handdator

Visa fullständig version : Bruten handled - akut?


Zakath
2006-12-19, 16:01
Jag tror att jag kanske har brutit min handled när jag ramlade från cykeln igår, trodde först att det bara var en sträckning, men handleden gör fortfarande ont, har en lätt svullnad plus att den är väldigt stel och går inte att böja särskilt mycket. Jag skrev om olyckan i min journal igår: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=18065&page=125

Som tur är verkar det som att min högra handled är nästan helt återställd.

Problemet är att jag har en viktig tenta imorgon (Ala B), så jag undrar hur illa det skulle vara att skjuta upp ett besök på akuten tills imorgon eftermiddag så att jag kan göra tentan först?

PowPow
2006-12-19, 16:03
En vän till mig gick 3 dagar med brutet ben, och det blev inga komplikationer i alla fall. Men det kanske finns risk. I dunno.

Helena B
2006-12-19, 16:04
Men om den är bruten så ska det inte gå att böja på den alls. Så du har nog bara råkat ut för en ordentlig sträckning.

Ring sjukvårdsupplysningen och fråga annars.

Zakath
2006-12-19, 16:06
Men om den är bruten så ska det inte gå att böja på den alls. Så du har nog bara råkat ut för en ordentlig sträckning.

Tack för svaren, jag hoppas att du har rätt Helena. :)

Baan
2006-12-19, 16:07
Jag vet inte vad som händer om det finns sprickor i benet, tror det blir svullet men att du ändå kan använda benet och lederna däromkring, men jag ska inte svära på det. Jag tappade en 15kgs vikt på min stortå och den har varit svullen ganska länga nu (har iofs gått ner nu ganska bra men fortfarande svullnad efter några veckor..) men annars funkar den bra.

krilleh
2006-12-19, 16:08
jag fick en spricka i båtbenet när jag ramla från cykeln. Gjorde inte alls så ont just när jag ramla för jag hade ingen fart. skulle bara vända på cykeln och ramla över den och tog i med handflatan. 6 veckor med gips :D så akta dig för just de. båtbenet tar lång tid att läka.

bubbe
2006-12-19, 16:10
jag fick en spricka i båtbenet när jag ramla från cykeln. Gjorde inte alls så ont just när jag ramla för jag hade ingen fart. skulle bara vända på cykeln och ramla över den och tog i med handflatan. 6 veckor med gips :D så akta dig för just de. båtbenet tar lång tid att läka.

Tur att du tipsade om det, så han kan säja till läkaren att det inte är båtbenet som är skadat. Är ju inget roligt att ha gips i 6 veckor

e150d
2006-12-19, 16:42
jaf fick oxå en fraktur på båtbenet i våras och vart gipsad i 8 veckor. Jag hade inte kunnat vänta flera dagar innan sjukhus besök. Handen var fet svullen och gjorde ONT !

Angel
2006-12-19, 16:44
de e så lätt o ringa att fråga kunnig personal....

Noodles
2006-12-19, 16:48
Jag trampade snett under en innebandymatch för några år sedan och fick en rejäl stukning. Foten svullnade upp och jag kunde knappt gå på några veckor. Det gjorde däremot bara ont när jag belastade foten. På vårdcentralen sa de att en fraktur hade gjort ont även när jag inte belastade. Du kanske ska prova Sjukvårdsupplysningen?

Frisk
2006-12-19, 16:51
jag bröt handleden för många år sen båda benen helt av plus att de låg fel..*grr27*

Men jag kunde böja handleden så jag trodde det bara var en stukning...
Så med andra ord detta med att böja eller ej ger ingen bra diagnos.

qwerty1
2006-12-19, 16:54
de e så lätt o ringa att fråga kunnig personal....

Vet inte hur många trådar du gjort flicka lilla.........

Angel
2006-12-19, 17:01
Vet inte hur många trådar du gjort flicka lilla.........

om brutna handleder?

qwerty1
2006-12-19, 17:22
Om nageltvång osv osv, jag kan göra listan lång, om du vill?

Tror nog ett samtal till ditt lokala sjukhus hade varit bättre än din tråd. Så sluta klaga på andra, ingen klagar på dig. Puss:naughty:

jakke
2006-12-19, 17:39
Varför inte åka till akuten och ändå skriva tentan imorrn?
När jag hade brutit handleden så var akuten ändå alternativet, det gjorde sjukt ont och var som en stor handboll vid handleden..

Zakath
2006-12-19, 17:42
Varför inte åka till akuten och ändå skriva tentan imorrn?
När jag hade brutit handleden så var akuten ändå alternativet, det gjorde sjukt ont och var som en stor handboll vid handleden..

