Visa fullständig version : Vad går bort på Julbordet?
Eddie Vedder
2006-12-20, 18:07
Käkar ni allting på Jul lr ere restriktioner även då? Själv käkar jag allt å e inte speciellt kräsen va som e nyttigt, å för övrigt e ju julmaten ofta hyfsat hälsosam bara de att man äter på tok för mycke egentligen.*drool*
Känner ingen smak för julmust å godis så de går bort för mej, inget fan av dopp i grytan heller.
Annars ere bara å frossa å njuta i mej. Vad (om något) väljer ni bort, å ere p.g.a. att de inte e nyttigt nog lr helt enkelt inte gött nog?
Äter stort sett allt som finns på bordet, förutom sill som jag är inte så förtjust i. Allt som innehåller tillsatt socker går också bort, pga tycker inte om det bara, julmust, pepparkakor, godis osv.
tigerofsweden
2006-12-20, 18:18
Äter stort sett allt som finns på bordet, förutom sill som jag är inte så förtjust i. Allt som innehåller tillsatt socker går också bort, pga tycker inte om det bara, julmust, pepparkakor, godis osv.
Innehåller inte det mesta tillsatt socker? *whistle*
King Grub
2006-12-20, 18:31
Jag äter det jag vill. Det som går bort är saker jag inte tycker om. Aladåber, sill (ja), vörtbröd och lutfisk.
Arf Pingvin
2006-12-20, 18:34
Julbord är optimalt. Proteinrikt, mager skinka om man rensar bort fettet, mycket fisk. Det är ju perfekt.
Eddie Vedder
2006-12-20, 18:39
Julbord är optimalt. Proteinrikt, mager skinka om man rensar bort fettet, mycket fisk. Det är ju perfekt.
Absolut, fan jag e besatt av julmat börjar typ längta i februari. Påskmaten e ju visserligen likvärdig så då dämpas ju abstinensen för en kort tid.
Men bara för att ett julbord kan anses optimalt (å hemma hos en del kanske de inte finns en enda onyttighet på bordet) behöver man ju inte gilla allt. Oftast väljer man ju bort nånting från en buffé.
machine gun
2006-12-20, 18:49
Jag är lakto-ovo-vegetarian, så på ett traditionellt julbord får jag nöja mig med nån potatis och lite rödbetssallad.. *rolleyes*
Väljer inte bort något bara för att det är onyttigt. Är det julbord så är det...inget räknande då inte!
Men å andra sidan, för att få plats med all god mat i magen tvingas man ju till att "prioritera" bort mycket av det som man äter även då det inte är jul. Tänker då främst på saker som prinskorv (har aldrig förstått poängen med att äta vanlig korv på julbordet), potatis och köttbullar.
Fokusera istället på lutfisk, sylta och jansson! :hbang:
lyssna på grub nu och ta till er grabbar
:D
Kanske lite OT, men när man åndå talar om julbord, hur många besök till sådana blir det för er del? Ett, två, tio?
För egen del blir det ej mer än två julbord i år. Har varit på ett och ska på ett annat på lördag.
bara jag som f.ö. alltid blir så mätt snabbt när det är julbord? möjligen att jag blir mätt bara av att titta på alla läckerheter. Samma sak när det gäller buffé, riktigt irriterande.
machine gun
2006-12-20, 19:25
Kanske lite OT, men när man åndå talar om julbord, hur många besök till sådana blir det för er del? Ett, två, tio?
För egen del blir det ej mer än två julbord i år. Har varit på ett och ska på ett annat på lördag.
Det brukar finnas julbord på den obligatoriska släktträffen på julafton, så det blir väl.. ett.
Det brukar finnas julbord på den obligatoriska släktträffen på julafton, så det blir väl.. ett.
Är det inte lite knapert med bara ett endaste litet julbord? Fast om man äter det hemma så kan man ju förstå det, ligger ju minst sagt mycket jobb bakom ett dingnande julbord.
