handdator

Visa fullständig version : Kan tv/datorspel inspirera till mord?


Cerberus
2006-12-19, 01:09
cM7cwLTSnkQ&eurl=

Han verkar ju hata allt som är populärt i princip?


Kan tv och dator-spel inspirera folk till att mörda?

Tricklev
2006-12-19, 01:12
Efter att ha blivit tvingad att se hela Garfield så är jag böjjd att säga ja.

Garfield lockar till mord.

Baan
2006-12-19, 01:14
Om du är psykiskt instabil så förmodligen. I det fallet får det vara mycket som ryker för att man inte ska få inspiration tror jag.

Är man stabil så är min teori att det inte är särskilt troligt.

Blaine
2006-12-19, 01:14
Har inte sett skiten, men ja, det tror jag faktiskt. Personer som har svårt att skilja mellan fiktion och verklighet och saknar dessa 'spärrar' mellan tanke och handling är lätta villebråd. Mentalt instabila offer det vill säga.

Cerberus
2006-12-19, 01:15
Jag är gamer in i själen så jag avskyr denna gubben oavsett!

Tricklev
2006-12-19, 01:22
HAHA!

Det där spelet, där man mördar en massa tvspels-makers, finns det att få tag på? :laugh:

Solros
2006-12-19, 01:24
Nej, personer hittar alltid något att skylla på.
På 80-talet var det hårdrocken
på 90-talet var det våldsfilmerna
och på 2000-talet är det TV-spelen

Pez
2006-12-19, 01:28
Har inte sett skiten, men ja, det tror jag faktiskt. Personer som har svårt att skilja mellan fiktion och verklighet och saknar dessa 'spärrar' mellan tanke och handling är lätta villebråd. Mentalt instabila offer det vill säga.
Dom här personerna som har svårt att skilja mellan fiktion och verklighet som verkar så populära att ta fram i den här diskussionen, vare sig det gäller hårdrock, videovåld eller TV-spel (som solros nämnde), dom skulle väl troligtvis bli inspirerade till våldsdåd av en apelsin om det var det enda dom hade i sin närhet...

Blaine
2006-12-19, 01:28
Nej, personer hittar alltid något att skylla på.
På 80-talet var det hårdrocken
på 90-talet var det våldsfilmerna
och på 2000-talet är det TV-spelen

Du tror inte en mentalt svag stackare kan inspireras till att begå kriminella handlingar?

Solros
2006-12-19, 01:31
Du tror inte en mentalt svag stackare kan inspireras till att begå kriminella handlingar?

Jo? Men att det skulle förhindras pga att man levde i en värld utan TV och videovåld, nej.
Som Pez säger, dom skulle hitta något annat att "inspireras" av.

Karelin78
2006-12-19, 01:31
De som blir inspirerade av tv/datorspel att ta en annan persons liv, hos dom går inte hissen ända upp och de hör hemma på the funny-farm enligt mig.

Blaine
2006-12-19, 01:32
Dom här personerna som har svårt att skilja mellan fiktion och verklighet som verkar så populära att ta fram i den här diskussionen, vare sig det gäller hårdrock, videovåld eller TV-spel (som solros nämnde), dom skulle väl troligtvis bli inspirerade till våldsdåd av en apelsin om det var det enda dom hade i sin närhet...

Det är lätt att generalisera i sådana här diskussioner också. Man får döma från fall till fall; någon enstaka nöt skulle säkert bli inspirerad av en apelsin.

backflash
2006-12-19, 01:33
Bandura, bobo-docka, någon?

Solros
2006-12-19, 01:34
Så slutsatsen är väl att man får förbjuda alla mentalt svaga stackare att lyssna på Ozzy, kolla Van Damme, spela Counter-Strike och äta apelsiner.

Tricklev
2006-12-19, 01:35
Slutsatsen är att alla ska från och med åldern 12 låsas in i stora vita madresserade rum och matas genom en springa under dörren.

Blaine
2006-12-19, 01:36
Jo? Men att det skulle förhindras pga att man levde i en värld utan TV och videovåld, nej.
Som Pez säger, dom skulle hitta något annat att "inspireras" av.

