handdator

Visa fullständig version : Bästa tricepsövningen?


mister_power
2006-12-18, 14:43
Hej

Jag sitter här och ska göra ett nytt schema och nu har jag hamnat på tricepsdelen.

Jag tänkte bara köra två tricepsövningar, en lätt o en tung övning.

Den lätta tänkte jag skulle vara pushdowns, men nu till den egentliga frågan. Den tunga övningen, antingen tänkte jag köra fransk bänkpress eller bänkpress med smaltgrepp

Vilken tycker ni är den bästa?

major Pectoralis
2006-12-18, 14:46
Liggande tricepsextension runt huvudet med skivstång. Bar-dips sägs vara bra men är för mig mer en bröstövning.

Timme
2006-12-18, 14:48
Hej

Jag sitter här och ska göra ett nytt schema och nu har jag hamnat på tricepsdelen.

Jag tänkte bara köra två tricepsövningar, en lätt o en tung övning.

Den lätta tänkte jag skulle vara pushdowns, men nu till den egentliga frågan. Den tunga övningen, antingen tänkte jag köra fransk bänkpress eller bänkpress med smaltgrepp

Vilken tycker ni är den bästa?


Jag tycker att du inte ska köra pushdowns över huvud taget. Den är helt enkelt värdelös i min mening.

Jag skulle föreslå klossbänk som tung tricepsövning.
http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/3%20Board%20Press.jpg
Du kan använda betydligt tyngre vikter i klossbänk jämfört med bänkpress och triceps får enormt med stryk i övningen. Det bli en kort pressväg och om du vill så kan du göra många reps på tunga vikter. Garanterad triceps byggare.

Som "lätt" tricepsövning rekomenderar jag liggande triceps extensioner runt huvudet utan tvekan.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

King Grub
2006-12-18, 14:48
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif

och

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/WTTricepsDip.gif

"Fransk bänkpress" är det French press det? Den i sådana fall om dom två du nämner.

mister_power
2006-12-18, 14:54
Ok, tack för svaren hittills. Dips är uteslutet för jag är så extrem svag i det, jag är nog lite för tjock för att köra den ;)

Så jag ska strunta i pushdowns alltså, ja nu när du säger det så får man inte direkt den där kontakten som med lösa vikter.

jwzrd
2006-12-18, 14:56
Frenchpress är den bästa rena tricepsövningen, smalbänk den bästa basövningen för triceps.

Ectomorph
2006-12-18, 15:22
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif

och

http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/WTTricepsDip.gif

"Fransk bänkpress" är det French press det? Den i sådana fall om dom två du nämner.


Jag har bara sett en enda person utöver jag själv som gått ner till fulldjup i dips-ställningen. Ibland ser man folk som går ner 3/4, men oftast körs halva reps, och då helst med två maffiga vikter hängandes från midjan. *gah!*

jwzrd
2006-12-18, 15:27
Jag har bara sett en enda person utöver jag själv som gått ner till fulldjup i dips-ställningen. Ibland ser man folk som går ner 3/4, men oftast körs halva reps, och då helst med två maffiga vikter hängandes från midjan. *gah!*

En del av oss kan hänga med 40kg och ändå inte komma ner till "fulldjup". Andra krummar ihop bröstryggen så att axlarna kommer närmare barsen men utan att axeln sträcks mer och känner sig stolta med det.

Pez
2006-12-18, 15:27
Jag har bara sett en enda person utöver jag själv som gått ner till fulldjup i dips-ställningen. Ibland ser man folk som går ner 3/4, men oftast körs halva reps, och då helst med två maffiga vikter hängandes från midjan. *gah!*

Jag vet - vi gör diskussionen till en om vem som gör striktast dips istället för att fokusera på killens ursprungsfråga..? *rolleyes*

Men bara för att vara snäll - du är nog en av kanske tre personer på Kollo som gör strikta dips. :thumbup:

Ja jag är taskig, men det där är.. så otroligt fånigt. :)

Kurash
2006-12-18, 15:30
Liggande tricepsextensions är svårslagna, grym kontakt. Där kan man ju både köra lätt och tungt beroende på utförande. Smalbänken är också grym om man vill ha en tyngre övning. Kan du inte göra vanliga dips brukar det finnas en maskin för assisted dips man kan börja med. Sen kanske man kan köra smalbänklockouts eller vanliga lockouts om man vill ha riktigt mycket vikter på.

