handdator

Visa fullständig version : På väg till sista vilan


Yankeee
2006-12-17, 10:13
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_14275496.asp

Rörande artikelserie. Läsvärt.

Mental
2006-12-17, 10:41
Jobbigt att bli så sjuk, och jag kan inte låta bli att undra hur det hade sett ut om han börjat med bromsmedicinerna. En bra artikel dock.

Diana
2006-12-17, 10:52
Hemskt, den berör verkligen...

På frågan om han tror på ett liv efter döden svarar han:
– Om det är så, så är det så. I så fall kan jag ju gå runt och jävlas med folk som går kvar här på jorden.

Tycker det är så fascinerande hur man kan försonas såpass med döden i vissa lägen att man får distansen att 'skämta' om det hela. Att hjärnan fortfarande funkar så trots att man vet att slutet är nära. Människan är gåtfull och beundransvärd. *popcorn*

DavidN
2006-12-17, 11:06
ruskigt rörande, precis som alltid så är det så många frågor som dyker upp.

Chris
2006-12-17, 11:12
Vad är MS för sjukdom?

Yankeee
2006-12-17, 11:15
http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=6534

Tjuckot
2006-12-17, 11:20
Bra artiklar, starka och välskrivna.

Rock'nRoll
2006-12-17, 11:21
Jag tycker verkligen precis 100% tvärtemot va signaturen "Lennart" tycker.

Angel
2006-12-17, 12:45
jag träffar folk som e döende varje gång på jobbet, och dom flesta e rätt lugna med det, och kan nästan skojja om det, och har planerat begravningar och sådant. men vissa har grym dödsångest. jobbigt det där.

(imorrn ska ja förövrigt på studiebesök till bårhuset..huj)

Angel
2006-12-17, 12:46
Fast jag är helt emot aktiv dödshjälp

Magnus
2006-12-17, 13:06
Är på lunch.... snart ska jag tillbaks till mitt arbete, som är hos en person som har MS och situationen är EXAKT som Mats... får en att tänka, skulle nog själv välja den väg Mats valde.

Diana
2006-12-17, 13:49
jag träffar folk som e döende varje gång på jobbet, och dom flesta e rätt lugna med det, och kan nästan skojja om det, och har planerat begravningar och sådant. men vissa har grym dödsångest. jobbigt det där.

(imorrn ska ja förövrigt på studiebesök till bårhuset..huj)

Ja, ni ska verkligen ha cred som klarar av att behålla er egen mentala stabilitet i ett sånt sorts jobb.
Jag personligen skulle nog vara alldeles för svagpsykad för det..

Angel
2006-12-17, 13:56
Ja, ni ska verkligen ha cred som klarar av att behålla er egen mentala stabilitet i ett sånt sorts jobb.
Jag personligen skulle nog vara alldeles för svagpsykad för det..

Man uppskattar ju livet lite mer iallfall. Det svåraste brukar vara dom anhöriga, dom brukar ha svårare att förstå det hela och blir ofta arga på vårdpersonalen

Diana
2006-12-17, 14:12
Man uppskattar ju livet lite mer iallfall. Det svåraste brukar vara dom anhöriga, dom brukar ha svårare att förstå det hela och blir ofta arga på vårdpersonalen

Jo precis, det måste vara något enormt utvecklande för en personligen.

Kan förstå det, mkt vilsen ilska som måste ut...
Sålänge man vet varför folk agerar som de gör kan man ha överseende med mkt. :)

grabben i skogen
2006-12-17, 14:14
aktiv dödshjälp finns ju även i sverige. dock inte officiellt.
jag tänker på när man ger gamla sjuka så mycket morfin att de till slut bara somnar in. I andra fall vet jag att man dragit tillbaka näringsdropp etc bara för att patienten skulle dö. Men i dessa situationer väljer man ju inte själv när man vill dö som man kan göra i schweiz.
rörande artikel minst sagt.

Angel
2006-12-17, 17:39
aktiv dödshjälp finns ju även i sverige. dock inte officiellt.
jag tänker på när man ger gamla sjuka så mycket morfin att de till slut bara somnar in. I andra fall vet jag att man dragit tillbaka näringsdropp etc bara för att patienten skulle dö. Men i dessa situationer väljer man ju inte själv när man vill dö som man kan göra i schweiz.
rörande artikel minst sagt.

men det gäller i palliativ vård, när en person är döende och inte har långt kvar, då kan man ta bort dropp och ge höga doser morfin för att lindra smärtor. Oftast sätts inte morfin in förrän det allra sista och då slappnar personen av mera ochdet går fortare. men det är mera passiv dödshjälp.
en person med MS kan leva i många många år. Dom är inte "döende"

Leon
2006-12-17, 20:18
Det gör så ont att det finns friska människor som faktiskt kan fundera över att avsluta sina liv,iof vem har inte gjort det i stundens hetta och man känt sig deppig men å andra sidan skulle jag aldrig vilja slösa bort den gåva jag fått,LIVET!Jag kan förstå som i det här fallet eller som min kusin som fick ALS och valde att avsluta sitt liv vid 35 års ålder.Livet är till för att levas och det är ingen som vet hur länge vi ska färdas på denna resa men försök gör resan så bekväm och bra som möjligt.