handdator

Visa fullständig version : Nu har det gått för långt - Överträning


jontahontas
2006-12-17, 16:54
Jag drar hela situationen i korthet;

Var övertränad i våras, totalt körd i väggen och fick rådet av min tränare att inte tänka tanken idrott ett par veckor. Jag gjorde detta och blev bra. Jag tränar friidrott för övrigt.

Vart övertränad igen i höstas, mycket lättare, gick över på någon vecka.

Kom igång igen, pga knäskada ingen löpning så jag körde OL tre dagar i veckan. Blev bättre i knät och la in ett löppass mellan två OLdagar. Efter OLdag 2 (dvs efter 3 dagars mycket tung träning) åt jag inget efter passet, drack 2 öl istället och sov knappt den natten. Sen kom den där härliga överträningskänslan igen. Frisk och pigg i övrigt, endast framsida låren det kändes i.

Jag la ned underkroppsträning helt och körde endast överkropp. Men - nu har det gått >> 6 << veckor och hur mycket jag än vill så är jag inte mycket bättre, om ens något.

Vad kan jag göra? Kör fortfarande överkropp, borde jag lägga ned det helt? Det börjar utveckla sig till ett mysterium för mig, varför blir jag inte bättre? 6 veckor är en lång tid för en sådan här sak. Någon? Tävlingssäsongen inomhus är _fullständigt_ bortblåst, och tanken att lägga av har slagit mig mer än en gång.

Officer
2006-12-17, 17:28
Hur äter du i övrigt? Dricker du ofta? Sover du bra? Har du ett stressigt jobb?

Försök att lägga om träningen helt. Testa nya övningar, ändra på ditt repetitionsomfång. Kör du 8-12 just nu, sänk vikterna till hälften och kör 30+ reppare bara för "kul skull".
Se framförallt till att du äter tillräckligt och bra, och överät gärna för att komma förbi platåer ibland.
Det enda som för mig om inte någon veckas vila hjälper mot "överträning" är total ändring av träningsupplägg.

Nicke[SWE]
2006-12-17, 17:46
Jag drar hela situationen i korthet;

Var övertränad i våras, totalt körd i väggen och fick rådet av min tränare att inte tänka tanken idrott ett par veckor. Jag gjorde detta och blev bra. Jag tränar friidrott för övrigt.

Vart övertränad igen i höstas, mycket lättare, gick över på någon vecka.

Kom igång igen, pga knäskada ingen löpning så jag körde OL tre dagar i veckan. Blev bättre i knät och la in ett löppass mellan två OLdagar. Efter OLdag 2 (dvs efter 3 dagars mycket tung träning) åt jag inget efter passet, drack 2 öl istället och sov knappt den natten. Sen kom den där härliga överträningskänslan igen. Frisk och pigg i övrigt, endast framsida låren det kändes i.

Jag la ned underkroppsträning helt och körde endast överkropp. Men - nu har det gått >> 6 << veckor och hur mycket jag än vill så är jag inte mycket bättre, om ens något.

Vad kan jag göra? Kör fortfarande överkropp, borde jag lägga ned det helt? Det börjar utveckla sig till ett mysterium för mig, varför blir jag inte bättre? 6 veckor är en lång tid för en sådan här sak. Någon? Tävlingssäsongen inomhus är _fullständigt_ bortblåst, och tanken att lägga av har slagit mig mer än en gång.

Har varit i samma sits som dig förut, men det blev bättre när jag började äta mer. de återkommande små förkylningarna som är det första tecknet på överträning försvann och resultaten bättre på sig testa det först annars får du vila. Sluta inte träna blir ett helvete å börja om och om igen kommer bara känns som man aldrig kommer någonstans.

Dav0d
2006-12-17, 18:22
För det första ska man inte börja få för sig direkt när man mår dåligt att det är överträning. Det tar tid att bli övertränad, det sker inte på någon vecka. Det enda som sker när du behandlar dig på sättet du gjorde efter paset är att du har brist på energi och inte återhämtat dig. Det och överträning är två olika saker, iallafall ur min synpunkt.

