handdator

Visa fullständig version : Spegelfråga.


Fagen
2006-12-21, 01:37
Om man har två speglar där den ena är en vanlig spegel och den andra en spegel av det slaget som är spegel på/från ena sidan men "genomskinlig" från andra sidan (sådana där som finns i "amerikanskavittnesförhörsrumsscener") och placerar dessa med spegelsidorna mot varandra och sedan tittar genom den transparanta spegeln, vad ser man då? Den ena spegelns reflektion av den andra spegelns reflektion av den första spegelns reflektion osv osv, men där dessa reflektioner inte innehåller något? Eller?

(Man kan även leka med tanken att man istället filmar en liten del av mitten den "vanliga" spegeln genom den genomskinliga diton, för att på så sätt undvika att få med golv, tak och dylikt.)

Löjtnant Blank
2006-12-21, 01:41
Vad du ser? Svarta madame!

PowPow
2006-12-21, 01:42
Jag har också en spegelfråga. Hoppas du inte blir sur om jag ställer den i din tråd.

Varför ser jag så grov ut i spegeln på gymmet?
Köper de in speglar som är formade så att man ser bredare ut? Varför gör de det? För att smala människor ska uppleva sig som krampigare, eller för att feta människor ska må sämre?

goodie
2006-12-21, 01:50
Fagen.. jobbigt bara man tänker på det. Måste testas!

Fagen
2006-12-21, 02:02
Vad du ser? Svarta madame!

Ja, men då måste man först ha kört anden i glaset, annars visar hon sig inte.

Fagen
2006-12-21, 02:03
Jag har också en spegelfråga. Hoppas du inte blir sur om jag ställer den i din tråd.

Varför ser jag så grov ut i spegeln på gymmet?
Köper de in speglar som är formade så att man ser bredare ut? Varför gör de det? För att smala människor ska uppleva sig som krampigare, eller för att feta människor ska må sämre?

Sök lite på forumet så kanske du hittar nått. Sök på "pump"...

PowPow
2006-12-21, 02:06
Sök lite på forumet så kanske du hittar nått. Sök på "pump"...

Good one!
Nej, men ärligt. Ge mig svar! Är det för tjockisarna eller tunnisarna?

Fagen
2006-12-21, 02:11
Good one!
Nej, men ärligt. Ge mig svar! Är det för tjockisarna eller tunnisarna?

Mot tjockisarna.

fothermucker
2006-12-21, 02:18
Om man har två speglar där den ena är en vanlig spegel och den andra en spegel av det slaget som är spegel på/från ena sidan men "genomskinlig" från andra sidan (sådana där som finns i "amerikanskavittnesförhörsrumsscener") och placerar dessa med spegelsidorna mot varandra och sedan tittar genom den transparanta spegeln, vad ser man då? Den ena spegelns reflektion av den andra spegelns reflektion av den första spegelns reflektion osv osv, men där dessa reflektioner inte innehåller något? Eller?

(Man kan även leka med tanken att man istället filmar en liten del av mitten den "vanliga" spegeln genom den genomskinliga diton, för att på så sätt undvika att få med golv, tak och dylikt.)

Det blir väl antagligen som när man kollar i två vanliga parallella speglar, att man ser "oändligheten" dvs. det blir en svart punkt. Gissar att det beror på att speglarna inte reflekterar 100% av ljuset och att denna oändlighet inträffar på en viss, mer gynnsam punkt först.

PowPow
2006-12-21, 02:25
Mot tjockisarna.

Fast det håller ju inte. Gymen vill ju inte att folk ska träna. De vill bara att de ska köpa kort. Ju mer de sen tränar, desto mer sliter de på utrustningen.

Fagen
2006-12-21, 02:31
Det blir väl antagligen som när man kollar i två vanliga parallella speglar, att man ser "oändligheten" dvs. det blir en svart punkt. Gissar att det beror på att speglarna inte reflekterar 100% av ljuset och att denna oändlighet inträffar på en viss, mer gynnsam punkt först.

