Logga in

Visa fullständig version : Okokta, blötlagda havregryn

snej
2006-12-21, 19:08
Jag har en fråga, okokta havregryn har ju ganska högt GI, mixar man dem så blir det ännu högre. Varje kväll mixar jag ihop 4dl lättmjölk, drygt 2dl fiber havregryn ,1dl vassleprotein och en skvätt rapsolja. Ställer det i kylen över natten så att det gottar till sej och så det är riktigt kallt och gott på morgonen när jag ska dricka det.

Grynen sväller ganska rejält och får en konstistens som påminner om kokta gryn. Men påverkas GI av vätskeläggningen/nedkylningen eller hoppas jag bara det? =)

King Grub
2006-12-21, 19:10
Du behöver inte bry dig om GI på grynen överhuvudtaget, oavsett hur du äter dom. Det gör ingen skillnad på någonting, om du äter grynen som gröt, på ditt sätt, eller direkt ur påsen. Hursomhelst finns det inga studier på ditt tillvägagångssätt.

snej
2006-12-21, 19:36
Ok. Ganska försvånad, har sökt och läst en hel del trådar om okokta havregryn och hur hög GI dom har, och speciellt mixade då. En hel del där just du kommenterat detta bland annat. Är det nya rön eller har jag missat något?

snej
2006-12-21, 19:42
Ok har snappat upp lite mer nu, var ett tag sen jag var här. Du behhöver inte svara, hittade ''irrelevant'' trådarna =) tack

Sverker
2006-12-21, 20:05
Vad hittade du då ?

Händer nog inte så mycket med havregrynen men jag kan tänka mig att du löser ut rätt mycket bitterämnen från havregrynen.

snej
2006-12-21, 20:13
Njae, hittade inget ang just vad som händer med grynen. Men jag hittade tråden där Grub förkastar GI, så antog att han inte var så sugen på att behöva svara på min fråga om jag hade missat något det seenaste, för det hade jag uppenbarligen. Hade verkligen ingen aning om dom nya rönen om GI´s effekt, eller ickeeffekt. Bara bra, för jag är väldigt nöjd med min morgondrink som den är :)

bluelight
2006-12-21, 22:29
blir inte vassle ganska dåligt när de får stå ett tag, även i kyl?

Sverker
2006-12-22, 07:23
Hållbarheten på en öppnad förpackning i ett kylskåp är oftast 2 - 3 dygn. Det är den tiden det tar för bakterierna att växa till i kyla, vid 7 - 8 °C.

Självklart är de hygieniska förutsättningarna för något som du själv blandar ihop och kyler ned i kylskåpet MYCKET sämre än på t e x ett mejeri.
Hållbarheten är kanske 1 eller 2 dygn vid 8°C men inte mycket längre.

putteb
2006-12-25, 01:16
Du behöver inte bry dig om GI på grynen överhuvudtaget, oavsett hur du äter dom. Det gör ingen skillnad på någonting, om du äter grynen som gröt, på ditt sätt, eller direkt ur påsen. Hursomhelst finns det inga studier på ditt tillvägagångssätt.

Går det helt säkert att säga att det inte gör någon skillnad på någonting? Att det inte gör någon skillnad på vikten har jag förstått men hur är det med prestationen, hungern, pigghet osv? Har inte GI någon som helst betydelse för någonting? O jag menar alltså GI-värdet isolerat från alla andra egenskaper hos ett livsmedel - är ju medveten om att det finns ett samband mellan livsmedel med lågt GI och nyttiga sådana.