handdator

Visa fullständig version : HDD Videokamera - hjälp.


Kaboffastar
2006-12-19, 22:56
Behöver feedback.

Budget 5000:- inte en spänn mer.

Har kikat på en sånhär : http://www.elgiganten.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenSE-Site/sv_SE/-/SEK/El_DisplayProductInformation-Start;pgid=p2Gz6oZKCO5SR0EjA9JBwx1h00004z5wnrjx?Pr oductID=1IPD4QFH.VsAAAEO3phCGhkL&CatalogCategoryID=OTLD4QFH1g4AAAEOsilZtSym

( Vet inte vad jag ska kolla efter )

Vad säger ni som kan?

Mikal
2006-12-19, 23:09
http://www.ulfhaase.se/imgfilm/filmkamera.jpg

Den här modellserien ska va jävligt bra har jag hört:naughty: ^^

Kaboffastar
2006-12-20, 15:25
Någon?

internethjälten
2006-12-20, 18:38
JVC ska man passa sig för, de har problem att zoom-servon
låter in på filmen.

(att det viner på filmen sen när man tittar på den och i de
sekvenser man annvänt sig av zoom).

Men Elgiganten har ju öppet köp så det är bara att köpa den
och testa den, är du inte nöjd så lämnar du tillbaka den och
får tillbaka ca$hen.

Mikal
2006-12-20, 20:32
JVC ska man passa sig för, de har problem att zoom-servon
låter in på filmen.

(att det viner på filmen sen när man tittar på den och i de
sekvenser man annvänt sig av zoom).

Men Elgiganten har ju öppet köp så det är bara att köpa den
och testa den, är du inte nöjd så lämnar du tillbaka den och
får tillbaka ca$hen.

okej..

Fan är det ingen som jobbar med att testa HDD kamerors för 5 k eller?

Piranha
2006-12-20, 21:24
Jag är lite skeptisk på diskvarianten.

Det finns dem som spelar in på flashminne, strömsnålare iaf.

Kaboffastar
2006-12-20, 21:36
Jag är lite skeptisk på diskvarianten.

Det finns dem som spelar in på flashminne, strömsnålare iaf.

Hmm kan desto mindre om dem.. hårddisk drar mindre ström än både DV och DVD.. om man skall gå på vad försäljarna sagt till mig :).
Det smidiga med HDD är ju att det bara är att plugga i mellan dator/kamera och överföra utan att kvaliten blir lidande. DV = tappar lite i kvalle och DVD blir lite omständigt att behöva föra över från skiva till dator + att man måste köpa skivor så förståss..samt att inspelningstiden är kass om man ska ha bra skivor.. 30-60 min.

Lizard
2006-12-20, 23:53
Jag har gett min syn på saken tidigare om kameror och filmkameror men jag kan ta om 'at från början.

Filmerna blir kass hur du än gör. Faktiskt. Det skakar, du får inte stå där du skulle se som bäst, folk flamsar osv. Det ser ut som en amatör filmat om en amatör filmar. Så är det bara. Fördelen med att filma själv är att du är närvarande och kan möjligtvis komma åt att se något ingen annan ser eller i varje fall som ingen annan filmar. Här kommar alltså krieterie nummer ett; att kameran är sådan att du kan ta med dig. Det är betydligt mer avgörande än det kanske låter - de flesta filmar som fasen en period sen ger de upp. Alla vanliga filmkameror, även de minsta, är kubformade. Försök att få ned en sådan i fickan.....

Det andra som avgör är hur väl du kan klippa. Alltså hur duktig du är och hur bekväm programvara du har. Klipper du inte ned dina filmer blir de helt olidliga att titta på. Redigeringsverktyget är mer avgörande för filmupplevelsen än kameran.