Aha, se där. Intressant. Men hur fungerar det därna med parallella speglar? Hur tittar man då?

Fagen
2006-12-21, 02:32
Fast det håller ju inte. Gymen vill ju inte att folk ska träna. De vill bara att de ska köpa kort. Ju mer de sen tränar, desto mer sliter de på utrustningen.

Helt riktigt. Men det är alltid skönt att sänka andra människors självkänsla.

MilkmaN
2006-12-21, 02:32
För att man ska köpa ett kort, träna en månad, få lite pump och tonus, kolla sig i spegeln och tänka, "Fan jag behöver inte träna mer".

Eller om de nu VILL att man ska träna. Då tänker man när man är hemma, "fan jag är så liten nu (jmfrt med gymets spegel), måste träna mera"

jontahontas
2006-12-21, 02:47
Alternativt att man kommer till gymmet å tänker "Fan det funkar ju! Jag blir fett snygg" och när man sen tar några veckors paus och kollar sig i spegeln hemma drar den klara slutsatsen; "JAG MÅSTE TILLBAKA"

PowPow
2006-12-21, 02:51
För att man ska köpa ett kort, träna en månad, få lite pump och tonus, kolla sig i spegeln och tänka, "Fan jag behöver inte träna mer".

Eller om de nu VILL att man ska träna. Då tänker man när man är hemma, "fan jag är så liten nu (jmfrt med gymets spegel), måste träna mera"

Den första funkar ju, men ger mtosatt effekt på tjockisar.
Samma sak med den andra.

Alternativt att man kommer till gymmet å tänker "Fan det funkar ju! Jag blir fett snygg" och när man sen tar några veckors paus och kollar sig i spegeln hemma drar den klara slutsatsen; "JAG MÅSTE TILLBAKA"

Och vad tjänar gymmet på att man går och tränar, förutsatt att du inte har klippkort eller betalar per gång. Och vad med tjockisarna. De vill ju inte ta sig tillbaka om de blir fetare där.

viktor88
2006-12-21, 02:55
Mot tjockisarna.

dom borde ha utåtbuktade speglar framför hantlarna och inåtbuktade speglar framför mag maskinen så blir alla glada =)

wintzell
2006-12-21, 02:55
Tjockisarna tänker att de ser biffiga ut istället för feta, på något konstigt sätt eftersom de är feta på ett gym istället för i soffan.

PowPow
2006-12-21, 02:57
Tjockisarna tänker att de ser biffiga ut istället för feta, på något konstigt sätt eftersom de är feta på ett gym istället för i soffan.

Och varför vill gymmet att tjockisarna ska känna sig biffiga?

jontahontas
2006-12-21, 03:04
Någon gång ska man ju uppdatera gymkortet.

Ponera att när dom gjorde speglarna tänkte dom "Tjockisar har dåligt självförtroende och kommer ändå inte kolla sig i spegeln. Och om dom gör det spelar det ingen roll, dom får ändå höra dagarna i ända att dom måste träna och kommer komma hit ändå."

Dom som är vältränade och kåta på sig själva kommer komma tillbaka för att se sig själva i den ännu finare vinkeln än vanligt.

Dom som är halvtränade kommer tillbaka av den enkla anledningen att detta är den enda spegeln dom ser fräscha ut i.

PowPow
2006-12-21, 03:21
Någon gång ska man ju uppdatera gymkortet.

Ponera att när dom gjorde speglarna tänkte dom "Tjockisar har dåligt självförtroende och kommer ändå inte kolla sig i spegeln. Och om dom gör det spelar det ingen roll, dom får ändå höra dagarna i ända att dom måste träna och kommer komma hit ändå."

Dom som är vältränade och kåta på sig själva kommer komma tillbaka för att se sig själva i den ännu finare vinkeln än vanligt.

Dom som är halvtränade kommer tillbaka av den enkla anledningen att detta är den enda spegeln dom ser fräscha ut i.

