handdator

Visa fullständig version : Medicinboll?


LadyG
2006-12-20, 21:26
Jag skulle behöva hjälp med lite bra nybörjarövningar med medicinbollar (5Kg). Den enda jag känner till är situps och kasta bollen med sträckta armar (som Ricky Brush gjorde i Superstars) samt ligga på rygg och försöka lyfta bollen med insidan av fotlederna (klämma ihop raka ben om bollen så man kan lyfta den).

Fler övningar?

samsam
2006-12-20, 22:03
"Markpress med boll"?

Du kan ju sitta på en stol o köra tricepextensions bakom huvet annars.

Kopiera vanliga övningar bara o byt ut vikten mot boll, kanske en aning lätt ibland men nu va det du som valde att köpa en boll istället för gymkort.

LadyG
2006-12-20, 22:15
Knappast jag personligen, men klubben köpte bollar för att intergrera i kampsportsträningen. Så nu ska jag försöka komma på hur DET ska gå till, innan terminen börjar...

Stolar har vi inte på mattan i dojon.

jontahontas
2006-12-20, 22:28
http://209.85.135.104/custom?q=cache:cd_d3NuVfikJ:home.vasteras2.net/gssss/Medicinboll%2520ovningar.pdf+medicinboll&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=pub-5535229954753402

Personligen tränar jag mycket av de som under denna går som helkroppsövningar. Superbt!

LadyG
2006-12-20, 22:40
http://209.85.135.104/custom?q=cache:cd_d3NuVfikJ:home.vasteras2.net/gssss/Medicinboll%2520ovningar.pdf+medicinboll&hl=sv&gl=se&ct=clnk&cd=1&client=pub-5535229954753402

Personligen tränar jag mycket av de som under denna går som helkroppsövningar. Superbt!

Tack *cupid*

Du gjorde min tillvaro betydligt enklare!!!

jontahontas
2006-12-20, 22:49
Personliga favoriter. (jag är lite småkåt på helkroppsövningar)

Ett par övningar som inte är med;
Kast från mark över huvud bakåt (rak rygg) - denna fast tvärtom. Man kastar underifrån och framifrån istället. Båda är toppen.

Sen den klassiska;
- Böj+stöt. Stå på kanten av tex en kulring eller vad som helst som är lite upphöjt. Böj benen ned i botten - explodera upp och stöt bollen/kulan ifrån dig. Du ska komma långt med bollen/kulan så rörelsen blir lite som en startfas.

Grodhopp – boll golv/tak - vetefan hur dom menar just här men det kan vara en som vi kört mycket på träningen och som vi kallar "Superkast". Man har bollen i backen, hoppar rakt upp och stöter så in i helvete. Lite som den jag förklarade nyss fast vertikalt.

Kul att du uppskattade övningarna :)

MilkmaN
2006-12-20, 23:00
*nyss hemkommen från ett pass med medicinbollar*

Situps m boll kastad b. huvudet (den kunde du ju)

Djupa upphopp med kast rätt upp (Håll bollen framför ansiktet, gör en frontböj och hoppa rätt upp och tryck iväg bollen)

Kast från höften (Som det låter, ena foten lite framför den andra, tjonga iväg bollen hårt som bara fan)

Kast långt och högt bakåt (Self-explanatory)

Kasta rakt ned bakom dig ( Full kraft rakt ned i backen bakom dig)

Kast rak framåt från bröstet (Stöt bollen från bröstet rätt fram, kan även hoppa och stöta iväg den)

Det är dem jag kommer ihåg som vi kör emellanåt. Det underlättar enormt om du har en vän att kasta till, annars blir det en massa hämtande av boll hela tiden eller kastande in i vägg.

LadyG
2006-12-20, 23:22
Det är en fördel med övningar man är två om, jag gillar att köra två och två för att de ska kunna peppa och hjälpa varandra.