För det andra, börja skaffa lite diciplin för fan! Fixa kosten och vilan bättre. Ditt eget fel att du tar hand om det som någon tafatt nybörjare.

Ta t.ex mitt kommande träningsläger. Det är 6 timmars träning per dag som gäller i en vecka, tror du jag kommer äta som vanligt då ? Nej!
Tror du jag kommer vila som vanligt ? Nej!
Blir man övertränad har man missköt sig, där är felet. Fixa det.

jontahontas
2006-12-17, 18:33
Hur äter du i övrigt? Dricker du ofta? Sover du bra? Har du ett stressigt jobb?

Försök att lägga om träningen helt. Testa nya övningar, ändra på ditt repetitionsomfång. Kör du 8-12 just nu, sänk vikterna till hälften och kör 30+ reppare bara för "kul skull".
Se framförallt till att du äter tillräckligt och bra, och överät gärna för att komma förbi platåer ibland.
Det enda som för mig om inte någon veckas vila hjälper mot "överträning" är total ändring av träningsupplägg.

Har senaste tiden haft ganska stressigt jobb, ja. Har tydligt märkt att detta påverkat återhämtningen dåligt. Äter väldigt bra i övrigt.

Vill ju komma ur detta, det är ingen total överträning vi snackar om likt den jag hade i våras då jag var totalt i väggen. Nu är det endast konstant surhet i låren. Det blir lugnt nu, nästan inget jobb kring jul och hemtentan e nästan klar.

heraso
2006-12-17, 21:11
Rekommenderar boken "Undvik Överträning" från SISU förlag. Har hjälpt mig dra i bromsen ELLER öka på när rätt tillfälle har kommit. Några småskador på vägen, men i mycket mindre omfattning mot vad de kunde ha blivit.

Tricklev
2006-12-18, 03:42
Glöm inte att lägga in viloveckor också, så ofta som din kropp behöver dom.

pragmatist
2006-12-18, 09:58
Har du varit hos en idrottsläkare? Det är ju inte omöjligt att du har en kronisk skada eller inflammation, t.ex. kronisk compartment syndrome. "Surhet i låren" låter inte som överträningssymptom i mina öron.

machine gun
2006-12-18, 10:12
Tänkte också att det låter som någon slags inflammation. Kan nog vara bra att kolla upp.

jontahontas
2006-12-18, 12:12
Har du varit hos en idrottsläkare? Det är ju inte omöjligt att du har en kronisk skada eller inflammation, t.ex. kronisk compartment syndrome. "Surhet i låren" låter inte som överträningssymptom i mina öron.

Kul att läsa om compartment syndrome. Känslan jag har är en konstant surhet typ under musklerna mitt på benen. Tänkte jogga lite lugnt ikväll och kanske 1-2 gånger till denna vecka. Är det inte markant bättre efter helgerna då jag ägnat mig åt detta samt god mat och vila så är väl läkare nästa metod i kedjan. Ganska less vill jag lova. *cry*

sweet_sunny_south
2006-12-18, 14:59
Har du varit hos en idrottsläkare? Det är ju inte omöjligt att du har en kronisk skada eller inflammation, t.ex. kronisk compartment syndrome. "Surhet i låren" låter inte som överträningssymptom i mina öron.

CCS e inte direkt vanligt förekommande i låren. men annars så stödjer jag idén om idrottsläkaren till 100 %.

jontahontas
2006-12-18, 16:57
Jo, jag har god kontakt med en idrottsläkare genom klubben. Till en början kan jag ringa/maila honom och se vad han har att säga.

Borde jag gjort det tidigare? Ja självklart om man ser endast till denna situation. Dock så har jag rännt hos honom stup i kvarten senaste året med allt vad det kan vara. Vill lite vårda en sån här kontakt och inte hoppa på honom för minsta lilla. Men jag tar och skiter i det (ännu en gång) och bränner av ett mail :D

Förresten - jag sökte på CCS och fick det någorlunda förklarat. Förutom en sak - hur uppkommer det vanligtvis?