Är ju mycket fuzz med julmat och sådant nu, känns synd att bara uppleva det hela en gång per år! Nje, två är mog minimum för mig iaf :eating:
Eddie Vedder
2006-12-20, 20:00
För mej blire bara två oftast, me familjen den 23:e (de första å bästa) å sen på själva julafton.
Kom för övrigt på att jag inte käkar prinskorven, potatis äter jag annars men de känns som slöseri me magsäcksutrymme under julen.
äter allt utom sill och diverse udda korvar.
:D
Vörtbröd är ett måste. Jag är löjligt förtjust i det brödet, även om det knappast är optimalt. Vi kommer dock att bryta lite med traditionerna hemma hos oss då vi kommer ha mycket vilt på julbordet.
Däremot går senapssil lätt bort. Liksom pepparkakor, janssons och prinskorv.
Nilsjohan
2006-12-20, 20:47
grisfötter går bort
Eddie Vedder
2006-12-20, 20:54
grisfötter går bort
Har ni grisfötter på erat julbord?:hbang:
Väljer bara bort saker pga att jag ej gillar dem. Det jag kommer på är kålen,rödbetssallad,lutfisk,sylta
Det enda som går bort är sylta,slarvsylta och grisfötter(är det verkligen någon som har det på julbordet?). Potatis och bruna böner äter jag inte heller, slöseri med plats i magen.
Jag äter för övrigt alldeles för mycket på julbord. Jag har ju ett rykte som bufféslukare att upprätthålla=).
Käkar ni allting på Jul lr ere restriktioner även då? Själv käkar jag allt å e inte speciellt kräsen va som e nyttigt, å för övrigt e ju julmaten ofta hyfsat hälsosam bara de att man äter på tok för mycke egentligen.*drool*
Känner ingen smak för julmust å godis så de går bort för mej, inget fan av dopp i grytan heller.
Annars ere bara å frossa å njuta i mej. Vad (om något) väljer ni bort, å ere p.g.a. att de inte e nyttigt nog lr helt enkelt inte gött nog?
Grisfötter och lutfisk platsar inte......ja även kyckling har inget på mitt julbord att göra ;)
fwickbom
2006-12-20, 21:21
Skärp er nu, d e jul en gång om året, bara att frossa
King Grub
2006-12-20, 21:48
Skärp er nu, d e jul en gång om året, bara att frossa
Jag frossar ju inte i något jag ogillar bara för datumets skull.
Alla syltor tycker jag smakar vedervärdigt så dom försvinner. Prinskorven försvinner också för att lämna plats i magen åt vörtbrödet med juledamer, potatis, köttbullar, skinka, fiskar, senap och julmust.
Har redan ätit upp 2.5 kg julskinka på 2 veckor som pålägg till smörgåsarna helt själv *popcorn*
Själve Fan
2006-12-20, 22:10
Jag frossar ju inte i något jag ogillar bara för datumets skull.
Vem sa nåt om att man frossar i det man ogillar?
olle lindblad
2006-12-20, 22:19
I stort sett allt går bort. Har man jobbat med julbord vill man knappt se åt den typen av mat. Det blir kanske några mackor med gravad strömming på sin höjd.
Har redan ätit upp 2.5 kg julskinka på 2 veckor som pålägg till smörgåsarna helt själv *popcorn*
Vikt innan eller efter tillagning?
4 kg här btw (innan tillagning)
King Grub
2006-12-20, 22:27
Vem sa nåt om att man frossar i det man ogillar?
Trådens fråga är vad som går bort. Jag svarade på påståendet att man skall skärpa sig om man tar bort något. Oklart? :)
Nilsjohan
2006-12-20, 22:43
Har ni grisfötter på erat julbord?:hbang:
Japp, mina föräldrar firar alltid jul med en annan familj och de har alltid "grisatassar" på julbordet
Cerberus
2006-12-20, 22:46
Ja jag tycker ju inte nåt på julbordet är speciellt gudalikt gott, julskinka är rätt gott dock. Där slutar det för mig.
