handdator

Visa fullständig version : Lumpen = börja från noll?


Pierre_C
2006-12-20, 18:35
Hejsan.

I juli nästa år så rycker jag in och jag undrar vad ni haft för erfarenheter av lumpen kontra att hålla sig vältränad. Jag förstår såklart att konditionen och säkert uthålligheten kommer att vara bättre efter lumpen, men hur är det med muskelmassan?

Jag kommer att ha gymmat riktigt seriöst i ett år när jag rycker in och vill inte tappa muskelmassa i lumpen, kommer detta att inträffa och går det att motverka genom att gymma de lediga timmarna på logementet?

Kort sagt: Hur påverkades ni i lumpen och vad skulle ni råda mig att agera för att hålla mig så fit som möjligt och inte komma ut som en spänstig och urmäglad tändsticka med endast bra uthållighet?

Jontez
2006-12-20, 18:40
Har du provat sökfunktionen? Jag gjorde och fann http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=82762&highlight=lumpen

Pierre_C
2006-12-20, 18:42
nix jag såg inte den, men det är inte ens samma fråga.

LAR
2006-12-20, 18:46
Hejsan.

I juli nästa år så rycker jag in och jag undrar vad ni haft för erfarenheter av lumpen kontra att hålla sig vältränad. Jag förstår såklart att konditionen och säkert uthålligheten kommer att vara bättre efter lumpen, men hur är det med muskelmassan?

Jag kommer att ha gymmat riktigt seriöst i ett år när jag rycker in och vill inte tappa muskelmassa i lumpen, kommer detta att inträffa och går det att motverka genom att gymma de lediga timmarna på logementet?

Kort sagt: Hur påverkades ni i lumpen och vad skulle ni råda mig att agera för att hålla mig så fit som möjligt och inte komma ut som en spänstig och urmäglad tändsticka med endast bra uthållighet?

om du inte ligger på ett malajförband (finns väll inga dem kvar?) så lär du antagligen tappa en hel del. det finns inte chans att äta tillräckligt ofta, inte träna efter schema (om du hinner överhuvudtaget), gymmen brukar inte vara kompletta, efter en fältvecka har du rasat i vikt bara där. lycka till.

Pierre_C
2006-12-20, 18:53
om du inte ligger på ett malajförband (finns väll inga dem kvar?)


Jag ska ligga delvis i kungsängen på livgardet och delvis på K1 i sthlm. Ridande militärpolis blir det tillslut. :)

jontahontas
2006-12-20, 19:03
Jag låg som norrlandsjägare på K4.

Innan lumpen var jag i god form och tävlade på långpsrint men även medeldistans. (främst 400 meter, men brände även av lite 800 meterstävlingar samt terräng-SM)

Efter lumpen var spänst, sprintuthållighet och egentligen allt löprelaterat bortblåst. Tog cirkus ett halvår att komma tillbaka. Axlarna var stark i.

sunkan
2006-12-20, 19:17
Jag ska ligga delvis i kungsängen på livgardet och delvis på K1 i sthlm. Ridande militärpolis blir det tillslut. :)

Nu har jag inga konkreta fakta men jag skulle gissa att ridande MP är inget som kommer förstöra din styrka i lika stor utsräckning som att vara t.ex. jägare. För att vara MP innebär väl om jag inte är helt bortblåst att man har inte så mycket fältträning/övningar som det gör för "vanliga värnpliktiga". Annars kan du fråga han som har sin röv som avatar för jag har för mig att han var ridande MP.

gplex
2006-12-20, 19:32
Min bror var MP, inte ridande men ändå. Han var ganska biffig innan han ryckte in och ganska normalbyggd när han var färdig. Han hade tänkt att träna under tiden men eftersom det inte var många som gjorde det plus att han ofta var trött efter dagens övningar så blev det inte av. Dessutom ska maten tydligen vara ganska proteinfattig och fet. Han hälsar att ridande MP ska vara extra försiktiga med tvålen.