Ectomorph
2006-12-18, 15:32
Jag vet - vi gör diskussionen till en om vem som gör striktast dips istället för att fokusera på killens ursprungsfråga..? *rolleyes*

Men bara för att vara snäll - du är nog en av kanske tre personer på Kollo som gör strikta dips. :thumbup:

Ja jag är taskig, men det där är.. så otroligt fånigt. :)

Jafasen, bra idé!

Åh, är jag med i strikta dips-ligan nu, fint!

Jepp, hade precis väntat mig en sådan kommentar, och inlägget var också menat som en liten provokation... men folk förstår bara inte sitt eget bästa ibland :naughty:

Pez
2006-12-18, 15:34
Jafasen, bra idé!

Åh, är jag med i strikta dips-ligan nu, fint!

Jepp, hade precis väntat mig en sådan kommentar, och inlägget var också menat som en liten provokation... men folk förstår bara inte sitt eget bästa ibland :naughty:

Men det var helt opåkallat och jag skulle snarare sätta det på listan över "folk som måste påpeka att ingen annan utom dom själv gör det på rätt sätt och därför kan dom förklara för sig själva att dom är svaga i övningen". :)
Så du missade målet med ett par alnar. *rolleyes*

petersson
2006-12-18, 15:35
Jag tycker att du inte ska köra pushdowns över huvud taget. Den är helt enkelt värdelös i min mening.

Jag skulle föreslå klossbänk som tung tricepsövning.
http://asp.elitefts.com/images/upload/qa/3%20Board%20Press.jpg
Du kan använda betydligt tyngre vikter i klossbänk jämfört med bänkpress och triceps får enormt med stryk i övningen. Det bli en kort pressväg och om du vill så kan du göra många reps på tunga vikter. Garanterad triceps byggare.

Som "lätt" tricepsövning rekomenderar jag liggande triceps extensioner runt huvudet utan tvekan.
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Är klossbänk en bättre övning för triceps än rena tricepsövningar om man inte sysslar med styrkelyft? Med "rena" tricepsövningar menar jag tricepsextensioner, pushdowns och dips även om sistnämda också är en bröstövning.
Känns inte som man riktigt får samma sträck i triceps av klossbänken än i dom andra övningarna.

Ectomorph
2006-12-18, 15:40
En del av oss kan hänga med 40kg och ändå inte komma ner till "fulldjup". Andra krummar ihop bröstryggen så att axlarna kommer närmare barsen men utan att axeln sträcks mer och känner sig stolta med det.

Ja, det beror ju säkerligen på individens kroppskonstruktion, och där är sannerligen alla olika. Så på den punkten är jag med. Men jag tror samtidigt att många har förmåga att gå djupare men struntar i det.

Ectomorph
2006-12-18, 15:43
Men det var helt opåkallat och jag skulle snarare sätta det på listan över "folk som måste påpeka att ingen annan utom dom själv gör det på rätt sätt och därför kan dom förklara för sig själva att dom är svaga i övningen". :)
Så du missade målet med ett par alnar. *rolleyes*

Hehe, ok, du ser det så. Ja, jag är svag i vilket fall och det är inget jag hymmlar med - 3-4 fina djupa och 10 halvreps ungefär. Ta gärna en titt i min journal. :)

Pez
2006-12-18, 15:44
Ja, det beror ju säkerligen på individens kroppskonstruktion, och där är sannerligen alla olika. Så på den punkten är jag med. Men jag tror samtidigt att många har förmåga att gå djupare men struntar i det.

Frågan då, om man ska hjälpa dig att gå ontopic istället, är väl - vad är effektivast för maximal uppbyggnad av triceps? Frågan är.. är det killen med 20-kakor hängandes runt midjan när han kör sina sk "3/4-dips" eller är det du, som uppenbarligen gör dips som skulle få Arne att salivera, som bygger bäst triceps? ;)

thebandit
2006-12-18, 15:45
Vilken tycker ni är den bästa?

