handdator

Visa fullständig version : tränar grippers underarmarna märkbart?


LAR
2006-12-20, 17:47
jag var in idag till träningsshoppen och köpte en burk proteinpulvermos. jag passade på att köpa en såndär gripper också. jag satt nyss och körde lite med den. det blir onekligen jävligt tungt efter ett tag, men tar den så mycket på underarmen som var idén när jag köpte den? det verkar mest vara handen.

är grippers en bra övning för att träna upp muskletur i underarmarna?

Totte på slottet
2006-12-20, 17:57
Tja, jag vet inte säkert men efter egen erfarenhet så växer underarmarna. Musklerna som kniper ihop handen sitter ju där så *rolleyes*

Mina underarmar har växt från 36 till 38cm under de 4månaderna jag använt grippers. Samtidigt har jag kört lite annan greppträning så jag kan inte säga exakt varifrån ökningarna kommer, men jag lovar underarmarna inte blir mindre iaf ;)

Svedberg
2006-12-20, 17:59
Tungt efter ett tag? va köpte du för lätt skit? ;)

Brooklyn
2006-12-20, 17:59
Tja, jag vet inte säkert men efter egen erfarenhet så växer underarmarna. Musklerna som kniper ihop handen sitter ju där så *rolleyes*

Mina underarmar har växt från 36 till 38cm under de 4månaderna jag använt grippers. Samtidigt har jag kört lite annan greppträning så jag kan inte säga exakt varifrån ökningarna kommer, men jag lovar underarmarna inte blir mindre iaf ;)

38cm underarmar, jo man tackar! :hbang:

Totte på slottet
2006-12-20, 18:28
38cm underarmar, jo man tackar! :hbang:

Jo, jag har alltid haft stora underarmar! Det måttet är taget då jag håller i handleden med den andra armen och trycker armen jag ska mäta uppåt. Vet inte om det är fel sätt att mäta, men jag har alltid mätt så *whistle* Mäter jag med rak arm då blir det bara 36cm och hur kul är det? *rolleyes*

Som Svedberg sa, blir den tung först efter ett tag så är den nog grippern för klen för dig, bra som uppvärmning säkert. Det vore nog ide att investera i ett par tyngre, varav en som du inte kan stänga än. Det är ju det som är roligt, kämpa och kämpa tills man äntligen stänger den! Holds och negativ träning på tunga grippers tycker jag ger mest också, fast det är en god ide att träna så med måtta om man inte är så "härdad" i händerna..

LAR
2006-12-20, 18:47
Tungt efter ett tag? va köpte du för lätt skit? ;)

jag klarar tio. de sista två repsen är knappt genomförbara.

Tricklev
2006-12-20, 19:16
jag klarar tio. de sista två repsen är knappt genomförbara.

Köp tyngre.

Srednq
2006-12-20, 19:23
var köper man grippers? tvivlar ju på att dom på öb 2 för 15 kr håller måttet

LAR
2006-12-20, 20:08
Köp tyngre.

nej, jag tror träningen för grippers gäller samma som för resten av kroppen. 8-12 repetioner har alltid fungerat för mig.

Totte på slottet
2006-12-20, 20:23
var köper man grippers? tvivlar ju på att dom på öb 2 för 15 kr håller måttet

Vet inte vart du bor, men har du en Budo & Fitness-butik i närheten så spring förbi där. RB-grippers är bra skit.

Svedberg
2006-12-20, 20:54
nej, jag tror träningen för grippers gäller samma som för resten av kroppen. 8-12 repetioner har alltid fungerat för mig.

Okay ja inget fel med 8-12 reps. Men händerna klarar betydligt mer stryk än resten av kroppen. Beror ju på vad man har för mål, att bara stänga en så tung gripper som möjligt eller få lite mer uthålligare grepp.