handdator

Visa fullständig version : Bli fet fort! Ät som en sumobrottare.

Beefcake!
2006-12-18, 15:26
Detta är de generella reglerna för en sumobrottare:

Never eat breakfast - Skipping meals, especially breakfast, deprives the sumo’s body of food after an 8-hour fast (sleep), so his metabolism will stay extremely low throughout the entire day and he’ll store almost all of the food he eats as fat.

Eat one meal a day - Eating one giant meal is inevitable because the sumo is starved to the point of madness after not eating breakfast. This results in one giant meal of anything that’s easy to get into the hatch and down the gullet – and fast! This is commonly called “binging.” It occurs because the sumo’s body is in starvation mode from being deprived all day long, so it craves food to the point of no control. Plus any food consumed will be stored as fat in case the sumo wrestler decides not to eat again for a while.

Only perform exercise on an empty stomach - Again exercising with no food in the sumo’s body slows his metabolic rate right down, so his body will go into high alert and store any existing energy as fat storage – rather then burning it off during exercise.

Sleep right after eating -This is inevitable because his body is naturally exhausted after a period of starvation. When the sumo sleeps right after eating a huge meal, his insulin levels are really high and his body will store that energy as fat instead of turning it into muscle or usable energy.

Själv så har jag inga ambitioner på att satsa på en karriär som sumo, så jag väljer att göra ungefär det motsatta av det som nämns ovan. Vad med er? ;)

D

King Grub
2006-12-18, 15:40
Rent nonsens alltihop.

"It occurs because the sumo’s body is in starvation mode from being deprived all day long"

Ja, en sumobrottare som äter kanske 8-10000 kcal per dag hinner naturligtvis gå in i svältläge samma dygn.

En sumobrottare lägger på sig fett eftersom han äter "för mycket". Inte för mycket för sin idrott, men för mycket för sin energibalans.

Bara ett bra exempel på att kroppen tar upp alla och lagrar ett överskott.

Sumobrottare är dessutom bland dom idrottare som har störst muskelmassa.

Beefcake!
2006-12-18, 15:51
Sant som det är sagt, de äter nog på tok "för mycket". Har förresten hittat en annan artikel om sumo där det står att de äter 2 ggr per dag. Maten de äter är relativt sund och förhållandevis låg på fett (kött/fisk, ris och grönsaker) men istället äter de kopiösa mängder av det. Utöver det så dricker de stora mängder öl, och vissa fall starkare drycker till varje måltid.

King Grub
2006-12-18, 15:55
Jag har också läst någonstans att det är 8 timmars sömn, 8 timmars träning och 8 timmars ätande. :D

Men som sagt, författaren till artikeln verkar vilja krångla till saken oerhört, när anledningen egentligen är så grundläggande som att dom äter ett par tusen kcal mer än dom gör av med varje dag. Dom skulle bli lika tjocka om dom åt 7 mål i stället för 2 - dom skapar ett överskott av energi, som kommer att lagras, när dom än äter det.

Och att ta en sumobrottare som exempel för "svältläge" var nog sämsta exemplet på myten någonsin. :D

Beefcake!
2006-12-18, 15:59
Här är en annan artikel som går in lite djupare på ämnet:
http://www.tinajuanfitness.info/articles/011403.htm

King Grub
2006-12-18, 16:01
Den artikeln var bättre.

"All that exercise burns a large amount of calories and that's why they have to eat so much. They have to be able to put on weight in spite of their grueling training program.

The lesson for weight watchers is that no amount of exercise will make you lose weight if you eat more than you burn. This is an important lesson because it is one of the top mistakes people make regarding diet and exercise.

For weight gainers, the lesson is that you can still exercise and gain strength and endurance while putting on weight. Just make sure to eat more calories than you use up in your exercise routine. "

Sofia4_4
2006-12-18, 16:05
tycker också att allt detta är bullshit. Det spelar ingen roll om de inte äter frukost, äter 1 eller 2 mål per dag, eller lägger sig efter de har ätit. Det är totala eneryöverskottet per dag/vecka som gör de feta.
Jag känner en del människor som bantar genom att skippa frukost och äta som vanligt resten av dagen, utan att behöva byta till lågkalori mat. De går ner i vikt eftersom de får färre kalorier i sig.
Muslimer går ner i vikt generelt, under ramadan då de äter en mål per dag, nära läggdax.

