handdator

Visa fullständig version : Fit året om?


Da2
2006-12-19, 21:08
Okej! Nu har jag "hängt" här ett tag och kommit underfund med att man i praktiken inte kan öka i muskler samtidigt som man minskar i fett.
Har även kommit underfund med att en deff i praktiken gör att du tappar muskelmassa (hur mkt, beror på), samt fett.
Nu finns det ju folk som påstår att dom kan hålla sig någorlunda fit året om (dvs inte gaina vikt, samt inte förlora muskler). Hur går detta ihop? Antingen deffar man väl, eller så bulkar man? Vad är mellantinget (+- 0 kcal)? Och hur går man tillväga för att lyckas med detta? Eller är det inte svårare än att man behöver besitta mycket kunskap plus extrem ansträngning för att lyckas med detta? Jag vet att det är mycket som är relativt, men en generell förklaring skulle uppskattas!

Cerberus
2006-12-19, 21:10
Princip hopplöst!

Jag är inte fit men jag e inte fet heller, är nånstans i gränslandet där.

Tror mitt eviga jojo-deffande och störda ätardagar har byggt min kropp hyfsat bra ändå :D

flenders
2006-12-19, 21:11
Mellantinget är att man ligger bara sneppet över vad man behöver för att behålla sin vikt. Därav finns möjligheten att öka lite i muskler samtidigt som man lägger på sig oerhört lite fett (om man jämför med bulk). Därav så får man muskler, dock i segare tempo än om man bulkar, och kan hålla sig fit året runt.

Cerberus
2006-12-19, 21:13
För mig som aldrig har varit i speciellt bra form(kom i någorlunda form tidigare i år men ej nöjd) och måste ha koll på allt ja stoppar i mig så är det smått hopplöst att bygga muskler utan att bli lite fetare. Men man ska väl leva också?

sissa
2006-12-19, 21:34
Okej! Nu har jag "hängt" här ett tag och kommit underfund med att man i praktiken inte kan öka i muskler samtidigt som man minskar i fett.
Har även kommit underfund med att en deff i praktiken gör att du tappar muskelmassa (hur mkt, beror på), samt fett.
Nu finns det ju folk som påstår att dom kan hålla sig någorlunda fit året om (dvs inte gaina vikt, samt inte förlora muskler). Hur går detta ihop? Antingen deffar man väl, eller så bulkar man? Vad är mellantinget (+- 0 kcal)? Och hur går man tillväga för att lyckas med detta? Eller är det inte svårare än att man behöver besitta mycket kunskap plus extrem ansträngning för att lyckas med detta? Jag vet att det är mycket som är relativt, men en generell förklaring skulle uppskattas!

Mycket kanske sitter i skallen din också? (Din självbild)
Vad jag menar är att ett tips som "bulka lagom" (man behöver ju inte frossa i sig och gå upp massor, utan lite lagom sådär) så kanske du ser dig själv som stor tjock och ful ändå. Hastade igenom lite gamla trådar av dig och du har ju inte ägnat dig tokbulk på nåt sätt nångång väl?

Sen är det ju faktiskt skillnad på att medvetet lägga på sig några kilo och samtidigt träna styrketräning *flex* och att lägga på sig samma antal kilon men ligga raklång i soffan hela dagarna. Även om siffrorna på vågen ger dig en viss ångest(kanske) så ser ju en som tränar mer fit ut (även om han/hon lägger på sig lite fett) än en som inte tränar.

Jag tror att du har en rätt hård och skev syn på dig själv. Du är så fokuserad på fettet på din kropp så du ser bara det. (Kanske. Ska inte försöka säga hur du känner )

sissa
2006-12-19, 21:40
För jag menar; varför skulle det inte gå att ha en hyffsad form året runt?
Man måste ju inte tokbulka som sagt. Men dina kriterier för vad en hyffsad form är, ( din hyffsade form) är kanske lite sträng? Kanske borde du uttöka den lite så att du inte måste känna dig väldigt "ofit" när du bygger?

