handdator

Visa fullständig version : Roddmaskin eller Crosstrainer hemma?


s.m.f
2006-12-21, 18:04
Hej på er, dags för permiärpostning till råga på allt åt någon annan :em:

Frugan är inne på att skaffa sig en träningsmaskin hem som komplement till hennes stavgång. Hon är sugen på en crosstrainer men jag var lite fundersam på om det kanske finns andra konditionsalternativ att ha utöver stavgången? Crosstrainer känns lite som samma sak.

Men hur ser aktiveringen ut för en roddmaskin respektive crosstrainer? Är den ena klart mer lämpad än den andra för att hjälpa henne att nå sina mål som är:

Ökad aktivering
förbränning av fett
slankare figur

Hon promenerar med stavar någon gång i veckan, men skulle vilja ha variation och är väl även lite sugen på att köra lite hantlar hemma.

Apos78
2006-12-21, 21:34
Personligen skulle jag välja roddmaskin. Roligare, känns mer givande och måste vara klart mer "helkropp" än crosstrainer. Men det är bara min egen åsikt...

King Grub
2006-12-21, 21:51
Fettförbränningen påverkas inte alls, mer än vad aktiviteten gör för energibalansen, oavsett maskin, och både rodd och crosstrainers är utmärkta energiförbrukare. Hon borde testa och jämföra vilken hon tycker är roligast, och välja den.

hasse36
2006-12-21, 22:30
Det finns ingenting som slår cykeln när det gäller förbränningsträning. Med förbränningsträning avser jag medelintensiv träning som endast syftar till att förbruka kalorier.

Att gå kan slita på fötterna och man kan få problem med blåsor och förhårdnader. Dessutom är intensiteten lite för låg. Det tar onödigt lång tid.

Man skall över huvud taget inte blanda in armarna vid förbränningsträning. Musklerna är för små och man blir bara trött.

När man cyklar använder man de största musklerna man har.

delta_mats
2006-12-21, 22:34
Det finns ingenting som slår cykeln när det gäller förbränningsträning. Med förbränningsträning avser jag medelintensiv träning som endast syftar till att förbruka kalorier.

Att gå kan slita på fötterna och man kan få problem med blåsor och förhårdnader. Dessutom är intensiteten lite för låg. Det tar onödigt lång tid.

Man skall över huvud taget inte blanda in armarna vid förbränningsträning. Musklerna är för små och man blir bara trött.

När man cyklar använder man de största musklerna man har.


Finns en anledning att skidåkning är den bästa konditionsträningen. Du använder nästan alla kroppen muskler vid åkningen. Speciellt klassisk skidåkning.

hasse36
2006-12-21, 22:41
Finns en anledning att skidåkning är den bästa konditionsträningen. Du använder nästan alla kroppen muskler vid åkningen. Speciellt klassisk skidåkning.Finns en anledning att jag skrev förbränningsträning tre gånger i inlägget.

delta_mats
2006-12-21, 22:43
Finns en anledning att jag skrev förbränningsträning tre gånger i inlägget.


Jag är tämligen övertygad om att skidåkning är bättre även där.

alexsingh
2006-12-21, 22:53
köp ett par jogging dojjer åt henne ocdh skicka ut henne på en spring runda, onödigt o ha en massa skit maskiner för fettförbränning/kondition. Vill hon inte va fet så spring och ät mindre (jag antar att hon är fet för att hon tänker köpa en crosstrainer)

men om jag måste välja mellan crosstrainer och rodd. så rodd :D

mini
2006-12-21, 23:24
Alex borde lära sig att tänka innan han skriver. Hur kan du påstå att någon är fet för att den vill ha träningsmöjligheter hemma? Är alla som använder konditionsmaskinerna på gymmet feta? Torka dig bakom öronen innan du leker med tangentbordet igen.

On T: Jag har haft en crosstrainer. Den var verkligen tråkig. Bytte den mot en cykel, vilket kanske är något mindre energikrävande (beroende på intensitet såklart, men på medelnivå) men så mycket lättare att motivera sig att använda, och det som bränner mest är naturligtvis det som blir av.

alexsingh
2006-12-21, 23:28
jag har aldrig sett en person som köper hem en crostrainer och inte är fet

samma sak med stavgång oxå

coxie
2006-12-21, 23:31
jag har aldrig sett en person som köper hem en crostrainer och inte är fet

Jag är inte fet, jag har en crosstrainer i mitt gym.

