handdator

Visa fullständig version : Mat,Jobb coh Träning.


szalli
2006-12-18, 19:35
Tjena alla!
Fett nice forum ni har här asså, mkt info osv som man kan hitta..

Det är så att jag jobbar 3skift och har inte kunnat träna på ca 6mån nu, har inte hatt ngn inkomst så jag har inte kunnat köpa ngt kort eller ngt..men iaf så på jobbet sitte rjag ner hela tiden och nu under dessa månaderna jag inte kunnat träna så har jag RUSAT upp med fett massa..
Jag e 1.80 o väger runt 90-95kg..
Där är mkt fett men en del annat med..

Min fråga e!
Nu kommer jag köpa kort igen o rå träna satan så jag blir av med allt o så jag mår bra o känner mig frisk igen.
Men eftersom jag jobbar 3skift så är det ett helvete att HINNA laga mat som e bra..
Vad rekomenderar ni att man ska äta om man sitter på o inte rör sig alls, förutom när man går till serverhallen o startar om en server.
Hur tkr ni jag ska börja träna? Ska jag få ner fett genom att äta , eller ska jag träna samtidigt..

Jag har tänkt att träna 3ggr/v och simma 2ggr/v.

Hoppas ni kan ge mig lite svar.

Tack på förhand!

Allan
2006-12-18, 19:42
Det är maten det hänger på. Träningen kan du ta det lugnt med tills du kommit igång ordentligt, om ditt mål är att gå ner i vikt. Kolla gärna i det forum som heter Diet, Deff & Fettminskning

Handcuff
2006-12-18, 19:44
Dogge? :confused:

szalli
2006-12-18, 19:45
Absolut inte är målet att gå ner i vikt..
Mitt mål är att äta rätt mat och träna..målet är att få en fitt frisk kropp.
Jag struntar i om jag går uoo i vikt eller inte, bara fettet minskas.

Johan_P
2006-12-18, 20:08
Absolut inte är målet att gå ner i vikt..
Mitt mål är att äta rätt mat och träna..målet är att få en fitt frisk kropp.
Jag struntar i om jag går uoo i vikt eller inte, bara fettet minskas.

För att ditt kroppsfett% ska minskas måste du helt enkelt gå ner i vikt samtidigt, i praktiken.

Detta kommer du för övrigt få höra en massa gånger på kollo framöver :D

szalli
2006-12-18, 20:12
Hmm..vet inte om detta är FETT puckat av mig, men jag går väll inte ner i vikt om jag tränar 3ggr/v och simmar 2ggr/v eftersom jag bygger muskler..muskler är väll tyngre än fett ? :D ..så jag borde väl inte gå ner i vikt om jag tränar 5 ggr/v.

Ingen som kan ge mig tips på vad jag ska äta när ajg jobbar? så det inte bara lägger sig? och när jag inte jobbar..? Plz help.
Känner/är mig riktigt obese fet...hatar att mina byxor/kläder inte passar mig osv..

Allan
2006-12-18, 20:18
Du lär knappast kunna bygga muskler samtidigt som du tappar fettvikt. Det funkar inte så.

szalli
2006-12-18, 20:33
Ok...
Men...uhm..mållös...vad ska jag göra då ? ..Hur blir jag av med fettet då och när ska jag börja bygga då ?

King Grub
2006-12-18, 20:36
Du bestämmer vilket som är viktigast för dig och satsar på det först.

Fettförlust kräver kaloriunderskott och viktminskning. Då bygger du inga muskler, i praktiken.

Muskelbygge kräver kaloriöverskott och viktökning. Då minskar du inte i fettvikt.

szalli
2006-12-18, 20:44
Men asså..jag vill inte gå ner i vikt..bara bygga upp musklerna från fettet jag har..eller funkar de tinte så heller? .. trodde att musklerna man bygger upp, byggs upp av fettet som du har på kroppen ...en del iaf...enlight me om jag har fel :D ..vilket jag troligtvis har.

krilleh
2006-12-18, 20:46
Men asså..jag vill inte gå ner i vikt..bara bygga upp musklerna från fettet jag har..eller funkar de tinte så heller? .. trodde att musklerna man bygger upp, byggs upp av fettet som du har på kroppen ...en del iaf...enlight me om jag har fel :D ..vilket jag troligtvis har.

