handdator

Visa fullständig version : Dietstrategi?


Yes
2006-12-17, 04:11
Efter jul/nyår är det tänkt att det ska dietas igen och jag funderar lite på hur jag skall lägga upp det.

Det var ett tag sedan jag vägde mig nu, men jag har antagligen gått upp i varje fall 15Kg sen sist, varav 5Kg nog i huvudsak är vätska. Lägg till lite julmat på det och det lär bli en del vikt som ska bort.

Till en början hade jag tänkt att det ska gå hyffsat fort - säg, drygt 1kg/vecka. Borde ju finnas tillräckligt med fett för att skydda från muskelförlust. Sen blir det förstås lite långsammare tempo.

Det jag funderar på är om jag ska ta det i etapper. Kanske köra hårt i två månader först, sen ligga hyffsat nära energibalans(kanske lite plus) i en månad, för att till sist avsluta med ett par tre månader i lugnare tempo. Det kanske gör det lättare att hålla borta eventuella förluster, och kanske återställer man lite av kroppens hormonbalans för fortsatt viktnedgång?

Någon som har provat att göra på det sättet och har ni isåfall märkt några fördelar av det?

sailaways
2006-12-18, 16:14
Vid snabb viktnedgång är det viktigt att inte drabbas av uttorkning, tror jag?

Men vad jag har förstått räcker det då INTE att endast dricka vatten för att förhindra uttorkning. Rätt eller fel någon?

Se till att du får i dig vätska, men inte i endast i form av vatten.

Yes
2006-12-18, 18:58
Jag tänker superhydrera (http://www.drdarden.com/readTopic.do;jsessionid=BD29F4780AD3B8A62C7C5B437D 20A98E.hydra?id=383704), vilket är utmärkt för viktnedgång.

Cerberus
2006-12-18, 19:24
oj intressant! Ska läsa mer om superhydrering nu!

Yes
2006-12-18, 19:34
Det är verkligen något alla borde prova som vet med sig att de kanske inte dricker tillräckligt med vatten. Jag glömmer för egen del ofta bort det, även om jag brukar få i mig mycket vätska, och det gör verkligen skillnad när jag lyckas vara mer nogrann med det. Framförallt känner jag att jag mår betydligt bättre av det, men sen tror jag också det ligger mycket i att det hjälper till att bli av med fett(även om vattnet inte är iskallt).

Sniggel
2006-12-18, 19:36
Visst är det viktigt att dricka vatten. Men om någon ska försöka gå ner i vikt genom teorin att dricka kallt vatten som kroppen sedan ska värma upp så tänk på att det är kalorier man förbränner... inte kilocalorier!
Det är alltså en tusendel så effektivt som man först tror när man läser det. ;)
Förmodligen bränner man mer kalorier på att hälla upp ett glas kallt vatten, lägga i is från frysen och dricka det än vad själva uppvärmningen av vätskan gör.

z_bumbi
2006-12-18, 19:37
vilket är utmärkt för viktnedgång.

Att man bränner mer för att man hela tiden får springa på toaletten? Det är det enda skälet jag kan komma som två gallons vatten per dag är bra för vid en normal fettreduktion.

Om du vill ha ett tips på dieten så kör en mer normal diet istället för det du har planerat, 0,5 kg per vecka räcker långt och sliter betydligt mindre på kroppen.

Yes
2006-12-18, 19:48
Det Dr. Darden menade var kcal. Längre ned i tråden finns en liten uträkning som blev fel när någon glömde dela siffrorna med 1000. Ytterligare längre ned i tråden kan man också se att det finns en ny forskningsrapport som menar att den tidigare studien var fel och att det gör mycket mindre skillnad med kallt vatten.

Just den delen är dock inte det viktigaste. Jag menar, så stor skillnad gör inte ett par hundra kalorier hit eller dit. Det här är isåfall mycket intressantare när det gäller att bli av med fett:

Your kidneys require abundant water to function properly. If your kidneys do not get enough water, your liver takes over and assumes some of the functions of the kidneys. This diverts your liver from its primary duty — to metabolize stored fat into usable energy.

If your liver is preoccupied with performing the chores of your water-depleted kidneys, it doesn’t efficiently convert the stored materials into usable chemicals. Thus, your fat loss stops, or at least, plateaus. Superhydration accelerates the metabolism of fat.

Superhydration can double, triple, or even quadruple your urine production. As a result, you’ll be able to eliminate more heat. Remember, inside your body, fat loss means heat loss. So get used to going to the bathroom more frequently than normal.

z_bumbi
2006-12-18, 20:11
Man måste nog vara ganska rejält uttorkad för att levern ska belastas så mycket att den slutar vara effektiv på att frigöra fettsyror till energi, är man så uttorkad så är det smart att dricka men då har man även värre problem än att man inte bränner så mycket fett att oroa sig för.

