handdator

Visa fullständig version : Din sämsta julklapp?


Krokodil
2006-12-21, 08:17
Vad är det sämsta/värsta du fått i julklapp?

Alm
2006-12-21, 08:19
En bibel och ett par strumpor, i samma paket.

Slimfit
2006-12-21, 09:35
Ett skämt till vinkaraff med så smal hals att det var totalt omöjligt att komma åt och göra rent. Den var rökfärgad med en orange pip och såg ut att vara gjord av billigast möjliga glas någonstans i asien. Fy fan vilket skit, den stog i ett skåp tills efter nyår sen åkte den ner bland returglasen!

s_himself
2006-12-21, 10:24
plastkikare som inte fungerade och en toalettpappershållare med radio,

IATOAON
2006-12-21, 10:36
Hur lång tid har man på sig? *whistle*

När jag själv började försörja mig (runt 14-15 års ålder) började jag även köpa de grejor jag ville ha själv. Samtidigt slutade jag därför automatiskt önska mig saker och uppmanade potentiella julklappsgivare att lägga pengarna på någon annans klappar så de kunde glädja dom. Tyvärr respekterades inte det så i princip allt jag fått sedan dess har varit skit med några få undantag.

Några ex:
strumpor
porslinstomtar
duk
boxerkallingar
duschtvål & deodorant

Eva_E
2006-12-21, 10:38
Måste berätta om den sämsta julklapp som jag själv givit bort: en grep.
Min man fick den av mig för ett par år sedan. I alla välmening - han behövde verkligen en sån, och det här var den bästa som gick att få tag på. Men han blev ändå inte så glad - associationerna kring att få en dynggrep i gåva var ju inte så snälla... ;)


Eva

Juliette
2006-12-21, 11:07
När jag var liten så gav min faster mig plockepinn, varje år!
Troligen hade hon dåligt minne för hon frågade alltid typ "du hade väl inget sånt innan va?" *screwy*

När min son döptes (jag, vet är inte sämsta julklappen, men kategorin "sämsta paketet han fått") så fick han en pennvässare a´5:- på konsum av en kompis. :D
Var lite jobbigt för då stog vi i mitten av rummet och öppnade paketen och alla tittade på och "aaahhh-ade" och "ooohh-ade" för varje paket, och sånt tycker jag är jobbigt ändå och försökte skynda på hela proceduren.
Sen när jag skulle öppna pennvässe-paketet så blev det helt tyst, och nån sa "öppna asken så får vi se vad det är inuti" men det var ju ingen ask, och hon som gett pennvässaren sa "jag visste inte att man skulle ge nånting dyrt".

Men jag kände inte att hon behövde ge nånting dyrt alls, egentligen var jag bara glad att hon kom på dopet, men det kändes som att det inte var så genomtänkt att ge en pennvässare till en nyfödd baby. :)
Ännu roligare var att vi sparade den där pennvässaren och när han skulle använda den när han var äldre, då visade det sig att den var trasig, själva kniven var felvänd, så det gick inte att vässa pennor med den ens :D

Whistler
2006-12-21, 12:59
Har fått många meningslösa julklappar genom åren. Numera bojkottar jag julklappsutdelande så gott det går, har lyckats komma så långt att jag numera bara byter med syskonen, och jag hoppas att det försvunnit till nästa år.

När jag var runt 13-14 fick jag dock ett litet paket av mina kusiner som är ungefär jämngamla. Jag vet fortfarande inte hur de tänkte. I paketet låg ett pussel. Då snackar vi inte de där stora "spendera en hel söndag utan tankeverksamhet och slappna av lite"-pusslen som man sedan limmar upp som en tavla, utan det här var stora bitar med dinosaurie-motiv.

Det jag tycker är så fantastiskt är att det inte är så många som är nöjda med utdelningarna år efter år, men likväl genomlider stressen att få tag i något till alla och sedan sitter med ett falskt leende och säger "tack" när de får något de inte vill ha. År efter år... Ifrågasätter man meningen med det hela så får man höra "Men det är ju tradition!".

Brooklyn
2006-12-21, 13:01
eva_e vad är en "grep"?

Zakath
2006-12-21, 13:06
eva_e vad är en "grep"?

http://www.alternativ.nu/handbok/odling/odl_redskap6.gif

En högrep, jag vet dock inte riktigt vad en dyngrep är men den borde vara ungefär likadan.

Slartibartfast
2006-12-21, 13:06
jag avskyr julklappstraditionen! Lyckligtvis har vi avskaffat den nästan helt i vår familj. Ocn bland vänner har vi ett pristak på 5 € för julklappar.

