handdator

Visa fullständig version : fint rågmjöl vs grovt


sissa
2006-12-20, 15:33
Jämförde näringsdeklarationen ( eller vad det heter) på fint rågmjöl och grovt rågmjöl. Hade fått för mig att det grova var något "bättre", men de var precis lika värden.

Nu undrar jag; Varför väljer man att ha grovt rågmjöl i ett brödrecept tex? Andra bakegenskaper än fint eller varför?

TylerDurden84
2006-12-20, 16:04
Testa att baka bröd med grovt rågmjöl och ett med fint. Smaken och konsistensen blir inte densamma. Det grova lär bli mer kompakt och få en grövre smak (eller bark-smak som jag kallar det)

Milia
2006-12-21, 08:55
Det grova är ju mer fiberrikt och antagligen mer näringsrikt, men det jäser inte vidare bra....

sissa
2006-12-21, 11:11
Det grova är ju mer fiberrikt och antagligen mer näringsrikt, men det jäser inte vidare bra....


Nä, det är exakt samma värden.

Milia
2006-12-21, 14:53
hmmm, det visste jag inte...:confused: det låter ju konstigt....
nu blev ju jag också nyfiken :P

machine gun
2006-12-21, 15:06
Grovt rågmjöl och fint rågmjöl har samma utmalningsgrad: 100 %. Dvs, hela kornet har använts i båda fallen. Båda är alltså fullkornsmjöl. Det är pga olika bakegenskaper och olika smak som det finns två varianter.

Endura
2006-12-21, 16:52
Jag trodde det handlade om hur mycket det "tvingar" mage och tarm att jobba? Ju mer malt det är desto lättare att bearbetas och passera genom systemet, medan det grövre kräver mer arbete och i sin tur gör att du känner dig mätt längre?
Det måste väl betyda att det ger ett lägre insulinpåslag om det är av grövre karaktär, eller är jag helt ute och cyklar? :Virro