handdator

Visa fullständig version : Knäböj


malleman
2006-12-18, 21:33
Om man står brett när man kör knäböj så tar det mer på insidan av lårena, o när man står smalt så tar det mer på yttre delen? Lr är det tvärtom? Hur påverkas musklerna annorlunda beroende på hur brett, smalt man står?

Sällen
2006-12-18, 21:41
jag är ingen expert men, är det inte så att smalt = mer quads dvs framsida lår och bredare är lite mer röv och hamstring ?

larre
2006-12-18, 21:41
Vilt gissat skulle jag tro att det tar mer på insida dest bredare du har(nu tänkar jag jättebrett, sumobrett). Skulle tro att vid väldigt brett eller väldigt smal så märker man nog rejäl skillnad.

jag är ingen expert men, är det inte så att smalt = mer quads dvs framsida lår och bredare är lite mer röv och hamstring ?

Så tror jag också, det känns rimligt.

isato
2006-12-18, 21:45
tror allan skrivit ganska utförligt om det ......sök........
vad jag tror jag minns var om man stod för brett tog det mest på en muskel som var svår att bygga upp. (om man vill ha massa på benen alltså)

men styrkelyftarna står ju i regel brett så för styrkan funkar det

pragmatist
2006-12-18, 21:50
Ju bredare du står desto mer tar det på baksidan och även insidan. Smal fotställning gör att framsidan arbetar mer. EMG-studier tyder inte på att smal eller bred fotställning påverkar hur vastus-muskulaturen aktiveras, utan mer fördelningen mellan fram- och baksida.

PURPOSE: Altering foot stance is often prescribed as a method of isolating muscles during the parallel squat. The purpose of this study was to compare activity in six muscles crossing the hip and/or knee joints when the parallel squat is performed with different stances and bar loads. METHODS: Nine male lifters served as subjects. Within 7 d of determining IRM on the squat with shoulder width stance, surface EMG data were collected (800 Hz) from the rectus femoris, vastus medialis, vastus lateralis, adductor longus, gluteus maximus, and biceps femoris while subjects completed five nonconsecutive reps of the squat using shoulder width, narrow (75% shoulder width), and wide (140% shoulder width) stances with low and high loads (60% and 75% 1RM, respectively). Rep time was controlled. A goniometer on the right knee was used to identify descent and ascent phases. Integrated EMG values were calculated for each muscle during phases of each rep, and the 5-rep means for each subject were used in a repeated measures ANOVA (phase x load x stance, alpha = 0.05). RESULTS: For rectus femoris, vastus medialis, and vastus lateralis, only the load effect was significant. Adductor longus exhibited a stance by phase interaction and a load effect. Gluteus maximus exhibited a load by stance interaction and a phase effect. Biceps femoris activity was highest during the ascent phase. CONCLUSION: The results suggest that stance width does not cause isolation within the quadriceps but does influence muscle activity on the medial thigh and buttocks.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10188748&dopt=Abstract

Cerberus
2006-12-18, 21:55
Är det nåt att ens bry sig om om man fortfarande inte har koloss-ben? Jag e lite bekväm...har ju jobbat upp vikterna i smal-knäböj.

larre
2006-12-18, 22:00
Jag kör knäböj för framsidan skull och jag står med lite mer än enfotläng emellan benen och tycker det tar bra på framsida. Har dock aldrig testat att stå riktigt brett.

BigForre
2006-12-18, 22:41
Jag kör knäböj för framsidan skull och jag står med lite mer än enfotläng emellan benen och tycker det tar bra på framsida. Har dock aldrig testat att stå riktigt brett.

Då kan du prova att lägga stången frampå så får du jobba ännu mer med framsidan, mee like!!!

Liten Men Fet
2006-12-18, 22:43
Är det nåt att ens bry sig om om man fortfarande inte har koloss-ben? Jag e lite bekväm...har ju jobbat upp vikterna i smal-knäböj.

Jag böjer med smal fotsättning, baksidan får träning i mark, raka marklyft, lårcurl osv. Tycker det känns bättre med smal fotsättning, inbillar mig att jag inte fäller fram överkroppen lika mycket om jag kör smalt.

Kör du smalt om det känns bra, finns riktigt starka grabbar som böjer med relativt smalt mellan fötterna.

larre
2006-12-19, 10:08
Då kan du prova att lägga stången frampå så får du jobba ännu mer med framsidan, mee like!!!

