjohan
2006-12-22, 09:20
Ett gäng 16 åriga grabbar i skogen (vintertid) under 15 dagar *screwy*

Vad har de för några erfarenheter av vildmarksliv sedan tidigare och vilken sorts utrustning tänker de ha med sig?

Baha
2006-12-22, 09:32
fryser dom inte ihjäl eller tråkas ihjäl så kommer nog den enda bieffekten bli att dom tappar i vikt då .

låter som en kul grej tycker jag, håll oss uppdaterade

larre
2006-12-22, 09:40
Inte ens Rambo hade klarat det i Sverige såhär års!

VADDÅ INTE ENS RAMBO!? Han hade levt som en kung!
http://images.usatoday.com/news/_photos/2005/10/29/inside-rambo.jpg FFS!

Coolt expriment men det kan inte annat än att gå åt helvete. Dom kommer troligen inte klara av det, kanske 1-2 dagar för att då panikäta, det är svårt/jobbigt att kämpa emot kroppens begär som de flesta kanske vet :em:

Emil_Larsson
2006-12-22, 09:57
Som pappa Allan säger ska man nog veta vad man håller på med när man gör ett sådant extremt test. Hur har dom förberett sig? Psyket lär ju iaf vara det som bryter ihop först. Men jävligt intressant test hur som helst. Lova att berätta slutet på historien.

Jepp, hade inte stenkoll på när det var dom skulle börja men någon gång under "jullovet" skulle det vara.

Emil_Larsson
2006-12-22, 09:59
Ett gäng 16 åriga grabbar i skogen (vintertid) under 15 dagar *screwy*

Vad har de för några erfarenheter av vildmarksliv sedan tidigare och vilken sorts utrustning tänker de ha med sig?

Jag känner dom inte kanonbra ännu, nyss blivit vän med dom typ, men en av dom har gått överlevnadskurs. Dock fick dom ju inte pröva att svälta där då men en viss erfarenhet tror jag han har.

Emil_Larsson
2006-12-22, 10:01
När har de tänkt genomföra testet? Är du säker på att det inte bara är kompis/fyllesnack och som aldrig kommer bli av?

nej nej alltså det låter jätte seriöst det dom säger så, jag tror på det iallafall.sen vet man ju aldrig. personligen tror jag dom max (verkligen max) klarar en vecka. 2 veckor är längre än man tror, speciellt då man har tråkigt under tiden, vilket dom säkert kommer ha.*gah!*

Emil_Larsson
2006-12-22, 10:05
Jag har ingen aning hur dom förbereder detta, men jag kan tänka mig att dom kommer käka som grisar några dagar i förväg eller något. Skulle i varje fall jag gjort.

HeartDM
2006-12-22, 10:43
När jag var sjuk i anorexi bestämde jag mig för att fasta. Målet var 15 dagar och jag klarade av det plus 1, 5 h promenad om dagen. Jag minns att jag fysiskt kände mig svag, men psykiskt stark. Efter fem dagar var jag inte hungrig längre och det var mest att hålla ut. Sedan när jag tillät mig äta, åt jag enorma mängder mat och blev jättesjuk. Så dåligt har jag aldrig mått förrut och jag skkulle aldrig aldrig göra om det.

Barba-Tjock
2006-12-22, 12:22
Jag har gjort ett flertal överlevnadsövningar och kan bara säga. För att något liknande ska fungera KRÄVS det att båda individer har ett enormt samspel, bra humor och förmågan att inte bli "grinig" när de blir hungriga. Jag tror absolut inte att de klarar av 2 veckor om de inte äter någonting alls. Chansen är om de skulle leva på ca 500kcal (optimala samspelet förbränning kolhydrater/fett) per dag som man ordnar genom att lavar, rötter dylikt. Ca 20 maskros, getrams eller stensötarötter krävs för att uppnå den nivån, dock är detta svårare på hösten då all energi i växterna använts upp.