Liten Men Fet
2006-12-20, 19:38
Hejsan.

I juli nästa år så rycker jag in och jag undrar vad ni haft för erfarenheter av lumpen kontra att hålla sig vältränad. Jag förstår såklart att konditionen och säkert uthålligheten kommer att vara bättre efter lumpen, men hur är det med muskelmassan?

Jag kommer att ha gymmat riktigt seriöst i ett år när jag rycker in och vill inte tappa muskelmassa i lumpen, kommer detta att inträffa och går det att motverka genom att gymma de lediga timmarna på logementet?

Kort sagt: Hur påverkades ni i lumpen och vad skulle ni råda mig att agera för att hålla mig så fitt som möjligt och inte komma ut som en spänstig och urmäglad tändsticka med endast bra uthållighet?

Hej jag gjorde lumpen som gruppchef på sambandspluton, inte så hårt fysiskt men vi låg mycket i fält och var ute på övningar mycket för att öva bla reservofficerare och andra värnpliktiga. Jag ökade från 63 till 70 kg och hade rutorna kvar på magen när jag muckade, jag fick bättre kondition under tiden med samtidigt som jag fick uthålligare psyke.
Jag hade gymmat i ett år innan ungefär.

Det är upp till dig att äta så du går upp i vikt, även om livgardet haft tidvis uselt käk när jag varit där. Men det går utan problem att lägga på sig ordentligt med muskler på den tjänsten du har fått.
Sen finns det ju en marka där som man kan köpa mat på och sen är det nära stan så man kan åka in och äta. På min tid fick vi så uselt betalt att vi inte kunde dra en pizza varje kväll men nu är det bättre.

Att man kommer tappa massor med muskler och bli liten och klen när man gör lumpen är till 90 % skitsnack. Alla jag känner har blivit starkare och uthålligare när dom gör lumpen. Dom som tappar är dom som ligger på en riktigt hög nivå i nån idrott innan dom rycker in, eller feta SL lyftare som tappar vikt när dom måste marchera och inte kan äta 6 gånger om dagen.

Det finns alltid tid att fixa lite käk när man är ute på övning, när man sitter eldpost eller liknande. Så länge det inte är uthållighetsövningar så får man hyfsat med mat. Man växer ju också naturligt i den åldern.

Liten Men Fet
2006-12-20, 19:41
Min bror var MP, inte ridande men ändå. Han var ganska biffig innan han ryckte in och ganska normalbyggd när han var färdig. Han hade tänkt att träna under tiden men eftersom det inte var många som gjorde det plus att han ofta var trött efter dagens övningar så blev det inte av. Dessutom ska maten tydligen vara ganska proteinfattig och fet. Han hälsar att ridande MP ska vara extra försiktiga med tvålen.

Men det där handlar ju om att han inte orkar ta sig till gymmet efter en dags arbetande, vad maten beträffar kan den vara lite dålig på livgardet men det är inget som hindrar att man har en burk proteinpulver i sitt skåp som man tar två gånger om dagen. Ägg och gröt till frukost varje morgon är bättre än dom flesta äter.
Det handlar om vad man gör det till. Man kan hitta massor med ursäkter om man vill.

Bönne
2006-12-20, 19:45
Klart det går, mycket handlar om man orkar sticka och träna. Jag tappade mycket under GSU'n, men hade man inte stressat för att kunna träna en halv timme efter tjänst innan gymmet stängde, så hade det förmodligen blivit ännu värre. Nu så efter 5 månader, så har jag bibehållit ungefärlig kroppsvikt som när jag ryckte in, men tappat 20kg i mark, 15kg i knäböj och 5kg i bänk (det var som värst precis i slutet av GSU'n, men ökat lite från det).

Men med just din befattning så har du förmodligen det ganska milt, förmodligen inte mycket knaprande på rations som inte hunnit bli klar. Du har en länk till min träningsjournal i sign...