Så oskönt att ha den där. Ja jag är en kärring osv (YES! nu besparade jag jwrzd ett inlägg :devil: )

MickeZZ
2006-12-19, 13:24
Ja de sager ju att knat ar en gangjarnsled och da kan val fotsattningens bredd rimligtvis inte spela roll for aktivering av olika delar av quad-muskulaturen. Det ar val samma sak med armbagsleden.

Da jag knabojer tycker jag alltid att jag lyfter mycket med hela bakre kedjan och da jag inte pallar att kora isoleringsovningar som knaextensioner har jag borjat testa att forsoka 'isolera' fram- och baksida lite mer under en del bojpass genom att kora frontboj eller Zercherboj och sedan Good Mornings och da skippa vanliga bojen helt.

MickeZZ
2006-12-19, 13:29
Så oskönt att ha den där. Ja jag är en kärring osv (YES! nu besparade jag jwrzd ett inlägg :devil: )

Jo det har nog tagit mig 2 manader av tekniktraning for att fa in ryckfattning da ovningen ar sa satans oskon/smartsam. Sa fort jag borjar komma upp over uppvarmingsvikter kor jag faktiskt med latt lindade handleder da jag aldrig lyckats komma over smartan i handlederna... jag ar nog ocksa karring.

Erik__
2006-12-19, 13:38
Ja de sager ju att knat ar en gangjarnsled och da kan val fotsattningens bredd rimligtvis inte spela roll for aktivering av olika delar av quad-muskulaturen. Det ar val samma sak med armbagsleden.

INsidan kan man väl betyda mer än de inre delarna av quadsen? sitter ju jättemassor av muskler som går ifrån bäckenebnet och löper på insidan av låren.

Liten Men Fet
2006-12-19, 14:07
Ja de sager ju att knat ar en gangjarnsled och da kan val fotsattningens bredd rimligtvis inte spela roll for aktivering av olika delar av quad-muskulaturen. Det ar val samma sak med armbagsleden.

Da jag knabojer tycker jag alltid att jag lyfter mycket med hela bakre kedjan och da jag inte pallar att kora isoleringsovningar som knaextensioner har jag borjat testa att forsoka 'isolera' fram- och baksida lite mer under en del bojpass genom att kora frontboj eller Zercherboj och sedan Good Mornings och da skippa vanliga bojen helt.

Knäleden är en gångjärnsled men det är inte höftleden. Vinkeln på benet gentemot höften kan ju påverka vilka muskler som tar emot först, på mig så känns det som det stramar mycket mer i insidan av låret typ ljumskarna och neråt om jag står riktigt brett.

MickeZZ
2006-12-19, 16:52
INsidan kan man väl betyda mer än de inre delarna av quadsen? sitter ju jättemassor av muskler som går ifrån bäckenebnet och löper på insidan av låren.

Jo det ar sakert sant. Min kommentar var val mer en kommentar till studien som Paragmatist hanvisade till.

BigForre
2006-12-19, 16:57
Jo det har nog tagit mig 2 manader av tekniktraning for att fa in ryckfattning da ovningen ar sa satans oskon/smartsam. Sa fort jag borjar komma upp over uppvarmingsvikter kor jag faktiskt med latt lindade handleder da jag aldrig lyckats komma over smartan i handlederna... jag ar nog ocksa karring.

Varför ryckfattning? Det är ju obekvämt :D

MickeZZ
2006-12-19, 17:01
Knäleden är en gångjärnsled men det är inte höftleden. Vinkeln på benet gentemot höften kan ju påverka vilka muskler som tar emot först, på mig så känns det som det stramar mycket mer i insidan av låret typ ljumskarna och neråt om jag står riktigt brett.

Jo det ar sakert sant. Min kommentar var val mer en kommentar till studien som Paragmatist hanvisade till.

Ledsen om det lat som att jag anser att adductormusklerna inte existerar.

MickeZZ
2006-12-19, 17:06
Varför ryckfattning? Det är ju obekvämt :D

Jo det ar det verkligen. *cry* Jag borjade experimentara med den fattningen efter att ha last i Allans knaboj (tror det var i del 2).

Liten Men Fet
2006-12-20, 00:57
Jo det ar sakert sant. Min kommentar var val mer en kommentar till studien som Paragmatist hanvisade till.

Ledsen om det lat som att jag anser att adductormusklerna inte existerar.

Det var inte så jag tog det utan jag ville lägga fram vad jag tror är skillnaden mellan böj med smal och bred fotställningen var.

Ryckfattning funkar bra för mig men det känns lite i handlederna och kräver nog lite tillvänjning.