Det tredje, om du har en sådan redigerings-programvara, är att kunna ta upp ljud och redigera det. Microfoner är absoluta, dvs de tar upp allt i förhållande till hur väl det hörs och inte, som det selektiva hörcentrat, det som är väsentligt. En boom eller i varje fall en riktbar mic står på min önskelista från farbror Tomte. Medhörningsljudet är förfärligt och går sällan att använda annat än som miljöljud.

Skaffa dig en billig kamera nu, kanske den du tänker på, prova hur kul det är och köp en monsterkamera om några år. Själv har jag en sån här för att den får plats i fickan:
http://store.sanyousa.com/wcsstore/sanyo/images/thumb_vpc-hd1a.jpg
Drivs med ett 2gig flashkort och har räckt till mina filmer. Snart kommer det både 4 och 8gig så jag gissar att allt fler modeller och användare når marknaden inom kort.


Lizard

Arf Pingvin
2006-12-21, 04:43
Hmm kan desto mindre om dem.. hårddisk drar mindre ström än både DV och DVD.. om man skall gå på vad försäljarna sagt till mig :).
Det smidiga med HDD är ju att det bara är att plugga i mellan dator/kamera och överföra utan att kvaliten blir lidande. DV = tappar lite i kvalle och DVD blir lite omständigt att behöva föra över från skiva till dator + att man måste köpa skivor så förståss..samt att inspelningstiden är kass om man ska ha bra skivor.. 30-60 min.

Kvaliten blir inte lidande med DV. Det är Digital Video och signalen överförs digitalt över firewire. Kolla upp HDD-spelaren, jag misstänker att de komprimerar videon mer än DV, alltså tappar du mer med HDD. Sony exempelvis: "MPEG2-inspelning (samma format som DVD-format)". Allt från 50min-20h inspelning, du väljer alltså hur mycket den ska komprimera. DV komprimerar ytterst lite.

Piranha
2006-12-21, 08:48
Jag har gett min syn på saken tidigare om kameror och filmkameror men jag kan ta om 'at från början.

Filmerna blir kass hur du än gör. Faktiskt. Det skakar, du får inte stå där du skulle se som bäst, folk flamsar osv. Det ser ut som en amatör filmat om en amatör filmar. Så är det bara. Fördelen med att filma själv är att du är närvarande och kan möjligtvis komma åt att se något ingen annan ser eller i varje fall som ingen annan filmar. Här kommar alltså krieterie nummer ett; att kameran är sådan att du kan ta med dig. Det är betydligt mer avgörande än det kanske låter - de flesta filmar som fasen en period sen ger de upp. Alla vanliga filmkameror, även de minsta, är kubformade. Försök att få ned en sådan i fickan.....

Det andra som avgör är hur väl du kan klippa. Alltså hur duktig du är och hur bekväm programvara du har. Klipper du inte ned dina filmer blir de helt olidliga att titta på. Redigeringsverktyget är mer avgörande för filmupplevelsen än kameran.

Det tredje, om du har en sådan redigerings-programvara, är att kunna ta upp ljud och redigera det. Microfoner är absoluta, dvs de tar upp allt i förhållande till hur väl det hörs och inte, som det selektiva hörcentrat, det som är väsentligt. En boom eller i varje fall en riktbar mic står på min önskelista från farbror Tomte. Medhörningsljudet är förfärligt och går sällan att använda annat än som miljöljud.

Skaffa dig en billig kamera nu, kanske den du tänker på, prova hur kul det är och köp en monsterkamera om några år. Själv har jag en sån här för att den får plats i fickan:
http://store.sanyousa.com/wcsstore/sanyo/images/thumb_vpc-hd1a.jpg
Drivs med ett 2gig flashkort och har räckt till mina filmer. Snart kommer det både 4 och 8gig så jag gissar att allt fler modeller och användare når marknaden inom kort.


Lizard

Är flashminnet löstagbart, jag kan handla flashar snorbilligt på jobbet.

Ett 16 gigs CF minne borde räcka till en hel del film.

Lizard
2006-12-21, 14:31
Är flashminnet löstagbart, jag kan handla flashar snorbilligt på jobbet.