Ja, det är så klart förståeligt. Frågeställningen var "kan tv/datorspel inspirera till mord?", vilket svaret är ja på. Att de möjligen skulle hitta inspiration på andra sätt, det är högst troligt, men jag tror våldsamma tv-/datorspel påverkar i större grad än i ett spel där ett rosa glatt moln dansar macarena.

Tricklev
2006-12-19, 01:38
Ja, det är så klart förståeligt. Frågeställningen var "kan tv/datorspel inspirera till mord?", vilket svaret är ja på. Att de möjligen skulle hitta inspiration på andra sätt, det är högst troligt, men jag tror våldsamma tv-/datorspel påverkar i större grad än i ett spel där ett rosa glatt moln dansar macarena.

Vad tycker du att man ska göra åt detta?

Pez
2006-12-19, 01:38
Jo? Men att det skulle förhindras pga att man levde i en värld utan TV och videovåld, nej.
Som Pez säger, dom skulle hitta något annat att "inspireras" av.

Glöm inte apelsinerna för fan.
Jag vill inte ha en massa galna apelsin-ätare där ute. Tänk på barnen!

Nå. Det klassiska i sådana här upplägg är att först skrämma upp föräldrarna till den grad att det blir en fråga värd att ta upp på den politiska agendan som hjälp för nåt parti att försöka vinna det ack så simpla men värdefulla "moralistiska" stödet från nämnda föräldrar samt andra blandade moralpanikister (TM - missbruk beivras).

Men som sagt - om det inte är det ena så är det det andra. Sanningen är nog att det alltid kommer finnas ett gäng felprogrammerade människor där ute.
Att fler går och bankar loss på oskyldiga idag än för 50 år sen.. tjaa.. droger, social misär, stress, avvecklad institutionalisering samt en slapp psykvård. Där har du ett gäng anledningar som nog ligger närmre sanningen.

Blaine
2006-12-19, 01:45
Glöm inte apelsinerna för fan.
Jag vill inte ha en massa galna apelsin-ätare där ute. Tänk på barnen!

Nå. Det klassiska i sådana här upplägg är att först skrämma upp föräldrarna till den grad att det blir en fråga värd att ta upp på den politiska agendan som hjälp för nåt parti att försöka vinna det ack så simpla men värdefulla "moralistiska" stödet från nämnda föräldrar samt andra blandade moralpanikister (TM - missbruk beivras).

Men som sagt - om det inte är det ena så är det det andra. Sanningen är nog att det alltid kommer finnas ett gäng felprogrammerade människor där ute.
Att fler går och bankar loss på oskyldiga idag än för 50 år sen.. tjaa.. droger, social misär, stress, avvecklad institutionalisering samt en slapp psykvård. Där har du ett gäng anledningar som nog ligger närmre sanningen.

Ja, jag instämmer. Tv-/datorspelen i sig är inte problemet, utan snarare folk som – som du uttrycker det – "är"/blir felprogrammerade på grund av andra faktorer som präglar deras liv.

Solros
2006-12-19, 01:46
Glöm inte apelsinerna för fan.
Jag vill inte ha en massa galna apelsin-ätare där ute. Tänk på barnen!

Nå. Det klassiska i sådana här upplägg är att först skrämma upp föräldrarna till den grad att det blir en fråga värd att ta upp på den politiska agendan som hjälp för nåt parti att försöka vinna det ack så simpla men värdefulla "moralistiska" stödet från nämnda föräldrar samt andra blandade moralpanikister (TM - missbruk beivras).

Men som sagt - om det inte är det ena så är det det andra. Sanningen är nog att det alltid kommer finnas ett gäng felprogrammerade människor där ute.
Att fler går och bankar loss på oskyldiga idag än för 50 år sen.. tjaa.. droger, social misär, stress, avvecklad institutionalisering samt en slapp psykvård. Där har du ett gäng anledningar som nog ligger närmre sanningen.