Men det blir nog lite köttbullar, potatis och skinka. Som vanligt.
Är det ingen som har rödkål? :confused:
Jag brukar F.Ö ge mig på allt man inte brukar käka. Sill äter man ju typ tre gånger per år, så det är givet, rödkål likaså. Julskinka och paté brukar också bara finnas på julbordet, så det är väl det jag ger mig på.
För övrigt så fick morsan en låda med olika "delikatesser" från sitt jobb som julklapp, bland annat Limesill och Sill Vous Plait (ser ni ordvitsen?), typ chilisill... Ska bli spännande på julbordet :D
Innehåller inte det mesta tillsatt socker? *whistle*
Okej, men typ som endast innehåller socker då julmust och godis :)
Jag äter allt som finns på julbordet, allt är gott!
Nr 6 i måndags kväll. Då åt jag bara skinka, rostbiff och potatis.
Bröd rör jag inte, men det enda jag saknar på julbordet är doppigrytan, Dvs. med farmors paltbröd.
Vikt innan eller efter tillagning?
4 kg här btw (innan tillagning)
Gå o Dö*mini*
Gravad lax*popcorn* *popcorn* *popcorn*
janssons går bort...bläää...o sill, o lutfisk. urk. jag äter "barnmaten", dvs prinskorv, köttbullar, skinka, potatis, ägghalvor o julmust hahaha :) o så en o annan pepparkaka på det ^^
Helena B
2006-12-20, 23:20
Jag äter bara lax, potatis, prinskorv och köttbullar så allt annat går bort.
Lättare att räkna upp det man äter än inte äter.
Den gravade laxen går bort och potatisen går nästan bort. Den är mest i vägen.
grisfötter går bort
Bind fast dom så dom håller sig på plats!
Bind fast dom så dom håller sig på plats!
haha :D
jontahontas
2006-12-21, 01:06
Jag äter det jag tycker ser gott ut och väljer bort det jag inte vill ha. Vad som går bort vetefan, är olika varje gång. Grönkål gillar jag dock inte speciellt. Janssons har jag ätit en massa detta år så nu på jul blir det lite av den.
Karelin78
2006-12-21, 01:21
Lax, lutfisk, ägg, en julöl, kanske 1 snaps, några skivor julost och mörkt bröd det är vad denna herre stoppar i sig av det som dukas fram på julbordet.
Dopp i grytan, har aldrig ens kommit på tanken att smaka på det med tanke på hur det ser ut. Annars är jag inte särskilt kräsen och smakar åtminstone en gång på det mesta, Janssons frestelse och grönkål är alltid något jag ser fram emot. :)
Inget förutom lax, sillsallad och lutfisk.
Eddie Vedder
2006-12-21, 05:38
Är det ingen som har rödkål? :confused:
Jo givetvis!!! Rödkål e ju suveränt å de e ju därför de inte kom me här, eftersom tråden handlar om dom få grejerna man väljer bort på julbordet. Vore de omvänt skulle ju varje svar bli en sida var typ*drool*
För övrigt känns de positivt att ingen än sålänge har svarat i stil me: "Allt går bort, jag deffar"
Är de ens lagligt att deffa på Jul förresten:confused:
Jag väljer inte bort något pga att det är onyttigt..inte under jul.
Sen brukar min diet inte vara lika strikt under höst/vinter. Jag har helt enkelt ett större sug efter mat och konditionstränar samtidigt inte lika mkt som under vår/sommar/tidig höst.
Sill och syltor skulle jag aldrig stoppa i min mun hur som helst så det går bort även vid julbordet.
/A
Sill, lutfisk, dopp i grytan och olika former av inälvsmat/sylta går bort.
Annars äter jag det mesta. kvarg, brocolli och havregryn ersätts med godis, knäck och julmust fram till nyår.
VoDaresVins
2006-12-22, 20:41
Inget går bort från julbordet för att det inte är "optimalt". Sen äter jag lutfisk varje år fast jag inte gillar det. Morsans tjat om att man bör smaka på allt satte sig nog någonstans efter de 20 första åren.
