Visa fullständig version : Envis förkylning
Carolinew
2006-12-20, 21:16
Jag blir tokiiiig! *gah!* Har nu varit förkyld i två veckor med halsont, envis hosta och lock för öronen den sista veckan och det känns som om det aldrig vill försvinna!! Jag har inte tränat på 2 veckor och det lär dröja innan jag kan börja igen eftersom det aldrig verkar vilja ge med sig.
Jag dricker C-vitaminer och käkar frukt så det står härliga till, tar det väldigt lugnt och försöker sova så mycket jag kan. VAD mer kan man göra??!
Jag är van att träna 5-6 ggr/vecka och finner detta otroligt frustrerande. Jag känner hur humöret har sjunkit och jag känner mig allmänt sunkig och seg, mår ärligt talat sämre psykiskt än fysiskt av detta. Jag oroar mig också för hur mycket min kondis hinner försämras på den här tiden?
Usch vilket klagoinlägg... men jag bara kände att jag var tvungen att beklaga mig... Är det någon mer som har känt så här?*cry*
fwickbom
2006-12-20, 21:19
öhm det du beskriver har jag haft i fem veckor nu..
Sundsarn
2006-12-20, 22:10
4 veckor för min del, skitjobbigt.
Kurade på coccilanha (stavning?) 3 ggr om dagen, 1000mg Alvedon 2 ggr om dagen, echinagard 2-3 ggr per dag, c-vitamin +vid behov; nässpray eller tablett för näsan.
Är "okej" nu men känner fortfarande av en del. Kämpa på!
Det enda du kan väl göra är att vänta och se. Träna hinner man alltid sen när man är frisk, så det ska man inte oroa sig för :)
Kanske besöka en doktor om det fortsätter.
wintzell
2006-12-21, 01:34
Testa varje höst i 3 år och kom sedan å gnäll.
Larsson85
2006-12-21, 10:51
Hur restriktiv måste man vara med träning när man är förkyld? Efter 2 veckor när mitt värsta gått över så började jag köra styrketräning igen. Mycket pga samma sak som du, jag mår dåligt psykiskt av att inte träna. Jag lämnar dock cardio tills jag är helt frisk.
Karelin78
2006-12-22, 02:10
Varje jul sen jag var 14, tokförkyld i minst 5v och som längst i 3mån. Detta året ser ut att kunna bli vändpunkten...har bara varit ringrosslig i halsen och haft/har början till en förkyldning i snart 4v så det är ett bra år med andra ord.
det var så det började för mig... senare fick jag beskedet att jag hade Körtelfeber, 3 månader framåt va den värsta perioden i mitt liv! ni som haft det vet vad jag menar *drool*
köp Oleum och andas in från bastun lr antingen över uppkokat vatten. Det är mirakelkur iaf för mig
machine gun
2006-12-22, 16:13
Det finns ingenting annat att göra än att vänta ut viruset, inga tillskott i världen kommer göra dig frisk fortare.
Däremot kan man ju ge kroppen så bra förutsättningar som möjligt genom att ligga på ett lätt energiöverskott undre tiden man är sjuk. Underskott skulle nog kunna förlänga sjukdomstiden.
Emil_Larsson
2006-12-22, 16:19
Inte för att skryta men, känns som om jag alltid är förskyld, hostar osv.. har ju astma så det kan ha med det att göra.
Det kan vara bakterier - GÅ TILL DOKTORN!
Inte för att skryta men, känns som om jag alltid är förskyld, hostar osv.. har ju astma så det kan ha med det att göra.
+1, Senaste 3-4 åren alltid morgonförkyld. Inget hjälper, träning, träningsavbrott, olika typer av mat...
Har inte löst mysteriet ännu.
Inte hosta dock. :)
Challenge
2006-12-23, 10:12
Det du beskriver har jag haft i snart 2 månader. Har varit hos doktorn flera gånger men tydligen måste kroppen läka sig själv. Men håller med om att man blir seg och sunkig...
Jag tror din kropp behöver vila i 2veckor. Låt den få göra det och sluta stressa om när du skall kunna börja träna igen.
annars kan du burra på dig varmt och ta en lite prommenad
Carolinew
2006-12-23, 11:59
Åh neej... nu blir jag ju ordentligt orolig när jag hör hur länge ni andra har gått med det... :( Det är ju som att bli av med sin livsstil helt och hållet! Om detta håller i sig i flera månader kommer jag garanterat hamna på psyket...
Nä men skämt åsido, vad sjutton gör en elitidrottare då om han/hon drabbas av detta? Måste han/hon också lägga av helt och låta bli en hel tävlingssäsong bara pga en mesig förkylning? Och de som då får detta varje år, då kan de typ aldrig tävla då eller? :confused:
wintzell
2006-12-23, 12:26
Nä men skämt åsido, vad sjutton gör en elitidrottare då om han/hon drabbas av detta? Måste han/hon också lägga av helt och låta bli en hel tävlingssäsong bara pga en mesig förkylning? Och de som då får detta varje år, då kan de typ aldrig tävla då eller? :confused:
Blir inte elite helt enkelt...
Lindstein
2006-12-23, 13:00
Åh neej... nu blir jag ju ordentligt orolig när jag hör hur länge ni andra har gått med det... :( Det är ju som att bli av med sin livsstil helt och hållet! Om detta håller i sig i flera månader kommer jag garanterat hamna på psyket...
Det är väldigt många som upplever bättre imunförsvar med tillskott av glutamin.
Många i min personliga omgivning + mängder med inlägg om just detta på forum runt om hela världen stärker detta. Tyvärr verkar det svårt att bevisa i studier, men för de som slipper dessa jobbiga förkylningar med jämna mellanrum med hjälp av glutamin räcker nog det som bevis, placebo eller inte... kostar ju typ inget, så de är ju klart värt att prova!
Samma här, har haft nåt skit sen i november eller slutet på oktober, tränat en enda gång sen dess.
Har varit för stressad, sovit för lite, ätit för lite. Det enda tips jag kan ge dig är att äta bra och regelbundet, sova och vila mycket. Kroppen behöver återhämtning och vila och mycket näring för att ta hand om virusarna....
Lycka till!!
Lu The: Körtelfeber suger big time!!!!!!!!!!!!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.