Ett 16 gigs CF minne borde räcka till en hel del film.

Flashminnet är löstagbart - såklart. Enligt utsago ska kameran kunna behandla 2gig, men jag begriper inte varför inte ett ännu större minne skulle kunna användas? 16gig SD-kort finns väl inte? Rimligtvis måste det kunna anslutas för att också användas under alla omständigheter? I varje fall så räcker 2gig MPEG till redigt mycket film. 16gig borde ge sisådär 4 - 8 timmar film i MPEG. 2gig MPEG-HD-format räcker c:a en 1/2 timme.
Mina filmer, som du sett bl a härinne, är inte i HD utan först i MPEG, sedan komprimerade till QT-DVD-format för att sedan komprimeras av YouTube till Flash.
Är det så du tänker distribuera dina filmer (=flest tittare) så spelar kvaliteten på själva kameran, eller tekniken bakom, ingen avgörande betydelse. Hänvisar till min tidigare post i ämnet.

Lizard

Kaboffastar
2006-12-21, 16:43
Kameran ja kollat på är rätt liten.. storleken spelar ändå ingen större roll, stativ fixar darret.
Ljud är relativt oviktigt det med egentligen.. jag ska filma bakåtvolter,sladdar med bilen,hopp från klippor samt om möjligt några hantelcurls.
Det som är viktigt är att kameran är bra( försöka komma ifrån bostongurk-kvallen ) samt är enkel att använda.

Det är egentligen inte meningen att någon annan än jag i stort sätt som ska kolla på klippen så klippningen är inte heller vidare viktig ;).

Vill ha en bra,smidig kamera för att filma barnslig skit helt enkelt, men den får gärna vara prisvärd, ska man ändå lägga 5k så skadar det ju inte att försöka hitta den bästa kameran för 5 k.

Är det någon som har ytterligare erfarenhet så fyll på :).

Piranha
2006-12-21, 16:46
Flashminnet är löstagbart - såklart. Enligt utsago ska kameran kunna behandla 2gig, men jag begriper inte varför inte ett ännu större minne skulle kunna användas? 16gig SD-kort finns väl inte? Rimligtvis måste det kunna anslutas för att också användas under alla omständigheter? I varje fall så räcker 2gig MPEG till redigt mycket film. 16gig borde ge sisådär 4 - 8 timmar film i MPEG. 2gig MPEG-HD-format räcker c:a en 1/2 timme.
Mina filmer, som du sett bl a härinne, är inte i HD utan först i MPEG, sedan komprimerade till QT-DVD-format för att sedan komprimeras av YouTube till Flash.
Är det så du tänker distribuera dina filmer (=flest tittare) så spelar kvaliteten på själva kameran, eller tekniken bakom, ingen avgörande betydelse. Hänvisar till min tidigare post i ämnet.

Lizard

Jag rekade av strax efter posten och den kameran har SD kort och till dem är största minnet 8 gig (Compact Flash som jag trodde det var är 16 största), dock fanns en HD kamera som filmar i 1280 x 768 och kostar runt en 6,5k i sverige sen tillkommer såklart minnet på en 2k till.

Jag tror jag hittat julklappen ;-)


Du borde däremot försöka undvika koda om till youtube, kanske du kan fixa hosting på mediat och lägga ut så vi får full kvalle.

Lizard
2006-12-21, 18:07
Jag rekade av strax efter posten och den kameran har SD kort och till dem är största minnet 8 gig (Compact Flash som jag trodde det var är 16 största), dock fanns en HD kamera som filmar i 1280 x 768 och kostar runt en 6,5k i sverige sen tillkommer såklart minnet på en 2k till.
Här är teknisk spec på min. Den filmar också i 1280x760. (http://www.sanyo.com/entertainment/cameracorder/index.cfm?productID=1239)

Jag tror jag hittat julklappen ;-)
Posta här (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=85240) då..?!