LAR
2006-12-20, 20:06
Hej jag gjorde lumpen som gruppchef på sambandspluton, inte så hårt fysiskt men vi låg mycket i fält och var ute på övningar mycket för att öva bla reservofficerare och andra värnpliktiga. Jag ökade från 63 till 70 kg och hade rutorna kvar på magen när jag muckade, jag fick bättre kondition under tiden med samtidigt som jag fick uthålligare psyke.
Jag hade gymmat i ett år innan ungefär.

Det är upp till dig att äta så du går upp i vikt, även om livgardet haft tidvis uselt käk när jag varit där. Men det går utan problem att lägga på sig ordentligt med muskler på den tjänsten du har fått.
Sen finns det ju en marka där som man kan köpa mat på och sen är det nära stan så man kan åka in och äta. På min tid fick vi så uselt betalt att vi inte kunde dra en pizza varje kväll men nu är det bättre.

Att man kommer tappa massor med muskler och bli liten och klen när man gör lumpen är till 90 % skitsnack. Alla jag känner har blivit starkare och uthålligare när dom gör lumpen. Dom som tappar är dom som ligger på en riktigt hög nivå i nån idrott innan dom rycker in, eller feta SL lyftare som tappar vikt när dom måste marchera och inte kan äta 6 gånger om dagen.

Det finns alltid tid att fixa lite käk när man är ute på övning, när man sitter eldpost eller liknande. Så länge det inte är uthållighetsövningar så får man hyfsat med mat. Man växer ju också naturligt i den åldern.

det kanske är skitsnack om man ligger på lök-förband som dig. jag låg vid attackdykarna och ingen av oss på span eller på KJ gick upp ett gram i vikt. däremot var alla utmärglade efter varje fältövning som i princip höll på under hela utbildningen. det jag skrev var min upplevelse och är inte alls skitsnack. det sista någon av oss skulle ha gjort vore att sticka ner till gymmet och träna lite axlar och armar efter att knappt ha ork att borsta tänderna.

Pierre_C
2006-12-20, 20:09
Först vill jag tacka för alla seriösa svar hittills!

Min bror var MP, inte ridande men ändå. Han var ganska biffig innan han ryckte in och ganska normalbyggd när han var färdig. Han hade tänkt att träna under tiden men eftersom det inte var många som gjorde det plus att han ofta var trött efter dagens övningar så blev det inte av. Dessutom ska maten tydligen vara ganska proteinfattig och fet. Han hälsar att ridande MP ska vara extra försiktiga med tvålen.

Min bror gör exakt samma tjänst som jag ska göra just nu, men jag kan inte riktigt relatera till det eftersom han väger 10 kg mindre än mig (skulle säga att dte är 7-8 kilo mer muskler på mig. Han är nästan knotig..)

Efter baskerprovet så syndes det verkligen att han förlorat det lilla fett han hade plus att han tappade jättemkt muskelmassa.. dte vill jag inte vara med om.

En sak som jag funderat över är ifall det skulle vara lättare att få tillbaka musklerna strax inpå efter att man förlorat dem än att träna upp dem från grunden? (så det kanske inte är hela värden ifall man förlorar ett par tre kilo muskler för att dom isf skulle vara lätta att få tillbaka.)

Tack än en gång.

major Pectoralis
2006-12-20, 20:17
Först vill jag tacka för alla seriösa svar hittills!



Min bror gör exakt samma tjänst som jag ska göra just nu, men jag kan inte riktigt relatera till det eftersom han väger 10 kg mindre än mig (skulle säga att dte är 7-8 kilo mer muskler på mig. Han är nästan knotig..)

Efter baskerprovet så syndes det verkligen att han förlorat det lilla fett han hade plus att han tappade jättemkt muskelmassa.. dte vill jag inte vara med om.

En sak som jag funderat över är ifall det skulle vara lättare att få tillbaka musklerna strax inpå efter att man förlorat dem än att träna upp dem från grunden? (så det kanske inte är hela värden ifall man förlorar ett par tre kilo muskler för att dom isf skulle vara lätta att få tillbaka.)

