handdator

Visa fullständig version : knälindor


Erkan
2006-12-21, 15:46
Hej, ja undrar ifall de går ann att köra med långa handledsskydd och vira runt knäna när man kör tungt i t.ex. benpress och knäböj, eller är de inget att föredra utan måste absolut köpa ett bar riktiga knälindor för att de ska ge någon verkan?

Mvh, Erik

z_bumbi
2006-12-21, 15:48
Hej, ja undrar ifall de går ann att köra med långa handledsskydd och vira runt knäna när man kör tungt i t.ex. benpress och knäböj, eller är de inget att föredra utan måste absolut köpa ett bar riktiga knälindor för att de ska ge någon verkan?

Mvh, Erik

Vad vill du få ut av lindorna?

Erkan
2006-12-22, 23:12
Stöd, och för att hindra/lindra en möjlig knäskada? :MrT:

z_bumbi
2006-12-23, 08:31
Stöd, och för att hindra/lindra en möjlig knäskada? :MrT:

Jag skulle inte använda lindor för att försöka lindra knäskador, lindor har man för att lyfta mer vikt. De ger ett visst stöd i sidled men å andra sidan är det ganska tungt för resten av kroppen att bara köra låga reps på högre vikter än vad man klarar av utan lindor.

Att använda stödbandage kanske är något men det beror på vilken typ av skada det är och där skulle jag diskutera saken med en sjukgymnast, självklart efter att knät är undersökt ordentligt så att man vet vad som är fel.

Timme
2006-12-23, 09:44
Jag slänger in en liten följd fråga. Om vi säger att man endast skulle böja med knälindor på (hårt spända) och aldrig körde utan, skulle röven växa oproportioneligt mycket då? Eller tror ni att låren skulle växa i samma takt eftersom vikten blir mycket högre?

Jag tänkte på det eftersom lindor gör extensionen i knäleden lättare.

DavidN
2006-12-23, 09:47
Lindor lär *ge* dig skador på sikt snarare än skydda mot dem. Skaffa mjuka stöd istället för att krossa ditt brosk.
Handlederna kan du dessutom även träna upp istället för att försvaga med lindo.

Erkan
2006-12-23, 12:10
Okej, ber om ursäkt, jag trodde lindor inte gav den effekten att de hjälpte en på traven att lyfta ett och annat kilo mer, men efter vad jag läst nu och om jag förstått det rätt så ska jag alltså inte använda lindor alls? OM jag ska använda någonting så är det stödstrumpa, men att de kommer ge skador på knäna i längden eftersom man inte tränar upp knäna lika mkt med stödstrumpa på? :confused: Finns de någonting man kan ha för att förebygga en knäskada när man kör lite tungt, eller är de bara att köra på utan någonting?

DavidN
2006-12-23, 12:37
Okej, ber om ursäkt, jag trodde lindor inte gav den effekten att de hjälpte en på traven att lyfta ett och annat kilo mer, men efter vad jag läst nu och om jag förstått det rätt så ska jag alltså inte använda lindor alls? OM jag ska använda någonting så är det stödstrumpa, men att de kommer ge skador på knäna i längden eftersom man inte tränar upp knäna lika mkt med stödstrumpa på? :confused: Finns de någonting man kan ha för att förebygga en knäskada när man kör lite tungt, eller är de bara att köra på utan någonting?

Lindor ska tillfälligt vid t.ex. tävling ge extra stöd - om någon gång - inte annars. I övrigt ska större/mer muskler och bättre CNS låta dig lyfta tyngre.

Jag vet inga negativa effekter av knästrumpor, bara positiva genom att det bl.a. värmer knäna mysigt (knän älskar värme är det sagt).

Allan här på forumet har mycket bra trådar om knäböj, och bl.a. Arne har lärorika kommentarer kring utförande.

Jorgen
2006-12-23, 12:40
Finns de någonting man kan ha för att förebygga en knäskada när man kör lite tungt, eller är de bara att köra på utan någonting?

Ett bra övningsurförande.

Timme
2006-12-23, 16:06
Ett bra övningsurförande.

+1. Böjarna bör också vara djupa, då undeviker du skador på knän. Att basera sin benträning på kvarts böjar med allt för tung vikt är inget vidare för knäna. Knäböjar som är minst SL godkända i djup är mycket bra för knäna. Jag kan tänka mig att OL böjar är det som är mest skonsamma.

Erkan
2006-12-23, 17:34
Okej, jooo.. jag läste i body tidningen om de där med djupa knäböjar och dess positiva verkan jämfört med knäböjar över 90 grader. Är väldigt sorgligt att se alla på gymet som kör 140+ men bara duttar lite.. *screwy* Jag har aldrig haft några som helst problem med mina knän och de är inte därför jag skrev denna tråd, utan jag bara undrar om de finns några hjälpmedel att förebygga ÄNNU MER att minska risken för knäskador än korrekt utförande genom något stöd eller liknande. Men jag har nog fått svar på de tror jag =)