handdator

Visa fullständig version : Laktosintoleranta..


Richard85
2006-12-19, 09:26
Folk som är laktosintoleranta, syns det enbart med att man blir fysiskt dålig? Finns det t.ex ngn chans att om man är laktosintolerant att det resulterar i finnar/acne?..

crosstjeck
2006-12-19, 10:58
Att vara laktosintolerant är ingen sjukdom/allergi utan det faktum att du saknar/produceraar för lite av enzymet laktas om bryter ner laktos (mjölksocker). Det visar sig genom att du får uppsvälld mage, gaser och i värsta fall ordentligt magknip om du får i dig stora doser laktos. Till skillnad från vad många tror kan du inte reta magen eller förvärra din laktosintolerans genom att konsumera mjölkprodukter. Laktos kommer bryta ner i tarmarna isället vilket leder till att det bildas gaser.

Ngt samband mellan laktosintolerans och finna/acne har jag inte hört talas om.

Endura
2006-12-20, 10:02
Det finns de som hävdar att en irriterad eller överarbetad tarm kan orsaka acne, men då är det oftast relaterat till nån slags stress.
Acne i sin tur ska främst bero på rubbad hormonbalans.

Kanske innebär det en stress för tarmen och det i sin tur skapar en hormonrubbning som i sin tur ger acne?

Jag är själv laktosintolerant, men jag har inte reagerat på samband med acne.

sammy1
2006-12-20, 11:03
Jag är laktoskänslig och på mig märks det om jag får i mig mjölkprodukter! Och vassleprotein som jag kränger 3ggr/dag :D

Absinteh
2006-12-20, 18:40
Zie gasen unt das räserbajs

jwzrd
2006-12-20, 20:53
Min hy är rätt kass, vet inte om det hänger ihop med laktosintolerans. Känns lite som att skylla alla fel på en orsak?

tomccc
2007-03-27, 16:23
Till skillnad från vad många tror kan du inte reta magen eller förvärra din laktosintolerans genom att konsumera mjölkprodukter.
Så det är en myt att laktosintoleransen kan bli värre från överkonsumtion av t.ex. mjölk. Någon mer som kan intyga detta?

Tolkia
2007-03-27, 16:27
Många som har problem med acne upplever att acnen är som värst när de mår som sämst i övrigt fysiskt. Inte helt ovanligt att studenter med acnetendenser förvandlas till pizzaface veckan före en stor tenta eller när exjobbet skall in, t.ex. Samma gäller andra hudproblem, t.ex. eksem. Jag har inga som helst studier att spotta fram, endast egna och andras (varav vissa med rätt stor kompetens på området) erfarenhet.

Möjligen finns ett samband där?

Doktorn
2007-03-27, 17:35
Många som har problem med acne upplever att acnen är som värst när de mår som sämst i övrigt fysiskt. Inte helt ovanligt att studenter med acnetendenser förvandlas till pizzaface veckan före en stor tenta eller när exjobbet skall in, t.ex. Samma gäller andra hudproblem, t.ex. eksem. Jag har inga som helst studier att spotta fram, endast egna och andras (varav vissa med rätt stor kompetens på området) erfarenhet.

Möjligen finns ett samband där?

Låter väldigt förnuftigt!!!

Sverker
2007-03-27, 18:56
Så det är en myt att laktosintoleransen kan bli värre från överkonsumtion av t.ex. mjölk. Någon mer som kan intyga detta?

:confused:


Du får istället se laktosintolerans som en brist på enzymet laktas. Du kanske har lite laktasenzym i en del av tarmen och klarar av 3 - 5 g laktos till en måltid, dvs ett LITET glas mjölk. Allt annat över det leder till att tarmens bakterier jäser laktosen till gaser. Tarmen skadas inte men tarmfloran av bakterier kan bli helt fel.