Man köper nåt som aldrig är riktigt rätt. Det hade alltid varit bättre om personen själv fått välja ut det han/hon vill ha. Kanske personen gått och velat ha en mobiltelefon, och så går föräldrarna eller pojk/flickvännen och köper en mobil i julklapp. Men det är inte den modellen personen velat ha, men då kan ha inte längre köpa den han/hon ville ha och inte fan kan man gå och byta en present heller. Bara att le och se glad ut. Det är så synd. Om alla inblandade. Välvilja som bara blir fel.

JJ
2006-12-21, 13:07
Jag fick 6 st rosa hjärtformade tvålar av min farmor när jag var typ 12 år. Varken innan eller efter har jag fått något konstigt av henne, men hur hon tänkte just då är lite svårt att begripa.

kaer
2006-12-21, 13:11
En grön portfölj. Jag har aldrig i mitt liv ens funderat på att använda portfölj.
Ett par strumpor med homer, som det stod 'Dad' på, fick dem av min mormor som nog inte hade ngn aning om vem homer är eller vad Dad betyder.

jontahontas
2006-12-21, 13:16
Förra året firade en kompis tillsammans med mig och min familj då hans åkte till Egypten och han inte ville med. Vi gav alla varandra ganska fina presenter, jag gav honom en bok om ost som han numera älskar.

Han gav dock mig ett jävla porrigt bögölglas, ett sånt där med en nästan naken kille som blir naken när det kommer vätska i glaset. Vilken jävla besvikelse.

Brooklyn
2006-12-21, 13:19
Förra året firade en kompis tillsammans med mig och min familj då hans åkte till Egypten och han inte ville med. Vi gav alla varandra ganska fina presenter, jag gav honom en bok om ost som han numera älskar.

Han gav dock mig ett jävla porrigt bögölglas, ett sånt där med en nästan naken kille som blir naken när det kommer vätska i glaset. Vilken jävla besvikelse.
:laugh:

Tricklev
2006-12-21, 13:26
Förra året firade en kompis tillsammans med mig och min familj då hans åkte till Egypten och han inte ville med. Vi gav alla varandra ganska fina presenter, jag gav honom en bok om ost som han numera älskar.

Han gav dock mig ett jävla porrigt bögölglas, ett sånt där med en nästan naken kille som blir naken när det kommer vätska i glaset. Vilken jävla besvikelse.

Där där var ju bara kul, din polare har humor. :laugh:

MilkmaN
2006-12-21, 13:31
Min kompis gav bort en falukorv till sin bror i julklapp. Han fick en darin-kalender tillbaka så det var nog rätt så jämt.

Slartibartfast
2006-12-21, 13:34
Min kompis gav bort en falukorv till sin bror i julklapp. Han fick en darin-kalender tillbaka så det var nog rätt så jämt.

HAHAH! Sånt är ju bäst. :thumbup:

Slimfit
2006-12-21, 13:42
Ingen som har funderat på att göra en önskelista? Det är ju ett enkelt sätt att gardera sig mot alltför konstiga felköp. Då slipper man ju förhoppningsvis få "fel" typ av mobil etc.

IATOAON
2006-12-21, 13:44
Ingen som har funderat på att göra en önskelista? Det är ju ett enkelt sätt att gardera sig mot alltför konstiga felköp. Då slipper man ju förhoppningsvis få "fel" typ av mobil etc.

Överst på min står varje år "Köp inget - spendera pengarna på andra istället", funkar som redan skrivet inte alls.
Folk är envisa och maniska, precis som med julkorten. Varför i helvete envisas folk med att skicka dom? Där är en tomte på framsidan, sen står det God Jul & Gott nytt år plus avsändare. JIPPI!?!? Jag har aldrig skickat ett julkort men likförbannat dimper det in 10-15st/jul

Yxel
2006-12-21, 13:46
Min kompis gav bort en falukorv till sin bror i julklapp. Han fick en darin-kalender tillbaka så det var nog rätt så jämt.

:laugh:

z_bumbi
2006-12-21, 14:05
Ingen som har funderat på att göra en önskelista? Det är ju ett enkelt sätt att gardera sig mot alltför konstiga felköp. Då slipper man ju förhoppningsvis få "fel" typ av mobil etc.

Det funkar oftast ganska bra, sen undrar jag hur väl folk känner sin egen familj om de hela tiden får så konstiga saker?

Snafu
2006-12-21, 14:26
Jag får typ tygtavlor av farmor varje år. Hon lägger ner stans mkt tid på det och det skall tydligen vara svårt att göra eller nåt. Jag får alltid låtsas vara glad. Jäkligt otacksamt från min sida såklart, men ändock.