Skull Crusher!

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExtSC.html

mini
2006-12-18, 15:49
Jag skulle inte gå så långt som att kalla pushdowns värdelösa. Det är en övning som är lätt att utföra korrekt, och visst kan man hänga dit lite vikt om man vill. Jag skulle komplettera med dips om man orkar eller french press.

Jag är förresten jävligt bra både på dips och att baka. För info bara.

jwzrd
2006-12-18, 15:51
Jag skulle inte gå så långt som att kalla pushdowns värdelösa. Det är en övning som är lätt att utföra korrekt, och visst kan man hänga dit lite vikt om man vill. Jag skulle komplettera med dips om man orkar eller french press.

Jag är förresten jävligt bra både på dips och att baka. För info bara.

Jag tror dock att Ectomorf är lite bättre. Lite djupare kan man säga kanske?

Ectomorph
2006-12-18, 15:51
Frågan då, om man ska hjälpa dig att gå ontopic istället, är väl - vad är effektivast för maximal uppbyggnad av triceps? Frågan är.. är det killen med 20-kakor hängandes runt midjan när han kör sina sk "3/4-dips" eller är det du, som uppenbarligen gör dips som skulle få Arne att salivera, som bygger bäst triceps?

Jag tror stenhårt på Arne-dips, och han är den förste jag ska tacka när jag vinner fototävlingen 2008. :D

Så, nu ska jag inte förstöra den hår tråden ännu mer.

Pez
2006-12-18, 15:52
Jag skulle inte gå så långt som att kalla pushdowns värdelösa. Det är en övning som är lätt att utföra korrekt, och visst kan man hänga dit lite vikt om man vill. Jag skulle komplettera med dips om man orkar eller french press.

Jag är förresten jävligt bra både på dips och att baka. För info bara.

Men gör du riktigt runda kakor? Eller är dom lite 3/4-runda?
Jag har bara sett 1 till på mitt gym baka lika runda kakor som mig.

Ectomorph
2006-12-18, 15:53
Men gör du riktigt runda kakor? Eller är dom lite 3/4-runda?
Jag har bara sett 1 till på mitt gym baka lika runda kakor som mig.

Haha, den här tråden blir bara roligare och roligare!

jwzrd
2006-12-18, 15:53
Men gör du riktigt runda kakor? Eller är dom lite 3/4-runda?
Jag har bara sett 1 till på mitt gym baka lika runda kakor som mig.

Men dina kakor är ganska små :/

Daniel-san
2006-12-18, 15:56
Hej

Jag sitter här och ska göra ett nytt schema och nu har jag hamnat på tricepsdelen.

Jag tänkte bara köra två tricepsövningar, en lätt o en tung övning.

Den lätta tänkte jag skulle vara pushdowns, men nu till den egentliga frågan. Den tunga övningen, antingen tänkte jag köra fransk bänkpress eller bänkpress med smaltgrepp

Vilken tycker ni är den bästa?


Varför inte välja bägge två? :)

Deceiver85
2006-12-18, 15:57
Mina tricepspass ser ut på följande vis:

Övn 1: Smalbänk, 4-5 set
Övn 2: Liggande triceps-extensions (inte på bänk dock, utan på golvet) för att vidbehålla konstant sträck i triceps, 4-5 set
Övn 3: Kickback eller Pushdowns, 2-3 set 10-15 reps

mini
2006-12-18, 15:58
Jag ska bevisa mina kakors förträfflighet 2008.

mister_power
2006-12-18, 16:03
Varför inte välja bägge två? :)

Du har en poäng där :)

Min tanke har alltid varit att köra en tung övning och sen köra en lättare för att pressa ut det sista, men jag kanske får ändra den tanken

Deceiver85
2006-12-18, 16:05
mister power: pröva den här:

c1AZebtYyA0

Sniggel
2006-12-18, 16:22
Grymma triccar på den killen!