Cerberus
2006-12-19, 21:45
hyfsad form i min bok är synligt sexpack året om :D ådror överallt, inga lovehandles at all :D

suck, vill!

sissa
2006-12-19, 21:49
hyfsad form i min bok är synligt sexpack året om :D ådror överallt, inga lovehandles at all :D




Fy fan vad dålig form jag är i :D

Da2
2006-12-19, 21:50
Mycket kanske sitter i skallen din också? (Din självbild)
Vad jag menar är att ett tips som "bulka lagom" (man behöver ju inte frossa i sig och gå upp massor, utan lite lagom sådär) så kanske du ser dig själv som stor tjock och ful ändå. Hastade igenom lite gamla trådar av dig och du har ju inte ägnat dig tokbulk på nåt sätt nångång väl?

Sen är det ju faktiskt skillnad på att medvetet lägga på sig några kilo och samtidigt träna styrketräning *flex* och att lägga på sig samma antal kilon men ligga raklång i soffan hela dagarna. Även om siffrorna på vågen ger dig en viss ångest(kanske) så ser ju en som tränar mer fit ut (även om han/hon lägger på sig lite fett) än en som inte tränar.

Jag tror att du har en rätt hård och skev syn på dig själv. Du är så fokuserad på fettet på din kropp så du ser bara det. (Kanske. Ska inte försöka säga hur du känner )
Det gör det säkert. Men jag är inte rädd för att lägga på mig mer fett, snarare är det så att jag mår bättre av att ha mindre av det. Har på senaste fyra månaderna gainat 9 kg, mestadels fett då jag inte tränat styrketräning mer än 2-3 gånger på dessa fyra månaderna. Nu har jag tagit tag i träningen och har kört på i två veckor (fyra ggr/vecka) och känner mig redan friskare i kroppen än på senare tid då det har blivit för mkt onyttig mat samt alkohol (flytt pga. studier, med nollning och allt vad det innebär). Jag har lätt för att kolla på andra och tänka; det är mitt mål, men det är svårare att veta hur jag ska gå tillväga om jag ska ta hänsyn till mina förutsättningar.

Men detta inlägg har mer med att göra att jag vill skaffa mig mer kunskap om detta, sen får man se om det kommer till användning eller inte.

Knowledge is power! :thumbup:

Piranha
2006-12-19, 21:54
Alltså gränsen emellan fit och fet är vääääääääldigt stor.

Man måste inte vara fet som en julgris för att bygga muskler, jag anser man kan vara "fit" året om och ändå bygga, dock inte rippat hård.

Som jag ser det har folk en förmåga att överdriva sina bulkperioder rätt hårt och sen sitta med en asjobbig diet för att se någorlunda ut.

King Grub
2006-12-19, 21:57
Det här är vad McDonald rekommenderar:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodycompositionn.html

10-12% kroppsfett max off-season för en man.

Da2
2006-12-19, 21:59
Alltså gränsen emellan fit och fet är vääääääääldigt stor.

Man måste inte vara fet som en julgris för att bygga muskler, jag anser man kan vara "fit" året om och ändå bygga, dock inte rippat hård.

Som jag ser det har folk en förmåga att överdriva sina bulkperioder rätt hårt och sen sitta med en asjobbig diet för att se någorlunda ut.

För mig innebär fit en BF% på ca 10%. Är det möjligt att hålla det året om? Isåfall hur? Hur ska uttrycken bulk och deff definieras om man vill lyckas med detta? Det är ju ganska självklart att det definieras olika av olika människor, som har olika mål och kroppar.

Cerberus
2006-12-19, 22:01
Personlig erfarenhet säger att det e i princip omöjligt att va jättehård i kroppen om man inte har ubergener, har ett apotek i ena skinkhalvan alt en kombination av båda, om målet är att bygga effektivt.

Sumobrottare har ju den största fettfria massan(och de tränar väl inte ens styrketräning??). De äter som grisar. Men nu behöver man ju inte bli svullo för att lägga på sig muskler, bara att acceptera att det kommer gå lite långsammare.

Cerberus
2006-12-19, 22:02
Det här är vad McDonald rekommenderar:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodycompositionn.html

10-12% kroppsfett max off-season för en man.

lol hur många har det?

Piranha
2006-12-19, 22:02
För mig innebär fit en BF% på ca 10%. Är det möjligt att hålla det året om? Isåfall hur? Hur ska uttrycken bulk och deff definieras om man vill lyckas med detta? Det är ju ganska självklart att det definieras olika av olika människor, som har olika mål och kroppar.

Skillnaden på bulk och deff är att inta fler kalorier än du förbrukar och mindre kalorier än du förbrukar.

Det är inte speciellt svårt att ligga lite över din normalförbrukning och sen schysstera fläbbet med mer och mindre cardio.

