handdator

Visa fullständig version : Varför får jag finnar av choklad?


remixxa
2006-12-19, 20:16
Jag har läst fram och tillbaka lite överallt om olika "teorier" där den ena sidan säger att man absolut inte får finnar av chocklad, utan att de mer handlar om fingrarna man tar på chockladen med, som senare petas i ansiktet (och täpper till). Den andra sidan säger helt de motsatta, att chocklad har en påverkan, och detta har jag själv märkt. Men varför just chocklad? Är insuinfrisättningen så stor i en Polly? För vad jag märkt, räcker det med en Polly för min del för att en eller två finnar av mindre storlek ska dyka upp. Detta gäller även malto i stora mängder har jag lagt märke till också. Blir så besviken bara, då chocklad är mitt favoritgodis, som jag inte kunnat äta på säkert 1 år.

remixxa
2006-12-19, 20:27
Kanske för att ni inte får det i vanliga fall *rolleyes* Jag får faktiskt hålla en ganska strikt kost för att undvika dom, nu är jag clean men så fort det blir lite obalans dyker de upp någon liten djävul!

Oj, nu har jag insett mitt fel :D Den bjuder jag på, mod, lägg om lite tack :)

Xealswe
2006-12-19, 20:37
Har du testat med olika typer av choklad? Det kan vara så att viss choklad är riktigt kasst framställd , och då kan kanske fettet påverka talgproduktionen

Jag hade med problem förut med choklad och finnar, nuförtiden verkar det vara bortblåst, jag tror fettet annars även kan påverka en hormonellt ( som det finns mängder av i choklad)

King Grub
2006-12-19, 20:41
Hormonpåverkan.

Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).

johnnytex
2006-12-19, 21:01
Hormonpåverkan.

Implications for the Role of Diet in Acne (http://www.thepaleodiet.com/articles/Final%20Acne%20Article.pdf).

Min engelska är hyffsat risig men har kämpat lite med texten iaf :D

"Confirmation of the diet-acne hypothesis will require numerous well controlled dietary interventions examining multiple nutritional factors."

Som jag fattar det har det inte gjorts studier kring detta tidigare och att denna studie måste bekräftas av fler studier av samma slag för och fastställa om ens diet speler någon roll för ens akne?

Men om författaren av studien fick ge råd hade han sagt:

"These diets are free of processed foods, cereal grains, dairy products, refined sugars, and refined oils and almost entirely comprise unprocessed fresh, fruits, vegetables, and lean meats, fish, and seafood.

Undvik sädeslag, mejeriprodukter, raffinerat socker, raffinerade oljor och istället hålla sig till färsk frukt, grönsaker och mört kött?

Är detta en riktigt tolkning?

Pierre_C
2006-12-19, 23:37
Många seriösa svar han fick då :P

Testa att tvätta ansiktet varje kväll eller morgon eller ät mindre choklad?
Varför får jag finnar på axlarna sedan jag började träna? Duchar för ofta kanske och tvättar bort kroppens avstötande "fettlager"? det undrar jag..

Fredrik_S
2006-12-20, 10:39
Många seriösa svar han fick då :P

Testa att tvätta ansiktet varje kväll eller morgon eller ät mindre choklad?
Varför får jag finnar på axlarna sedan jag började träna? Duchar för ofta kanske och tvättar bort kroppens avstötande "fettlager"? det undrar jag..

Du kanske lägger upp en smutsig skivstång på axlarna?

heleina
2006-12-20, 12:13
För att ge ett seriöst svar... det är bara en MYT att man får finnar av choklad.... Det är inte själva chokladen som ger finnar utan alla tillsatser!!


Vad äter du för choklad idag?? Marabous är t ex bara fylld med tillsatser och skit vilket gör att man lättare får acne....

Lägg pengar på bra choklad med hög kakaohalt som inte innehåller massa tillsatser.

Sniggel
2006-12-20, 14:15
Chocklad
Ingredienser: Kakao, socker, fett, tillsatser, skit *whistle*

OnT: Det är förmodligen en hög insulinfrisättning som kan påverka vad jag förstått. Choklad frisätter nog en del insulin jämfört med banan och knäckebröd.
"Finare" choklad innehåller mer kakao och därför mindre socker och fett -> mindre insulinfrisättning per 100g.

remixxa
2006-12-20, 15:09
Men om jag äter chokladbollar, är det samma sak där. Tror det är något med kakon, eller så är det andra faktorer som påverkar som jag kanske råkat ta just när jag ätit choklad. Kanske skall våga mig på en bit nu till jul.

Fredrik_S
2006-12-22, 06:54
Men om jag äter chokladbollar, är det samma sak där. Tror det är något med kakon, eller så är det andra faktorer som påverkar som jag kanske råkat ta just när jag ätit choklad. Kanske skall våga mig på en bit nu till jul.

Jag tror det är nått med sockret och fettet i stora mängder.

Yacob
2006-12-24, 12:33
Om choklad ska inte kunna framkalla mer finnar. Kan någon förklara varför jag får mer finnar utav ljus, mörk, hög kakaohaltig eller mjölkchoklad. Säg inte att det är tillsatserna som gör det. Älskar all slags choklad. Skulle gärna ställa upp på undersökning/ar om man nu kunde göra något sådant. Nu har jag inte akne men finnar uppstår mycket mer om jag har fått i mig någon slags kakao produkt. Är det inte något i kakaon som stimulerar tex talgkörtelproduktion i den grad att man kan få mera finnar? Eller om den påverkar någon hormonell produktion i kroppen i den grad att det resulterar i finnar. Vore kul om King Grub kunde ge svar på det här istället för en massa "trorjagvetallt"!

