handdator

Visa fullständig version : Är mitt matupplägg bra?


dajmond
2006-12-17, 12:59
Är en nybliven mamma på 21 år som försöker balansera amning,träning och kosthållning på ett smart sätt. Tränar just nu sex dagar i veckan (3 styrka, 3 kondition) och har en vilodag. Eftersom jag dessutom ammar har jag försökt öka på mitt näringsintag rejält för att inte amningen ska ta stryk. Detta verkar funka hittills iaf.

Jag är 173 cm lång och väger 74 kilo, och undrar också om mängden protein jag får i mig duger för att bygga muskler? Jag är medveten om att det är svårare att bygga medan man ammar, men jag vill åtminstone göra ett helhjärtat försök :D Jag dricker en proteinshake varje dag då jag har läst på ordentligt och fått veta att det inte utgör någon som helst fara för bebisen min :)

Här kommer mitt kostupplägg som det kan se ut en helt vanlig dag:

Frukost: Fruktsallad med yogurt och äggsmörgås

Mellanmål: Fruktsmoothie

Lunch: Hamburgare (nyttiga sådana med nötfärs 10 % fett, ingen dressing, egenstekta i rapsolja och i grovt hamburgerbröd)

Mellanmål: Ägg- och tonfisksmörgås

Middag: Pasta med tonfisksås

Kvällsmat: Proteinshake + 1 banan

Det här ger följande värden:

2414 kcal
170,1 gram protein
61,5 gram fett
291,8 gram kolhydrater

Är detta bra mängder/bra fördelning för en som vill bygga muskler?

z_bumbi
2006-12-17, 13:05
Det här ger följande värden:

2414 kcal
170,1 gram protein
61,5 gram fett
291,8 gram kolhydrater

Är detta bra mängder/bra fördelning för en som vill bygga muskler?

Om du ska äta ca 500-700 kcal extra (Jag kommer inte ihåg exakt rekommenderad siffra och jag har lånat ut boken.) för amningen så är det väldigt lite kalorier för att bygga, särskilt med den mängden träning du kör.

dajmond
2006-12-17, 13:07
Om du ska äta ca 500-700 kcal extra (Jag kommer inte ihåg exakt rekommenderad siffra och jag har lånat ut boken.) för amningen så är det väldigt lite kalorier för att bygga, särskilt med den mängden träning du kör.

Ajdå...till saken hör att jag tidigare har haft ätstörningar...åt då max 1000 kcal om dagen vilket var sjukt lite (men lagom tyckte jag då). Så att äta 2414 kcal om dagen känns jättemycket för mig :P hur ska jag ens hinna få i mig mer mat än så? :S tips? :P

pragmatist
2006-12-17, 14:37
Enklaste sättet om du vill få upp energiintaget (om du nu behöver det) är att ha i lite raps- eller olivolja i all mat, samt knapra nötter. Mycket energi i liten förpackning.

heraso
2006-12-17, 14:55
Enligt egen uppgift får du i dig 170 gram protein, så där tycker jag personligen att du inte behöver öka. Ökar du på kolhydraterna kan du få bieffekten att du blir piggare och mer rastlös, det händer iaf mig när jag ökar på den delen. Om du anser det vara positivt eller negativt vet jag inte. Fett är enklare att öka på energiintaget med som nämnts tidigare. Ditt nuvarande fettintag motsvarar ca 22E%, RDI ligger mellan 20-30E% så där finns helt klart utrymme att spela på speciellt då du ammar.

Pepz
2006-12-17, 16:19
jag reagerade också på ditt fettintag.
Satsa gärna på fiskolja och nötter då ditt barn verkligen behöver bra fett och din kropp får lättare att skapa dessa om du själv äter bra fetter.

Sverker
2006-12-17, 17:25
Ajdå...till saken hör att jag tidigare har haft ätstörningar...åt då max 1000 kcal om dagen vilket var sjukt lite (men lagom tyckte jag då). Så att äta 2414 kcal om dagen känns jättemycket för mig :P hur ska jag ens hinna få i mig mer mat än så? :S tips? :P


Tjaa...du kan ju äta när barnet äter. Är inte fel att äta kl. 2.00 på natten om det skulle vara så. En ostmacka och en banan kanske.

Madde88
2006-12-18, 00:57
tycker du ska ta det lite lugnare med träningen och så medan du ammar.. det är väl tillräckligt jobbigt att ta handom barnet hela dagarna.. tror dessutom du behöver få i dig mer energi än vad du får i dig nu stilla sittande vuxen behöver runt 2000 om du ammar och dessutom tränar så pass mycket behöver du nog öka ditt intag med minst 500 kcal skulle jag tro. mackor är enkla att göra energirika och dessutom nyttiga eller drick mer energi.. nötter som sagt är bra (för fett och vitaminer) men kolhydraterna är nog ännu viktigare för att du ska orka mera

dajmond
2006-12-18, 08:58
tack för alla tips!!! det där med nötter verkar som en bra idé...då kan jag ju höja både fett- och kaloriintaget samtidigt...cashewnötter är bra va?

machine gun
2006-12-18, 09:54
Ditt nuvarande fettintag motsvarar ca 22E%, RDI ligger mellan 20-30E% så där finns helt klart utrymme att spela på speciellt då du ammar.

Rekommendationerna ligger till och med på 25-35 E%, dvs ca 30 E% känns rimligt för de flesta. 22 E% är på tok för lite om man dessutom ammar.

machine gun
2006-12-18, 10:09
Angående nötterna. Om man har nötallergi i släkten rekommenderar Livsmedelsverket att man ska undvika att äta nötter under amningen pga risk för att barnet ska utveckla nötallergi.

dajmond
2006-12-18, 10:16
Angående nötterna. Om man har nötallergi i släkten rekommenderar Livsmedelsverket att man ska undvika att äta nötter under amningen pga risk för att barnet ska utveckla nötallergi.

okej tack! ingen allergi i släkten så nu är det bara o börja knapra ;P