Jesper
2006-12-21, 14:28
fick en hyffsat dyr tjejpartfym förra julen. farsan har koll:hbang:

Slimfit
2006-12-21, 14:30
Överst på min står varje år "Köp inget - spendera pengarna på andra istället", funkar som redan skrivet inte alls.
Folk är envisa och maniska, precis som med julkorten. Varför i helvete envisas folk med att skicka dom? Där är en tomte på framsidan, sen står det God Jul & Gott nytt år plus avsändare. JIPPI!?!? Jag har aldrig skickat ett julkort men likförbannat dimper det in 10-15st/jul

Ok, förstår dig...och din familj/släkt också. Om de nu känner att de absolut måste köpa en julklapp till dig och du inte har önskat dig något blir det ju oftast nått "skit". Men om du å andra sidan skulle börja önska dig saker (och då få saker du vill ha) så är det ju tvärtemot vad du vill. Moment 22 här :)

Julkort skickar jag inte heller men jag får å andra sidan inga själv heller längre.

IATOAON
2006-12-21, 14:41
Ok, förstår dig...och din familj/släkt också. Om de nu känner att de absolut måste köpa en julklapp till dig och du inte har önskat dig något blir det ju oftast nått "skit". Men om du å andra sidan skulle börja önska dig saker (och då få saker du vill ha) så är det ju tvärtemot vad du vill. Moment 22 här :)

Julkort skickar jag inte heller men jag får å andra sidan inga själv heller längre.
Jag behöver ju inte önska mig något. När jag vill ha något så köper jag det. Har varken tid, lust eller ork att vänta tills födelsedag eller julafton äger rum.

De uppfyller ju min önskan om de inte köper nåt, det måste väl vara den bästa julklappen att respektera en annan persons vilja?

Zakath
2006-12-21, 15:12
Förra året firade en kompis tillsammans med mig och min familj då hans åkte till Egypten och han inte ville med. Vi gav alla varandra ganska fina presenter, jag gav honom en bok om ost som han numera älskar.

Han gav dock mig ett jävla porrigt bögölglas, ett sånt där med en nästan naken kille som blir naken när det kommer vätska i glaset. Vilken jävla besvikelse.

Jag tycker att du ska vara glad för det, det är en fin konst att hitta de "värsta" presenterna till kompisar :D Påminner om när min kompis fick en "love pig" av mig i födelsedagspresent, mycket sensuellt!

Jag skulle bli skitglad om jag fick något sånt roligt där personen tänkt till lite och hittat på något roligt, snuskigt eller ej, men humor är alltid en uppskattad present! :thumbup:

Sämsta julklappen jag har fått är väl någon tråkig prydnadspryl eller liknande, jobbigt att låtsas att man ville ha nåt sånt...

IATOAON
2006-12-21, 15:15
Är det inte ett krav att presenter/julklappar till kompisar skall vara fullkomligt meningslösa?

jontahontas
2006-12-21, 16:14
Jag visste att jag inte skulle få medhåll :D

Jag gjorde en liknande grej på en kompis när vi hade vårt årliga julbord. Gav honom nån porrig affisch på skämt medan han gav mig en jävligt snygg tröja. Det skämtet uppskattades heller inte, han blev skitlack. Man får läsa av läget lite, och det där bögporrglaset slog JÄVLIGT fel (vi satt jag, morsan, mina kusiner och mina två "syskonkusiner" på 3 och 7 år) ;D

jontahontas
2006-12-21, 16:15
fick en hyffsat dyr tjejpartfym förra julen. farsan har koll:hbang:

Fan vilken clean kille, jag diggar din farsa :hbang:

Krokodil
2006-12-21, 16:29
Jag fick 25 rökta ålar av en leverantör på förra jobbet. Jag hatar ål och känner ingen som gillar det heller.
*spy*

Thorwaldsson
2006-12-21, 16:32
vad är en "grep"?

Stadsbor, ständigt dessa stadsbor :D

IATOAON
2006-12-21, 16:34
Jag fick 25 rökta ålar av en leverantör på förra jobbet. Jag hatar ål och känner ingen som gillar det heller.
*spy*

Ett helt nytt kapitel på avdelning julklappar! :)

Choklad, denna eviga choklad. Man inkasserar 5-8kg choklad varje år i form av fjäsk från välmenande leverantörer. Men var skall man göra av all denna choklad? Jag tar med den dit jag firar och dumpar (flyttar problemet) men varför kan inte något företag gå i spetsen och bryta denna trend av chokladdumpande på sina kunder? Det är ju oftast väldigt fin choklad också så värdet på det skulle lätt kunna "översättas" till nån rolig/vettig pryl istället. Kan det liggga skattetekniska skäl bakom?

machine gun
2006-12-21, 17:27
Fick en reflexväst i storlek XXXL med företagsloggan på från jobbet förra året. Det tackar vi för.. *screwy*

I min familj har vi slutat med julklappar, vi "barn" är ju båda en bit över 20 nu och har bott hemifrån i några år. Känns rätt löjligt då på nåt sätt. Byter inte julklappar med sambon heller. Det är mkt roligare att köpa genomtänkta saker till personer, typ som när man hittar nånting och direkt kommer att tänka på en viss person - DÅ köper jag det och ger det till den personen. Det är mkt roligare och uppskattas ofta dessutom mycket mer än nån framtvingad present helt utan känsla.

z_bumbi
2006-12-21, 17:42
Kan det liggga skattetekniska skäl bakom?

