handdator

Visa fullständig version : Äppelcidervinäger = varför?


FreCKo
2006-12-20, 23:13
Morsan snackar jävligt mycket om äppelcidervinäger, om att det är guds gåva till mänskligheten och bla bla bla... Nä okej, men hon har sagt att en matsked äppelcidervinäger på morgonen sätter fart på förbränningen.

Så, hur mycket hjälper egentligen äppelcidervinäger? Är det värt att ta det varje morgon, eller är det lite skitsamma över det? Jag provade btw en morgon men fan va jävligt det var *spy* Surt som satan!

Frazze
2006-12-20, 23:15
Tanken är att intagandet av ett så pass surt livsmedel i samband med måltid gör att man får en långsammare magsäckstömning, och så att säga sänker GI. Typ.

L-Sami
2006-12-20, 23:17
Vad jag vet så är det bara en myt att den sätter igång förbränningen.

Clyde
2006-12-20, 23:23
Effekt? Placebo möjligen.

Cerberus
2006-12-20, 23:24
det är väl snarare indirekt då magsäckstömningen sker långsammare i sur miljö.

Längre mättnadskänsla? Kan ju va nåt att pröva om man vill....smakar ju fruktansvärt dock så jag ökar hellre mat-intaget o ökar kardion.

Eddie Vedder
2006-12-21, 05:51
det är väl snarare indirekt då magsäckstömningen sker långsammare i sur miljö.

Exakt, magsäckstömningen i sej fördröjs inte utan enzymerna som bryter ner kolhydraterna i magsäcken. Dom är väldigt känsliga för förändringar i Ph-värde å blir helt enkelt mer ineffektiva när man äter dricker nåt väldigt surt i samband me maten. De kan exempelvis göra en liten skillnad på potatisens GI när man har citron på fisken, om man äter fisk å potatis.
Sen om man bryr sej om GI e ju en helt annan femma, själv kör jag me äppelcidervinäger nån gång ibland tycker mej känna en viss effekt på mättnadskänslan iaf. De här me fettförbränningen e dock.*bs*

z_bumbi
2006-12-21, 11:23
Nedbrytningen i magsäcken sker med hjälp av magsyra (Saltsyra) och pepsin (Enzym som bryter ner protein.) så magsäcksinnehållet är rejält surt när det åker ner i tolvfingertarmen (Början på tunntarmen.). Hur stor påverkan har då lite extra syra på pH:t i magsäcken? Amylaset (Det enzym som bryter ner kolhydrater och som tillförs redan i munnen.) är ju redan nedtryckt av magsyran.
Jag har inte riktigt fått detta att gå ihop även om man har visat på ett lägre GI i samband med att man tillsätter något som är surt till maten. Jag kan på rak arm bara komma på två möjliga varianter men inget säger att någon av dem är den rätta.
Alt 1 Att amylaset fungerar sämre då man har sänkt pH:t i munnen och det därför tar längre tid att finfördela livsmedel med kolhydrater i magsäcken.
Alt 2 När magen får ner något som är surt så utsöndras mindre magsyra vilket i sin tur gör att det tar längre tid.

kahn
2006-12-21, 21:08
Nedbrytningen i magsäcken sker med hjälp av magsyra (Saltsyra) och pepsin (Enzym som bryter ner protein.) så magsäcksinnehållet är rejält surt när det åker ner i tolvfingertarmen (Början på tunntarmen.)...

Pepsin? Har för mig att enzymen som bryter ned protein heter protease (på englska that is) och att det svenska namnet är snarlikt. Eller är protease samma sak som pepsin? Kanske är jag ute och cyklar men vore interssant att veta...

Sen heter väl den fettnedbrytande enzymen lipase och den kolhydratsnedbrytande amylase har jag för mig.

z_bumbi
2006-12-21, 21:45
Pepsin? Har för mig att enzymen som bryter ned protein heter protease (på englska that is) och att det svenska namnet är snarlikt. Eller är protease samma sak som pepsin? Kanske är jag ute och cyklar men vore interssant att veta...

Sen heter väl den fettnedbrytande enzymen lipase och den kolhydratsnedbrytande amylase har jag för mig.

Nu blev jag förvirrad men lite letade fick fram att Pepsin är ett protease*. Protease är namnet på en grupp enzym som bryter ner protein där alltså pepsin finns med. (Silverthorn, andra upplagan.)

Amylas och lipas är de svenska namnen på enzymen som på engelska heter amylase och lipase.

*Vad protease heter på svenska är jag inte riktigt säker på.

Pepz
2006-12-21, 21:48
är inte magsyrans PH typ 2???
Borde inte då äppelcidervinäger höja PH:t i magsäcken??