Tack än en gång.

Jag kan garantera att om man är vältränad innan så kommer man att tappa mycket under lumpen. Det är dock inget man skall bekymra sig om. Lumpen är en mycket bra erfarenhet, bra för psyket och en skola för livet. Hade två kroppsbyggare på GSU:n som flippade ut och fick bryta efter två veckor för att de inte fick äta som de var vana vid.
Man kan dock passa på att träna på de få tillfällen som ges, samt på helgerna, när man är oftast är ledig, så blir raset inte så stort.
Du kan dessutom vara lugn. Muskelcellerna har ett minne och det går enormt mycket fortare att återbygga än att pånyttbygga.

Höger vänster Om - Arch!

LAR
2006-12-20, 20:21
Muskelcellerna har ett minne

det är ju inte sant iofs

Pierre_C
2006-12-20, 20:26
Jag kan garantera att om man är vältränad innan så kommer man att tappa mycket under lumpen. Det är dock inget man skall bekymra sig om. Lumpen är en mycket bra erfarenhet, bra för psyket och en skola för livet. Hade två kroppsbyggare på GSU:n som flippade ut och fick bryta efter två veckor för att de inte fick äta som de var vana vid.
Man kan dock passa på att träna på de få tillfällen som ges, samt på helgerna, när man är oftast är ledig, så blir raset inte så stort.
Du kan dessutom vara lugn. Muskelcellerna har ett minne och det går enormt mycket fortare att återbygga än att pånyttbygga.

Höger vänster Om - Arch!

Jo tack jag är helt övertygad om att lumpen är en extremt nyttig upplevelse som verkligen tuffar till psyke och gör att man vet vart man har sig själv. Min pappa gjorde inte lumpen och dte ångrar han typ mest av allt + att jag inte hört nån som genomfört lumpen som tycker att det var en dålig upplevelse!

Är du säker på att det är lättare att återuppbygga än att bygga? Vill så gjärna att det ska vara sant ;)

jontahontas
2006-12-20, 20:27
Jag kan garantera att om man är vältränad innan så kommer man att tappa mycket under lumpen. Det är dock inget man skall bekymra sig om. Lumpen är en mycket bra erfarenhet, bra för psyket och en skola för livet. Hade två kroppsbyggare på GSU:n som flippade ut och fick bryta efter två veckor för att de inte fick äta som de var vana vid.
Man kan dock passa på att träna på de få tillfällen som ges, samt på helgerna, när man är oftast är ledig, så blir raset inte så stort.
Du kan dessutom vara lugn. Muskelcellerna har ett minne och det går enormt mycket fortare att återbygga än att pånyttbygga.

Höger vänster Om - Arch!

Exakt så resonerade jag. Erfarenheterna jag fick var värda mer än vad jag förlorade i min träning. Nu efterhand vetefan, svårt å säga, går inte att väga dom mot varandra så lätt.

Liten Men Fet
2006-12-20, 20:31
det kanske är skitsnack om man ligger på lök-förband som dig. jag låg vid attackdykarna och ingen av oss på span eller på KJ gick upp ett gram i vikt. däremot var alla utmärglade efter varje fältövning som i princip höll på under hela utbildningen. det jag skrev var min upplevelse och är inte alls skitsnack. det sista någon av oss skulle ha gjort vore att sticka ner till gymmet och träna lite axlar och armar efter att knappt ha ork att borsta tänderna.

Ja jag utgick från min och hans tjänst det trodde jag framgick men jag kanske inte var tillräckligt tydlig.
Sen är det kanske viktigt att tänka på att dom som rycker in till som du kallar det lök-förband alltså alla som inte är jägare eller liknande hårda utbildningar har ganska mycket dödtid. Man kliver upp vid 6 börjar vid 07.30 slutar vid 16-17 och oftast är det ingen kvällstjänst, man har helgerna lediga oftast.

