handdator

Visa fullständig version : Inavel


Baan
2006-12-18, 19:30
Försöker förklara för en kompis varför inavel inte är bra, plus sex med kusiner etc. Han menar att bara man inte har sex med syskon så är det ok. Någon som kan förtydliga när man slipper nackdelarna med diversee sjukdomar och vekhet hos avkomma?

Vidare säger han att det är lagligt gifta sig med sina kusiner, bara inte med syskon, jag vet inte vad som gäller men stämmer detta verkligen?

Mental
2006-12-18, 19:33
Kusiner är lagligt, men ses nog som lite lätt incestuöst.

Cerberus
2006-12-18, 19:34
Vad jag har hört e d lagligt att gifta sig med kusiner o därmed också sätta på dom! Så ni som har freescha kusiner, go for it!

Det jag minns från biologi-lektionerna är att generna vi bär på har olika anlag, typ har man anlag för att få en viss sjukdom i släkten så ökar risken att barnet man får(om man nu knullar på en nära släkting) får denna sjukdomen osv.


Inavel e väl för d flesta hyfsat äcklig tanke, ja skulle då aldrig kunna tänka mig ha sex med nån av mina systrar lr morsa ewwww.

mathor
2006-12-18, 19:37
Min mormors föräldrar var kusiner. Jag är frisk. Nästan.

mathor
2006-12-18, 19:39
För mycket inavel leder till begränsad genpool, vilket gör att genetiska sjukdomar kan slå ut hela släkten. Detta har hänt ett par gånger med stora kvantiteter kycklingar/hönor.

Baan
2006-12-18, 19:44
Japp, läste lite på wiki att arter som gillar inavel evolveras bort, så verkar inte vara någon fördel för mänskligheten :)

Alright, har googlat lite och det verkar vara lagligt att skaffa barn och gifta sig med sin mosters barn, men borde inte sannolikheten för genetiskt sjukdommar vara bra mycket högre när man ändå är så pass nära varann genetiskt, än om man skulle gifta sig med någon random brud?

Avesta
2006-12-18, 19:46
Japp, läste lite på wiki att arter som gillar inavel evolveras bort, så verkar inte vara någon fördel för mänskligheten :)

Alright, har googlat lite och det verkar vara lagligt att skaffa barn och gifta sig med sin mosters barn, men borde inte sannolikheten för genetiskt sjukdommar vara bra mycket högre när man ändå är så pass nära varann genetiskt, än om man skulle gifta sig med någon random brud?
Visst är det så.

Handcuff
2006-12-18, 19:46
För mycket inavel leder till begränsad genpool, vilket gör att genetiska sjukdomar kan slå ut hela släkten. Detta har hänt ett par gånger med stora kvantiteter kycklingar/hönor.

De genetiska defekterna slår väl igenom ganska snabbt som jag förstått det. Redan första generationen inavel föds oftare med mystiska attribut *spy*

mathor
2006-12-18, 19:48
Japp, läste lite på wiki att arter som gillar inavel evolveras bort, så verkar inte vara någon fördel för mänskligheten :)

Alright, har googlat lite och det verkar vara lagligt att skaffa barn och gifta sig med sin mosters barn, men borde inte sannolikheten för genetiskt sjukdommar vara bra mycket högre när man ändå är så pass nära varann genetiskt, än om man skulle gifta sig med någon random brud?

Lite kanske, men handlar det bara om ett semiincestfall (kusiner) i familjen brukar det inte spela så otroligt jättestor roll. Det handlar om latenta sjukdomsgener som då måste bäras av båda föräldrarna för att bryta ut hos barnen, vilket visserligen är lite mer sannolikt att både du och din kusin bär på än att du och Boutrous-Boutrous Ghali gör det.

Zakath
2006-12-18, 19:48
Om man är släkt så är risken att man har samma mutation på någon gen stor, mutationer är oftast recessiva gener och därför behövs det två likadana gener för att mutationen ska komma till ytan. Om det händer så slutar det oftast inte bra, och risken för det är överhängande om man får barn med släktingar. Risken är självklart större ju närmare man är släkt med varandra.

haiduc
2006-12-18, 20:18
Inavel på kort sikt skapar inga defekter utan visar bara de eventuella recesiva defekter som finns i arvsmassan.

Inom husdjursavel så använder man sig nästan alltid av inavel eller linjeavel för att få fram en så homogen stam som möjligt. Man använder sig av inavel för att befästa vissa egenskaper som färg, päls, storlek mm.
På längre sikt så minskar motståndskraften och fertiliteten inom stammen varför man med jämna mellanrum bör blanda in obesläktat blod.

Baan
2006-12-18, 20:28
Inavel på kort sikt skapar inga defekter utan visar bara de eventuella recesiva defekter som finns i arvsmassan.

Inom husdjursavel så använder man sig nästan alltid av inavel eller linjeavel för att få fram en så homogen stam som möjligt. Man använder sig av inavel för att befästa vissa egenskaper som färg, päls, storlek mm.
På längre sikt så minskar motståndskraften och fertiliteten inom stammen varför man med jämna mellanrum bör blanda in obesläktat blod.

Ok, men vi pratar inte om katter?!

Angel
2006-12-18, 20:56
när ja va mindre lekte ja erotiska lekar med min kusin i lekstugan. Det mest chockerande kanske va att det va homoerotiska....