Yes
2006-12-18, 21:42
Om du vill ha ett tips på dieten så kör en mer normal diet istället för det du har planerat, 0,5 kg per vecka räcker långt och sliter betydligt mindre på kroppen.
I början är det väl ingen fara med ett lite större energiunderskott?

Man måste nog vara ganska rejält uttorkad för att levern ska belastas så mycket att den slutar vara effektiv på att frigöra fettsyror till energi, är man så uttorkad så är det smart att dricka men då har man även värre problem än att man inte bränner så mycket fett att oroa sig för.
Gissningar och spekulationer?

Jag har för egen del märkt att mer vatten har hjälpt när viktnedgången avstannat. Det allra viktigaste är dock att man mår bra av att dricka mycket vatten, ytterligare fördelar är väl att se som en liten bonus.

everete
2006-12-18, 21:47
deffproblemen är lösta!
Nåt sånt här har jag väntat länge på.. Dricka vatten och bli rippad ;) Kan det bli lättare?
Fast jag är lat av mig.. ska nog vänta på att det släpps H2O i kapselform^^

Yes
2006-12-18, 21:54
Suck...

Vi tar och glömmer den där artikeln. Det var bara ett svar till sailaways, och kanske som intressant läsning för den som är intresserad. Känner du däremot för att demonstrera din dumhet får du gärna göra det i en annan tråd.

z_bumbi
2006-12-18, 22:07
Gissningar och spekulationer?

Jag har för egen del märkt att mer vatten har hjälpt när viktnedgången avstannat. Det allra viktigaste är dock att man mår bra av att dricka mycket vatten, ytterligare fördelar är väl att se som en liten bonus.

Det är bara att kolla på hur levern och njurarna jobbar med sina respektive uppgifter. Njurarna är bra på att koncentrera urinen och kan göra så mycket mer än att det blir behagligt att göra sig av med det som njuren offrar i form av vätska (Det känns när man pissar). Färgen på urinen är då även mörkt brun vilket de flesta brukar märka. Det är inte frågan om att sluta dricka vatten kontra att hälla i sig 6-7 liter per dag utan att jämföra ett mer normalt intag dvs runt 4 liter totalt vätskeintag för någon som tränar vs 6-7 liter vatten per dag och försöka få fram att det skulle bli någon fördel.
Det går att få fram massor av intressanta effekter i kroppen om man utgår från ett extremtillstånd och sen rättar till det men förhoppningvis är det väldigt få som är i ett sådant extremtillstånd från början.

Yes
2006-12-18, 22:29
Att dricka tillräckligt för att få klar urin skall man ju givetvis göra. Frågan är om mer vatten ger ytterligare fördelar. Jag tror det, främst för att jag själv upplevt det så, men jag sitter inte på några referenser. Däremot är jag rätt säker på att Dr. Darden gör det(jag vill minnas att jag sett det för länge sedan). Så om intresset finns går det säkert bra att fråga honom snällt.

En sak borde väl i varje fall vara säker, och det är att kroppen mår bra av att få rikligt med vatten. Exakt vart den optimala nivån ligger går säkert att diskutera, men ett gott råd är väl alltid att dricka ordentligt.

Guddi
2006-12-18, 23:40
Att dricka tillräckligt för att få klar urin skall man ju givetvis göra. Frågan är om mer vatten ger ytterligare fördelar. Jag tror det, främst för att jag själv upplevt det så, men jag sitter inte på några referenser. Däremot är jag rätt säker på att Dr. Darden gör det(jag vill minnas att jag sett det för länge sedan). Så om intresset finns går det säkert bra att fråga honom snällt.Det är verkligen inget måste med klar urin. Njurarna kompenserar väldigt bra för olika vätskemängder och att det är lite gulare än vanligt tyder bara på att du inte har ett överskott på vatten medan helt klar urin tyder på att du har för mycket vatten i kroppen. Det man ska undvika är, som z_bumbi skriver, att det är nästan brunfärgat. Det tyder i så fall på att njurarna har koncentrerat urinen till max och därmed försöker bevara så mycket vätska som möjligt i kroppen genom att verkligen koncentrera avfallsprodukterna i urinen.

En sak borde väl i varje fall vara säker, och det är att kroppen mår bra av att få rikligt med vatten. Exakt vart den optimala nivån ligger går säkert att diskutera, men ett gott råd är väl alltid att dricka ordentligt.2-4 liter beroende på kroppsstorlek, luftfuktighet mm, när man inte har svettats nått utöver det vanliga är de flesta forskare eniga om. Då ingår även den vätska man får genom mat.

Den maximala filtreringshastigheten för njurarna är 0,9L/tim http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=11732457&dopt=Abstract. Det är nog inget värde man vill ligga närma om man ska prestera bra fysiskt.