handdator

Visa fullständig version : Ofrivillig aktivering av trapsen vid axelövningar


tp_88
2006-12-19, 18:43
Hjälp!

Efter en 3 månaders period utan, mer eller mindre, någon som helst direkt axelträning har jag nu börjat igen och kört 2 pass. Tidigare älskade jag att träna axlar och hade aldrig samma problem som jag har nu.

Det är nämligen så att jag aktiverar trapsen och får nästan mer pump i dem än i axlarna. Det gäller både sidolyft och pressar, dock främst sidolyft. Hur får jag bukt på detta?

Jag kommer ibland på mig i vardagen med att jag sitter med uppdragna axlar, (därmed också spända traps) kan det ha något med saken att göra? Att jag har vant mig vid att dra upp dom, typ?

Under denna perioden när jag inte tränat axlar specifikt blev det också fruktansvärt mkt bänkpress (toppning inför BP-SM, så inte helt oväntat...) men mindre ryggträning och nästan ingen direkt träning för baksida axlar över huvudtaget. Jag tycker att jag fått något framåtroterande axlar, kan det spela in?

För bövelen, ge mig en tidig julklapp och kom med en lösning! *gah!*

regus
2006-12-19, 18:46
I sidolyften, hur böjda är armarna?

tp_88
2006-12-19, 18:48
I sidolyften, hur böjda är armarna?
Inte så mkt, runt 15grader i armbågsleden.

regus
2006-12-19, 18:50
Inte så mkt, runt 15grader i armbågsleden.

Ok, det var inte så mycket. hmm
Du säger själv att du kan dra upp axlarna, gör du det på gymmet? alltså drar upp axlarna och spänner dig?

Testa att tänka på att inte dra upp axlarna och slappna av i trapsen?

tp_88
2006-12-19, 18:52
Ok, det var inte så mycket. hmm
Du säger själv att du kan dra upp axlarna, gör du det på gymmet? alltså drar upp axlarna och spänner dig?

Testa att tänka på att inte dra upp axlarna och slappna av i trapsen?
Jo, det är väl det som är problemet. Frågan är ju dock hur...Tycker jag har försökt med allt, men utan framgång. Söker alltså tips på HUR jag ska slappna av/inte aktivera trapsen. (Var nog lite otydlig i första inlägget..)

z_bumbi
2006-12-19, 18:57
Om du inte har tränat så mycket rygg och axlar så gissar jag att trapsen är känsligare för träningen eftersom de är mer "otränade" än de var när du körde övningarna tidigare. Att du spänner dig i vardagen kan också inverka, muskeln är redan lite trött när du kommer till gymet och får sen inte riktigt samma chans att återhämta sig.

Tipset från min sida är att träna trapsen, både för att de ska bli bättre tränade "konditionsmässigt" och för att i alla fall jag har lättare att slappna av i trapsen om de får lite shrugs. Träningen behöver inte vara bautatung utan bara så mycket att du inte får träningsvärk av axelpressar.

Newi
2006-12-19, 18:58
Har samma problem vad det gäller sidolyften. Jag har bara kört övningen i någon månad lite drygt, men får som sagt också ganska mycket pump i trapsen, och endast lite grann i sidan av axlarna. Har för övrigt också ganska framåtroterade axlar, om det nu spelar någon roll.

Diggler
2006-12-19, 19:04
Du kan ju testa lite olika varianter på sidolyft, och se om någon av dem känns mindre i trapezius?

* Ligg/sitt på sidan på en incline bänk-kör en sida i taget.
* Starta med hantlarna från sidan av kroppen istället för framför
* Lätta hantlar + lätt band

Annars är det väl vanliga tips som, lyft inte för högt, kör lätt, kontakt och shit.


Framåtroteringen kan du säkert (iaf i teorin jag har också framåtroterade axlar och har inte fått bukt med det, men du kanske kan?) jobba bort. Både lats, framsida axlar och bröstmuskler är boven i det dramat. Träna mkt rhomboideus och baksida axlar (hög rodd, och mer hög rödd), byt gärna ut en del av seten latsdrag och vanliga roddar mot höga roddar. Träna rotatorcuffen (utåtrotation med band eller i cable) och byt ut en del set bänkpress och hantelpressandet mot flyes, som jag upplever är lite "skonsammare" för framsida axel än pressar. Dessutom stretchar de ut bröstet bra.

dynamo
2006-12-19, 20:30
Jag har/hade samma problem. Det verkar som om jag tar/tog ut övningarna för högt/långt. När jag körde lite grundare så försvann anspänningen på trapz.

Vet inte om det löser problemet eller om det är en workaround.

samsam
2006-12-19, 20:32
Kör sidolyft fast med en hand i taget o andra handen på axeln i användning o håll nere den med hjälp av handen?:smash:

Cerberus
2006-12-19, 20:57
är väl ganska omöjligt att inte aktivera trapz i sidolyft?

jag har gjort ett inlägg om samma sak för ett tag sen, har börjat med en mer strikt teknik(best of-avdelningen) och det har gett mkt bättre resultat och även om trapzen fortfarande aktiveras så känner jag mer i utsida axlar än förr(då ja körde hantelsläng a la Ronnie Coleman lr valfri byggare).

Baan
2006-12-19, 21:45
Jag har/hade samma problem. Det verkar som om jag tar/tog ut övningarna för högt/långt. När jag körde lite grundare så försvann anspänningen på trapz.

Vet inte om det löser problemet eller om det är en workaround.

Det har jag för mig stämmer rätt bra, fast oftast diskuterar man drag till hakan och hur högt. Där för högt ger mer trapzträning om jag kommer ihåg rätt.

Annars tycker jag inte man ska oroa sig för mycket om det tar i trapzen så länge det tar på deltamusklerna också.

tp_88
2006-12-19, 23:12
Mycket bra grejer hittils som jag ska ta till mig! :thumbup:

Liten Men Fet
2006-12-20, 00:28
Det har jag för mig stämmer rätt bra, fast oftast diskuterar man drag till hakan och hur högt. Där för högt ger mer trapzträning om jag kommer ihåg rätt.

Annars tycker jag inte man ska oroa sig för mycket om det tar i trapzen så länge det tar på deltamusklerna också.

Precis, när jag kör hantellyft åt sidan så känner jag det i traps både under träningen och efter men det betyder väl inte att deltamusklerna får sämre träning eller?

Lepras
2006-12-20, 00:46
sänk vikterna
tänk på att sänka axlarna/sluta spänna trapzn och jobba med axlarna
börja med hantlarna på sidorna
kör striktare

testa med det