Hur som helst GOD JUL på er alla!

TylerDurden84
2006-12-26, 22:21
För några veckor sedan gjorde jag keso-deserter med en hel del kakao i. Gjorde detta flera kvällar i rad. Efter ett par dagar fick jag massa finnar och det får jag ALDRIG annars. Kan det vara så enkelt att det är kakaofettet som gör det? Har gjort efterrätten med Canderel kakaokoncentrat innan (vilket är kraftigt fettreducerat) och då hade jag inte en finne i plytet!

Longshot
2006-12-26, 22:28
För några veckor sedan gjorde jag keso-deserter med en hel del kakao i. Gjorde detta flera kvällar i rad. Efter ett par dagar fick jag massa finnar och det får jag ALDRIG annars. Kan det vara så enkelt att det är kakaofettet som gör det? Har gjort efterrätten med Canderel kakaokoncentrat innan (vilket är kraftigt fettreducerat) och då hade jag inte en finne i plytet!

Ja, det tror jag. Tror det finns en studie undangömd här på forumet om just det. Kan iaf ta mig själv som exempel; jag körde på chokladproteinpulver ett längre tag och fick acne, ingen våldsam men ändå. Slutade dricka proteinpulvret ala choklad och vips var acnen borta.

Susi
2006-12-27, 00:11
Fy fan så låg tråd. Nån admin borde verklige rensa hela tråden och korrigera stavningen.

Äsch! Vad är du för en humordödare???

Jag tror också att det handlar om fett och socker, att man har fett på fingrarna och tar sig i ansiktet och täpper till porerna... Själv får jag mest finnar av hormoner (PMS).
Den första som kan ge mig en medicinsk förklaring till finnar av choklad kan få mig att tro på myten om att man får finnar av choklad.

remixxa
2006-12-27, 00:44
Ja, det tror jag. Tror det finns en studie undangömd här på forumet om just det. Kan iaf ta mig själv som exempel; jag körde på chokladproteinpulver ett längre tag och fick acne, ingen våldsam men ändå. Slutade dricka proteinpulvret ala choklad och vips var acnen borta.

Det "roliga" är att jag kör på chokladprotte också. Och jag har inte märkt någon ökning av finnar gentemot vad jag har innan. Konstigt det där :MrT: Men jag tror definitivt att kakao har med saken att göra ifall man får finnar eller ej. Vad det gäller olika godissorter med kakao i o s v.

Jorgen
2006-12-27, 00:54
Sisådär, min första post i kost och näring någonsin.

Johan_P
2006-12-27, 11:54
Sisådär, min första post i kost och näring någonsin.

Du kan ju inte vara oskuld här för evigt :MrT:

NisseEriksson
2006-12-27, 14:16
Vem tusan har tagit bort mina poster från denna tråden?
Anledning?

TylerDurden84
2006-12-27, 14:26
Det "roliga" är att jag kör på chokladprotte också. Och jag har inte märkt någon ökning av finnar gentemot vad jag har innan. Konstigt det där :MrT: Men jag tror definitivt att kakao har med saken att göra ifall man får finnar eller ej. Vad det gäller olika godissorter med kakao i o s v.

Är tämligen säker på att proteinpulver med chokladsmak innehåller fettreducerad kakao. Göt ett test som jag och ät vanlig kakao några dagar i rad och se. Tror inte det är sockret i chokladen som är boven till finnarna, utan kakaofettet.

Jorgen
2006-12-27, 14:27
Vem tusan har tagit bort mina poster från denna tråden?
Anledning?
Det var jag!
Nu skall vi se, två poster som klagade på stavning och en post som löd "Nae *whistle* ". På vilket sätt tycker du att dina poster har tillfört trådens ämne något överhuvudtaget?

Jag ser fram emot ditt svar.

Och sen tycker jag att du skall se till att läsa reglerna. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018)

Irrelevanta nonsensinlägg som inte har med forumet eller en diskussion att göra kommer att raderas. Dvs folk som skriver något helt ovidkommande mest för att jävlas eller förstöra. Upprepningar leder till varning.

Om någon vill fråga eller klaga på att ett inlägg ändrats eller tagits bort ska den personen skicka ett privatmeddelande till någon av moderatorerna..........

NisseEriksson
2006-12-27, 18:51
Det var jag!
Nu skall vi se, två poster som klagade på stavning och en post som löd "Nae *whistle* ". På vilket sätt tycker du att dina poster har tillfört trådens ämne något överhuvudtaget?

Jag ser fram emot ditt svar.

Och sen tycker jag att du skall se till att läsa reglerna. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018)


Om det inte var uppenbart att jag skämtade med Remixxa så vet jag inte vad.
Jag ska hålla mig till reglerna framöver, bara en grej till.

Din post
"Sisådär, min första post i kost och näring någonsin." tillförde inte heller särkilt mycket till sakfrågan "Varför får man choklad av finnar?"
Borde inte en Mod föregå med gott exempel?

Som sagt ska jag skärpa mig och inte upprepa mina "misstag"