Bump!
För mig har hittintills Jansonss gott bort, tyckt det smakat äckligt, men i år ska jag nog testa iaf.
Eddie Vedder
2007-12-09, 21:59
Bump!
För mig har hittintills Jansonss gott bort, tyckt det smakat äckligt, men i år ska jag nog testa iaf.
Janssons är såååååå gott!*drool*
På alla julbord jag någonsin ätit har Janssons frestelse varit en av höjdpunkterna. Du har en trevlig smakupplevelse framför dig!:thumbup:
King Grub
2007-12-09, 22:00
Jag verkade ha glömt Janssons i fjolårets svar. Usch, den går också bort. http://bestsmileys.com/puking/2.gif
Inget förutom lax, sillsallad och lutfisk.
Glömde janssons jag med.
Allt med fisk går bort.. Potatisen brukar också gå bort för att lämna plats åt annat :D
Allt slinker ned utom sill i alla dess sorter.
Äter allt. Älskar all form av mat!
Paltkoma
2007-12-09, 22:22
Om godis räknas til julbordet så går ischoklad bort. Maken till vidrigt sätt att demolera kakao finns ju inte.
Word grub :p
Jag tycker inte att någon mat är äcklig, men jag blev magsjuk av janssons en gång, nu går det inte ner :(
På julbordet hemma: Janssons frestelse, prinskorv, gravlaxsås (däremot inte gravlaxen), leverpastej, öl.
Andra saker jag gärna avstår t.ex. på jobbets julbord: Dopp i grytan, syltor (kalvsylta är iofs gott, men det kan man ju äta året runt), korvar, bruna bönor, revbensspjäll, ägghalvor (vad gör ägghalvorna på julbordet egentligen?).
Eddie Vedder
2007-12-09, 22:28
Det enda som lär gå bort för mig i år jämfört med förra året är mitt egenbakade bröd.
Helt enkelt för att jag inte orkar baka.:D
Animalistic
2007-12-09, 22:30
blir till att justera mängden detta året pga deff.
men det som äts brukar vara
sill (senap,dill,"pappa",kräft)
Gravlax + gravlaxsås
Julskinka + senap
Ev. vörtbröd
prinskorvar (plockas bort i år)
kötbullar
pepparkakor (plockas bort i år)
ischoklad (plockas bort i år)
Äter allting i år inklusive socker *drool*
Det som går bort, för det var väl det tråden handlade om, är för min del fäljande:
Sill (alla sorter)
Gravlax med tillhörande klägg
Dopp i grytan
Sylta
Rödkål
Janson
Lutfisk + allt annat med fisk
grisfötter
bruna bönor
Klenäter
Knäck m.m
Äter det jag tycker är gott och skippar det jag inte gillar!
Andreas
Hur mycket äter ni då :D?
Sitter ni med våg och räknar kalorier vid julbordet kanske?
Eller svälter ni några dagar i förväg för att få äta mycket?
Eller är ni helt normala för en dag och äter er mätta och belåtna bara?
Är helt "normal", men det slutar med att jag sitter proppmätt i soffan ändå.
Köttbullar, skinka och dopp i grytan *drool*
Brakar nog i väg på en ca 5000-6000 kalorier
Emil_Larsson
2007-12-10, 06:50
Finns det lussebullar på julbordet? i sånafall blä för jag hatar det. Rödbetssallad usch. Julmust är inte heller någon hit, vanlig coca cola är geudare!
Syltan däremot är för jävla god så den lär åka ner tonvis.
Eddie Vedder
2007-12-10, 07:14
Den som syslar med sånt där t.o.m. på julafton är det seriöst synd om. Jag äter mig till paltkoma förstås.
Mätt och beåten blir jag varje dag. Tragiskt om man räknar kcal på ett julbord.:(
Scratch89
2007-12-10, 08:04
Ingen sill, ingen prinskorv. Kanske skippar jag köttbullarna med, vi får se.
