handdator

Visa fullständig version : Bröst - Smith bänk, hantelpress


rQx
2006-12-20, 22:14
Hej!

Jag brukar alltid träna själv med några få undantag. Så när jag då tränar bröst så vill jag inte gärna ligga under en fri bänkpress och inte kunna ta ut mig. Ska jag då välja som jag kör nu d.v.s. hantelpress eller ska jag köra bänkpress i smith? För- och nackdelar uppskattas!

willis
2006-12-20, 22:38
Du kan ju alltid fråga någon på gymmet att passa dig. Om det nu skulle vara så att du skulle hamna med stången på bröstet och inte orka lyfta är det ju bara att tippa över den på sidan.

Nick82
2006-12-20, 23:00
Jag skulle rekommendera hantelpress, du kommer djupare än med bänkpress och smithmaskin och får jobba med hela muskeln.

Plus att du får träna upp balansen med hantelpress och får därmed jobba med lite andra muskler som bara e bra för volymen.

Blir det för tungt så är det bara släppa hantlarna i värsta fall... :)

Jontez
2006-12-20, 23:02
Jag skulle köra hantelpress, för när jag kör i smith så tar jag i mer med högersidan av nångon anledning. Det är inte för att jag är starkade där, för när jag kör hantelpress går det fint... men men, smith är ändå inte skön tycker jag

Clyde
2006-12-20, 23:04
Mitt råd är att du stannar ett eller två reps innan failure, så är problemet löst.

Pierre_C
2006-12-20, 23:07
Jag skulle köra hantelpress, för när jag kör i smith så tar jag i mer med högersidan av nångon anledning. Det är inte för att jag är starkade där, för när jag kör hantelpress går det fint... men men, smith är ändå inte skön tycker jag


Jag håller med dig, dessutom känns det som att hantelpress tar mer på bröstmuskeln än vad bänk gör, känns som bänk tar mycket på armarna också och därmed inte isolerar bröstmuskeln lika bra.

Dominance
2006-12-21, 02:42
Hantelpress i försthand.
Bänkpress är ingen ren bröstövning direkt.

Eddie Vedder
2006-12-21, 06:27
Skulle säga hantelpress om du inte känner för fri bänkpress. Dock tycker jag personligen bänk e ganska oslagbart men man vinner ju inget på att känna sej osäker på huruvida man vågar ta ut sej lr inte.

Alexlindgren
2006-12-21, 07:19
Beror på vad du prioriterar. Hantelpress bygger mer volym på rätt repsantal än vad bänkpressen gör. Bänken tränar dock mer på axlar och triceps.

Sir Anselm
2006-12-21, 08:32
Varför välja? Jag har haft en period nu då jag inte kört vanlig bänkpress, utan jag har börjat med hantelpress och sen kört i smith-maskin, har fungerat bra...

rQx
2006-12-22, 14:10
Tack för alla svar! Jag fortsätter med hantelpress =)

SirAnslem: För att jag kör helkropp och då har jag bara en övning =)

pragmatist
2006-12-22, 15:37
Att träna ensam, faila i bänk och vara tvungen att rulla av vikten längs med kroppen visar bara att du är hardcore.

Honn
2006-12-22, 15:44
Bänkpress i smith när man är ensam är ingen höjdare. Tar det stopp så är man körd.

Fredrik_S
2006-12-22, 15:52
Bänkpress i smith när man är ensam är ingen höjdare. Tar det stopp så är man körd.
Man kan testa och snurra in den i sitt lägsta läge utan vikter och se om man får plats.
Jag brukar köra till failure i smithbänken och när det är slut på kraft brukar det ändå gå att hålla upp vikten med bröstkorgens hjälp och vika in den på en låg pinne.

z_bumbi
2006-12-22, 16:15
Man kan testa och snurra in den i sitt lägsta läge utan vikter och se om man får plats.
Jag brukar köra till failure i smithbänken och när det är slut på kraft brukar det ändå gå att hålla upp vikten med bröstkorgens hjälp och vika in den på en låg pinne.

Det brukar sitta två skyddstöd på smithen, använder du dem rätt så slipper du fundera på problemet. Iofs kräver kanske att gymet är välutrustat men de flesta gym brukar i alla fall ha några gummimattor så man kan reglera höjden på bänken så att man precis får plats under stången i lägsta läget.

rQx
2006-12-22, 20:24
Ja, det fanns stop man själv kunde reglera höjden på =)