Jag hade en annan tenta i måndags, jag måste repetera idag. :(

sammy1
2006-12-19, 17:44
sånt är surt! KOlla somsagt upp det på akuten!

Det är rätt kul, det verkar som att så fort folk tar sönder sig så springer de till datorn, loggar in på kollo och frågar vad de bör göra!

"Mitt vatten gick precis, vad ska jag göra???"
Svar: sitt inte här?

*gah!*

:) ;)

Trance
2006-12-19, 17:48
sånt är surt! KOlla somsagt upp det på akuten!

Det är rätt kul, det verkar som att så fort folk tar sönder sig så springer de till datorn, loggar in på kollo och frågar vad de bör göra!

"Mitt vatten gick precis, vad ska jag göra???"
Svar: sitt inte här?

*gah!*

:) ;)

Att föda är katabolt, man måste veta hur man skall bracketa samt hålla igång proteinsyntesen med kvarg under tiden.

Angel
2006-12-19, 18:34
Om nageltvång osv osv, jag kan göra listan lång, om du vill?

Tror nog ett samtal till ditt lokala sjukhus hade varit bättre än din tråd. Så sluta klaga på andra, ingen klagar på dig. Puss:naughty:


öpp öpp de e lite skillnad på ett nageltrång och en ev bruten handled.

för övrigt så gjorde jag (tack varje tipsen) en hemmafixxad operation och min tå sitter kvar

z_bumbi
2006-12-19, 18:40
Att föda är katabolt, man måste veta hur man skall bracketa samt hålla igång proteinsyntesen med kvarg under tiden.

Kolhydratsuppladdningen är viktigare, bracketing etc är bara viktigt om det blir en långvarig förlossning. (Jag är helt seriös.)

Zakath
2006-12-19, 18:54
Tack för alla svar och erfarenheter, jag skulle uppskatta om ni kunde fortsätta att hålla tråden på en seriös nivå.

Jag har bestämt mig för att åka till Sahlgrenska akuten imorrn efter tentan.

z_bumbi
2006-12-19, 19:01
Tack för alla svar och erfarenheter, jag skulle uppskatta om ni kunde fortsätta att hålla tråden på en seriös nivå.

Jag har bestämt mig för att åka till Sahlgrenska akuten imorrn efter tentan.

Du verkar inte ha jätteont men skulle jag misstänka att något är brutet så skulle jag åka iväg tidigare, det är betydligt lättare att sova om man har fått ett läkarutlåtande.

Ironbabe
2006-12-19, 19:05
Jag skulle oxå ringa sjukvårdsupplysningen o höra vad de har att säga.

Kan säga att när jag bröt handleden (ulna gick rätt av) gjorde det jävulskt ont så fort jag rörde på handen nån mm + att det bultade o svullnade upp ganska omgående. Lycka till med tentan iaf :D

Angel
2006-12-19, 19:05
bara åk dit nu, eftersom de ej verkar brutet så får du något bandage eller stöd +en burk painkillern och så känns det bra sen

hatework
2006-12-19, 19:05
jag bröt handleden för många år sen båda benen helt av plus att de låg fel..*grr27*

Men jag kunde böja handleden så jag trodde det bara var en stukning...
Så med andra ord detta med att böja eller ej ger ingen bra diagnos.

de låter väldigt konstig! ja bröt nämligen båda mina ben ochså vid midsommar iår! och min handled/underarm låg som 2 st vilkenjärn som va böjda åt båda hållen.

Zakath
2006-12-19, 19:05
Du verkar inte ha jätteont men skulle jag misstänka att något är brutet så skulle jag åka iväg tidigare, det är betydligt lättare att sova om man har fått ett läkarutlåtande.

Jag skulle ha åkt tidigare om det inte vore för tentan. Men så länge jag håller handen ovanför hjärtat och inte försöker lyfta något så är det bara en lättare dov smärta.

Spiffy
2006-12-19, 19:10
Kan du inte plugga på sjukhuset? Den mesta tiden går ju ändå åt att sitta och glo i ett väntrum.

Zakath
2006-12-19, 19:26
liten update

när jag håller handleden avslappnad så böjs den framåt, tidigare var den helt stel i avslappnat läge. är det svullnaden som gått ner eller betyder det något annat? ursäkta för att jag inte orkar skriva med stor bokstav längre, jobbigt med en hand.

PowPow
2006-12-19, 19:28
Hade du inte tenta imorgon Z?
Varför sitter du här och uppdaterar oss om du har det så stressigt att du inte hinner en runda till akuten?

sp33dy
2006-12-19, 19:34
Akut?
Nej, gått med benbrott/sprickor i både dagar och veckor innan gips. Ska inte vara i hela världen såvida inte något ligger väldigt snett / man tar det lugna.