Grodhopp gör vi ju mycket, den övningen borde man kunna få in medicinbollarna i på flera sätt. Får nog ta mig ner till dojon i mellandagarna och 'leka' lite :D

Brainstorm:
Framåtfall över bollen, greppa den i fallet och kasta den till kompisen när man kommer upp, kompisen repeterar tills båda kommit över till andra sidan, kanske kan funka. Måste testa om man verkligen kan göra framåtfall med en 5 kilo tung boll :D

Zakath
2006-12-21, 01:56
Detta påminner mig om de härliga minnena från skolgymnastiken, när vi gjorde situps medan en kompis kastar bollen till en och man kastar tillbaka. Så läckte alla bollarna sand så att man fick en massa sand i ögonen för varje kast. :D Den övningen var rolig! :thumbup:

hgus
2006-12-21, 02:06
I boxning kastar de medicinbollen på varandras magar för att öva upp slagtåligheten. Det är rätt kul. :naughty:

z_bumbi
2006-12-21, 09:50
Två bollar = 10 kg. Utfall, upphopp etc med 10 kg är ganska mycket om man inte har styrketränar tidigare och inte direkt har som mål att bli maxstark utan siktar mot explosivitet. Särskilt som det är jobbigare att hoppa om man inte kan använda armsving eftersom man håller i två medicinbollar.

Att ligga på golvet och kasta bollen rakt upp för att sen resa sig och fånga bollen innan den landar, inte något för nybörjare då bollen kan ge visst obehag i ansiktet om man inte kommer upp i tid.

Flip and catch. Stå med bollen mellan fötterna och kasta upp bolllen i luften bakom dig med hjälp av benen, sen snurrar du ett halvt varv och fångar bollen med händerna.
Här skuille jag efter ett tag lägga till en kaströrelse så fort man fångar bollen, t ex att studsa bollen i väggen, fånga och sen fortsätta snurren på kroppen tills man hamnar i utgångsläget. Upprepa men snurra åt andra hållet.

Det finns hela böcker för träning med enbart medicinbollar men jag skulle nog hellre rekommendera en med blandade övningar, då får man ett bredare utbud av övningar och kan även jobba utan medicinbollar.
Speed, agility and quickness är en som har med färdiga grundprogram för olika idrotter men det går utmärkt att plocka in de andra övningarna också för att förvirra de tränande. :D

LadyG
2006-12-21, 10:02
Flip and catch borde man kunna anpassa till två personer, om man efter att han fångat den kastar över den till kompisen istället som gör om rörelsen. Sen vänder man håll.

Övningen att ligga på golvet är klockren, vi övar ju på raska uppgångar från marken (självförsvar är svårare att utöva liggande). Antingen kommer de upp snabbt, eller så blir det läskigt och jag slipper skrika och jaga på dem :D

z_bumbi
2006-12-21, 10:14
Flip and catch borde man kunna anpassa till två personer, om man efter att han fångat den kastar över den till kompisen istället som gör om rörelsen. Sen vänder man håll.

Funkar nog utmärkt.

Övningen att ligga på golvet är klockren, vi övar ju på raska uppgångar från marken (självförsvar är svårare att utöva liggande). Antingen kommer de upp snabbt, eller så blir det läskigt och jag slipper skrika och jaga på dem :D

Jo jag har råkat ut för den typen av övningar, jag beskrevs mest som en säl i det tillståndet iofs. :D

Se till att variera riktningen som de tar sig upp på så de inte väljer sin starka sida hela tiden.

LadyG
2006-12-21, 10:26
Bra att tänka på riktingarna, i synnerhet som det kanske inte är möjligt att gå upp åt sitt favorithåll när det verkligen gäller. Man måste vara jämnstark och jämnduktig åt båda hållen i sånt.

Funderade på utfall, det måste ju vara jättebra med medicinboll. Den övningen borde man också kunna bygga vidare på. Kanske utfall hö, plocka upp bollen res dig upp, utfall vä, sätt ner bollen, res dig upp. Kompisens tur. Repetera. Om det inte blir för stor påfrestning för benen förståss, folk är inte vana att göra utfall med en stor boll :D