Baan
2006-12-19, 22:03
För mig innebär fit en BF% på ca 10%. Är det möjligt att hålla det året om? Isåfall hur? Hur ska uttrycken bulk och deff definieras om man vill lyckas med detta? Det är ju ganska självklart att det definieras olika av olika människor, som har olika mål och kroppar.

Det går säkerligen, men hur lätt det är är en annan femma. Just att bara hålla en vikt ska inte vara några problem, det kan du relativt lätt uppnå med liknande kost varje dag och liknande aktiviteter varje dag. Problemet är väl om du vil var hyfsat fit även när du ska bygga muskler (dvs inte bli fet).

Da2
2006-12-19, 22:08
Skillnaden på bulk och deff är att inta fler kalorier än du förbrukar och mindre kalorier än du förbrukar.

Det är inte speciellt svårt att ligga lite över din normalförbrukning och sen schysstera fläbbet med mer och mindre cardio.

Nej, det vet jag. Men tänk dig förljande scenario: en man som är nöjd med sin kropp och vill enbart bevara samma muskelmassa och BF. Hur ska denna lägga upp kost o träning för att "stå still"? Måste denne ligga på blygt kcal-överskott och sen ta bort det lilla fett som lagt sig? Isåfall, vad är optimalt överskott, om man vill bygga samtidigt som man vill lägga på sig minimalt med fett?

Da2
2006-12-19, 22:09
lol hur många har det?

Haha, undrar jag med!

Piranha
2006-12-19, 22:12
Nej, det vet jag. Men tänk dig förljande scenario: en man som är nöjd med sin kropp och vill enbart bevara samma muskelmassa och BF. Hur ska denna lägga upp kost o träning för att "stå still"? Måste denne ligga på blygt kcal-överskott och sen ta bort det lilla fett som lagt sig? Isåfall, vad är optimalt överskott, om man vill bygga samtidigt som man vill lägga på sig minimalt med fett?

Det är ju idotsvårt att pricka antalet kalorier in och mängden du förbränner om inte annat så kommer du få ett jäkligt inrutat och schemalagt liv, jag tror du lättast får ligga som en jojjo emellan 2-3+ kg upp och ner, att hålla en exakt status quo lär bli otroligt svårt.

Jag skulle kunna säga 200 kalorier plus eller 500 det än åndå omöjligt att genomföra på en sådan exakt basis, men nånstans emellan dem trakterna kanske.

Baan
2006-12-19, 22:22
Det är ju idotsvårt att pricka antalet kalorier in och mängden du förbränner om inte annat så kommer du få ett jäkligt inrutat och schemalagt liv, jag tror du lättast får ligga som en jojjo emellan 2-3+ kg upp och ner, att hålla en exakt status quo lär bli otroligt svårt.

Jag skulle kunna säga 200 kalorier plus eller 500 det än åndå omöjligt att genomföra på en sådan exakt basis, men nånstans emellan dem trakterna kanske.

Jag tror att det är det som är nyckeln till att lligga på en +-2kg, så har det varit för mig. Skillnaden är väl att jag inte varit i särskilt bra form, så det kanske är svårare om man ska ligga på runt 10% BF, där har jag ingen aning. Men som du säger har man ett inrutat liv så går det.

Da2
2006-12-19, 22:27
På tal om ingenting, King Grub! Du rekommenderade för ett tag sen en bok i ämnet ämnesomsättning. Hittar inte tillbaks till den posten, men du kanske kommer ihåg. Skulle vilja ha en länk till den boken igen om möjligt. :)

King Grub
2006-12-19, 22:31
Jag har inte rekommenderat någon bok i det ämnet. Menar du inte tränings- eller näringfysiologi?

Är det träningsfysiologi:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1974980&postcount=2

Näringsfysiologi:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1001485&postcount=3

Da2
2006-12-19, 22:36
Jag har inte rekommenderat någon bok i det ämnet. Menar du inte tränings- eller näringfysiologi?

Är det träningsfysiologi:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1974980&postcount=2

Näringsfysiologi:

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1001485&postcount=3

Omfattar nog ämnesomsättning också! Men posten handlade om ämnesomsättning där jag ville ha reda på mer. Du sade att ämnet är för brett och rekommenderade istället en bok.

