Visa fullständig version : Ägg!?!?
jag är mitt uppe i en diskussion... ägg vita eller gula som är proteinrik??
visst är de vitan? eller har jag fått allt om bakfoten?
+ en tänkt edit:
Äggvita: 10,1g protein/100g, 0g fett/100g, 1,2g kolhydrat/100g.
Äggula: 16,4g protein/100g, 33g fett/100g, 0,2g kolhydrat/100g.
Ägg: 12,6g protein/100g, 10,1 fett/100g, 1,4g kolhydrat/100g
/enligt slv
jaaaha tack... mindre fett i vitan.. tackar
Om du nte äter kopiösa mängder ägg så ät hela. Finns andra ställen att kapa kalorier på.
ÄR det bra att äta 3 ägg på morgonen och 3 ägg under dagen? Jag åt 3 innan bara på morgonen men ökat dosen till 6 ägg per dag. Good or bad?
King Grub
2006-12-19, 14:59
Lite mycket kolesterol i längden kanske.
Larsson85
2006-12-19, 15:16
Lite mycket kolesterol i längden kanske.
Är inte kolestorolhysterin en myt?
http://www.flashback.info/showpost.php?p=4785569&postcount=37
King Grub
2006-12-19, 15:33
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=75799&highlight=kolesterol
fwickbom
2006-12-20, 00:54
Bör man äta ägg till frukost ofta och isåfall hur många?
King Grub
2006-12-20, 05:41
Finns inte "bör". Ägg kan ingå i din frukost om du vill, men det är inget måste.
davedava
2006-12-20, 08:21
Finns inte "bör". Ägg kan ingå i din frukost om du vill, men det är inget måste.
åt du inte själv tio ägg om dagen i tio års tid, samtidigt som dina kolesterolvärden förbättrades?
King Grub
2006-12-20, 08:31
Att någon inte drabbas av något innebär inte att risken inte finns.
Börjar jag storröka i dag, har jag lungcancer om tio år? Antagligen inte. Om tjugo år? Inte säkert. Men det är möjligt.
Nu kan man studera själva kolymikronmetabolismen och hur den påverkas av ett högt intag av kolesterol.
Det faktum att jag konditionstränade stenhårt två timmar per dag påverkade nog mina kolesterolnivåer åt "rätt" håll, oavsett vad jag åt. ;) Att jag inte äter många ägg i dag beror mest på att jag är less på dom. Men skulle jag äta ägg, skulle jag inte äta mer än kanske högst tio ägg i veckan, inte om dagen.
Eddie Vedder
2006-12-20, 08:43
Det faktum att jag konditionstränade stenhårt två timmar per dag påverkade nog mina kolesterolnivåer åt "rätt" håll, oavsett vad jag åt. ;) Att jag inte äter många ägg i dag beror mest på att jag är less på dom. Men skulle jag äta ägg, skulle jag inte äta mer än kanske högst tio ägg i veckan, inte om dagen.
10 ägg om dan å två timmars konditionsträning, låter väldigt mycke som Jonas Coltings upplägg. Han käkar ju grymma mängder protein och fett men förhållandevis lite kolhydrater å han har ju en hyfsad kondis.
10 ägg om dan å två timmars konditionsträning, låter väldigt mycke som Jonas Coltings upplägg. Han käkar ju grymma mängder protein och fett men förhållandevis lite kolhydrater å han har ju en hyfsad kondis.
10 ägg är inte stora mängder fett och protein om man konditionstränar två timmar per dag
800-1000 kcal
70-100 g protein
55-70 g protein
Eddie Vedder
2006-12-20, 09:29
10 ägg är inte stora mängder fett och protein om man konditionstränar två timmar per dag
Jag hänvisade inte specifikt till äggen utan att Colting i allmänhet äter en väldigt fett-och proteinrik kost bl.a. me väldigt mycke ägg.
Tycker hans upplägg e väldigt intressant, även om jag själv aldrig lär testa. Dock ere ju inte Jonas Coltings kostupplägg som tråden handlar om så de lämnar jag därhän.
davedava
2006-12-20, 11:57
Att någon inte drabbas av något innebär inte att risken inte finns.
Börjar jag storröka i dag, har jag lungcancer om tio år? Antagligen inte. Om tjugo år? Inte säkert. Men det är möjligt.
Nu kan man studera själva kolymikronmetabolismen och hur den påverkas av ett högt intag av kolesterol.
nämndes det nåt om träningsnivå i den aktuella studien? Kan jag anta att 4 ägg om dagen är någorlunda tryggt, om jag tränar 5-6 hårda pass i veckan?
King Grub
2006-12-20, 12:00
http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/4/971
blir aldrig klok på detta snack om ägg å kolestreol. Vad har du för synpunkter på detta grub?
http://forum.body.se/showthread.php?t=6433
Jag själv äter "endast" 3 hela ägg om dagen, till frukost kokta. jag tränar 3 styrketräningspass och 2 löppas i veckan.
King Grub
2006-12-20, 12:34
I den senaste studien på saken fick normala, friska unga män negativ påverkan av tre ägg per dag.
Som sagt, nu kan man mäta påverkan på kylomikronmetabolismen, och man går därmed bortom bara kolesterolnivåer i blodet, vilket äldre rön och artiklar är baserade på.
Jag kan inte sitta här och avgöra var, om någonstans, ett äggintag innebär risker på individbasis.
fwickbom
2006-12-20, 14:05
så om jag käkar ett ägg till frukost någon dag i veckan och sen löptränar + annan fys så borde det vara lugnt? ja eller nej bara....
så om jag käkar ett ägg till frukost någon dag i veckan och sen löptränar + annan fys så borde det vara lugnt? ja eller nej bara....
Ja, det borde vara lungt.
Larsson85
2006-12-20, 14:37
Extremt lungt.
Eddie Vedder
2006-12-20, 18:46
Herregud, ägg e ett oerhört nyttigt livsmedel! Proteinrikt, helt okej fettsammansättning å gulan e ju rena multivitamintabletten. Käka på bara, att överkonsumera ägg e förmodligen inte bra men säg nåt som e bra att överkonsumera.
Nu ere ju jul dessutom å då e man immun*whistle*
Shakemynuts
2006-12-20, 19:01
Alltså..
nu har jag inga källor på detta, minns inte riktigt vart jag läste det, men det lät vettigt.
Men jag läste iallafall att det inte är kolesterolet i sig som är farligt, utan fettet man äter till som påverkar kolesterolet negativt. Dvs, bra fett = bra kolesterol, dåligt fett = dåligt kolesterol.
Och om det stämmer, borde det väl vara helt lugnt för oss som tränar i och med att de flesta av oss antagligen äter bra?
Samtidigt så är väl inget bra i för stora mängder.
jag är mitt uppe i en diskussion... ägg vita eller gula som är proteinrik??
visst är de vitan? eller har jag fått allt om bakfoten?
Jag föreslår du äter hela ägg, Mapa. Se så, du blir snart stor och stark du också!
Jag föreslår du äter hela ägg, Mapa. Se så, du blir snart stor och stark du också!
skön bump!
Haha. Ja vet man inte måste man våga fråga, hur basic det än kan va
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.