handdator

Visa fullständig version : Kort fråga angående thai/kinamat


Hammargren
2006-12-21, 12:59
hur onyttigt är det på en skala? *whistle* är det ok om man hoppar de friterade rätterna?

tack i förskott

TylerDurden84
2006-12-21, 13:17
Det finns för mycket att välja på för att kunna ge ett rakt svar på det. Det finns kyckling, ris, soppor, wokgrönsaker bla. Inget fel i det. Sen finns det ofta såser som har en del olja i sig vilket ger mycket energi och man lassar på. Även prawncrackers ("räkchips" direkt översatt) kan tänka mig är särskilt nyttigt.

L-Sami
2006-12-21, 13:20
Allmänt lär det vara nyttigt, förutom som du nämner de friterade rätterna.

Larsson85
2006-12-21, 14:09
Sällan man ser en fet kines som inte verkligen har gått inför det, t.ex sumobrottare. Sen äter väl iofs inte kineser riktigt samma sak som vi gör när vi tänker på kinamat.

TylerDurden84
2006-12-21, 17:55
Sällan man ser en fet kines som inte verkligen har gått inför det, t.ex sumobrottare. Sen äter väl iofs inte kineser riktigt samma sak som vi gör när vi tänker på kinamat.

Den yngre generationen går inte alltid åt rätt håll

35113

pragmatist
2006-12-21, 22:50
Asiatisk mat innehåller ju generellt ganska mycket grönsaker, så det är ju bra på det sättet. Att woka grönsaker bevarar också en del av deras vitaminer och mineraler. Å andra sidan lär ju de fleromättade fettsyrorna i de oljor som används härskna och bilda fria radikaler i ganska hög omfattning när man wokar. Jag läste någonstans att kockar som står och wokar mat hela dagarna väldigt ofta drabbas av lungcancer (att många kineser kedjeröker lär ju inte hjälpa statistiken iofs.)

Clyde
2006-12-21, 23:58
Kinamat kan ingå i vilken kost som helst, när det kommer till Pragmatists resonemang om dom fleromättade fettsyrorna och oljorna så är det naturligtvis en mängdfråga, äter du kinamat en gång i veckan så behöver du knappast bry dig, osv.

coxie
2006-12-22, 00:02
Enda jag undviker är räkchips/frityrsmeten (det är väl typ mjöl och olja?)

everete
2006-12-22, 00:09
grejen är väl den att de kanske inte äter lika ofta. De äter sig mätta på friterat fett med smörsås och håller sig ifrån att äta kakor till mellanmål?

Eddie Vedder
2006-12-22, 05:45
I takt me att Kina industrialiseras i den takt dom gör å västerländska företag etablerar sej i Kina i den takten som dom gör nu så tar även kineserna till sej våran västerländska matkultur skulle jag tro. Jag vet att bl.a. McDonald's expanderar oerhört i Kina exempelvis.

Sen måste man va medveten om att de inte går att säga "kinesers matvanor" på samma sätt som man kan generalisera "svenska matvanor". Kina e ju ett land me oerhört många olika provinser å har en miljardbefolkning, skulle tippa på att de finns delar där fmiljontals människor lever på jordbruk som för hundra år sen samtidigt som städer som Peking å Shanghai blir mer å mer västerländska.

Så att säga att kineser äter nog si lr så e helt omöjligt, vore enklare att dra hela Europas matvanor över en kam.

Sverker
2006-12-22, 07:30
Kinamat kan ingå i vilken kost som helst, när det kommer till Pragmatists resonemang om dom fleromättade fettsyrorna och oljorna så är det naturligtvis en mängdfråga, äter du kinamat en gång i veckan så behöver du knappast bry dig, osv.


Kanske inte en mängdfråga utan en fråga om vilket fett som används.
Fräser du på i köket hemma kan du använda rapsolja som exempel utan att utsätta dig för speciellt mycket härsket fett. Den korta tiden i stekpannan hinner inte förstöra speciellt mycket. På en chinarestasurang är det lite annorlunda eftersom stekfettet kan ligga kvar i pannan ett tag och maten kanske varmhålls en stund.

Var intresserad ! och fråga lite försiktigt vad de använder för fett i köket till maten. Jag antar att de använder ett mättat stekfett som är gjort för att tåla stekning.