Exakt, frågan borde väl snarare vara "kan *insert vadfansomhelst* inspirera psyksjuka till mord?" följt av ett "ja"

Kabuto
2006-12-19, 01:47
Jack Thompson
http://www.ctrlaltdel-online.com/comics/20051012.jpg

Blaine
2006-12-19, 01:48
Vad tycker du att man ska göra åt detta?

Det är visserligen irrelevant. Med en humoristisk klang kan jag säga: släng i förväg fälthönsen på en gödselhög så inte avkomman sprids vidare.

Blaine
2006-12-19, 01:49
Exakt, frågan borde väl snarare vara "kan *insert vadfansomhelst* inspirera psyksjuka till mord?" följt av ett "ja"

Korrekt, men nu var inte frågeställningen så. Poäng till Blaine!

Tricklev
2006-12-19, 01:50
Det är visserligen irrelevant. Med en humoristisk klang kan jag säga: släng i förväg fälthönsen på en gödselhög så inte avkomman sprids vidare.

Självklart är det inte det, hittar man ett problem försöker man åtgärda det. Eller så håller man käft och klagar inte.

Blaine
2006-12-19, 01:58
Självklart är det inte det, hittar man ett problem försöker man åtgärda det. Eller så håller man käft och klagar inte.

¿Que?

Jag förstår inte varifrån din frågeställning kom, och varför just till mig. Det är ingen samhällelig diskussion om problem/åtgård nu – för mig åtminstone. Har jag klagat? Jag antydde endast att tv-/datorspel kan inspirera till mord.

Det verkar som att Sonic har gjort det en smula aggressiv. (Obs! Internt mellan oss två.)

Pez
2006-12-19, 02:10
Det verkar som att Sonic har gjort det en smula aggressiv. (Obs! Internt mellan oss två.)
Interna skämt = regelbrott.
Ett tips - läs forumreglerna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018

Ja, det är ett skämt.

Tricklev
2006-12-19, 02:18
Det verkar som att Sonic har gjort det en smula aggressiv. (Obs! Internt mellan oss två.)


http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1975275&postcount=18

*gah!*

Snake
2006-12-19, 02:19
F9pgOmlHE2k

Blaine
2006-12-19, 02:22
Interna skämt = regelbrott.
Ett tips - läs forumreglerna.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=6018

Ja, det är ett skämt.

Det var säkert inte det första interna skämtet här.

Fasiken att jag skrev Obs!-stycket, då hade du aldrig brytt dig om att kommentera, eller hur Pez? Att jag haft näsan i blöt i den här tråden ökade troligen också motivationen för dig. :cool:

Edit: Oj, såg inte din vita skämttext. *bortgjord och förnedrad innan läggdags*

Pez
2006-12-19, 02:23
Det gäller bara att Tricklev uppfattade det som internt (jag antar det). Det var säkert inte det första interna skämtet här dessutom.

Fasiken att jag skrev Obs!-stycket, då hade du aldrig brytt dig om att kommentera, eller hur Pez? Att jag haft näsan i blöt i den här tråden ökade troligen också motivationen för dig. :cool:
Great success! *fniss*

Den som känner för det får göra Blaine uppmärksam på det uppenbara.

Blaine
2006-12-19, 02:35
Great success! *fniss*

Den som känner för det får göra Blaine uppmärksam på det uppenbara.

Du ska vara glad att jag inte suddade ut övriga texten när jag editerade. Jag sväljer min vackra stolthet och bjuder på denna.

Du vann den här gången…

… You are a person to fear. :devil:

Stoltz
2006-12-19, 10:18
Ja.
Men om man blir inspirerad till mord av ett datorspel, musik, film, etc - Då är det enligt mig dags att uppsöka mental hjälp, då man förlorat sitt grepp om gränsen mellan verklighet och fantasi.

Samt om man inte klarar av att se hur hemskt ett mord är.

Trance
2006-12-19, 10:30
Heh, penny arcade har ju redan gett han en bitch slap

http://arstechnica.com/news.ars/post/20051019-5458.html

http://www.gamesindustry.biz/content_page.php?aid=12259