CoolHandLuke
2007-03-27, 20:23
Laktos -> Dålig mage
a)
-> Lättare stressad -> Hormonsvaj -> Acne
b)
-> Sämre näringsämneupptag -> Acne
c)
-> Sämre näringsämneupptag -> Hormonsvaj -> Acne

Vilken är mest trolig?

Annars är det väl glutenintoleranta som 'skadar' tarmen som jag har förstått det och det blir värre om de äter mer?

Intressant ämne det där med diffus matintolerans. En del vetare som tror att supereffekten hos vissa individer med extrema dieter beror _mestadels_ på att man under dieten slutar äta mat man är specifikt intolerant mot. Alltså det skulle räcka om man bara tog bort det mest problematiska för att få nästan samma effekt.

MagnuM
2007-03-27, 21:47
Jag har hört att om man konsumerar mycket laktosprodukter som laktosintolerant, så sliter det mycket på tarmen, tarmen hinner inte producera nytt tarmludd (tror jag det hette), och detta kan i värsta fall leda till nån form av cancer.
Ligger det nån sanning i detta?

Jag är laktosintolerant men har lärt mig att leva med det. Jag har vant mig vid att äta mjökprodukter osv och vant mig vid att behöva gå på toa och göra nr 2 mellan 5 och 10 ggr / dygn.

En följdfråga. Om man äter mjölkprodukter för att växa muskulärt, missar kroppen "växtfasen" när man måste få ur det ur kroppen så fort?

// MagnuM

Sverker
2007-03-28, 06:14
Det du tänker på är glutenintolerans, celiaki.
Det är ett protein ( gluten ) som aktiverar tarmens immunförsvar och leder till en kaskad av olika reaktioner som i slutändan blir till en inflamation och skadad tarmslemhinna.

Laktosintolerans är oförmågan att ta upp ett kolhydrat, mjölksockret. Mjölksockret vandrar ner genom tarmen utan att tas upp. I den övre delen av tarmen startar upptaget av fett, proteiner, mineraler och vitaminer och det störs inte av mjölksockret som vandrar vidare.

Nere i tjocktarmen blir det problem eftersom mjölksockret håller kvar vatten och gör att avföringen blir vattnigt lös. Som lök på laxen börjar olika tarmbakterier utnyttja mjölksockret som energi till sig själva och bildar olika gaser i nedre magen.

På sikt är detta allvarligt eftersom du hela tiden förlorar vatten och din tarmflora av bakterier kan förändras till bakterier som inte lika bra skyddar dina tarmar.

KRILLE!
2007-03-28, 10:44
Att vara laktosintolerant är ingen sjukdom/allergi utan det faktum att du saknar/produceraar för lite av enzymet laktas om bryter ner laktos (mjölksocker). Det visar sig genom att du får uppsvälld mage, gaser och i värsta fall ordentligt magknip om du får i dig stora doser laktos. Till skillnad från vad många tror kan du inte reta magen eller förvärra din laktosintolerans genom att konsumera mjölkprodukter. Laktos kommer bryta ner i tarmarna isället vilket leder till att det bildas gaser.

Ngt samband mellan laktosintolerans och finna/acne har jag inte hört talas om.

kan inte hålla med dig om det där, när min mage var som i risigast form (drack 3 litermjölk om dagen+övriga mjölkprodukter) så gick jag på dass omkring 10 ggr per dygn, fick diagnosen laktosintolerant och order om att sluta helt med laktosinnehållande produkter i 2 veckor, slarvade någon gång och drack mjölk och det smällde till direkt. Till slut lyckades jag hålla mig borta och har skött mig ganska bra i ett år nu. Nu går det bra att dricka ett glas mjölk då och då samt en ostmacka, men dom första veckorna var det helt omöjligt innan magen hade fixat till sig.

jwzrd
2007-03-28, 10:49
Det du tänker på är glutenintolerans, celiaki.
Det är ett protein ( gluten ) som aktiverar tarmens immunförsvar och leder till en kaskad av olika reaktioner som i slutändan blir till en inflamation och skadad tarmslemhinna.