King Grub
2006-12-19, 22:37
Då är det näringsfysiologiböckerna, som sagt. Någon bok om "ämnesomsättning" specifikt har jag aldrig nämnt.

Da2
2006-12-19, 22:40
Då är det näringsfysiologiböckerna, som sagt. Någon bok om "ämnesomsättning" specifikt har jag aldrig nämnt.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=69608&highlight=%E4mnesoms%E4ttning

Där är posten! Du PM:a mig senare med tips på följande böcker:

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147053550&s=1

http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9147051957&s=1

King Grub
2006-12-19, 22:40
Det är ju det jag skriver här. Allmänna böcker om tränings- och näringsfysiologi. Jag har aldrig rekommenderat någon bok om det specifika ämnet "ämnesomsättning". För tredje gången.

Och när blev jag z_bumbi?

Da2
2006-12-19, 22:42
Det är ju det jag skriver här.

Och när blev jag z_bumbi?

Tog fel! Hur nu det är möjligt. ;)

Krokodil
2006-12-19, 22:45
Det är ju det jag skriver här. Allmänna böcker om tränings- och näringsfysiologi. Jag har aldrig rekommenderat någon bok om det specifika ämnet "ämnesomsättning". För tredje gången.

Och när blev jag z_bumbi?:laugh:

Cerberus
2006-12-19, 22:46
Jag har aldrig rekommenderat någon bok om det specifika ämnet "ämnesomsättning". För tredje gången.

Och när blev jag z_bumbi?

lol :laugh:

Finns det böcker om ämnesomsättning då?

Mccartney
2006-12-19, 22:53
Jag är en sådan männsika alltid deffad och alltid fit. Det som gäller är extrem kosthållning. Samt ett mycket starkt psyke. Sedan är det nog mycket villka gener man har med sig från början.

Mccartney
2006-12-19, 22:55
plocka bort godis och sprit och kör några extra cardio pass så håller man sig i bra form.

Da2
2006-12-19, 22:56
lol :laugh:

Finns det böcker om ämnesomsättning då?

undrar jag med...

L-Sami
2006-12-19, 22:57
plocka bort godis och sprit och kör några extra cardio pass så håller man sig i bra form.

Om man äter sig fet av pasta och kyckling då?

pragmatist
2006-12-19, 23:03
Det enda som fungerar är att acceptera lite mer fett när man bygger men inte låta det skena iväg, och självdisciplinen att deffa ner sig när man når sin övre gräns - vilket kan behövas flera gånger per år. På så sätt "slipar" man successivt fram den fysik man vill ha och blir aldrig helt ur form.

Slartibartfast
2006-12-19, 23:07
Jag förstår inte frågan.

Undrar du om man kan hålla sig i form året runt och samtidigt bygga muskler eller bara om man kan hålla sig i form året runt? Svaret i det första fallet är nej, eller antagligen inte, och svaret på den andra frågan är självklart.

Cerberus
2006-12-19, 23:34
Det enda som fungerar är att acceptera lite mer fett när man bygger men inte låta det skena iväg, och självdisciplinen att deffa ner sig när man når sin övre gräns - vilket kan behövas flera gånger per år. På så sätt "slipar" man successivt fram den fysik man vill ha och blir aldrig helt ur form.

Det är ju så jag kör! Fast tvärtom, jag kommer aldrig I FORM :D

stridis
2006-12-20, 09:42
Tja, jag är i samma form året om i princip (nu är det lite för mycket julbord och grejer). Jag skulle väl kalla mig själv "fit", och en del starkare blir jag men inte så mycket som händer på vågen. Jag har aldrig haft en aptit som riktigt matchar min aktivitetsnivå, så enkelt är det.

machine gun
2006-12-20, 10:47
Finns det böcker om ämnesomsättning då?

Klart det finns. Bara att söka på "metabolism", så hittar man en rad titlar. Metabolismen (ämnesomsättningen) beskrivs dock klart och tydligt i de två böcker som länkades till tidigare i tråden. Man bör läsa nog dem först, innan man går in mer i detalj. Det är ganska komplicerade processer och man bör, som sagt, ha minst gymnasiekunskaper i kemi för att förstå allting. Har man läst en del biokemi och fysiologi så kan man fördjupa sig i ämnet lite mer.

