handdator

Visa fullständig version : Extrajobb under gymnasietid?


Masters
2006-12-20, 02:39
Tjenare! Någon här som har haft ett extrajobb eller något deltidsjobb under gymnasietiden? Har tänk och leta nu till hösten, men verkar vara väldigt svårt att hitta något, om man inte vill stå i macdonalds och sälja... Någon med "erfarenhet"? Fanns det tid att plugga?

hare bra!

Shakemynuts
2006-12-20, 02:48
Tjenare! Någon här som har haft ett extrajobb eller något deltidsjobb under gymnasietiden? Har tänk och leta nu till hösten, men verkar vara väldigt svårt att hitta något, om man inte vill stå i macdonalds och sälja... Någon med "erfarenhet"? Fanns det tid att plugga?

hare bra!

Det räcker med ungefär 1 arbetsdag i veckan, säg söndagar, så har du mer än dubbla studiebidraget extra på fickan varje månad.
Så det är klart man får tid att plugga, 5 andra dagar i veckan till det! (Räknar bort lördagar, lite ledig vill man ju vara).
Sen så är ju inte gymnasieplugg så svårt! :)

jakke
2006-12-20, 03:32
Jobbade extra inom vården. Valde själv om jag ville ta ev. extra pass. Fungerade fint. Skönt med pengar om man ex. jobbar 18h en helg sådär..

bladhet
2006-12-20, 19:17
Posten.... Sortera och kamma och säkert massa andra saker beroende på vilken ort du bor på.... Jobbade så i 4år tills jag fick fast. Började i 9:an

Chris
2006-12-20, 19:27
Många i min klass jobbade på ARLAs lager på helgen. Prova nånting sånt?

Sallae
2006-12-20, 23:39
Telefonförsäljare, det ska ni passa er för!
behövs inga som helst kvalifikationer iofs och om man är bra på att lura på folk skit som de egentligen inte behöver så kan man få rätt så bra lön faktiskt!

Helena B
2006-12-20, 23:42
Jag jobbade på Ica och Ge Capital under gymnasiet.

coxie
2006-12-20, 23:46
Jobbade på ICA innan jag fick ordning på mina egna företag som jag nu driver vid sidan av mina studier.

ICa är bra på söndagarna 100% OB ger runt 170 kr i timmen.

Masters
2006-12-23, 02:45
Jobbade på ICA innan jag fick ordning på mina egna företag som jag nu driver vid sidan av mina studier.

ICa är bra på söndagarna 100% OB ger runt 170 kr i timmen.


Jäklar.. Gav Ica 170 spänn i timmen? Var det för 18åringar då elr?

hejs!

machine gun
2006-12-23, 10:35
Jag jobbade först med att städa trappuppgångar när jag var 15-16, helt ok. Hade ett gäng trappuppgångar som skulle städas 1 gång/vecka (tog några timmar, lite varierande på hur snabb man var) och då fick jag 2000 kr/mån.

Sen började jag städa Viking Lines båtar (Reneriet AB) när de ligger i hamn. Jättebra extrajobb. Man fick lov att vara snabb som fan, men så fick man 200 spänn för ca 1,5 timmes jobb också. Tiderna var då 6:30-8, 15:30-17 och 19-20. Man fick ringa och fråga om de hade jobb och för det mesta fanns det jobb, så man kunde välja precis hur mkt eller lite man ville jobba. Jag valde att jobba ganska mkt, ibland både innan och efter skolan pga tiderna.

Jobbade i butik samtidigt som jag pluggade på komvux med - bra betalt! OB-tilläggen inom handels är grymma.

Nu pluggar jag på universitetet och jobbar deltid som väktare - kanonjobb. Samma sak där, man kan välja själv när och hur mkt/hur lite man vill jobba.

Vad jag minns behövde man ju inte plugga sådär galet mkt på gymnasiet, så att jobba extra var liksom aldrig nåt direkt problem. Kan man plugga heltid på universitet och jobba närmare halvtid, så kan man jobba 1-2 dagar/eftermiddagar/kvällar i veckan när man går i gymnasiet. Däremot anser jag förstås att man ska börja betala hemma om man har ett jobb och sluta åka snålskjuts på morsan.

Klenis
2006-12-23, 11:07
Diskar i ett café en gång i veckan :P bara 50 kr/tim men i slutet av månaden har jag iaf dubbla studiebidraget.

Kwon
2006-12-23, 11:16
Jag jobbade här under gymnasie-tiden

http://www.cheshire-trafford.co.uk/about2.html

Fast det var när de hade ett kontor här i Sthlm på Hamngatan då.

haiduc
2006-12-23, 15:23
Går som tim-vikarie på flera förskolor för barn 1-5år de dagar/tider jag inte har skola (ofta kan man jobba eftermiddag fast man haft skola) sen jobbar jag på två gruppboenden för utvecklingsstörda, där jobbar man alla tider som finns, mycket helger, nätter mm, finns alltid jobb där, plus att det är hur kul som helst! :)

På boendena har de svårt att hitta personal, det kan vara lite "tungt" psykiskt beroende på hur man är som person, förutom att ta hand om de boende så ingår också städa, laga mat, förlja med till läkare/tandläkare, utflykter mm. Man har också garanterat sommarvik inom vården.

coxie
2006-12-23, 15:32
Jäklar.. Gav Ica 170 spänn i timmen? Var det för 18åringar då elr?

hejs!

