Visa fullständig version : Är 3 dl mjölk verkligen 10 g vassleprotein?
3 glas betyder ju 30 g bra protein? Är maten proteinfattig är ju 2 glas mjölk till allt som behövs för att ligga runt 30 g per intag. eller hur? Hur energirik är mjölken? Det är väll ingen kaloribomb så man behöver passa upp?
3dl mjölk = 10,5g protein. 20% har jag för mig är vassle, 80% kasein.
Lättmjölk ger väl ~40kcal/dl eller nåt sånt, du får ju med 5g (mjölk)socker per dl.
King Grub
2006-12-17, 14:45
Hur energirik är mjölken? Det är väll ingen kaloribomb så man behöver passa upp?
Står på förpackningen. Skiljer sig beroende på fetthalt.
Dom 80% av mjölkens protein som utgörs av kasein är också helt fullvärdigt.
3dl mjölk = 10,5g protein. 20% har jag för mig är vassle, 80% kasein.
Lättmjölk ger väl ~40kcal/dl eller nåt sånt, du får ju med 5g (mjölk)socker per dl.
mjölksocker? vad är det? är det lika dåligt som vanligt socker? betyder det att jag får i mig 15 gram socker per glas mjölk? då kan jag alltså nästan dricka cola med proteinpulver lika gärna, eller?
TylerDurden84
2006-12-17, 17:19
mjölksocker? vad är det? är det lika dåligt som vanligt socker? betyder det att jag får i mig 15 gram socker per glas mjölk? då kan jag alltså nästan dricka cola med proteinpulver lika gärna, eller?
Mjölksocker (laktos) är inte likadant dom vanligt strösocker. Det består av ca 50 % glukos och 50% galaktos om jag inte missminner mig. Cola lär vara sämre för tänderna med ;)
kan inte någon bara sammanfatta sina svar med "..vilket är bra/dålgt" så slipper samma följdfråga komma varje gång; är laktos en bra kolhydrat?
Ja, då missar du hela konceptet med kalcium, magnesium, kalium, vit B12 etc, etc:D
kan inte någon bara sammanfatta sina svar med "..vilket är bra/dålgt" så slipper samma följdfråga komma varje gång; är laktos en bra kolhydrat?
Ja och nej.
Laktos är inte bra för intoleranta och vi andra kanske kan få i oss 30 - 50 g utan att få problem med magen. Finns massor av laktos i messmör och det är LITE laxerande. Mer än 1 liter mjölk per dag bör ingen dricka.
Galaktosen hamnar företrädesvis i levern men har en annorlunda omsättning jämfört med fruktos och bildar lättare leverglykogen. Inget som rusar till musklerna men ger långsam energi över en längre tidsperiod.
TylerDurden84
2006-12-17, 17:46
Man kan inte säga om det är bra eller dålig, det beror på vad du jämför med. Glukos är druvsocker. Galaktos är en monosackarid. De är båda sockerarter. Mjölk i sig innehåller betydligt mer vitaminer och mineraler än Cola och är som jag skrev innan skonsammare mot tänderna
TylerDurden84
2006-12-17, 17:47
ähh, Sverker hann före...
Ja och nej.
Laktos är inte bra för intoleranta och vi andra kanske kan få i oss 30 - 50 g utan att få problem med magen. Finns massor av laktos i messmör och det är LITE laxerande. Mer än 1 liter mjölk per dag bör ingen dricka.
Galaktosen hamnar företrädesvis i levern men har en annorlunda omsättning jämfört med fruktos och bildar lättare leverglykogen. Inget som rusar till musklerna men ger långsam energi över en längre tidsperiod.
OK, eftersom jag inte är intolerant tar jag det som att mjölk är bra. Tack, det var det ville höra.
jag dricker typ 2-3 liter om dagen.. under bulken och jag har alltid fasta skitar.. iofs äter jag mycke fibrer.. jag märker inte nån "dålig" effekt av de
Nu var det kanske mer så att 1 liter mjölk ger dig rejält med kalcium och mer är inte bättre. Finns ju en viss risk för prostatacancer.
sånt bryr jag mig inte om. jag läser överallt att allt ger cancer så jag slutade bryr mig efter ett tag.
sånt bryr jag mig inte om. jag läser överallt att allt ger cancer så jag slutade bryr mig efter ett tag.
Du skojar va :confused:
Eddie Vedder
2006-12-18, 12:14
Sånt där hör jag jämt, "spelar ingen roll vad man äter allt är ju farligt ändå". De e helt enkelt så att extrem överkonsumtion aldrig är bra å ingenting är genuint dåligt ur alla aspekter, å nu pratar jag om mat inte heroin å DDT.
Nej du får inte cancer av ALLT, den mesta nyttiga å naturliga maten förebygger dock cancer och andra sjukdomar. Men bara för att produkt A råkar va ett hälsosammare val att basera sin kost på än produkt B så innebär ju inte de att du kan grisa i dej oändliga mängder av produkt A å du dör inte av att äta produkt B nån gång ibland.
Hoppas att du inte menade allvar me de uttalandet.*gah!*
är en liter mjölk om dagen överkonsumtion?
King Grub
2006-12-18, 14:31
Ja, men ingen skadlig sådan.
Eddie Vedder
2006-12-18, 14:31
De skulle jag inte påstå, men de e ju ganska mycke mjölk iaf å en hel del kalcium. Du kan ju ta några mjölkfria dagar annars, de lär du inte lida av.
Ja, men ingen skadlig sådan.
jaha och på vilket sätt är det i så fall överkonsumtion?
King Grub
2006-12-18, 14:42
Du hamnar över RDI för t ex kalcium bara på den litern, och då är det utan att ta hänsyn till resten av din kost.
hur får ni 30g protein på två glas? (ölglas???)
Rock'nRoll
2006-12-19, 16:01
Läs om läs rätt.
Fredrik_S
2006-12-19, 16:02
ja två vanliga ölglas mjölk á 40 cl ber ca 30 g potein.
Jag använder bara pintglas till vardags så i mitt fall skulle det stämma ganska bra. :D
Absinteh
2006-12-19, 18:28
Jag är laktoskännslig och dricker Valios laktosfria.
Jag undrar vad det är för kolhydrat i denna mjölken?*screwy*
King Grub
2006-12-19, 18:32
Glukos och galaktos. Samma som i vanlig mjölk. Man har redan tillsatt laktasenzym så sockerarterna är fria i mjölken.
Jag är laktoskännslig och dricker Valios laktosfria.
Jag undrar vad det är för kolhydrat i denna mjölken?*screwy*
Enligt Arlas hemsida är det galaktos deras mjölkdryck och eftersom de vad jag vet använder Valios patent så skulle jag gissa att det är samma sak i Valios mjölkdryck.
Kollar man på siffrorna så stämmer det ganska bra med halten galaktos i vanlig mjölk också = ungefär hälften så mycket kolhydrater som i vanlig mjölk.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.