Eddie Vedder
2006-12-20, 11:23
Hur pass fit man vill va året om har en hel att göra med viljan att bli större oxå. Personligen känner jag att en låg fettprocent å vältrimmad kropp känns bättre än att feta på mej trots att jag känner av märkbar skillnad i styrka. Har testat att bulka å kan inte säga att jag trivdes me detta trots fina resultat träningsmässigt (å definitivt ingen jätteökning i fett heller, kanske 1,5 kilo/månad), å gör man nåt man inte känner sej tillfreds me bara för att de tros va "optimalt" anser jag att man går för långt. De e ju ändå hur man mår å känner sej som borde va målet.

Btw: Da2, vad och vart pluggar du?

Da2
2006-12-20, 11:31
Hur pass fit man vill va året om har en hel att göra med viljan att bli större oxå. Personligen känner jag att en låg fettprocent å vältrimmad kropp känns bättre än att feta på mej trots att jag känner av märkbar skillnad i styrka. Har testat att bulka å kan inte säga att jag trivdes me detta trots fina resultat träningsmässigt (å definitivt ingen jätteökning i fett heller, kanske 1,5 kilo/månad), å gör man nåt man inte känner sej tillfreds me bara för att de tros va "optimalt" anser jag att man går för långt. De e ju ändå hur man mår å känner sej som borde va målet.

Btw: Da2, vad och vart pluggar du?

Pluggar till engelsk- och idrottslärare på karlstad universitet.

Axmode
2006-12-20, 11:49
Slarti är väl ett perfekt exmpel på hur man bulkar och deffar enligt min mening.

Slartibartfast
2006-12-20, 12:50
Slarti är väl ett perfekt exmpel på hur man bulkar och deffar enligt min mening.

:confused: Går upp 10 kg fett och sen ner 10 kg fett? Är väl knappast en lyckad bulk?

Axmode
2006-12-20, 13:17
Tänk på vätskan med. När man ser dina förebilder innan deffen så ser det ut att vara en lagom bulk som du alltid klarar att gå ner sedan.

Sniggel
2006-12-20, 14:09
Jag tycker bulk har gjort underverk för mig. Jag var inte lean innan och inte lean efter heller, men fan så mycket större, ungefär som mina första 6 års träningsresultat, fast på 1½ år.
Snart är det väl dags för en lyckad deff också om jag kan lyckas med det. :P

Vågar man visa sina bulkbilder här? *whistle*

L-Sami
2006-12-20, 14:21
Jag tycker bulk har gjort underverk för mig. Jag var inte lean innan och inte lean efter heller, men fan så mycket större, ungefär som mina första 6 års träningsresultat, fast på 1½ år.
Snart är det väl dags för en lyckad deff också om jag kan lyckas med det. :P

Vågar man visa sina bulkbilder här? *whistle*


Ja, visa jag vet att du vill det *popcorn*

Cerberus
2006-12-20, 14:35
Jag tycker bulk har gjort underverk för mig. Jag var inte lean innan och inte lean efter heller, men fan så mycket större, ungefär som mina första 6 års träningsresultat, fast på 1½ år.
Snart är det väl dags för en lyckad deff också om jag kan lyckas med det. :P

Vågar man visa sina bulkbilder här? *whistle*

Klart du kan visa! och SJÄLVKLART att du kan deffa dig till bra form :)

Personligen kämpar ja fortfarande för en beachform som jag ska nå nästa år iaf. Ultrahård vill ja inte bli för jag har för lite massa för det så jag kommer se sååå tunn ut.

Slartibartfast
2006-12-20, 16:32
Tänk på vätskan med. När man ser dina förebilder innan deffen så ser det ut att vara en lagom bulk som du alltid klarar att gå ner sedan.

Jag hade kunnat gå ner 30 kg också utan problem. Att gå upp och ner i vikt är ju inget självändamål. Meningen är ju att man ska vara tyngre vid samma hårdhet efter bulken. Det svåra är att gå upp i muskelvikt som sedan lämnar kvar när man tar bort fettet. I mitt fall funkade inte det, så det kan knappast sägas vara en bra bulk.

Sniggel
2006-12-20, 16:37
Ja, visa jag vet att du vill det *popcorn*

Haha, ja det var ju oväntat detta :-p
Klart folk är nyfikna.

