handdator

Visa fullständig version : Hur många övningar per muskelgrupp?


Agro
2006-12-21, 09:01
Tjena!

Jag undrar som sagt hur många övningar som räcker för att bygga och bli större.
Jag har tränat i snart ett år och min lillebrorsa i ett par månader.
Brukar köra med 3 övningar per muskelgrupp och 4 set då, är det för mkt tro?
Tänkte på om jag kör slut på mig och ligger på minus sida när det gäller kalorimängden.

Vad tror ni är bäst för oss?

kyla
2006-12-21, 16:07
Beror väl helt på hur många gånger i veckan du kör dessa set. 4 set gånger tre övningar om dagen är ju såklart åt helvete för mycket, medans om du menar per vecka så verkar det vara en ganska lagom mängd.

Nevermore
2006-12-22, 10:41
Tjena!

Jag undrar som sagt hur många övningar som räcker för att bygga och bli större.
Jag har tränat i snart ett år och min lillebrorsa i ett par månader.
Brukar köra med 3 övningar per muskelgrupp och 4 set då, är det för mkt tro?
Tänkte på om jag kör slut på mig och ligger på minus sida när det gäller kalorimängden.

Vad tror ni är bäst för oss?

En övning räcker. Men det kan vara roligt att variera sig lite. Själv kör jag bara en övning per muskelgrupp och per pass och det fungerar fint. Jag varierar hellre antal reps och set än övningar.

Pulsaxe
2006-12-22, 11:32
Beror väl på hur man tränar, tex biceps/underarmar, mage/rygg/axlar, bröst/triceps.. Om man delar upp i olika muskelgrupper per dag kan det väl vara en fördel med många och varierande övningar.
Men jag då som kör halvkroppspass föredrar runt 1-2 övningar per muskel(grupp) eftersom jag tränar samma muskler två dagar i veckan och för att det tar lång tid att ha 3-4 olika övningar per muskel(grupp)...
Det är så jag resonerar iaf...;)

pragmatist
2006-12-22, 14:09
Att köra flera övningar för samma muskelgrupp ska ha ett syfte. Ofta ser man folk köra 3-4 övningar som är snudd på identiska för en liten plutt-muskel som t.ex. biceps. Vad är poängen med det? Man har ju redan prickat i princip alla relevanta muskelfibrer med den första övningen, så varför köra tre till som gör samma sak?

Nej, ska man köra flera övningar för samma muskelgrupp så ska det vara för att man vill träna olika aspekter eller funktioner hos muskelgruppen. Det är ingen vits att köra många övningar bara-för-att, på ett ogenomtänkt sätt.