Ja, det är sant att man måste uppdatera gymkortet. Men jag tror inte speglarna spelar så stor roll att man överväger att inte uppdatera det med/utan speglar.

Speglarna på mitt gym gör att jag spenderar all min vakna tid där. Går omkring och strosar och spänner mig. Måste ju vara en dålig deal för gymägarna.

Sir Anselm
2006-12-21, 08:29
På mitt gym tror jag det har mycket med belysningen att göra... Dels är den sådär rakt uppifrån så att konturer förstärks av små skuggor, sen är den nästan lite gulaktig eller nåt, för man ser brunare ut på gymmet än hemma.

Chris
2006-12-21, 09:58
Om man har två speglar där den ena är en vanlig spegel och den andra en spegel av det slaget som är spegel på/från ena sidan men "genomskinlig" från andra sidan (sådana där som finns i "amerikanskavittnesförhörsrumsscener") och placerar dessa med spegelsidorna mot varandra och sedan tittar genom den transparanta spegeln, vad ser man då? Den ena spegelns reflektion av den andra spegelns reflektion av den första spegelns reflektion osv osv, men där dessa reflektioner inte innehåller något? Eller?

(Man kan även leka med tanken att man istället filmar en liten del av mitten den "vanliga" spegeln genom den genomskinliga diton, för att på så sätt undvika att få med golv, tak och dylikt.)

En "genomskinlig" spegel släpper igenom ca 10% av ljuset från den andra sidan, varför tror du det alltid är mörkare i rummet där vittnet står och det är grymt upplyst där fångarna står? Tänder någon lampan så ser fångarna vittet :D Så det handlar ju en del om hur mörkt det är i respektive rum. Om det är ljust i båda rummen borde du se en svag spegelbild av dig själv.

Griip
2006-12-21, 10:07
Riktigt intressant faktiskt.. aldrig tänkt på det, å jag har fan tänkt på allt.. konstigt :P Får nästan forska lite på det här i eftermiddag


för övrigt powpow, så är det väl klart som fan att gymmet vill att du ska träna. Tränar du inte köper du inte nytt kort, tränar du bara 5 gånger i månaden så kanske du tycker det är för dyrt, hur jevla självklart som helst. Tror du verkligen ett gym går back bara för att du är där?

skaparn
2006-12-21, 10:14
Om man har två speglar där den ena är en vanlig spegel och den andra en spegel av det slaget som är spegel på/från ena sidan men "genomskinlig" från andra sidan (sådana där som finns i "amerikanskavittnesförhörsrumsscener")[...]

Bara en tanke. Beror inte sådana "genomskinliga speglar" på att det är väldigt stor skillnad i ljusstyrka mellan de två olika rummen? Kanske det skulle förstöra ditt expriment eftersom du måste ha väldigt ljust mellan de två speglarna och mörkt i ditt rum. Fast... det kanske inte spelar någon roll. Jag såg bara några knappar här framför mig på tangentbordet som skrek mitt namn och bad om att bli nedtryckta.

z_bumbi
2006-12-21, 10:39
Om man har två speglar där den ena är en vanlig spegel och den andra en spegel av det slaget som är spegel på/från ena sidan men "genomskinlig" från andra sidan (sådana där som finns i "amerikanskavittnesförhörsrumsscener") och placerar dessa med spegelsidorna mot varandra och sedan tittar genom den transparanta spegeln, vad ser man då? Den ena spegelns reflektion av den andra spegelns reflektion av den första spegelns reflektion osv osv, men där dessa reflektioner inte innehåller något? Eller?

(Man kan även leka med tanken att man istället filmar en liten del av mitten den "vanliga" spegeln genom den genomskinliga diton, för att på så sätt undvika att få med golv, tak och dylikt.)