Det här är mina resultat av planerad bulk (kaloriräknande) men efter min första bulk fick jag större aptit och då var det bara att äta på känn för att gå upp i vikt. Nån enstaka deff har jag försökt med som avslutades efter redan en vecka eftersom jag gick ut för hårt. Så i princip ingen deff mellan bilderna nånstans.
Jag hade inte låg bf på förebilden och jag har inte låg bf nu, men musklerna är större och synligare helt klart, det tror jag ingen kan säga emot.

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=1887744&postcount=318
(varning för stora bilder)

Cerberus: angående deff så vill jag itne bli ultrahård ännu heller, men 10% kanske kunde va kul och komma ner till.

Philippp
2006-12-20, 20:34
Det här är vad McDonald rekommenderar:

http://www.bodyrecomposition.com/Miscarticles/bodycompositionn.html

10-12% kroppsfett max off-season för en man.

10-12% året runt är ju inte dåligt och då håller man sig fan rätt snygg året runt också.

Vad ligger ni på för BF över året allihopa? jag håller mig mellan 9-13%
högst och minst

King Grub
2006-12-20, 21:08
Aldrig tvåsiffrigt. Då är man ju fet som en julgris. http://tb.syntheticstream.com/forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif Ett äpple i munnen så är julbordet komplett.

Å andra sidan sker som nämnt inte muskelökningarna i någon direkt häpnadsväckande takt heller. http://tb.syntheticstream.com/forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_confused.gif

Philippp
2006-12-20, 21:15
Aldrig tvåsiffrigt. Då är man ju fet som en julgris. http://tb.syntheticstream.com/forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_razz.gif Ett äpple i munnen så är julbordet komplett.

Å andra sidan sker som nämnt inte muskelökningarna i någon direkt häpnadsväckande takt heller. http://tb.syntheticstream.com/forums/App_Themes/Black/Images/Emoticons/icon_confused.gif

njä jag kan tänka mig det om man håller sig under tvåsiffrigt året runt, men kära mcdonald verkar ju anse att 10-12% genererar lika bra muskeltillväxt som allt annat, vad tycker du själv om det?

Personligen vet jag inte, har inte tillräckligt med bulk-erfarenhet för att våga uttala mig om det.

Cerberus
2006-12-20, 22:11
gissar på att min ligger på ca 15-18% just nu. haha, I like to eat.

pragmatist
2006-12-20, 22:11
Det varierar också lite från person till person hur mycket bf% man kan ha och fortfarande se "fit" ut. För vissa kan det se rätt klädsamt ut med 15%, medan andra behöver komma ned betydligt lägre. Det beror på hur fettet fördelar sig på kroppen, hur mycket muskler man har under, vilken typ av hud man har o.s.v.

Cerberus
2006-12-20, 22:25
Det varierar också lite från person till person hur mycket bf% man kan ha och fortfarande se "fit" ut. För vissa kan det se rätt klädsamt ut med 15%, medan andra behöver komma ned betydligt lägre. Det beror på hur fettet fördelar sig på kroppen, hur mycket muskler man har under, vilken typ av hud man har o.s.v.

Det ser förjävligt ut haha, jag ska deffa ner mig..

L-Sami
2006-12-21, 00:13
Haha, ja det var ju oväntat detta :-p
Klart folk är nyfikna.

Det här är mina resultat av planerad bulk (kaloriräknande) men efter min första bulk fick jag större aptit och då var det bara att äta på känn för att gå upp i vikt. Nån enstaka deff har jag försökt med som avslutades efter redan en vecka eftersom jag gick ut för hårt. Så i princip ingen deff mellan bilderna nånstans.
Jag hade inte låg bf på förebilden och jag har inte låg bf nu, men musklerna är större och synligare helt klart, det tror jag ingen kan säga emot.

http://www.kolozzeum.com//forum/showpost.php?p=1887744&postcount=318
(varning för stora bilder)

Cerberus: angående deff så vill jag itne bli ultrahård ännu heller, men 10% kanske kunde va kul och komma ner till.


