handdator

Visa fullständig version : Gå upp i vikt, fett eller kolhydrater?


Max
2006-12-19, 22:42
Jag vill gå upp i vikt och tänkte börja äta mer kolhydrater eller fett. I dagsläget äter jag ungefär 1 g fett / kg och dygn och proteinkonsumtionen kommer oftast en bit över 2 g.

Vad rekommenderar ni, skall jag äta 300-400 kcal mer som fett eller kolhydrater? Målet är som sagt att gå upp i vikt samt ha en bra hälsa. Mitt jobb är stillasittande och träningen består i lätt styrketräning, lite lätt cykling och en del vardagspromenerande.

Cerberus
2006-12-19, 22:48
En kombination av båda kanske? Mackor med jordnötssmör kanske?

Max
2006-12-19, 23:00
Samma energiprocent som förut då? Argument behövs, vad jag skall äta behöver jag inte tips på även om jordnötssmörsmackor är gott :D

L-Sami
2006-12-19, 23:02
Jag skulle höja 25% av kalorier från fett och 75% av kolhydrater. Kolhydrater är bättre för hjärnan och de hjälper dig att prestera bättre på gymmet :)

Cerberus
2006-12-19, 23:23
kolhydrater e alltid nice. Hjärnan behöver dom. Musklerna också.

Personligen tror jag knappast det spelar ngn större roll hur du fördelar kcal. Kanske inte så bra med kexchoklad eller dylikt dock.

Daniel-san
2006-12-19, 23:34
Off topic kanske, men varför lättstyrketräning? Låter som du har bestämt dig för att inte ta i så mycket?
För övrigt tror jag inte det spelar så stor roll var överskottet kommer från, men jag hade siktat på majoriteten kolhydrater.

pragmatist
2006-12-20, 01:45
Dagens i-landsproblem: ska jag äta mer fett eller kolhydrater eller både och? :D

Om resten av kosthållningen är vettig så kan du äta vad som helst som du tycker om. Glass till exempel.

Axmode
2006-12-20, 12:12
Byt smöret mot mycket jordnötssmör*popcorn*

Eddie Vedder
2006-12-20, 18:56
Vad rekommenderar ni, skall jag äta 300-400 kcal mer som fett eller kolhydrater? Målet är som sagt att gå upp i vikt samt ha en bra hälsa. Mitt jobb är stillasittande och träningen består i lätt styrketräning, lite lätt cykling och en del vardagspromenerande.
Beror ju litte på hur mycke mat du orkar äta oxå, fett e ju dubbelt så energirikt som kolhydrater. 3-400 kcal från nötter å olja e ju bra mycke mindre mat än samma kalorimängd från exempelvis havregrynsgröt lr ris.
Men en mix av dom båda e nog att föredra då fett är något väldigt viktigt, å dessutom skaru inte va rädd för vanligt smör verkar på vissa som de e rena giftet.
KRAV-märkt Bregott e exempelvis ett kanonsmör, gjort på mjölk från fribetande kor samt rapsolja. De e ungefär 50/50 mellan mättat å omättat fett, en skitbra fettkälla enligt mej eftersom man knappast sitter å käkar smör me sked.

Max
2006-12-20, 22:06
Off topic kanske, men varför lättstyrketräning? Låter som du har bestämt dig för att inte ta i så mycket?
För övrigt tror jag inte det spelar så stor roll var överskottet kommer från, men jag hade siktat på majoriteten kolhydrater.
För att det är rehabträning det handlar om. Ett skadat knä och "känningar" från ländryggen, antagligen pga. låg vikt och min klena spinkiga kropp. Föredrar därför att ta det lugnt ett tag.

Pragmatist: Sant, ytterligare ett I-land problem som tas upp här på kolozzeum.

Eddie: Intaget skall nog inte vara något problem. På kolhydratsfronten finns alltid juice att ta till om man har svårt att få i sig sin energi.