Crosstrainer är bra, men det är samtidigt dyrt om du vill ha något som fungerar.

alexsingh
2006-12-21, 23:34
ditt gym?

tänkte faktist skriva "och inte rik"

mini
2006-12-21, 23:34
jag har aldrig sett en person som köper hem en crostrainer och inte är fet

samma sak med stavgång oxå
Hur många som köper hem en crosstrainer har du sett? Hur många crosstrainers tror du det säljs årligen? Kamma dig.

alexsingh
2006-12-21, 23:36
Hur många som köper hem en crosstrainer har du sett? Hur många crosstrainers tror du det säljs årligen? Kamma dig.

en, min farbror, han väger över 100 kg... och det är inte muskler

mini
2006-12-21, 23:37
en, min farbror, han väger över 100 kg... och det är inte muskler

Så, ditt statistiska urval för att uttala dig om tillståndet hos alla som köper crosstrainers är din farbror? Case closed.

alexsingh
2006-12-21, 23:38
jep

Baha
2006-12-22, 06:45
roddmaskin skulle jag valt(om det e en bra)

perfekt att köra tycker jag både om man vill nöta länge eller köra hårda intervaller, sen e det kul med, perfekt framför tvn.

hade jag pengarna skulle jag köpt mig en concept2, skitkul

coxie
2006-12-22, 07:23
ditt gym?

tänkte faktist skriva "och inte rik"

Gemensamt gym i byggnaden där jag har min lägenhet, dock har det fallit på mig att välja vad som skulle köpas in.

s.m.f
2006-12-22, 12:17
Tack för några seriösa svar och några mindre konstruktiva fördömmande sådana.

anledningen till att det är hemträning är för att det är det enda som intresserar henne, hon har inte tid, lust eller motivation att besöka ett gym. Anledningen att crosstrainer var på tapeten var pga att vi haft en tidigare som vi sålde i samband med en flytt. Den användes ganska intensivt och hon gillade den träningen, roddmaskin var mitt förslag som alternativ till crosstrainern då hon lägger några mil i veckan bakom sig med stavarna då hon lyssnar på talböcker.

och nej hon är inte ett dug fet, hon är way out of your league alex, fortsätt drömma.

Vi försökte hitta vettiga roddmaskiner i närområdet igår, men utbudet var minst sagt skralt. Några tips på vettiga, hållbara maskiner?

z_bumbi
2006-12-22, 12:42
Vi försökte hitta vettiga roddmaskiner i närområdet igår, men utbudet var minst sagt skralt. Några tips på vettiga, hållbara maskiner?

Om priset inte spelar någon roll Concept II. Ett tips kan ju vara det här http://www.concept2.se/default.asp?svrodd=visakategori&kategori=Begagnat
Andrahandsvärdet på en C II är också betydligt högre än något annat märke i klassen om ni köper en ny och måste flytta igen.

Det finns andra märken som håller "lika bra" för hemmabruk eller för ett mindre gym (Man nöter inte ut dem på överskådlig tid för att det är färre som använder maskinen.) men nackdelen på de jag har testat är att maxmotståndet inte är lika stort (Jag har inte testat allt på marknaden utan det har varit strötester på olika gym.) plus att det oftast är några detaljer som stör. En del modeller är t o m lika dyra som en C II och då förstår jag ärligt talat inte varför man ens funderar på saken.

alexsingh
2006-12-22, 14:15
och nej hon är inte ett dug fet, hon är way out of your league alex, fortsätt drömma.


jasså? bild?

King Grub
2006-12-22, 14:23
alexsing: det räcker nu. Inte ett inlägg till från dig i tråden, om du inte har något vettigt att säga.

LadyG
2006-12-22, 14:28
Det finns ingenting som slår cykeln när det gäller förbränningsträning. Med förbränningsträning avser jag medelintensiv träning som endast syftar till att förbruka kalorier.

Att gå kan slita på fötterna och man kan få problem med blåsor och förhårdnader. Dessutom är intensiteten lite för låg. Det tar onödigt lång tid.

Man skall över huvud taget inte blanda in armarna vid förbränningsträning. Musklerna är för små och man blir bara trött.

När man cyklar använder man de största musklerna man har.

Håller med helhjärtat. (Kommer från en som cyklar nästan dagligen bara för att det är kul, snabbt gjort och statistiken man kan samla in är rolig att leka med i efterhand.)

Cykeln lägger mindre slitage och belastning på lederna än t ex joggning, och det är bra. Det betyder att man kan ägna sig åt det oftare.

Fast man ska ju tycka det är kul också, annars blir den bara en dammsamlare. Min hoj står framför TV:n så jag kan kolla på något kul som Star Trek medan jag cyklar.

machine gun
2006-12-22, 15:47
Både crosstrainer och rodd är bra träning och båda är skonsamma för leder osv eftersom det inte blir några hårda stötar som vid t.ex. löpning, dessutom använder man hela kroppen. Rodd kan dock vara ganska tungt om man inte väger så mkt, eftersom motståndet bestäms av hår hårt man drar och tar inte hänsyn till vikt. Jag tycker roddmaskiner är ganska roliga, men vill man ha en maskin kan kan hålla på med i timmar så tror jag en crosstrainer är bättre eftersom det går att ställa in den på lite lättare motstånd. Å andra sidan skadar det ju knappast att behöva ta i lite :) Det är en kille som har journal på halso.info som kör Concept 2-rodd nästan varje dag, tror längsta sträckan han rott i den maskinen var sådär 3 mil, så jag säger inte att det inte går att hålla på ett tag om man bara är envis :) Finns ju till och med tävlingar i Concept 2 och allt möjligt.

Men som tidigare nämnt, den bästa träningen är den som blir av. Hon ska självklart köpa den maskin hon tycker är roligast.