Capt
2006-12-18, 21:01
när ja va mindre lekte ja erotiska lekar med min kusin i lekstugan. Det mest chockerande kanske va att det va homoerotiska....

Men du är tjej, det gör det hela hett:thumbup:

Sheogorath
2006-12-18, 21:03
Ok, men vi pratar inte om katter?!

Mekanismen är precis den samma. Det är precis som bananomanen säger för övrigt. De flesta genetiska defekter är latenta om de bara finns i enkel upplaga i arvsmassan (recessiva gener), och sannolikheten att man har en gen gemensam med ett syskon är cirkus 50%. Ju närmre släkt man är med den man får barn med, desto större är risken att barnet får en viss gen i dubbel uppsättning, och att den därmed "bryter ut" och det blir sånt som sex fingrar per hand, svåra ryggproblem, feminism/kommunism, anlag för psykoser (gudstro etc) immunproblem etc. etc.

Slartibartfast
2006-12-18, 21:04
Jag känner mig manad att dra lessar-historien igen.

I Österbotten är vi oerhört inavlade. Jag är min farsas moster,tex. Men, seriöst. Min morbror är släktforskare (och gift med sin syssling) och han säger att med tanke på hur vår släkt ser ut så är det ett under att nån av oss blivit till nåt överhuvudtaget.

I norra Österbotten, norr om Jakobstad i Larsmo bor det Laestadianer. De är så inavlade att de utvecklat en egen genetisk defekt kallad "larsmosjukan" (Tibialisk muskeldystrofi) som kan leda till "2J-typ limb-girdle muscular dystrophy, LGMD2J" Unikt i världen! Kostigt med tanke på att alla lessarkillar är jävla starka i bänk.

Så går det när man knüllar sina syskon.

"Playing to lose is like sleeping with your sister. Sure she's a great piece of tail with a blouse full of goodies, but it's just illegal. Then you get into that whole inbred thing. Kids with no teeth who do nothing but play the banjo... eat apple sauce through a straw..." - Topper Harley

Deceiver85
2006-12-18, 21:07
när ja va mindre lekte ja erotiska lekar med min kusin i lekstugan. Det mest chockerande kanske va att det va homoerotiska....
Go on...

Sheogorath
2006-12-18, 21:08
Go on...

All Girl Slumber Party with Angel and Cousin XXX [DVDRIP][Lesbian][www.sexotorrent.com].mpg

Baan
2006-12-18, 21:14
Mekanismen är precis den samma. Det är precis som bananomanen säger för övrigt. De flesta genetiska defekter är latenta om de bara finns i enkel upplaga i arvsmassan (recessiva gener), och sannolikheten att man har en gen gemensam med ett syskon är cirkus 50%. Ju närmre släkt man är med den man får barn med, desto större är risken att barnet får en viss gen i dubbel uppsättning, och att den därmed "bryter ut" och det blir sånt som sex fingrar per hand, svåra ryggproblem, feminism/kommunism, anlag för psykoser (gudstro etc) immunproblem etc. etc.

Jo, jag skojade lite. Därmed "?!". :)

Det du säger vet jag från Biologi A (har jag inte skrivit något liknande innan i tråden fast mindre utförligt möjligtvis? skitsamma.), jag var mer ute efter konkreta siffror, mer avancerade förklaringar, något som skulle övertyga kompisen att det är en expert han talar med, och att doppa kusiner är därmed dåligt!

Föredömliga exempel på sjukdomar.

haiduc
2006-12-18, 21:22
jag var mer ute efter konkreta siffror, mer avancerade förklaringar, något som skulle övertyga kompisen att det är en expert han talar med, och att doppa kusiner är därmed dåligt!

Föredömliga exempel på sjukdomar.
Det är inte farligt. Man behöver inte vara släkt för att få defekta barn, visst är sannolikheten större att man bär på samma mutation/defekt om man är släkt men det kan hända ändå, så säker är du aldrig.

Baan
2006-12-18, 21:26
Det är inte farligt. Man behöver inte vara släkt för att få defekta barn, visst är sannolikheten större att man bär på samma mutation/defekt om man är släkt men det kan hända ändå, så säker är du aldrig.

Nej, sjävlklart inte, men min slutsats är ändå att det vore bra dumt ligga med sin fasters dotter eller liknande. Det intressanta vore med enkla förklaringar (typ %?) exakt hur dumt det är jämfört med obesläktad tjej...

Nina L
2006-12-18, 21:32
Min mormors föräldrar var kusiner.Tråd låst. Detta var allt vi behövde veta.

regus
2006-12-18, 21:36
när ja va mindre lekte ja erotiska lekar med min kusin i lekstugan. Det mest chockerande kanske va att det va homoerotiska....


Det där säger du bara för du vill ha uppmärksamhet! :MrT:






(:) )

Slartibartfast
2006-12-18, 21:40
Man ska alltid praktisera säker sex när man ligger med sina släktingar.

Liten Men Fet
2006-12-18, 21:43
Nej, sjävlklart inte, men min slutsats är ändå att det vore bra dumt ligga med sin fasters dotter eller liknande. Det intressanta vore med enkla förklaringar (typ %?) exakt hur dumt det är jämfört med obesläktad tjej...

dumt och dumt, det beror väl på hur länge sedan det var man fick något och hur bra man är på att hantera sin desperation. Det är ju bättre än att ta en riktig fuling på krogen med uppenbart dåliga gener och så kan man ju använda kondom.. ;)