Att tänka på är att när kroppen ställer in sig på svält så kommer även värmeproduktionen att sjunkas i exkremiterna för att skydda de vitala kroppsdelarna. Dvs vid en temperatur runt 20 fryser man även om man har kläder på sig, speciellt vid vila. Om de inte äter eller dricker något annat än vatten kommer de också lida av olika vitaminbrister som kommer innebära bla att läppar, nagelband liknande torkar ut.

Den längsta tid jag har varit i svältläge är 5 dygn.

24h: Jag vill ha maaat, kolbullar, glass.. mmmmm
48h: Snurrig, illamående, törstig, likgiltig
Sen kommer kroppen in i svält, hungern försvinner, kroppen vänjer sig och sen är det psyket man bråkar med resten av tiden.

jumpingforlife
2006-12-22, 12:51
Jag tror inte heller att dina polare kommer stå ut speciellt länge när de väll kommer till skott..
Här är iaf några nyttiga länkar som de har nytta av att läsa igenom:

Försvarets överlevnadshandbok: står om hur människan reagerar efter x antal dagar utan mat/vatten, mycket bra. Dessutom står det om ett antal överlevnadsövningar som jägarförband gjort, de var då ute i 8-9 dagar och det var ingen dans på rosor direkt.. Står om det under fliken "försöksverksamhet".
http://survival.tigerteam.se/pub/h_overlevnad.pdf

Ett forum för äventyrare och vildmarksmänniskor, tror du kan få ännu bättre tips där än på kolozzeum.
http://www.utsidan.se/vb_forum/

LuThe
2006-12-22, 13:14
Dom lär väll få jobba lite om dom ska få upp en massa frusna stenhårda rötter ur jorden såhär års? verkar dock intressant .. förklara lite mer Hur dom ska tillbringa sin tid där? vart i sverige ska dom tälta?


håll oss uppdaterade :D

Emil_Larsson
2006-12-22, 16:22
Dom lär väll få jobba lite om dom ska få upp en massa frusna stenhårda rötter ur jorden såhär års? verkar dock intressant .. förklara lite mer Hur dom ska tillbringa sin tid där? vart i sverige ska dom tälta?


håll oss uppdaterade :D

Hör av mig så fort jag får besked, ska försöka hålla mig inloggad på kollo under tiden också*slap*

Ulf A Big
2006-12-22, 17:10
Svält:







Och lite mer:
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf

("http://home.student.uu.se/gude4911/T2/CBB3/Biokemi/LipidSteroidmetabolism.doc"[/URL)

Ulf A Big
2006-12-22, 17:13
Det var den här jag menade:
http://www.uppsalamedicin.se/anteckningar/lak/pdf/malbeskrivning_uu_lak_cbb3_biokemi_05_svaltmetabol ism.pdf

Kebab-Arne
2006-12-22, 18:02
Som jag lärde mig på försvarets överlevnadskurs är ju att man som Barba-Tjock säger ska äta 500 kcal kolisar om dagen. På detta klarar man sig hyffsat i ca 30 dagar. Sen blir det svårt att överleva pga att kroppen och hjärnan tar slut.

Utan nån man alls klarar man 10 dagar.

Låter som ett väldigt korkat förslag. Har de nån erfarenhet av överlevnad?

Angel
2006-12-23, 10:47
Ha, efter 2dagar kommer dom ringa till sina morsor och böna och be om att bli hämtade....förmodligen första natten.

Mitt i skogen i vintern utan mat?? Man kan ju lika gärna hoppa ut för ett stup. Dom kan väl iallfall göra det på sommaren då. Vafan ska dom göra där i 14dagar, sitta och glo på varandra och frysa?

Frisk
2006-12-23, 11:37
Låter som de ska gå utan större problem.
OM de kan en del om överlevnadvinter.
Plus att de slipper all extra saker man skulle göra i lumpen på överlevnads veckan.
Men helt utan att skaffa nått att äta i skogen tror jag inte på. Fast man blir fort trött på att äta rötter o annat...

Vastrix
2006-12-23, 15:57
Den längsta tid jag har varit i svältläge är 5 dygn.