Förövrigt är det kul att jämföra språkbruket hos Eddie nu och då. :D
Sill och sånt därnt gillar jag faktiskt inte, inte jansons heller.
Prinskorv tycker jag inte är så gott.
Off-topic: Det är roligt att se hur just Eddie har utvecklat sitt skrivspråk sen han blev medlem på Kolo ;). Det är bara att läsa första inlägget i tråden och något av inläggen på denna sida. YAY bra jobbat!
On topic: Inget går bort men däremot tycker jag inte om allt, sillvarianterna t.ex.
Det är rätt mycket osm går bort, men det beror på att jag inte tycker om. På julafton kan man ju göra ett undantag. Jag tror till och med att kroppen svarar bättre på eventuella konstrestriktioner om den plötsligt får en kalorichock (mindre risk för "svält" och allt sånt).
Det som går bort är:
risgrynsgröt
all sill utom hemgjord senapssill (tyvärr, för sill är ju rätt nyttigt)
all sylta, aladåb osv
fettkanten på julskinkan
alkohol (dels brukar vi inte ha någon på vår jul, julen är för barn, dels kör jag som regel också)
lutfisk
Ischoklad är inte gott nog. Det är till och med inte gott alls.
Inlagd sill är obehagligt. :(
champion
2007-12-10, 10:11
Jag skippar typ allt förutom köttbullar, potatis, ramlösa och julskinka.
Den som syslar med sånt där t.o.m. på julafton är det seriöst synd om. Jag äter mig till paltkoma förstås.
Mätt och beåten blir jag varje dag. Tragiskt om man räknar kcal på ett julbord.:(
Och på födelsedagar, eller midsommarfesten, eller nyårsfesten, eller fettisdag, eller när någon slutar på jobbet och bjuder på munkar, eller varför inte på det obligatoriska fredagsfikat med bullkalas? Alltid kan det sägas vara tragiskt att inte kunna slappna av, eftersom just det tillfället är så speciellt.
Jag håller med att det kan sägas vara tragiskt att ha ett alldeles för spänt förhållande till mat på gränsen till noja, men att inte på kommando trycka i sig grisens alla delar samt hela havets sillbestånd vid julbordet hamnar rätt långt ner över listan på störda beteenden.
inget går bort för att det är onyttigt.
janssons, dopp i grytan, alla olika syltor och liknande bös går bort. om man ska ta upp det som är godast i stället så är det ÅL, lax och julskinka som står högst i kurs. *drool*
Och på födelsedagar, eller midsommarfesten, eller nyårsfesten, eller fettisdag, eller när någon slutar på jobbet och bjuder på munkar, eller varför inte på det obligatoriska fredagsfikat med bullkalas? Alltid kan det sägas vara tragiskt att inte kunna slappna av, eftersom just det tillfället är så speciellt.
Jag håller med att det kan sägas vara tragiskt att ha ett alldeles för spänt förhållande till mat på gränsen till noja, men att inte på kommando trycka i sig grisens alla delar samt hela havets sillbestånd vid julbordet hamnar rätt långt ner över listan på störda beteenden.
Håller med, alltid är man konstig om man inte vräker i sig på speciella tillfällen..
Intressant diskussion,
- "Det är sjukt att banta tvångsmässigt!1!"
- "Nej, det som är sjukt är att våldsäta tvångsmässigt!1!!"
Är det "två fel gör inte ett rätt" man brukar säga?
Jag äter i princip bara sill, lax, makrill, kokt potatis och kokt broccoli. Det är det enda på julbordet som är gott :em:
Intressant diskussion,
Nej det som är konstigt är att folk verkar förvänta sig att man ska äta mycket på speciella tillfällen och gör man inte det är man konstig.
Kan man bara inte äta normalt?
Normal portion för mig är en fylldtallrik med det som är gott och var något extra gott kanske man går en gång till.
Ganymedes
2007-12-10, 11:39
Jag äter det mesta och vi brukar ha ganska enorma julbord. Men den okrönte favvon är rökt lax!