Man slipper fundera på vad man ska ge varje år, det iofs troligtvis värre att få 20 st ostset för att alla leverantörer/kunder har fastnat för samma sak ett år.

machine gun: Företaget bryr sig om din säkerhet och nu har du något att växa i. *flex*

Einar
2006-12-21, 17:44
Jag tycker att du ska vara glad för det, det är en fin konst att hitta de "värsta" presenterna till kompisar :D Påminner om när min kompis fick en "love pig" av mig i födelsedagspresent, mycket sensuellt!

Jag skulle bli skitglad om jag fick något sånt roligt där personen tänkt till lite och hittat på något roligt, snuskigt eller ej, men humor är alltid en uppskattad present! :thumbup:

Sämsta julklappen jag har fått är väl någon tråkig prydnadspryl eller liknande, jobbigt att låtsas att man ville ha nåt sånt...

Jag instämmer helt och hållet. Humorklappar/presenter är de bästa :)
En gång gav jag en polare en rosa stilettsko i plast, med lila dun på toppen. Det var en mobilhållare som man skulle ha på skrivbordet. När det sen ringde och mobilen var i skon så skimmrade den i magiska färger :D

Einar
2006-12-21, 17:46
Jag fick 25 rökta ålar av en leverantör på förra jobbet. Jag hatar ål och känner ingen som gillar det heller.
*spy*

25 stycken dessutom! :laugh:

De hade kanske kunnat varva ålen med lite lax och sill etc.

Krokodil
2006-12-21, 18:10
25 stycken dessutom! :laugh:

De hade kanske kunnat varva ålen med lite lax och sill etc.
Jo man tycker det, men de sade att jag skulle dela ålarna med mina kollegor på avdelningen. Problemet var bara att "avdelningen" bestod av mig och min chef, och han hade också fått 25 ålar av samma firma. :D

Emil_Larsson
2006-12-21, 18:25
Jag uppskattar i stort sett allting jag får i julklapp för jag bryr mig egentligen inte om det. Får mest pengar, och inte saker, men jag minns en gång då fick jag 1 par strumpor och långkalsonger med baltazar på. Kan ju säga direkt att jag inte rört dom en enda gång sen jag fick dom haha.
Jag var trots allt 12 år då jag fick dom.

BTW fick dom från mormor, fast hon är död nu. *cry* I loved your äpplepaj

Diana
2006-12-21, 18:28
Skön tråd :laugh:

För min del är det en av mina kära mostrars nästintill maniska glas-servis-samlande som slagit tillbaka på mej de senaste åren, gjorde såklart misstaget att uttrycka ett lite föör entusiastiskt 'åååååh va fin' ett år... och sedan dess har förbannelsen vilat troget. :D

gör inget, älskar henne ändå, och mor min gör sej perfekt i vidarebefodrarsyfte. *popcorn*
Ett helt nytt kapitel på avdelning julklappar!

Choklad, denna eviga choklad. Man inkasserar 5-8kg choklad varje år i form av fjäsk från välmenande leverantörer. Men var skall man göra av all denna choklad? Jag tar med den dit jag firar och dumpar (flyttar problemet) men varför kan inte något företag gå i spetsen och bryta denna trend av chokladdumpande på sina kunder? Det är ju oftast väldigt fin choklad också så värdet på det skulle lätt kunna "översättas" till nån rolig/vettig pryl istället. Kan det liggga skattetekniska skäl bakom?
Är du allvarlig???
Pmar min adress :D

machine gun
2006-12-21, 22:58
machine gun: Företaget bryr sig om din säkerhet och nu har du något att växa i. *flex*

Jag skulle tippa på att de helt enkelt fick en bra deal när de köpte 5000 gigantiska reflexvästar att ge till sina anställda ;) Den dag jag kan ha XXXL är en dålig dag :D


Jag gillar företag som skänker pengar till Stadsmissionen eller Röda korset eller nåt annat välgörande ändamål istället för att köpa julklappar till sina anställda som ändå de flesta tenderar att inte uppskatta särskilt mkt. Jag brukar alltid skänka pengar till Stadsmissionen eftersom jag ändå inte köper några julklappar, de hemlösa blir nog gladare för de pengarna än vad valfri släkting skulle bli för t.ex. en chokladask.