Beefcake!
2006-12-18, 16:06
Den artikeln var bättre.

"All that exercise burns a large amount of calories and that's why they have to eat so much. They have to be able to put on weight in spite of their grueling training program.

The lesson for weight watchers is that no amount of exercise will make you lose weight if you eat more than you burn. This is an important lesson because it is one of the top mistakes people make regarding diet and exercise.

For weight gainers, the lesson is that you can still exercise and gain strength and endurance while putting on weight. Just make sure to eat more calories than you use up in your exercise routine. "

Jepp :)

muffe85
2006-12-18, 23:28
folk skippar en macka (75-150Kcal) men trycker istället i sig 50-100g choklad (285-555Kcal) o tror att dom bantar.

där snackar vi att lura sig själv.

Cerberus
2006-12-18, 23:37
folk skippar en macka (75-150Kcal) men trycker istället i sig 50-100g choklad (285-555Kcal) o tror att dom bantar.

lol japp

tigerofsweden
2006-12-19, 00:21

Källa på det *whistle*

Tricklev
2006-12-19, 01:24
Dom Sumoböcker jag har läst verkar inte alls ha samma teori om mat som urprungsartikeln i denna tråden. :MrT:

Englund
2006-12-19, 07:10
Källa på det *whistle*

Källa på att kaloriantalet stämmer eller på att folk gör det?

__P
2006-12-19, 09:46
Har för mig jag såg en "junior" sumobrottare på Lilla sportspegeln för några år sen. Har för mig att de åt kopiösa mängder ris hela dagen... Undrar om det finns i svt:s arkiv, ska leta!

Xealswe
2006-12-19, 10:43
Hur kan däremot en sumobrottare vara såpass muskulös? Tränar de som en strongman men äter mer än en sådan?

Sir Anselm
2006-12-19, 10:48
Hur kan däremot en sumobrottare vara såpass muskulös? Tränar de som en strongman men äter mer än en sådan?

Testa att flytta ett 300-kilos kött/fläskberg så får du se :D

LAR
2006-12-19, 12:21
Testa att flytta ett 300-kilos kött/fläskberg så får du se :D

fast det ger väll knappast de strikta kontraktioner till failure som man tycker att de borde vara tvungna att träna.

Tricklev
2006-12-19, 13:16
fast det ger väll knappast de strikta kontraktioner till failure som man tycker att de borde vara tvungna att träna.

Varför skulle failure vara ett tvång?

Xealswe: Dom tränar hårt och regelbundet på ett rejält kaloriöverskott, därför får dom muskler.

Sniggel
2006-12-19, 15:09
Mängd muskelmassa är ett komplicerat samband mellan belastning och volym. Ju mer belastning man kan lägga på desto mindre volym behövs för att skapa hypertrofi. Hos en fet person som bara "finns till" fall så är volymen väldigt hög eftersom de alltid måste bära upp sig själva när de rör på sig. Men sen får man ju räkna med att de även legat på kaloriplus under lång tid och har därför automatiskt lagt på sig mer muskelmassa.
Tränar man dessutom samtidigt så... ;)

muffe85
2006-12-19, 17:23

med konstant energiöverskott så blir proteinnedbrytningen överlag LÅG, och med styrketräning och mycket mat så håller sig proteinsyntesen överlag hög... Ja matematiken klarar du nog själv.

MEDiAHORAN
2006-12-19, 17:46
Vore lite kul att se en nerdeffad sumobrottare, de kanske blir riktigt snygga :P

muffe85
2006-12-19, 17:53
Vore lite kul att se en nerdeffad sumobrottare, de kanske blir riktigt snygga :P

förutom 30cm hängande hud vid magen så blir det säkert kanon! ;)

LAR
2006-12-19, 17:55
Varför skulle failure vara ett tvång?