Diggler
2006-12-18, 16:49
Pushdowns i latsdragsmaskin är skitbra. Smalbänk och dips är bra basövningar som tar bra på triceps. Skulle jag bara få välja två, hade jag valt dips och pushdown.

Cerberus
2006-12-18, 17:33
personligen gillar jag liggande tricepsextension och pushdowns med rep som jag tycker är sjuuukt bra övningar för triceps.

Hockeyplayer
2006-12-18, 17:37
Jag som hört att det är farligt med såna dips som ni visar.. Att man typ kan skada armbågen eller axeln lätt då?

Arne Persson
2006-12-18, 17:39
Jag som hört att det är farligt med såna dips som ni visar.. Att man typ kan skada armbågen eller axeln lätt då?

Intressant då att man inte gör det i praktiken. Självklart skall man köra djupa fina dips.

Arne Persson
2006-12-18, 17:40
Skull Crusher!

http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExtSC.html

En utmärkt övning att paja sina tricepsfästen och ev pannan med!:thumbup:

Hockeyplayer
2006-12-18, 17:42
Intressant då att man inte gör det i praktiken. Självklart skall man köra djupa fina dips.
Ok, konstigt att en som typ vunnit sm o sånt i tyngdlyftning sa det till mig :confused: :(

Jorgen
2006-12-18, 17:51
Ok, konstigt att en som typ vunnit sm o sånt i tyngdlyftning sa det till mig :confused: :(

Nej, det är inte konstigt. Det finns många riktigt bra byggare som inte har ett hum om allt som gäller. Ta tex Milos Sarcev som påstår att man kan träna insidan av bröstet om man håller smalare i bänken.

Man skall alltid sträva efter fulla rörelser i alla övningar.

Jorgen
2006-12-18, 17:52
Hej

Jag sitter här och ska göra ett nytt schema och nu har jag hamnat på tricepsdelen.

Jag tänkte bara köra två tricepsövningar, en lätt o en tung övning.

Den lätta tänkte jag skulle vara pushdowns, men nu till den egentliga frågan. Den tunga övningen, antingen tänkte jag köra fransk bänkpress eller bänkpress med smaltgrepp

Vilken tycker ni är den bästa?
Jag hade kört frenchpress framför smalbänk alla gånger.

Eller varför inte liggande tricepsextention och sen frenchpress. Mer lär du inte behöva.

Hockeyplayer
2006-12-18, 17:53
Nej, det är inte konstigt. Det finns många riktigt bra byggare som inte har ett hum om allt som gäller. Ta tex Milos Sarcev som påstår att man kan träna insidan av bröstet om man håller smalare i bänken.

Man skall alltid sträva efter fulla rörelser i alla övningar.

Okej, ja jag tänkte väl det. Därför slog det mig att "halva" triceps borde vara fel..

Deceiver85
2006-12-18, 17:54
En som verkligen har vunnit SM i tynglyftning eller en som "typ" vunnit det?

pejo
2006-12-18, 18:04
Det här med djup i dips är ju lite intressant. Jag kör oftast dips som en ticepsövning håller då lite smalare och går inte djupare än parallellt. Dömer ni som säger att man alltid skall köra med full rörelselängd ut detta fullständigt och hur ställer ni er i sådana fall till Timmes förslag med klossbänk?

Jorgen
2006-12-18, 18:13
Det här med djup i dips är ju lite intressant. Jag kör oftast dips som en ticepsövning håller då lite smalare och går inte djupare än parallellt. Dömer ni som säger att man alltid skall köra med full rörelselängd ut detta fullständigt och hur ställer ni er i sådana fall till Timmes förslag med klossbänk?

Ja, varför bara göra halva rörelsen?

Jag skulle inte köra klossbänk som en tricepsövning om jag inte sysslade med SL.

pejo
2006-12-18, 18:24
Ja, varför bara göra halva rörelsen?

Anledningen är att när man går djupare så är det bröstmusklerna (i alla fall för mig) som får göra det största jobbet dvs triceps blir inte så trötta. Om jag däremot hänger på lite vikt och ej går så djupt så känns det mer i triceps.