Det hela faller på lite olika saker bl a att det inte finns några perfekta speglar och det finns alltid något i vägen som stör ljuset mellan speglarna.
Om allt vore perfekta så skulle du bli bländad då ljuset skulle studsa fram och tillbaka. (Tvåvägspeglar släpper ju genom en del ljus så de är t o m sämre än riktiga speglar.)


Det går att göra en liknande grej med en tv och en videokamera. Koppla in kameran på tv:s, rikta kameran mot tv-rutan i ett rum som går att göra kolsvart. Släck ljuset och tänd sen en cigaretttändare en extremt kort stund mellan tv:n och kameran.
De inbyggda felen i överföringen kommer att förändra bilden på ett ibland ganska kul sätt.

Fagen
2006-12-21, 13:42
En "genomskinlig" spegel släpper igenom ca 10% av ljuset från den andra sidan, varför tror du det alltid är mörkare i rummet där vittnet står och det är grymt upplyst där fångarna står? Tänder någon lampan så ser fångarna vittet :D Så det handlar ju en del om hur mörkt det är i respektive rum. Om det är ljust i båda rummen borde du se en svag spegelbild av dig själv.

Jo, jag hade nog tänkt mig att det rent praktiskt vore svårt att genomföra. Såg det mer ur en rent teoretiskt synvinkel och försökte nog mest hitta ett sätt där man skulle kunna "se" vad som skulle finnas i de två speglarna.

Bara en tanke. Beror inte sådana "genomskinliga speglar" på att det är väldigt stor skillnad i ljusstyrka mellan de två olika rummen? Kanske det skulle förstöra ditt expriment eftersom du måste ha väldigt ljust mellan de två speglarna och mörkt i ditt rum. Fast... det kanske inte spelar någon roll. Jag såg bara några knappar här framför mig på tangentbordet som skrek mitt namn och bad om att bli nedtryckta.

Jo, jag hade nog tänkt mig att det rent praktiskt vore svårt att genomföra. Såg det mer ur en rent teoretiskt synvinkel och försökte nog mest hitta ett sätt där man skulle kunna "se" vad som skulle finnas i de två speglarna.

Det hela faller på lite olika saker bl a att det inte finns några perfekta speglar och det finns alltid något i vägen som stör ljuset mellan speglarna.
Om allt vore perfekta så skulle du bli bländad då ljuset skulle studsa fram och tillbaka. (Tvåvägspeglar släpper ju genom en del ljus så de är t o m sämre än riktiga speglar.)


Det går att göra en liknande grej med en tv och en videokamera. Koppla in kameran på tv:s, rikta kameran mot tv-rutan i ett rum som går att göra kolsvart. Släck ljuset och tänd sen en cigaretttändare en extremt kort stund mellan tv:n och kameran.
De inbyggda felen i överföringen kommer att förändra bilden på ett ibland ganska kul sätt.


Intressant det där med att speglar inte är perfekta, men så måste det naturligtvis vara. Angående ditt TV exeperiment så låter det som om du har lite förmycket fritid...:)

wintzell
2006-12-21, 13:46
Och varför vill gymmet att tjockisarna ska känna sig biffiga?

För att på gymmet känner tjockisarna sig som biffiga och i soffan som feta d.v.s. de vill gå till gymmet. Det är klart att de vill att de skall bli beroende av gymmet. Då köper de ju nya kort vilket är bättre än att de köper ett 3 månaders kort och inte kommer tillbaka, trots slitage på diverse maskiner.

z_bumbi
2006-12-21, 13:57
Angående ditt TV exeperiment så låter det som om du har lite förmycket fritid...:)

Jag har faktiskt inte testat det själv, ännu. :D

Chris
2006-12-21, 15:14
Det jag ville påpeka bara var att det inte hade gått att få ljuset att studsa hur mycket som helst, eftersom varje gång den kommer till den "genomskinliga" spegeln så släpps en hel del ljus igenom den

Nalfaren
2006-12-21, 16:43
haha, har tänkt på samma sak, skumt att ens tankar kan korsas så.