Intressant diskussion,
Ja, och med tanke på att jag redan hamnat i en liten lätt kaffediskussion i ett väldig snarlikt ämne kommer jag inte vandra ner den vägen igen, utan nöjer mig med att åtminstone ha försökt ge "MEN KOM IGEN DÅ, DET ÄR JU JULBORD!!11"-sägarna en tankeställare.
Ja, ett julbord skal man vräka på. Allt annat är fel. Och om man inte gillar ordet "vräka" så är en normalportion, eller åtminstonde tills man blir nöjd/mätt och belåten en gräns.
Eddie Vedder
2007-12-10, 12:34
Vet inte om det var riktat till just mig men jag menade inte att det är något sorts krav på hetsätning under jul.
Jag äter sjukt mycket själv då, det betyder ju inte att jag tycker det är särskilt sunt att tvångsmässigt äta mer än man vill bara för att göra ens julbordsgrannar nöjda.
Vet inte om det var riktat till just mig men jag menade inte att det är något sorts krav på hetsätning under jul.
Jag äter sjukt mycket själv då, det betyder ju inte att jag tycker det är särskilt sunt att tvångsmässigt äta mer än man vill bara för att göra ens julbordsgrannar nöjda.
Säger du samma sak i de här två posterna tycker du?
Ja, och med tanke på att jag redan hamnat i en liten lätt kaffediskussion i ett väldig snarlikt ämne kommer jag inte vandra ner den vägen igen, utan nöjer mig med att åtminstone ha försökt ge "MEN KOM IGEN DÅ, DET ÄR JU JULBORD!!11"-sägarna en tankeställare.
Det höll ju länge...
Eddie Vedder
2007-12-10, 12:39
Säger du samma sak i de här två posterna tycker du?
Ja.
Det gällde hur mycket JAG äter. Inte hur mycket jag anser att alla ska äta givetvis.
Janssons och sill och andra konstiga fiskar går fetbort. Resten MMmhmmm... Bryr mig inte det minsta om kalorierna, jag kommer äta till bristningsgränsen så ofta jag får.
äter inte sylta och liknande.
Annars vräker jag i mig av allt, framför allt min heminlagda citronsill!
Tar gärna recept opå citronsillen!
Alfred Nobel
2007-12-10, 15:31
Jag tar lite av allt istället för att plocka bort något, jag är ett stort fan av köttbullarna och prinskorvarna. Men även skinkan, sillen, laxen och janssons kommer högt upp på listan. Barnet inom mig väcks när jag får syn på de nystekta prinskorvarna som ligger jämte morsans utsökta älgfärsbullar/köttfärsbullar.
Men oftast blir det mer av skinkan, vörtbrödet och senapen, som jag småäter dagligen och spec på julafton :thumbup:
Fjällbrynt
2007-12-10, 21:39
Man plockar de man vill ha på julen, då räknas inte kalorierna har jag hört:P
machine gun
2007-12-10, 21:41
Jag är lakto-ovo-vegetarian, så på ett traditionellt julbord får jag nöja mig med nån potatis och lite rödbetssallad.. *rolleyes*
Dvs, allt kött går bort (ja, fisk är också kött). Även julmust går bort *spy* Är inget större fan av finska kålrots- och morotslådor heller, men brukar äta dem ändå, eftersom det iaf är vegetariskt.
Ansjovis
2007-12-10, 21:48
Tro det eller ej men Janssons frestelse går bort direkt, ansjovis är fan vidrigt! *spy*
Janssons och sill och andra konstiga fiskar går fetbort.
++++11
Och syltor och sånt, korv är inte gott osvosv. Nu blir väl de flesta griniga men julmat är inte speciellt gott, det är bara gos med julstämningen som kommer med maten men maten är egentligen vanlig och...tråkig
mm, janssons och grisfötter går bort. Det andra smakar kanon om det är lagat rätt och inte för stora doser, helst med en snaps :)
Är det så du stavar när du inte skriver i egenskap av mod? *cupid*
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.