Kanske är det helt förkastligt att använd dips på detta vis men jag tycker det känns rätt bra.

Förr i tiden körde jag en annan övning där jag använde två bänkar och la upp benen på den ena och hade händerna bakom mig på den andra. Sedan hade jag vikter på benen/magen. Denna övning tycker jag tog ännu bättre på triceps men jag har för mig att det tillslut blev lite besvärligt att lägga på vikter.

Ulf A Big
2006-12-18, 18:28
Egentligen så är alla pressövningar bra tricepsträning.... Om man kör tunga pressövningar då är det bra att låta bli att pressa triceps med en massa disco också.

Men som Timme säger klossbänk är mycket bra för att nå maxstyrka i tricarna.
När det gäller pumpövningar så gillar jag den här bäst http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBInclineTriExt.html
därefter kommer vanlig pushdown
Arnes kompletta tricepsträning är också ett bra urval av effektiva tricepsövningar.

Jorgen
2006-12-18, 19:08
Anledningen är att när man går djupare så är det bröstmusklerna (i alla fall för mig) som får göra det största jobbet dvs triceps blir inte så trötta. Om jag däremot hänger på lite vikt och ej går så djupt så känns det mer i triceps.

Kanske är det helt förkastligt att använd dips på detta vis men jag tycker det känns rätt bra.

Förr i tiden körde jag en annan övning där jag använde två bänkar och la upp benen på den ena och hade händerna bakom mig på den andra. Sedan hade jag vikter på benen/magen. Denna övning tycker jag tog ännu bättre på triceps men jag har för mig att det tillslut blev lite besvärligt att lägga på vikter.

Om du nu är orolig för att koppla in andra muskler än just triceps så finns det mycket bättre övningar för din del. Pushdown, kickback odyl övningar isolerar triceps mycket bättre.
Iofs så förstår jag inte varför du är så orolig för att koppla in andra muskelgrupper?

Cerberus
2006-12-18, 19:23
Om du nu är orolig för att koppla in andra muskler än just triceps så finns det mycket bättre övningar för din del. Pushdown, kickback odyl övningar isolerar triceps mycket bättre.
Iofs så förstår jag inte varför du är så orolig för att koppla in andra muskelgrupper?

han kanske e freakig? :D


tycker det e najs som fan om man får med lite andra muskelgrupper. Lite utveckling där med också liksom.

Dominance
2006-12-18, 19:30
Pushdowns med rep
Skallkrossare
Smalbänk

Helena B
2006-12-18, 19:32
Jag gillar att köra en maskin som heter Triceps Press. Men den involverar nästan hela överkroppen, men först och främst triceps.

Brooklyn
2006-12-18, 20:03
dips med vikter är ju överlägsen! :hbang:

Robban
2006-12-18, 20:14
dips med vikter är ju överlägsen! :hbang:

Jag tror du har mer än rätt... :D

Cerberus
2006-12-18, 20:19
Äre det här uberdjupa utförandet i dips man ska köra om man vill ha överdimensionerad triceps?

Typ aldrig kört dips..

krilleh
2006-12-18, 20:49
vad är det för fel på pushdowns då? :(

Tycker den tar mkt i triceps, men kanske inte bygger nå vidare? för övrigt kör jag också dips och Liggande tricepsextention! blir rätt så tungt triceps pass

Sheogorath
2006-12-18, 20:57
Tate-press med mina egna tate-press-hantlar är naturligtvis bäst.

Sen kommer nog sträck runt huvudet i valfri vinkel. Lockouts är säkert fint också om man är lagd åt det hållet.

Arne Persson
2006-12-18, 21:03
Ok, konstigt att en som typ vunnit sm o sånt i tyngdlyftning sa det till mig :confused: :(

Ungefär som när en allmänläkare skulle uttala sig om hjärnkirurgi och vise versa.

Cerberus
2006-12-18, 21:04
vad är det för fel på pushdowns då? :(

Tycker den tar mkt i triceps, men kanske inte bygger nå vidare? för övrigt kör jag också dips och Liggande tricepsextention! blir rätt så tungt triceps pass

ingen aning, om man utför pushdowns relativt strikt med rätt utförande tycker jag det känns extremt effektivt. Med rep är det en underbar övning(känslomässigt iaf).