Xealswe: Dom tränar hårt och regelbundet på ett rejält kaloriöverskott, därför får dom muskler.

vad jag menade är att onkontrollerat putta runt en 300 kg sumobrottare inte kan vara optimalt för att bygga massiv muskelatur.

King Grub
2006-12-19, 17:56
Säg det till sumobrottarna med över 100 kg fettfri massa.

In the Sumo wrestlers, body mass ranged between 77.0 and 150.0 kg, body mass index between 25.9 and 44.5 kg x m(-2), relative fat mass (%FM) between 11.9 and 37.0%, and fat-free mass (FFM) between 59.1 and 107.6 kg. The Sumo wrestlers showed significantly higher %FM and smaller elbow and knee extensor cross-sectional areas (CSA) than the weight-classified athletes who weighed from 90.4 kg to 133.2 kg. Moreover, isokinetic forces in the flexion and extension of elbow and knee joints, respectively, at three constant velocities of 1.05, 3.14 and 5.24 rad x s(-1) were significantly lower in the Sumo wrestlers than in the weight-classified athletes and untrained subjects when expressed per unit of body mass. However, the median value of FFM relative to body height in the higher-division Sumo wrestlers was ranked high in the range of magnitude among those reported previously in the literature for heavyweight athletes. Moreover, the results on the comparisons within the Sumo wrestlers showed that not only FFM but also force generation capability, expressed both as an absolute term and as a value relative to both body mass and muscle CSA, might be factors contributing to the performance of Sumo wrestlers.

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1998 Mar;77(4):352-9. Body composition and isokinetic strength of professional Sumo wrestlers.

Och en sumobrottare väger inte 300 kilo. I dag väger dom sällan över 150 kilo. Den ende som nått 300 kilo är en fläskig amerikan som inte lyckades något vidare.

Krokodil
2006-12-19, 19:00
Visst har de muskler!

Världens bäste sumobrottare genom tiderna - Chiyonofuji. 127 kg och inte smällfet precis.

http://sumo.goo.ne.jp/eng/kiroku_daicho/mei_yokozuna/img/chiyonofuji.jpg

http://www.claireworks.net/sumo/images/chiyonofuji1-small.jpg

LAR
2006-12-19, 19:03
Säg det till sumobrottarna med över 100 kg fettfri massa.

Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1998 Mar;77(4):352-9. Body composition and isokinetic strength of professional Sumo wrestlers.

Och en sumobrottare väger inte 300 kilo. I dag väger dom sällan över 150 kilo. Den ende som nått 300 kilo är en fläskig amerikan som inte lyckades något vidare.

och du vet att dom inte styrketränar på sidan om?

Cerberus
2006-12-19, 19:03
hmm...man kanske ska pröva det här med sumo-diet o sen deffa ner sig o vips, vinner jag Mr Olympia :D

Englund
2006-12-19, 19:07
hmm...man kanske ska pröva det här med sumo-diet o sen deffa ner sig o vips, vinner jag Mr Olympia :D

Det tycker jag att du gott kan testa :) Hoppas du misslyckas med deffen när du väl väger 140 kg ;P

King Grub
2006-12-19, 19:13
och du vet att dom inte styrketränar på sidan om?

Eftersom dom såg lika ut för 200 år sedan och styrketräning som vi menar det inte hör till sumoupplägget: ja.

LAR
2006-12-19, 19:25
Eftersom dom såg lika ut för 200 år sedan och styrketräning som vi menar det inte hör till sumoupplägget: ja.

jag har svårt att tänka mig att de inte skulle träna på gym idag. de har ju allt att vinna på det.

Tricklev
2006-12-19, 19:28
Ja Sumobrottare tränar, dock inte ren gymträning, men ren styrketräning är det.

regus
2006-12-19, 19:30
jag har svårt att tänka mig att de inte skulle träna på gym idag. de har ju allt att vinna på det.

Sen får vi tänka på att det är massvis med tradition inblandat.

LAR
2006-12-19, 19:43
Sen får vi tänka på att det är massvis med tradition inblandat.

men sånt brukar inte räknas när det är på den nivån att folk lever på det. då tar man ju till alla medel, en del går ju så långt att de dopar sig. har svårt att tro att de skippar en jätte-chans att avancera pga tradition.