Jo tror det var när jag var 18 som jag fick runt 170kr/h på en söndag. Då var timlönen 85ish kr med 100% OB samt 11% semesterersättning.

shut teh face
2006-12-23, 15:59
Ta kontakt med bemaningsföretagen! Det gjorde jag och efter ett skitjobb som tidningsutdelare fick jag börja på ett it-lager med 129/230 kr/h. :)

Sheogorath
2006-12-23, 16:10
Jag tycker gott att man kan ge telemarketing en ärlig chans. Hälften av arbetskamraterna är bra försäljare för att de är intelligenta och socialt kapabla människokännare, och resten kan man skita i. De är ofta lågutbildade svagt utvecklingsstörda inavlade typer som har jobbet för att de inte kan få något annat. :cool:

shut teh face
2006-12-23, 16:14
Jag tycker gott att man kan ge telemarketing en ärlig chans. Hälften av arbetskamraterna är bra försäljare för att de är intelligenta och socialt kapabla människokännare, och resten kan man skita i. De är ofta lågutbildade svagt utvecklingsstörda inavlade typer som har jobbet för att de inte kan få något annat. :cool:

Jag vill skriva något drygt nu, men jag ångra mig tror jag.

You owe me one:confused:

Sheogorath
2006-12-23, 16:16
Jag vill skriva något drygt nu, men jag ångra mig tror jag.

You owe me one:confused:

Äsch, det är bara att smasha om jag lägger upp bollen det så där, det är helt ok.

Masters
2006-12-25, 21:17
skit bra tips=).. Ska ta o leta extrajobb hos Ica, Ica maxi.. möjligtvis coop om de har nått ledigt=).. Max ligger inte långt ifrån kan ta en sväng där för en början... efter att man har sett schemat då=)

God jul och Gott nytt år på er

GymmarN^
2006-12-26, 02:08
Någon som nämnde något med sortering på posten. Kan man extrajobba som att bara sortera? alltså inte cykla runt som en dåre och springa i trapphus!

nr16
2006-12-26, 22:58
Gå till posten o fråga!

Angel
2006-12-27, 00:40
Jag tycker bara man ska ta jobb på tex gruppboende om man verkligen känner för det och tycker det e kul, annars stjälper man mer än man hjälper..

jakke
2006-12-27, 01:02
Jag tycker bara man ska ta jobb på tex gruppboende om man verkligen känner för det och tycker det e kul, annars stjälper man mer än man hjälper..

varför det?

coxie
2006-12-27, 10:28
Jag tycker bara man ska ta jobb på tex gruppboende om man verkligen känner för det och tycker det e kul, annars stjälper man mer än man hjälper..

Antar att du tänker på tex vanvård/"orka bry mig så mycket idag" mentalitet för man ogillar sitt jobb? Tror personligen de flesta är proffesionella nog att inte förvandlas till idioter istället för att säga upp sig om man inte skulle gilla jobbet.

Angel
2006-12-27, 12:51
För att man blir en del av dens boendes liv och vardag, man är i deras hem, rakt in i deras liv, om man då går och ogillar, eller rent av är lite "rädd" för dom så kommer det märkas direkt. Jag skulle inte vilja ha en assistent som tyckte att jag var konstig.

Coxie, Nej jag tänker inte på direkt vanvård utan mera av den typen som inte syns men ändå känns. Jag vet själv när jag gick gymnasiet, vad hade man för människosyn då egentligen? Var man verkligen mogen att jobba med något sådant då? Många är nog det absolut, men jag har också sett yngre individer som fått vikariat innom omsorgen och sedan strykit runt väggarna. Jag skäms själv när jag tänker på mitt första jobb innom vården, hur många etiska fel jag gjorde, inte för att vara elak, utan för att jag inte visste bättre. Självklart ska man söka till omsorgen om man tycker det känns intressant och man VILL jobba med människor, men inte för mentaliteten att det är lätta pengar. För det är inte pengar, det är människors liv.

IATOAON
2006-12-27, 12:59
Har du en BR-butik eller Toys R Us varuhus i närheten? De gillar ambitiösa ungdomar och brukar "alltid" söka folk. Främst rekryterar de ju inför julen och behåller sedan de som visade framfötterna under den perioden men helt klart värt att prova. Handels avtal gällande OB är en bonus.

Da2
2006-12-27, 13:18
Jag jobbade under gymnasiet på McDonalds, vilket jag personligen inte skulle rekommendera. Sen så jobbade jag även extra på ett programmerings/utvecklarföretag under en kortare tid där jag trivdes betydligt bättre.

Annars så jobbade jag på Willys ett tag efter gymnasietiden. Du kan ju testa att söka där också, vilket inte heller är så dumt om man inte har utbildning eller erfarenhet.

Krille 87
2006-12-27, 14:30
Säljare, om du är duktig räcker det gott för att tre-fyrdubbla studiebidraget på en dag.

haiduc
2007-01-02, 12:12
Självklart ska man söka till omsorgen om man tycker det känns intressant och man VILL jobba med människor, men inte för mentaliteten att det är lätta pengar. För det är inte pengar, det är människors liv.

Självklart ska man vilja jobba med människor om man söker ett sådant jobb!
Och är man "dum" nog att tro att det är lättförtjänta pengar så kommer man nog ganska snart på bättre tankar... De boende blir som en familj, man gör ju allt tillsammans med dem, och man känner dem bättre än sina bästa vänner... Självklart finnsdet folk som missbrukar sin maktposition, eller på andra sätt missköter sitt jobb, men samtidigt så tror jag att det är mera lätt hänt på t.ex. äldreboenden där det bor fler personer.

På våra boenden bor det ca 5 pers, och om man missar ngt i rutinerna så anmäls det såklart direkt. Du kommer inte undan med mycket, du jobbar aldrig ensam förutom på nätterna så olämpliga vikarier upptäcks snabbt och rings då inte in mer!

Sen så finns det ju fast personal som kanske skulle passa bättre inom ngt annat yrke också, men det är en annan historia..