Vet dock av egen erfarenhet att det bygger noll häng på triceps iaf.

Hockeyplayer
2006-12-18, 21:13
Ungefär som när en allmänläkare skulle uttala sig om hjärnkirurgi och vise versa.
Okej. :)

pejo
2006-12-18, 22:57
Om du nu är orolig för att koppla in andra muskler än just triceps så finns det mycket bättre övningar för din del. Pushdown, kickback odyl övningar isolerar triceps mycket bättre.
Iofs så förstår jag inte varför du är så orolig för att koppla in andra muskelgrupper?
Hmm, jag tror inte att jag skrivit att jag är orolig för att koppla in andra muskler. Jag får väl försöka förklara lite bättre vad jag menar:
Om jag skall gå hela vägen ner så begränsas den vikt jag kan lyfta av bröst och axlar och jag kan inte lyfta lika mycket vikt och triceps blir inte lika trött. Eftersom det är maximal uttröttning av triceps jag är ute efter i detta fall så tycker jag att det ger mer resultat att ej köra djupare än parallellt. Om det hade varit så att triceps hade blivit lika uttröttad och man även fick axlar och bröst på köpet så vore det ju ännu bättre, detta hade ju varit fallet om inte axlar och bröst hade begränsat vilken vikt som kan lyftas i den djupa fasen av lyftet.
Nu kan ju problemet iofs vara att jag är för klen i axlar och bröst i förhållande till triceps och därför bör köra djupt, vilket jag iofs också gör ibland.
När det gäller övningar som pushdown och extensions så kör jag dem också, men dessa övningar tycker inte jag känns likadant, får inte alls samma "tryck" i triceps.

Nicke[SWE]
2006-12-18, 23:02
[QUOTE=major Pectoralis;1973787]Liggande tricepsextension runt huvudet med skivstång. Bar-dips sägs vara bra men är för mig mer en bröstövning.[/QUOTE

beror på hur du håller

Jorgen
2006-12-18, 23:02
Nu kan ju problemet iofs vara att jag är för klen i axlar och bröst i förhållande till triceps och därför bör köra djupt, vilket jag iofs också gör ibland.

Du svarar rätt bra själv på varför man bör köra fulla rörelsebanor.

Nicke[SWE]
2006-12-18, 23:04
Hej

Jag sitter här och ska göra ett nytt schema och nu har jag hamnat på tricepsdelen.

Jag tänkte bara köra två tricepsövningar, en lätt o en tung övning.

Den lätta tänkte jag skulle vara pushdowns, men nu till den egentliga frågan. Den tunga övningen, antingen tänkte jag köra fransk bänkpress eller bänkpress med smaltgrepp

Vilken tycker ni är den bästa?

den övning jag tycker du ska ta till den tunga är dips den ger bra volym och du lyfter din egna kroppsvikt vilket gör att belastningen ökar med din vikt så det håller alltid en jämn nivå!

Timme
2006-12-18, 23:50
Är klossbänk en bättre övning för triceps än rena tricepsövningar om man inte sysslar med styrkelyft? Med "rena" tricepsövningar menar jag tricepsextensioner, pushdowns och dips även om sistnämda också är en bröstövning.
Känns inte som man riktigt får samma sträck i triceps av klossbänken än i dom andra övningarna.

Ja jag tror faktiskt det. Smalbänk tar inte ens i närheten lika bra på mina triceps som klossbänk gör. Det kan vara så att jag är T-nation skadad men tunga vikter får muskler att växa. Gör man 5reps i klossbänk som är betydligt tyngre än de vikter man gör en 5a på i bänk så får triceps rejält med stryk och jag tror att de växer mycket bra.

Jag skulle dock inte vilja ta bort andra triceps övningar. Jag skulle somsagt ha klossbänk och extensions runt huvudet.