Laktosintolerans är oförmågan att ta upp ett kolhydrat, mjölksockret. Mjölksockret vandrar ner genom tarmen utan att tas upp. I den övre delen av tarmen startar upptaget av fett, proteiner, mineraler och vitaminer och det störs inte av mjölksockret som vandrar vidare.

Nere i tjocktarmen blir det problem eftersom mjölksockret håller kvar vatten och gör att avföringen blir vattnigt lös. Som lök på laxen börjar olika tarmbakterier utnyttja mjölksockret som energi till sig själva och bildar olika gaser i nedre magen.

På sikt är detta allvarligt eftersom du hela tiden förlorar vatten och din tarmflora av bakterier kan förändras till bakterier som inte lika bra skyddar dina tarmar.

Borde förklara varför jag blir sjukt törstig samtidigt.

Pox
2007-03-28, 11:09
kan inte hålla med dig om det där, när min mage var som i risigast form (drack 3 litermjölk om dagen+övriga mjölkprodukter) så gick jag på dass omkring 10 ggr per dygn, fick diagnosen laktosintolerant och order om att sluta helt med laktosinnehållande produkter i 2 veckor, slarvade någon gång och drack mjölk och det smällde till direkt. Till slut lyckades jag hålla mig borta och har skött mig ganska bra i ett år nu. Nu går det bra att dricka ett glas mjölk då och då samt en ostmacka, men dom första veckorna var det helt omöjligt innan magen hade fixat till sig.

Om man sätter i sig laktos trots att man har laktosintolerans är det väl troligt att bakterierna som får festa loss på den icke-nedbrytna laktosen förökar sig. Äter du då igen, tätt inpå, laktos finns ännu fler av dessa bakterier som när de käkar laktoset bildar vätgas. Ju längre period av laktos ju fler bakterier, och ju fler bakterier ju mer gas, och ju mer gas ju mer tarmdistension, och ju mer tarmdistension ju mer vätska stannar i tarmen.
Skulle kunna vara en orsak till att kontinuerligt laktosintag förvärrar symptomen vid laktasbrist. Att själva enzymet skulle minska i mängd vid laktosintag är väl inte speciellt troligt, om inte tarmväggen där det produceras skadas men normalt får man inga vävnadsskador vid laktosintolerans.

nickodemus
2007-03-28, 23:24
Som jag har förstått det så fungerar bryts flimmerhåren ner i tarmarna vid intag av laktos.
Dock grundar jag detta på att om du är Glutenintollerant så bryts dina flimmerhår ner totalt.
Ungefär som vad rökning gör mot din hals.
Och det är på toppen av Flimmerhåren i tarmen som tar hand om laktosen.
På så sätt borde du bli sämre ju mer laktos du dricker.
Detta är varför Gluten introlleranta ofta är laktosintrolleranta.

Detta kan dock på ren svenska vara helt jävla fel då jag kan ha missuppfattat vad min läkare sa till mig.
Är 95% säker på att det är så iaf.

Pox
2007-03-29, 00:27
Flimmerhår finns i luftstrupen, det är en sorts cilia.
Cilia med villi längst finns på tarmkanalens celler, de du tänker på.

Glutenintolerans kan vid intag av gluten bryta ner dina villi och därmed orsaka laktosintolerans. Precis som du säger.
Men laktosintolerans självt ska dock inte kunna bryta ner villi,
detta ska vara en viktig skillnad mellan dessa två tillstånd och ha diagnostiskt värde (vid vävnadsprov).

Laktosintolerans kan alltså bero på att någon sjukdom, exvis glutenintolerans, orsakar funktionell brist av laktas. Men laktosintolerans kan också vara primär och direkt bero på laktasbrist, genetiskt betingat, och då ska som sagt normalt ingen skada på tarmväggen ske.