Du har fel, tyvärr. Läs grubs post igen :)

tomccc
2006-12-18, 20:50
Du påstår att du inte hinner laga bra mat, ett tips är då att göra storkok. Det betyder alltså laga en bra måltid som vanligt, men låtsas som om att det är tio pers till som ska äta. Alltså gör tio gånger så mycket mat. Eftersom du jobbar treskift så har du ju iallafall två dagar i rad ledigt. Det borde vara nog för att ta den första dagen och gå och handla maten sedan den andra dagen för att laga den. Vips så har du tio dagars mat, portionera ned i matlådor och in i frysen. Om du gör detta mer än en gång i veckan så får du ju dessutom lite mer varierande maträtter.

King Grub
2006-12-18, 20:54
Men asså..jag vill inte gå ner i vikt..bara bygga upp musklerna från fettet jag har..eller funkar de tinte så heller? .. trodde att musklerna man bygger upp, byggs upp av fettet som du har på kroppen ...en del iaf...enlight me om jag har fel :D ..vilket jag troligtvis har.

Nej, det är två olika saker.

Fettceller är en sak, muskelceller en annan. Fettceller blir inte muskelceller eller tvärtom.

Musklerna växer om dom tränas och får tillräckligt med energi och protein. Det nybildas muskelprotein av aminosyror - dom byggs in som nytt muskelprotein. Det är inte ditt kroppsfett som blir muskler. Och i praktiken krävs det ett energiöverskott för att nybildningen av muskelprotein skall vara större än nedbrytningen av muskelprotein. Båda sakerna sker hela tiden, och skall så göra. Det kallas proteinbalansen. Är nybildningen av muskelprotein större än nedbrytningen över en viss tidsperiod, ökar din muskelmassa och du befinner dig i positiv proteinbalans. Och tvärtom.

Fettinlagring och fettförbränning är beroende av ditt kaloriintag. Äter du mer kalorier än du förbrukar, ökar du i fett. Och tvärtom om du äter mindre än du gör av med - gå minskar du i fett och går ner i vikt. Det kallas fettbalans. Vid kaloriunderskott är fettförbränningen större än fettinlagringen över en viss tidsperiod (t ex ett dygn) och du går ner i fettvikt och kroppsvikt. Och tvärtom vid kaloriöverskott.

Olika processer.

szalli
2006-12-18, 20:56
Det gör jag, men kanske inte 10 dagar frammåt men kanske ska göra det.
Ska man inte träna alls om jag vill få bort fett ? Hur kan man räkna ut hur mkt man ska käka så jag går ner i vikt...jag räknade ut min BMI o den e tamefan katastrofal! Måste kirra detta innan jag tappar allt..
Trodde inte att det hade gått såhär långt men gud va illa det är .. :/ ..

Tack för alla svaren hitils.

Sniggel
2006-12-19, 20:29
Tror inte du har förstått riktigt. Klart det är en fördel att träna om du ska gå ner i (fett)vikt. Om träningen är bland annat styrketräning så motverkar det att du förlorar muskelmassa när du tappar vikt.

Men det som spelar roll (på vikten) är hur mycket energi du gör av med och hur mycket energi du får i dig. Träning är ett sätt att göra av med kalorier. Skära ner på maten är ett annat.
Träning har fördelen att du blir "fit" på kuppen.
fit = mindre fettmassa, mer muskelmassa, mår bättre, bättre kondition etc....

Larsson85
2006-12-19, 22:04
Det är viktigt att komma ihåg att det varken krävs inkomst eller gymkort för att bränna fett. Bara ett par skor och vilja.

bluelight
2006-12-26, 18:58
Det är viktigt att komma ihåg att det varken krävs inkomst eller gymkort för att bränna fett. Bara ett par skor och vilja.

Bra ord.

Prottedrinkar går ju också, som mellanmål, tar ju inte många minuter att fixa iordning.