Jag tycker att du ser mest rippad ut på den sista bilden, trodde att du deffar nu men nej :)

Eddie Vedder
2006-12-21, 06:20
Det varierar också lite från person till person hur mycket bf% man kan ha och fortfarande se "fit" ut. För vissa kan det se rätt klädsamt ut med 15%, medan andra behöver komma ned betydligt lägre. Det beror på hur fettet fördelar sig på kroppen, hur mycket muskler man har under, vilken typ av hud man har o.s.v.
De kan jag skriva under på, majoriteten av ade jag lägger på mej hamnar i ansiket! Går jag upp i vikt e magen smal å rutorna kvar men dubbelhakan växer, jag hatar de så förbannat mycke.*gah!* Detta gör att jag aldrig vill bulka, de e ju lätt å köra under vintern om man mest lägger fettet på kroppen å sen deffar ner till "bar-överkropps-säsongen" men ett grisansikte syns ju året om*cry*



....okej riktigt så illa har de aldrig varit men hursomhelst syns de mycke tydligare och tidigare i mitt ansikte (se dubbelhakan) än på kroppen

TylerDurden84
2006-12-21, 10:07
Ligger på 7- max 9 % bf året runt, ibland något mindre. Jag ökar i snitt i 0,5 kg muskler om året så fort går det inte... men varför ha bråttom :D. Sålänge brudarna ger mig komplimanger för min kropp är jag nöjd:cool: MOOGET!!

Jajje
2006-12-21, 17:54
Jag är nog en sån person som ligger på något mellanting mellan deff och bulk. Jag äter mycket, tränar mycket och gör av med en väldig massa energi skulle jag nog vilja påstå. Jag har iof bara tränat i ca ett år men jag har varit relativt fit hela tiden. Alltid lite underhudsfett och midjan har bara ökat med ca 1-2 cm under hela tiden trots att jag har ökat nära 7 kg i vikt :). Det går att ligga på mellanting skulle jag vilja säga, kan iof bero på att jag är tonåring och fortf i teorin växer. Men för mig fungerar det bra att öka utan att lägga på sig onödigt fett. En orsak till kan nog vara att jag har totalt tagit bort allt friterat, allt godis och all läsk och liknande ur mitt liv. 1 år utan läsk, godis, chips jag är stolt då jag varit en godisgris tidigare :D (off topic, jag vet)

Da2
2006-12-21, 18:01
Ligger på 7- max 9 % bf året runt, ibland något mindre. Jag ökar i snitt i 0,5 kg muskler om året så fort går det inte... men varför ha bråttom :D. Sålänge brudarna ger mig komplimanger för min kropp är jag nöjd:cool: MOOGET!!

Nice! Hur lägger du upp din träning då? Hur ofta, vad och hur?

Axmode
2006-12-21, 18:02
De kan jag skriva under på, majoriteten av ade jag lägger på mej hamnar i ansiket! Går jag upp i vikt e magen smal å rutorna kvar men dubbelhakan växer, jag hatar de så förbannat mycke.*gah!* Detta gör att jag aldrig vill bulka, de e ju lätt å köra under vintern om man mest lägger fettet på kroppen å sen deffar ner till "bar-överkropps-säsongen" men ett grisansikte syns ju året om*cry*



....okej riktigt så illa har de aldrig varit men hursomhelst syns de mycke tydligare och tidigare i mitt ansikte (se dubbelhakan) än på kroppen


Samma här, utan det hade jag kunnat grisbulka men nu känns det inte kul att få ett moonface bestånde av 10 kg fett.:(

kyla
2006-12-21, 18:19
Varför skulle man inte kunna va "fit" året om? Det handlar ju bara om att gå upp i en lagom takt, sen är det såklart omöjligt om man vill ha maximal muskeltillväxt. Men om man nöjer sig med en hygglig tillväxt så är det väl inga stora problem om man tränar mycket, inte om man är under 20 år iaf. Har själv tränat i 14 månader nu, ökat 9 kilo i vikt och har fortfarande lika synliga muskler, sen är det förstås enklast när man precis börjat träna. Nu får man väl öka med kanske 3-4 kilo det närmaste året.

Philippp
2006-12-21, 18:53
Varför skulle man inte kunna va "fit" året om? Det handlar ju bara om att gå upp i en lagom takt, sen är det såklart omöjligt om man vill ha maximal muskeltillväxt. Men om man nöjer sig med en hygglig tillväxt så är det väl inga stora problem om man tränar mycket, inte om man är under 20 år iaf. Har själv tränat i 14 månader nu, ökat 9 kilo i vikt och har fortfarande lika synliga muskler, sen är det förstås enklast när man precis börjat träna. Nu får man väl öka med kanske 3-4 kilo det närmaste året.