Zakath
2006-12-19, 19:45
Hade du inte tenta imorgon Z?
Varför sitter du här och uppdaterar oss om du har det så stressigt att du inte hinner en runda till akuten?

Jag kan inte plugga kontinuerligt och effektivt.

PowPow
2006-12-19, 19:53
Jag kan inte plugga kontinuerligt och effektivt.

Aha. Det problemet har iofs jag med.
Läste någon undersökning för något år sedan där det framkom att folk generellt sett lär sig bäst de 6 första minuterna. Så korta sessioner och pauser borde vara bra :)

Helena B
2006-12-20, 23:48
Hur har det gått med handleden?

PowPow
2006-12-20, 23:52
Eller viktigare: Hur gick det på tentan? :D

Zakath
2006-12-21, 01:00
Tack för omtanken Helena :)

Först var jag på Sahlgrenska, och hänvisades till Mölndal eftersom de hade en ortopediavdelning där. De röntgade handleden och det visade sig att någon pytteliten benflisa från "trikornum benet" hade slåtts av samt lite mjukdelsskador som tydligen var oviktiga. Det ska ta några veckor för att läka och jag kan göra allting som inte gör ont, igår gjorde det ont att bara lyfta en penna, men det är bättre idag.

Tog bara 2,5 timmar på Mölndal, varav 10 minuters undersökning. :D

PowPow, tentan gick över förväntan, eftersom jag hade lite svårt att fokusera på pluggandet p.g.a. smärtan. Klarade t.o.m. beviset även om jag inte hade pluggat på några bevis (tycker att det är slöseri med tid).

Tack för ert stöd!

Angel
2006-12-21, 01:32
vadå finns inte ortopeden på sahlgrenska? som ändå är universitetssjukhus?

Zakath
2006-12-21, 01:34
vadå finns inte ortopeden på sahlgrenska? som ändå är universitetssjukhus?

Inte längre, den har flyttats. :(

MacLeod
2006-12-21, 01:34
vadå finns inte ortopeden på sahlgrenska? som ändå är universitetssjukhus?

Nej, dom körde säkert en fuling och hoppades att han aldrig skulle upptäcka den. Väldigt vanligt på sjukhus att man drar en vals.

Angel
2006-12-21, 01:45
Inte längre, den har flyttats. :(

åhfan, trodde en såpass "vanlig" avdelning fanns på alla sjukhus...

scythe
2006-12-21, 02:09
åhfan, trodde en såpass "vanlig" avdelning fanns på alla sjukhus...
Å andra sidan ligger Sahlgrenska och Mölndals sjukhus väldigt nära varandra.





Krya på dig, Zakath.

Nilsjohan
2006-12-21, 02:14
åhfan, trodde en såpass "vanlig" avdelning fanns på alla sjukhus...
De har ortopedi. Men troligen inte allmänortopedi. Efter som det är ett universitetssjukhus så har de troligen mer kompliceradefall samt en omfattande forskning inom ortopedi. Ett vanligt benbrott hänvisas troligen till de mindre sjukhusen.

Från Sahlgrenskas hemsida:

Från och med den 27 december finns det inga ortopedläkare på Sahlgrenskas akutmottagning och strax därefter, från och med den 16 januari, finns det heller inga ortopedläkare på Östras akutmottagning. Du som misstänker att du har en ortopedisk åkomma, ska efter de datumen vända dig till akutmottagningen i Mölndal.

På ortopedoperation utförs avancerad rygg-, protes- och tumörkirurgi. Detta är också kopplat till forskning och utveckling inom nämnda områden. Vi har ett riksansvar för att ta hand om vissa tumörer inom skelett och muskelatur.

Angel
2006-12-21, 09:22
Det e ju lite taskigt för det e ju väldans vanlig, men det e ju bra att veta nu då så man inte åker till fel sjuka...om man är i göteborgsregionen.

Frisk
2006-12-21, 10:05
de låter väldigt konstig! ja bröt nämligen båda mina ben ochså vid midsommar iår! och min handled/underarm låg som 2 st vilkenjärn som va böjda åt båda hållen.


?
Hur menar du nu?

Kwon
2006-12-21, 11:20
Hur gick det med tentan/handleden Zakke?

Zakath
2006-12-21, 11:31
Hur gick det med tentan/handleden Zakke?

Så här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1978673&postcount=35

:)

Kwon
2006-12-21, 11:40
Ok, allt gick över förväntan då, en riktigt god jul med andra ord!