handdator

Visa fullständig version : Begynnande skada i/runt svanskotan?


DrunkManCrying
2006-12-21, 01:31
Hej!

Jag kör för tillfället ett 5x5 liknande program där jag kör knäböj tre gånger i veckan. Jag testade aldrig mitt max när jag började köra så jag började att efter en uppvärmingsperiod på kanske 3 veckor öka med 5kg i benböjen från pass till pass.

Nu förhåller det sig som så att jag har börjat få känningar runt svanskotan när jag pressar tungt, för mig innebär det att jag köra 80x5(3). Är det någon som vet vad detta kan bero på? Jag försöker verkligen hålla ett gott utförande men det är svårt att veta utan någon som tittar på. Känningarna är alltså lokaliserade runt svanskotan/rumpan typ.

Tack på förhand :)

Guddi
2006-12-21, 09:56
Jag skulle gissa på att det beror på dålig form. Ta med dig en videokamera eller vanliga kamera när du tränar och ta lite bilder så kan du se själv hur det ser ut.

larre
2006-12-21, 11:57
Kan vara något tjall med muskulaturen över svanskotan.. Jag har just nu en inflamation i det området, stora hårda klumpar, kan varken sitta eller stå och knappt ligga, skitkul. Så mitt råd till dig är att ta det jävligt lugnt, det suger att inte kunna sitta/stå.

Åse Columbus
2006-12-22, 12:46
rumpan ska inte släppa underlaget i sittande benpress...rundar man rumpan o aktiverar här så kan det dra i småsmå muskler i området........

DrunkManCrying
2006-12-23, 14:15
Tack för alla svar!

Jag har filosoferat lite kring detta nu och har kommit fram till att det antagligen beror på att jag inte håller ryggen i samma läge genom hela rörelsen utan sänker den framåt i ytterläget, fast jag håller den fortfarande rak. Det blir bara att testa igen på tis. eller sön. (svårt att veta hur det blir med träning så här i dessa supardagar ;))