Vad är det som säger att det är omöjligt att ligga på ett sådant program för att få maximal muskeltillväxt? Såvitt jag vet finns det ingenting som säger att 12-15% bygger bättre än 9-12% och 9-12% på många är väldigt 'fit' visst man är inte superhård men man är fräsch ändå :(

Yes
2006-12-21, 19:25
3-4Kg viktökning på ett år är ju ingenting. Då är det klart man kan hålla sig "fit", men frågan är om man lyckas bygga särskilt mycket. Jag skulle iaf inte nöja mig med det.

Sen är det ju som pragmatist skrev, att det handlar mycket om hur fettet fördelar sig på kroppen och hur mycket muskler man har(med mera).

För egen del har jag gett upp idén om att hålla mig "fit" året om tills jag i varje fall har betydligt mer muskler. Jag får finna mig i att bli lite rund om magen(även om jag kommer försöka gå upp i vikt lite långsammare nästa gång). För en del av oss är det helt enkelt så(och så jäkla farligt är det egentligen inte, så länge man har lite kontroll på det).

maRRtin
2006-12-22, 12:55
Jag tycker det är väääldigt segt att komma ner dom där sista %en i kroppsfett. Det känns som man svälter sig och tränar som ett djur, men ändå inget resultat (förutom amoniakdoftande kropp, sega löpturer och låga vikter på gymmet). Sen när man börjar äta normalt (eller mer) och tränar lite sporadiskt så blir man ändå inte fetare än man var innan, konstigt nog.

Det känns som det behövs ett rejält överskott för att öka i vikt och ett ganska rejält underskott för att minska också. Vikten vill gärna inte röra sig för min del, varken upp eller ner. Men det är förmodligen bara nåt jag har fått för mig.

TylerDurden84
2006-12-22, 13:23
Nice! Hur lägger du upp din träning då? Hur ofta, vad och hur?

Tränar styrketräning varannan dag. Löper 1-2 ggr i veckan (i ca 50 min på de dagarna då jag inte styrketränar). Försöker ha någorlunda koll på vad jag stoppar i mig. Jag gör detta regelbundet året om, jag är ingen periodare som har uppehåll i veckor/månader.

Sniggel
2006-12-22, 16:14
Jag tycker det är väääldigt segt att komma ner dom där sista %en i kroppsfett. Det känns som man svälter sig och tränar som ett djur, men ändå inget resultat (förutom amoniakdoftande kropp, sega löpturer och låga vikter på gymmet). Sen när man börjar äta normalt (eller mer) och tränar lite sporadiskt så blir man ändå inte fetare än man var innan, konstigt nog.

Det känns som det behövs ett rejält överskott för att öka i vikt och ett ganska rejält underskott för att minska också. Vikten vill gärna inte röra sig för min del, varken upp eller ner. Men det är förmodligen bara nåt jag har fått för mig.

Jag tror lite att det kan bero på att man vid ett underskott, blir mindre aktiv och slöare (sätt över hela dagen), och på så sätt sänker sina energiutgifter.
På samma sätt när man är på energiöverskott, slösar mer med energin, man blir pigg och allting man gör, blir mer energiskt utfört. Går snabbt istället för lagom, kan inte sitta still för länge osv.
Därför måste man räkna med att man kanske gör av med 30 extra kcalorier för varje 100 kcal extra man stoppar i sig utöver ens tidigare behov (ren gissning och självklart individuellt).

maRRtin
2007-01-06, 16:10
Jag tror lite att det kan bero på att man vid ett underskott, blir mindre aktiv och slöare (sätt över hela dagen), och på så sätt sänker sina energiutgifter.
På samma sätt när man är på energiöverskott, slösar mer med energin, man blir pigg och allting man gör, blir mer energiskt utfört. Går snabbt istället för lagom, kan inte sitta still för länge osv.
Därför måste man räkna med att man kanske gör av med 30 extra kcalorier för varje 100 kcal extra man stoppar i sig utöver ens tidigare behov (ren gissning och självklart individuellt).
Mja men vad jag syftade på var att jag hade en del övervikt +15 kg mot nu ungefär. Dom extra kilorna gick ändå relativt lätt att bli av med, men det är det där sista för att bli riktigt rippad som en del lyckas med som jag har svårt för. Även om jag kämpade ner en del i somras så har jag liksom trillat tilllbaka på samma nivå nu ungefär och ligger liksom still här (som jag har gjort dom senaste åren efter min viktnedgång). Jag får göra nya försök senare och se om jag lyckas hålla en %-nivå under 10.