Du borde däremot försöka undvika koda om till youtube, kanske du kan fixa hosting på mediat och lägga ut så vi får full kvalle.Eller, varför inte en gammal hederlig Kollo-filmkväll för alla medlemmar med *popcorn* ?!
(Ja, ja....jag ska sätta upp en blogg *morr*)

:)

Lizard

MasterChief
2006-12-21, 19:21
Jag har gett min syn på saken tidigare om kameror och filmkameror men jag kan ta om 'at från början.

Filmerna blir kass hur du än gör. Faktiskt. Det skakar, du får inte stå där du skulle se som bäst, folk flamsar osv. Det ser ut som en amatör filmat om en amatör filmar. Så är det bara. Fördelen med att filma själv är att du är närvarande och kan möjligtvis komma åt att se något ingen annan ser eller i varje fall som ingen annan filmar. Här kommar alltså krieterie nummer ett; att kameran är sådan att du kan ta med dig. Det är betydligt mer avgörande än det kanske låter - de flesta filmar som fasen en period sen ger de upp. Alla vanliga filmkameror, även de minsta, är kubformade. Försök att få ned en sådan i fickan.....

Det andra som avgör är hur väl du kan klippa. Alltså hur duktig du är och hur bekväm programvara du har. Klipper du inte ned dina filmer blir de helt olidliga att titta på. Redigeringsverktyget är mer avgörande för filmupplevelsen än kameran.

Det tredje, om du har en sådan redigerings-programvara, är att kunna ta upp ljud och redigera det. Microfoner är absoluta, dvs de tar upp allt i förhållande till hur väl det hörs och inte, som det selektiva hörcentrat, det som är väsentligt. En boom eller i varje fall en riktbar mic står på min önskelista från farbror Tomte. Medhörningsljudet är förfärligt och går sällan att använda annat än som miljöljud.

Skaffa dig en billig kamera nu, kanske den du tänker på, prova hur kul det är och köp en monsterkamera om några år. Själv har jag en sån här för att den får plats i fickan:
http://store.sanyousa.com/wcsstore/sanyo/images/thumb_vpc-hd1a.jpg
Drivs med ett 2gig flashkort och har räckt till mina filmer. Snart kommer det både 4 och 8gig så jag gissar att allt fler modeller och användare når marknaden inom kort.


Lizard

Jag håller inte med om det du skriver "för fem öre" (om det nu intresserar någon).

Filmar man sitt liv så behöver det inte vara en Hollywoodproduktion. Tänker man efter innan och "har en plan" när man börjar filma så är behovet av redigering liten. Anstränger man sig med att hålla kameran stilla och är försiktig med zoomen så blir det en film som duger alldeles utmärkt för att familjen ska kunna återuppliva sina minnen utan att "lida pga av dålig filmning". Men som vanligt krävs det övning.

Mina filmer är det oftast bara vi i familjen som ser. Dock händer det att andra får se och många av dem har påpekat vilken god kvalitet det är på filmen. :D

Arf Pingvin
2006-12-22, 01:01
Nej jag håller inte heller med riktigt. Bra filmupplevelse skapas av en bra kamera och en bra kameraman. Redigeringen blir enkel om materialet är bra. Givetvis ska man klippa ner allt som ska visas för andra men av redigeringsprogrammet krävs inte mycket egentligen om det bara är bra filmat.

Dåliga färger, långsam autofokus, dålig bildstabilisator går inte att komma runt i redigeringen. Antiskakfilter försämrar kvaliten och är riktigt dryga att använda (samt kostar pengar till premiere exempelvis).

Kaboffastar
2006-12-22, 19:48
jajajaj de vart en sånhär

http://www.elgiganten.se/is-bin/intershop.static/WFS/store-elgigantenSE-Site/-/sv_SE/images/mx/gzmg21_mx.jpg

Blir nog hur bra som helst ;) Ni kanske får bedömma kvalle osv senare när det filmats lite stångcurl osv ;D :D