PowPow
2006-12-19, 00:14
En utmärkt övning att paja sina tricepsfästen och ev pannan med!:thumbup:

Är denna att föredra?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Det vill säga att köra med viktens bottenläge "bortom" huvudet, istället för precis ovanför pannan. Vad är nackdelen med att köra mot pannan (förutom risken att skalla stången)?

Blaine
2006-12-19, 01:09
Är denna att föredra?
http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/BBLyingTriExt.html

Det vill säga att köra med viktens bottenläge "bortom" huvudet, istället för precis ovanför pannan. Vad är nackdelen med att köra mot pannan (förutom risken att skalla stången)?

"En utmärkt övning att paja sina tricepsfästen och ev pannan med."
- Arne Persson, sida 3.

PowPow
2006-12-19, 01:13
"En utmärkt övning att paja sina tricepsfästen och ev pannan med."
- Arne Persson, sida 3.

Ja, det var ju det jag citerade.
Jag undrade om den jag länkade till var bättre, och i så fall varför.

Blaine
2006-12-19, 01:19
Ja, det var ju det jag citerade.
Jag undrade om den jag länkade till var bättre, och i så fall varför.

Oj, missade citatstycket.

Antagligen är den övningen bättre för att du just inte pajar tricepsfästena och eventuellt skallen i den. Hur det ser ut i arbetande muskeldetalj vet jag däremot inte.

Jag har inte haft några problem med den i alla fall…

PowPow
2006-12-19, 01:39
Oj, missade citatstycket.

Antagligen är den övningen bättre för att du just inte pajar tricepsfästena och eventuellt skallen i den. Hur det ser ut i arbetande muskeldetalj vet jag däremot inte.

Jag har inte haft några problem med den i alla fall…

Nej, jag har inte heller haft problem med den. Det var därför jag undrade. Får hoppas att någon kan förklara vari problemet ligger. Alltså på vilket sätt den kan vara skadlig för tricepsfästena.

Skallen behöver man väl inte oroa sig över. Man ska ju inte tappa stången. Ska man oroa sig över det så kan man ju inte köra några övningar där vikten är ovanför skallen.

Blaine
2006-12-19, 01:53
Nej, jag har inte heller haft problem med den. Det var därför jag undrade. Får hoppas att någon kan förklara vari problemet ligger. Alltså på vilket sätt den kan vara skadlig för tricepsfästena.

Skallen behöver man väl inte oroa sig över. Man ska ju inte tappa stången. Ska man oroa sig över det så kan man ju inte köra några övningar där vikten är ovanför skallen.

Möjligt att denna kan vara av intresse för maestro PowPow:
» http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57916&highlight=triceps+extension

Arne Persson
2006-12-19, 08:56
Nej, jag har inte heller haft problem med den. Det var därför jag undrade. Får hoppas att någon kan förklara vari problemet ligger. Alltså på vilket sätt den kan vara skadlig för tricepsfästena.

Skallen behöver man väl inte oroa sig över. Man ska ju inte tappa stången. Ska man oroa sig över det så kan man ju inte köra några övningar där vikten är ovanför skallen.

http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

130kg finsk sisu
2006-12-19, 09:01
Arne har rätt i att styrkelyftare&tynglyftare sällan bör uttala sej om byggarträning. Och vice verca.
Även om jag själv har gjort det ibland.:em:

Arne Persson
2006-12-19, 09:50
Arne har rätt i att styrkelyftare&tynglyftare sällan bör uttala sej om byggarträning. Och vice verca.
Även om jag själv har gjort det ibland.:em:


Brukar själv konsultera framför allt Kjell Fransson i Lund när det gäller SL-frågor. Annars försöker jag hålla mig på min kant.:D

PowPow
2006-12-19, 13:21
http://forum.body.se/showthread.php?t=5146

Möjligt att denna kan vara av intresse för maestro PowPow:
» http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57916&highlight=triceps+extension

Thank you!

Hockeyplayer
2006-12-19, 15:05
En som verkligen har vunnit SM i tynglyftning eller en som "typ" vunnit det?

http://home8.swipnet.se/~w-85783/Christer_R/Christer_R.htm
Vet inte vad han vunnit :p men tydligen var det inom polissektionen han varit med i sm, iaf enligt den sidan.