24h: Jag vill ha maaat, kolbullar, glass.. mmmmm
48h: Snurrig, illamående, törstig, likgiltig
Sen kommer kroppen in i svält, hungern försvinner, kroppen vänjer sig och sen är det psyket man bråkar med resten av tiden.

Känner igen vad du skriver. Jag har själv genomgått två praktiska överlevnads utb under min vpl tid på vardera ca 4 dygn. Den ena kombinerades med stora psykiska påfrestningar, den andra med fysiska.
Mycket handlar som sagt om psyket, man blir som en "zombie", konstant trött/nere och energin är som bortblåst. Gruppmedlemmarna som var lite lata i vanliga fall lyfte nu inte ett finger och stämningen var inte den bästa i gruppen.
Att genomföra någon svältliknande vht utan kunnigt folk som observerar känns riktigt dumt. Är det förresten personer som är vana vid att vistas i skogen som kommit på denna briljanta idén?
/V.

Kebab-Arne
2006-12-23, 17:39
Måste bara fråga...

Till er som gjort överlevnadsövningar i lumpen. Fick ni veta hur länge ni skulle vara ute? Vi skulle ha vad vi trodde en normal övning i 9 dagar men blev 5 dagar överlevnad istället. Största pyskningen var alltså när vi skulle få åka hem då ingen trodde/hoppades de skulle ha oss ute i 9 dagar.

Pellefant
2006-12-23, 19:05
Lämna alla vassa och farliga redskap hemma. Tror hjärnan blir konstig efter flera dagar utan mat.

Vastrix
2006-12-23, 19:37
Till er som gjort överlevnadsövningar i lumpen. Fick ni veta hur länge ni skulle vara ute?

I mitt fall nej och det gav extra stress/oros moment vilket också var meningen.

/V.

Hellstream
2006-12-26, 15:30
När jag var på överlevnadsövning fick vi inte veta när vi skulle avsluta övningen, det är det tunga. Vet man innan hur många dagar man ska vara ute och att man kan avbryta när det blir för tungt tror jag man kan peppa varandra så man klarar ganska många dagar. men jag tror absolut inte de klarar sig i två veckor, inte ens med den finaste tallbarrsten och skägglaven=) roligt försök om inte annat, ett tips är att du borde kika till dem efter några dagar så de inte fruse fast i marken och ruttnar bort*spy*

Emil_Larsson
2006-12-27, 17:51
Hej igen. Tänkte bara säga att jag har ingen kontakt med dom förnärvarande (försöker få kontakt) men än en gång, jag kommer med info när jag vet.

Nilsjohan
2006-12-27, 22:56
Hej igen. Tänkte bara säga att jag har ingen kontakt med dom förnärvarande (försöker få kontakt) men än en gång, jag kommer med info när jag vet.
firar de jul och nyår i skogen?

Vimpyboy
2006-12-28, 00:26
Låter som studenter som har supit bort bidraget redan första helgen.

Sehnsucht
2006-12-28, 16:59
Är dom ute å hungrar nu??

NisseEriksson
2006-12-28, 17:23
Det låter som en väldigt meningslös och idiotisk idé

Larsen
2006-12-28, 19:08
Det låter som en väldigt meningslös och idiotisk idé

Jag tycker det låter riktigt intressant och spännande. Jag tror absolut inte de kommer hålla ut i två veckor. Väntar spänd på resultatet :)

Dreas
2006-12-28, 19:55
Hej! Jag vill veta nu! Låter rverkligen intressant! Kanske nåt man ska prova på:) Inte

Andreas

Nilsjohan
2007-02-26, 15:42
Hur gick det?

Gabbe
2007-02-26, 16:17
Ja shit nu får ni svara. :P

Deceiver85
2007-02-26, 17:18
Om de inte svarar i telefonen efter några dagar så bör du kontakta polisen i vilket fall...kan hända att de äter upp varandra :D

Sehnsucht
2007-02-26, 17:28
vi skulle säkert ha hört om dom blev tokiga och sprungit runt å mördat varandra i skogen av aftonbladet..

så de alternativen kan vi nog skippa..

Deceiver85
2007-02-26, 17:30
Suhnsucht: De har inte hittat dem ännu! :D