Plus att det är många som är ganska små och smala när dom rycker in eftersom dom inte har ätit så mycket innan eller varit bara måttligt fysiskt aktiva, dessa människor ökar ganska mycket bara på att jobba under dagarna och äta ordentligt.

Det du skrev var det här:
om du inte ligger på ett malajförband (finns väll inga dem kvar?) så lär du antagligen tappa en hel del. det finns inte chans att äta tillräckligt ofta, inte träna efter schema (om du hinner överhuvudtaget), gymmen brukar inte vara kompletta, efter en fältvecka har du rasat i vikt bara där. lycka till.

I första meningen är det ett fel, nämligen att om man inte ligger på ett malaj förband så tappar man en hel del. Varken min tjänst eller hans är en malajtjänst. Att det inte finns en chans att äta tillräckligt ofta är också fel, frukost kl 7, lunch kl 12, middag 17 och sen går man till markan på kvällen.
Jag hann oftast med att träna åtminstone fyra gånger i veckan om jag ville, jag tror att en MP har tid med det också. Jag har varit på 4-5 regementen iallafall och alla har haft hyfsade gym, jag vet att livgardet har ett helt ok gym iallafall när jag låg där med utlandsstyrkan.
Vi hade många övningar som var både 10 och 14 dagar och jag rasade inte i vikt på någon, några övningar var hårdare och då tappade jag nog lite men inte så mycket. Anledningen till det är att våra övningar inte är alls lika hårda som dom du genomgick, vi var tvugna att kunna använda huvudet ordentligt och då fungerar det inte att sova 2 timmar varje natt och äta barr.
Övningarna som MP har lämnar nog också tid till mat och sova.

Felet du gjorde är att du uttalade dig generellt om alla tjänster fast du utgick från din jägartjänst eller om det var span, då blir det fel.
Slut, frågor?

z_bumbi
2006-12-20, 20:32
Är maten så dålig? Jag tvivlar starkt på att den är proteinfattig och om den är fet är det ju bara bra om man vill behålla musklerna.

Allan
2006-12-20, 20:36
Jag tror det finns mer än hundra trådar om träning under grundtjänstgöring. Här är några
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=84688&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82762&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81970&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=73012&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=71706&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=56447&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=38622&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=38669&highlight=lumpen
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27995&highlight=lumpen

Allan
2006-12-20, 20:37
Jag tappade som fan för övrigt under mina första tre månader men det tog jag ikapp när man kom in i lunken. Visst kom det svältperioder men det kompenserade jag genom att verkligen tokäta de andra tiderna.

Allan
2006-12-20, 20:38
Är maten så dålig? Jag tvivlar starkt på att den är proteinfattig och om den är fet är det ju bara bra om man vill behålla musklerna.


Mycket kolisar och fett. Proteinråvaror har taskig hållbarhet.

Pierre_C
2006-12-20, 20:39
Jag tror det finns mer än hundra trådar om träning under grundtjänstgöring. Här är några...massa länkar..

Hehe tack..

Kan nån som vet säkert säga ifall det är lättare att återuppbygga muskler än att bygga dem från början?

z_bumbi
2006-12-20, 20:40
Mycket kolisar och fett. Proteinråvaror har taskig hållbarhet.

I matsalen på K1? :D

Bönne
2006-12-20, 20:42
Är maten så dålig? Jag tvivlar starkt på att den är proteinfattig och om den är fet är det ju bara bra om man vill behålla musklerna.De väljer kött med hög fetthalt och senor istället för fint nötkött, handlar om hållbarhet på maten, då den oftast lagas bra tag innan den serveras (för att inte tala om sk iso).

Allan
2006-12-20, 21:04
Hehe tack..

Kan nån som vet säkert säga ifall det är lättare att återuppbygga muskler än att bygga dem från början?

Ja, det är det. Och det är säkert.

Pierre_C
2006-12-20, 21:13
Ja, det är det. Och det är säkert.

tack!

major Pectoralis
2006-12-20, 21:16
det är ju inte sant iofs

jo, det är det;) .